راه های جلوگیری از فروپاشی خانواده چیست؟ چگونه می شود رابطه را از جدایی و قطع رابطه نجات داد؟ چه در زندگی مشترک و چه در رابطه های عاطفی شرایطی به وجود می آید که فکر می کنید دیگر امیدی به ادامه دادن نیست. شرایطی که به نظر می رسد تمامی راه ها مسدود شده است و راهی جز جدایی باقی نمانده است. اما همیشه راهی وجود دارد.

در رابطه با جدایی هایی عاطفی آمار و اطلاعاتی نمی توان به دست آورد ولی در تمام جوامع، از جمله ایران، آمار طلاق رو به رشد گذاشته است. میزان طلاق در کشورهای غربی حدود ۵۰ درصد است که افزایش زیادی نسبت به دهه های قبل داشته است. اما حال سوال اینجاست که دلیل چیست؟

چرا رابطه ها و ازدواج‌های زیادی به جدایی می رسند؟

با وجود اینکه مطابق آمار امروزه ازدواج‌های بسیاری، ناموفق تلقی می شوند، اما شاید مسیر را اشتباه می روید و یا زمانی که به مشکلی برخورد می کنید نمی دانید چگونه درست و صحیح از پس آن بر بیایید. برای پایدار کردن و نجات یک رابطه یا ازدواج کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید و به اصلاح به روابط و دوام ازدواج امیدوار باشید. در این مقاله، توضیح می دهیم که چطور یک ازدواج، خانواده و حتی رابطه را از فروپاشی نجات دهید. اگر رابطه و یا خانواده شما هم با همچین شرایطی مواجهه است شاید بد نباشد که موارد زیر را مطالعه کنید و برای چیزی که نسبت به آن مسئولیت و تعهد دارید تلاش کنید.

قبل از اینکه دیر شود اقدام کنید

رایج ترین اشتباهی که بسیاری از زوج ها مرتکب می شوند این است که زمانی شروع به حل مشکلات می کنند که خیلی دیر شده است.

باید به شما متذکر شوم که در صورت مشاهده مشکلات در زندگی زناشوییتان هر چه زودتر اقدام کنید. صبر نکنید تا وضعیت ازدواج شما ناامید کننده و از دست رفته شود. اگر هر دوی شما به این باور رسیده اید و معتقدید که رابطه و زندگی مشترکتان را می توان نجات داد، تعلل نکنید و در این راستا کاری بکنید.

وقتی متوجه می شوید که مشکلی در رابطه شما وجود دارد، باید فورا ولی با تعقل دست به کار شوید. این کار به یک ارتباط باز، منطقی و صادقانه نیاز دارد. بله، این مساله گاهی اوقات می تواند چالش برانگیز باشد، با این حال، یک رابطه شاد و ارضا کننده نیازمند ارتباط موثر و اعمال آگاهانه است. اگر زود عمل کنید، تغییر رابطه تان چندان مشکل نخواهد بود.

اگر مساله و مشکلتان پول است، باید یک برنامه مالی و یک برنامه هفتگی برای مخارج، با همسرتان داشته باشید تا مسائل مالی شخصی خود را با هم چک کنید. اگر مشکل مشترک است با هم برای آن مشکل تلاش کنید و ببینید این اقدام تا چه اندازه در استحکام رابطه شما تاثیر گذار است. اگر مشکل رفتاری و یا شخصیتی است راه ها فراوان است. تنها کافیست از روش مناسب استفاده کنید.

این درک را داشته باشید که در ورود مسایل گوناگون دیدگاههای شما با یکدیگر متفاوت است

زمانی که با همسرتان بحث می کنید، از هر 10 بار، 9 بار آن سعی دارید به جای اینکه آسوده و ریلکس باشید، حق به جانب باشید. بله، حتما حق با شماست… البته فقط از دیدگاه خودتان. اما اگر بحث کردن برای اثبات حقانیت باعث خوشحالی شما نشود، چه سودی دارد که همیشه حق با شما باشد؟

زمانی که نظرات شما و همسرتان متفاوت است، جنبه ی جالب و بامزه بودن این موضوع را در نظر بگیرید.  سعی کنید از این اختلاف نظر و عقیده برداشت طنز داشته باشید حتی در مسائل جدی. تحقیقات نشان داده اند که مغز ما می تواند وضعیتی را در صدها روش مختلف درک کند – بنابراین این واقعا یک معجزه است که ما یکدیگر را درک می کنیم و بر روی هر چیزی توافق می کنیم!

با آگاهی از این که مغز شما اغلب چیزها را به اشتباه تفسیر می کند می توانید به جای گرفتن موضع مخالف و سرسخت بودن برای اثبات حقتان، جنبه ی جالب و بامزه بودن این موضوع را درنظر بگیرید. از لحاظ تکنیکی هر دو شما از دیدگاه خود حق دارید، بنابراین اولویتتان درک صحبت های همسرتان باشد.

اغلب در ابتدا سعی می کنید به بیهودگی اصرارتان برای اثبات برحق بودنتان بخندید، اما در نهایت مقابله با حس سرسختی درونتان مشکل است. شما به وضوح درک می کنید که همسرتان چه می گوید، با این حال، اصرار دارید که حرفش اشتباه است. شما به قدری بیش از اندازه مشغول اثبات حق خود هستید که نمی توانید رابطه تان را قبل از اینکه از کنترل خارج شود، اصلاح کنید. ادامه دادن به این بازی کودکانه می تواند باعث شود که هر دوی شما از لحاظ عاطفی تحریک شوید و وارد یک جدل جدی شوید، فقط به این دلیل که می خواستید ثابت کنید که حق با شما بوده است.

رفتار های بچگانه را رها کنید و به جای آن، انتخاب کنید تا از حالت های مختلف بیان خود لذت ببرید. این کار به جلوگیری از خروج از کنترل کمک خواهد کرد و گامی مهم در جهت حفظ رابطه تان است. زمانی که واکنش بیش از حد منفی و احساسی است آن را متوقف کنید، خواهید دید که احساس شادی و رضایت خواهید کرد.

استفاده از طنز راهی موثر برای مقابله با مشکلات کوچک در یک رابطه است که ماتیو هاسی Matthew Hussey با آن موافق است. او می گوید:

” کلید یک رابطه شگفت انگیز و جذاب این است هرگز از حرف زدن و شوخی کردن با شریک زندگی خود دست نکشید.”

استفاده از طنز یکی از آسان ترین روش ها برای ادامه حرف زدن است و شما می توانید از این تکنیک برای جلوگیری از فروپاشی ازدواج در زمانی که اعمال شما باعث ایجاد تنش بینتان شده است، استفاده کنید.

 کار بر روی سه ستون ازدواج و زناشویی

در یک رابطه زناشویی سه ستون وجود دارد: ارتباط احساسی، صمیمیت و منافع متقابل که می تواند به عنوان همترازی جذب نیز شناخته شود. هنگامی که یک ازدواج دارای هر سه ستون است، رابطه متعادل، شاد و سالم است.

  • هنگامی که دو ستون در یک ازدواج سالم باشد، ازدواج بسیار خوبی تلقی می شود.
  • زمانی که یک ستون در ازدواج برقرار باشد، این ازدواج همچنان پایدار است.
  • شما می توانید ارزیابی کنید که کدام ستون (یا ستونها) نیاز به کار بیشتر دارد و بهبود آن نواحی برای نجات دادن ازدواج شما در اولویت قرار دارد.

ستون ۱: ارتباط عاطفی

مهمتر از هر چیز دیگری در یک رابطه، روابط عاطفی است. اگر ارتباط احساسی به اندازه کافی قوی نباشد، اغلب احساس دوری می کنید. این زمانی است که کلمات و اقدامات اغلب به غلط تفسیر می شوند و عدم توافقات تشدید می شود. این به طور کلی به این معنی است که شما بیشتر روی آنچه که دوست ندارید، نسبت به چیزی که دوست دارید، تمرکز دارید.

آیا بر روی بهترین یا بدترین نتایج برای ازدواج خود تمرکز کرده اید؟ گفتگوهای خیالی، شما را به کدام سمت می برند؟ به سمت داشتن یک رابطه شاد یا خیر؟ آیا تصور می کنید رابطه شما در حال فروپاشی ست یا در ذهن خود به دنبال فرصت هایی برای خلق کردن آنچه می خواهید باشید؟

برای بهبود ارتباط عاطفی خود به یاد داشته باشید که در انتخاب کلمات و به خصوص لحن صدایتان دقت داشته باشید. اغلب لحن صدای شما است که شریک شما را به یک واکنش عاطفی تحریک می کند.

از تلاش های شریک تان تحسین و قدردانی کنید و تمرکز خود را بر ایجاد بهترین نتایج برای همه امور منعطف کنید. به جای استفاده مداوم از تجربیات گذشته که در آن هیچ یک از شما در بهترین حالت نبوده اید، به فکر آینده باشید.

همچنین می توانید تجربه های مشترک بیشتری با همسر خود ایجاد کنید، به عنوان مثال سفر برای تعطیلات آخر هفته، داشتن قرار های شبانه منظم و به اشتراک گذاشتن رویاهای خود برای آینده.

ستون ۲: ارتباط نزدیک

ایجاد صمیمیت چیزی است که هر دو به آن نیاز دارید.

میل بسیاری از زنان به برقراری ارتباط عاطفی است، بنابراین مهم است که گام هایی بردارید تا مانع از اخلال در شادی تان شود.

بسیاری از زوج ها بعد از گذشت چندین سال از ازدواجشان از تلاش برای داشتن صمیمیت در رابطه خود دست می کشند. این کار می تواند باعث جدایی یا به بیراهه کشیده شدن یکی از طرفین شود. پس اگر می خواهید ازدواج خود را نجات دهید، مطمئن شوید که روی ستون دوستی کار می کنید.

ستون ۳: جذب کردن

چرا دوره ماه عسل به پایان می رسد؟ چرا که ما از توجه به تمام جزئیاتی که شریک ما را در وهله اول جذب کرده است، دست می کشیم و آن ها را برای همیشه رها می کنیم!

هرگز راضی نشوید و انتظار داشته باشید که شریک تان جذب شما شود. زمانی که از توجه به خود دست می کشید و یا برای تلاش در بهتر بودن تنبل می شوید، شروع به از دست دادن احترام و تحسین شریک خود می کنید.

روانشناسان می گویند اولین چیزی که مردم هنگام ملاقات با کسی متوجه می شوند موها است. تغییر موهایتان یک روش ساده برای جذاب شدن و آوردن تنوع به ازدواجی است که در سرازیری ست. جینی سایلس Ginie Sayles ،  استدلال می کند که هر دو سال یکبار زن باید مدل موهایش را تغییر دهد. او این تکنیک را زمانی کشف کرد که شوهرش او را برای صرف شام با یک زوج دیگر برد. بعد از شام، شوهرش گفت: ” چند سال است که این زوج را می شناسم. آن خانم خیلی خوب است، اما هیچ وقت مدل موهایش را عوض نمی کند.”

به عبارت دیگر، مردان این گونه چیزها را مورد توجه قرار می دهند. زن ها هم همین طور.

به طور جزئی تر، وقتی که یک زن به ظاهر خود توجه می کند، ممکن است مردان متوجه جذابیت او نشوند یا بشوند. اما وقتی که یک زن بد ظاهر شود، مردان شدیدا متوجه این موضوع می شوند. برای مردها هم همین طور است. به عنوان یک زن، ما به ظاهر همسر خود و تلاش یا عدم تلاش او برای جذابتر شدن در نظرمان، توجه می کنیم.

خودخواهی قاتل رابطه است و باید از آن به هر قیمتی اجتناب شود. این شامل اقدامات شما در جهت انجام توافقات در رابطه تان نیز می شود. اگر شریک زندگی تان مساله ای را ذکر کند که او را ناراحت می کند، من تضمین می کنم که بارها پیش از این که آن را با صدای بلند بیان کند، در مورد آن فکر کرده است. به این حقیقت که آنها به اندازه کافی به شما اعتماد دارند اعتماد کنید.

کشف علایق جدید به عنوان یک زوج (و توسط خودتان به عنوان یک فرد) مهم است برای این که رابطه خود را گسترش دهید و رشد کنید. ایجاد تنوع در ازدواج شما می تواند ارتباط عاطفی شما را تقویت کند. تنوعاتی مثل تغییر مو، بردن همسرتان به سینما برای دیدن یک فیلم هیجان انگیز و یادگیری چیز جدید با هم، مثل یک زبان خارجی و غیره.

 اگر نمی توانید کیفیت رابطه خود را بهبود بخشید، پیش یک مشاور ازدواج و یا متخصص بروید

آسیب ناشی از بحث های غیر ضروری می تواند به روابط شما آسیب غیر قابل جبران بزند و باعث شود که رابطه  عاطفی شما از هم بپاشد. پس از یک مشاجره، حداقل سه تجربه مثبت به منظور ایجاد دوباره احساس شادی مورد نیاز است. در نتیجه مهم است که از وقوع جر و بحث جلوگیری کنیم.

آیا می خواهید حق با شما باشد یا شاد باشید؟ استفاده از یک مجموعه حرفهای حساب شده برای کمک به شما در ازدواج یک حرکت هوشمندانه است. با این وجود، همه حاضر نیستند به دلایل مختلف این کار را انجام دهند.

به عنوان مثال، زمانی که کیت نورث راپ Kate Northrup  و همسرش مایک نیوتون پس از تولد اولین دخترشان خود جر و بحث می کردند، کیت از همسرش خواست تا به یک مشاور خانواده رجوع کنند. در واقع، هنگامی که آنها ازدواج کردند کیت به مایک گفته بود که اگر مشکلی در ازدواج و زناشویی آنها وجود داشته باشد، باید به دنبال کمک بگردند.

در ابتدا، مایک نمی خواست پس از بحث های مکرر یک مشاور ازدواج و خانواده را ببیند، همانطور که بسیاری از مردان فکر می کنند درخواست کمک نشانه ضعف است. اما بعدا، مایک متوجه شد که درخواست کمک در واقع قدرت او را نشان می دهد، زیرا اگر در حرفه خودش هم به مشکل بربخورد، با یک مشاور شغلی صحبت خواهد کرد. بنابراین، اگر مشکلی در ازدواجش وجود داشته باشد، باید با یک مشاور صحبت کند.

بنابراین کیت و مایک با یک مشاور ازدواج مشورت کردند و حالا هنوز با خوشحالی در کنار هم زندگی می کنند.

متاسفانه، زمانی که ازدواج به مشکل بر می خورد، همه مایل نیستند با یک مشاور حرفه ای ملاقات کنند. اما اگر همه زوج هایی که در ازدواج خود دچار مشکل می شوند درخواست کمک حرفه ای کنند، دنیا مکانی بسیار بهتری خواهد شد.

 وقتی سازگاری و ارتباط روحی هر دو غایب هستند، می توانید به جدایی فکر کنید

گاهی اوقات پایان دادن به رابطه یا ازدواج عاقلانه ترین کار است. بله، می فهمم که نجات یک ازدواج در بیشتر موارد بسیار مهم است، اما هر رابطه و ازدواجی نباید نجات داده شود. زمانی که سازگاری و ارتباط موثر در ازدواج شما وجود ندارد، حفظ سلامت شما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سازگاری به این معنی است که شما و همسرتان همان سیستم ارزشی مشابه و سازگار را دارید که می تواند ارتباط را در رابطه شما بهبود بخشد. بگذارید توضیح بدهم. اگر هم شما و هم همسرتان عاشق خواندن کتاب درباره رشد شخصی باشید، به این معنی است که شما احتمالا ارزش های مشابهی دارید، یعنی دانش و پیشرفت.

مثلا ممکن است شما عاشق نوشتن باشید و همسرتان هم عاشق فیلم دیدن. در این شرایط زمانی که می نویسید، همسرتان می تواند فیلم تماشا کند. شما لزوما مجبور نیستید فعالیت های مشابهی را با هم انجام دهید، اما علایق شما تاثیری منفی بر منفعت همسر شما ندارد.

با این وجود، بسیاری از زوج ها سیستم های ارزشی ناسازگار دارند. برای مثال، فردی در سلامت روانی و اخلاقی بدون علاقه به فوتبال با یک فرد عاشق مهمانی ازدواج می کند که الکل زیادی می نوشد و بیشتر اوقات فراغت خود را صرف بودن در میخانه ها و تماشای فوتبال می کند. همانطور که زمان می گذرد، خشم می تواند ایجاد شود چون علایق مشترک کمی برای صحبت کردن دارند.

اگر شریک شما مایل و یا قادر به ترفیع شما نیست، این امر در نهایت بر سطح ارتباط عاطفی و علایق شما به این فرد تاثیر خواهد گذاشت. تلاش به خاطر زندگی و همسرتان، مهمترین قدم در حفظ ازدواج تان است. اگرچه ممکن است کار سختی به نظر بیاید. زمانی که سازگاری، ارزشها، ارتباط روحی و میل به تلاش با یکدیگر برای نجات دادن ازدواج تان وجود ندارد، زمان آن است که زندگی زناشویی خود را خاتمه دهید.

اما به خاطر داشته باشید که زندگی یک سفر است. هر رابطه ای که داشته باشید به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید زندگیتان را آنطور که واقعا می خواهید، بسازید.