از استارتاپ ها نوشتن کار سختی است. مخصوصا اگر این استارتاپ ایرانی باشد، مخصوصا اگر این استارتاپ در دوران رشد خود با شرایط خاص اقتصادی و تحریم های تحمیلی مواجه شده باشد!! سخت تر اینکه ضربه ها یکی از بیرون مرز ها باشد و دوتا از داخل . به هر حال استارتاپ مجکوم به موفقیت است هرچند احتمال شکستش از موفقیت اش چندین برابر بیشتر باشد. در این مقاله از خوب بد زشت استارتاپ ها از استارت و آغاز تا موفقیت و شکستش برای شما کاربران هاو کن یو خواهیم گفت.

در این مقاله که ترجمه مقاله ای انگلیسی با عنوان خوب بد زشت است در رابطه با شرایط یک استارتاپ خواهیم پرداخت. همراه ما باشید

آیا شما  به فکر  شروع  استارت آپ هستید؟ معمولا استارتاپ ها ایجاد می شوند تا از محدودیت هایی که در احداث یک شرکت بزرگ دچار می شوید، فرار کنند. احتمالا شما هم  به دنبال مشاوره از هر کس و هرچیز بوده اید و تجربیات ناخوشایندی را از برخی بخش ها و ترس ها و نگرانی ها به دست آورده اید. اگر به خاطر ریسک هایی که می کنید ، دچار بی خوابی نشده اید، تفاوت های جزئی و جدی از ناز و نعمت جدا شدن را حس نکرده اید، پس خیلی واضح به استارت آپ فکر نکرده اید.

چه چیزی از من یک متخصص می سازد؟

پدر Nicholls Moisa کارکنان زمانی که در مرحله استخدام قرار می گیرند، به طرز شگفت آوری به فرصت های کاری نزدیک  و مرتبط با استارت آپ عشق می ورزند. از این واقعیت غافل نمی شویم که این قضیه ممکن است کاملا بازدارنده و  از خود بیخود کننده باشد. از لحظه ای که می نشینید و بر سر چیزی که آنها دوست دارند از کسب و کار داشته باشند به توافق می رسید، الگوی سازمانی را تعریف کنید، از نام تجاری کارمند/کارفرما گرفته تا  نحوه پیاده سازی و حفظ آن از طریق  ساختار پاداش و فرایند معارفه و معاشرت سازمانی، این کار می تواند مؤثرترین کاری باشد که به عنوان یک کارمند تازه انجام می دهید.

حقیقت این است که استارت آپ برای همه مناسب نیست. در سال 2018 ، CB Insights تحقیقاتی انجام داد مبنی بر اینکه چرا استارت آپ با شکست مواجه می شود و سومین دلیل اصلی ، استراتژی های ضعیف استخدام بود. با این حال ، در این مقاله به شما خواهیم گفت چرا باید به استارتآپ فکر کنید و یا آن را برای همیشه از سرتان بیرون کنید.

برای شروع ، مهم است که بدانیم دیدگاه های ما از کجا شکل می گیرد ، برای مثال می توانید چند استارت آپ با درجه های متفاوت شکست و موفقیت را آغاز کنید، در نتیجه به عنوان یک سرمایه گذار تجربه های از بالا به پایین واز پایین به بالا را کسب کرده اید. چیزی که متوجه شدیم این است که در استارت آپ هیچ گزینه امنی برای همه وجود ندارد و همه گزینه ها با یک خطر غیر قابل قبولی همراه است.

مهم نیست که از چه منابع و تحقیقاتی استفاده می کنید ، قاعده کلی این است که حدود 90 درصد از استارت آپ ها در نهایت با شکست مواجه می شود. دنیای بی رحم و دشواری است، همانطور که در سال 2008 شاهد بودیم ، حتی قوی ترین، انعطاف پذیرترین و پولدارترین استارت آپ ها ممکن است شکست بخورند. چه کسی می توانست تصور کند که بعضی از ثروتمندترین بانک های خاورمیانه ناگهان شکست بخورند، تمامی کارمندانشان را اخراج کنند و متوجه شوند حتی قادر به پرداخت صورتحساب های  خود نیستند؟

قانون مورفی متعلق به جهان استارت آپ می باشد، اگر منتظر آن باشید، احتمالا اتفاق نمی افتد. استارت آپ شبیه به یک بچه کوچک است. باید پرورش داده شود، تغذیه و مراقبت شود  و مانند یک بچه که شب ها مشکلات دندان در آوردن، ترس شبانه و بهانه گیری دارد، استارت آپ هم مشکلات زیاد و شب بیداری های زیادی دارد.بنابراین، در این قسمت از هاو کن یو  برخی از معایب و مزایای استارت آپ (بدون هیچ ترتیب مشخصی) آمده است. در صورتی که با این موارد موافق یا مخالف هستید،  می توانید در کامنت ها با ما در میان بگذارید.

 عناوین شغلی گمراه کننده و اغلب بی معنی هستند

نگاهی سریع به سرتاسر جهان از بلاک چین ، تا iGaming و دیگر بخش ها ، یک دسته کلی از ورودی های جدید به بازار را نشان می دهد.  این ورودی های جدید سرشار از کارمندان پولدار افسانه ای و عناوین شغلی فریب دهنده مانند یک جواهر گرانبها از پروفایل های لینکدین آنها آویزان است. اگر عمیق تر نگاه کنید، احتمالا تعجب خواهید کرد که چرا رهبر جهانی شرکت های بین المللی کمتر از 2 سال درنقش فروش  B2B  در Basingstoke بوده است و در واقع یک دورنمای مدیریتی از از خدمات و حساب مشتری دارد.

بیایید با آن روبرو شویم، در سناریوی استارت آپ عنوان شغلی شما بی ربط است. این یک آژیر برای آگاه کردن است و درست شبیه این است که شما با این خیال به یک کافه می روید تا ویزیتوری کارتان را انجام دهید و قراردادهای میلیونی ببندید. حدس بزنید وقتی جوهر پرینتر تمام شود و یا کسی فراموش می کند قبض اینترنت را پرداخت کند، چه کار خواهید کرد ؟ بله، یک کارتریج جدید پرینتراز نزدیک ترین فروشنده می خرید و احتمالا این قبض را از موجودی خودتان پرداخت می کنید، تا زمانی که نقدینگی تان تمام شود.

حداقل برای یک بازه زمانی متواضع بمانید

شگفت انگیز است که کارت ویزیت درخشان و برجسته خود را در بین خانواده و دوستانتان توزیع کنید و پیشرفت غیرمنتظره خود را برای داشتن یک مدیریت عالی به آنها نشان دهید. با این وجود، با این کار ارزش کار خود را کمی پایین می آورید، متواضع بمانید و روی ابرها راه نروید. اگر کسی اندکی احمقانه رویا سازی کند، فکر می کند می تواند یکباره در طی چند سال اول به شدت پیشرفت کند و کسب و کارش را ارتقا دهد و امیدوار است که پس از اولین فروش شرکت ، به یک وضعیت ایده آل و رویایی برسد و تمامی سهامش در ثروت شخصی اش تحقق پیدا کند. اما به خاطر داشته باشید که در این مسیر ممکن است فراز و نشیب های زیادی را تجربه کنید و با دشواری های زیادی روبرو شوید به طوری که  بارها سلامت عقلی خود را زیر سوال ببرید ، بخواهید یک میز را از طبقه سوم از پنجره پرتاب کنید و یا حتی روزی  12 بار خیال استعفا دادن به سرتان بزند.

متواضع و صادق ماندن باعث می شود که دوستان و خانواده در این شرایط تاریک از شما حمایت کنند . چون شما در این مسیر گاهی نیاز به دلداری و وقت گذرانی با نزدیکانتان خواهید داشت.

ساعت کاری 5-9 و کارمندی را فراموش کنید

در اصطلاح انگلیسی به کارمندان  اصطلاح 9-5 را نسبت می دهند چرا که عموما کارمندان از ساعت 9 الی 5 بعد از ظهر سر کار هستند. وضعیت استارت آپ ها اغلب متفاوت است. در استارتاپ ها خبری از ساعت کاری مشخص و شرایط مطمئن نیست. گاهی 5 ساعت گاهی 10 ساعت و گاهی بیش از 15 ساعت باید کار کنید، حداقل بعد از اولین مرحله توقف، آهسته پیش می رود، مسیر پیچیده ای را طی می کند و سپس به سرعت  شروع به دویدن می کند. استارت آپ ها به طور خارق العاه ای  غیر قابل پیش بینی هستند.

البته که این موضوع،  بدترین سناریوی ممکن است. اما استارت آپ ها از نظر الگوهای کاری،  تمایل به غیر قابل پیش بینی بودن دارند .

به طور مشابه، همانطور که قبلا اشاره شد، مجموعه مهارت ها و تجربیات شما احتمالا به شدت مورد آزمایش قرار می گیرد. تمام چیزهایی که قبلا به همکار جوانتر شما ارائه می شد، چون شما قادر به انجام آن نبودید ، الان باید توسط شما انجام شود. مهارت هایی که برای یک دهه از آن استفاده نکرده اید، باید دوباره به چشم بیایند و به روز شوند. باید عزمتان را جزم کنید و به معنای واقعی کلمه پیش بروید.

خبر خوب این است که این کار ، تعریف قابل توجهی را به توانایی های شما اضافه می کند ، به مهارت های جدیدی تسلط پیدا می کنید و شما را مجددا با مهارت های قبلی آشنا می کند. به همین خاطر شما فرد بهتری خواهید شد و بدون شک در کارتان حرفه ای تر می شوید.

عمیقا کَند و کاو کنید  و مبتکر باشید

درگیر شدن در استارت آپ ، مانند انجام یک MBA است. درست است.  موقعیت هایی که شما دارید هیچ پروسه، روش ، خط مشی و تقریبا هیچ پشتیبانی ندارد.  همه چیز باید توسعه یابد، مورد توافق قرار گیرد و از ابتدا انجام شود.  از انتخاب یک راه حل HR دم دستی  برای اطمینان یافتن از اینکه شما با قوانین استخدام مطابقت دارید گرفته  تا گذراندن دوره های ایجاد کسب و کار، همگی زمان بر هستند.

شما هر روز هفته، اطلاعات بیشتری در مورد قانون و تبعیت ، بازاریابی، نام تجاری و برندسازی و … به دست می آورید. شما با این اطلاعات به مباحثی تسلط پیدا می کنید که احتمالا هرگز قبل از این به آنها علاقمند نبودید. اما فقط تصور کنید که چگونه   به این سرعت  به صورت کاملا حرفه ای پیشرفت خواهید کرد ؟ به یاد داشته باشید، هر روز یک روز درسی در سناریوی استارت آپ محسوب می شود.

این یک موضوع آموزنده است و امیدواریم ، این بخش آن را دوست داشته باشید. اما کار روزانه خود را فراموش نکنید. ممکن است به راحتی حواستان پرت شود. از طرح و برنامه غافل نشوید ،  برنامه زمانی داشته باشید  و یک زمان بندی مجزا ایجاد کنید تا عناصر و پرژه ها  را اجرا کنید. یکی از نکات کلیدی استفاده از شبکه های شخصی است تا هر کجا که باشید مشاوره ، راهنمایی و ارائه خدمات امکان پذیر باشد. موقعیت ها ، دوستان و شرکایی هستند که قادر به سرعت بخشیدن و اولویت بندی چیزهای کوچکی هستند که اغلب ممکن است تمرکز شما را از بین ببرند. پس کارهای کوچک را به اشخاص دیگر بسپارید، به یک متخصص برای این کار پول پرداخت کنید و خودتان بر مسائل مهم تری تمرکز کنید.

در مورد پاداش های پیشنهادی واقع بین باشید

استارت آپ اغلب یک شب دچار تغییر میشود. شما به سطوح متفاوتی از شفافیت دست خواهید یافت ، مخصوصا زمانی که به سمت سرمایه گذاری و تامین بودجه قدم بردارید. در ابتدای کار، هر سرمایه گذار در مورد فرصت بالقوه احساساتی است و  احتمال دارد یک قرار داد آزادانه با تمامی  اختیارات و گزینه ها مانند جلب مشارکت یا مشابه آن ، ببندید.

با این حال، واقعیت این است که ارزش کسب و کار در نهایت به وسیله قیمت سرمایه گذاری آن فراتر از آنچه قابل قبول است، تعریف می شود. اگر استارت آپ کاملا شخصیتان با 2 سرمایه گذار، 8 ماه بعد تبدیل به یک سرمایه گذاری مخاطره آمیز شود به این خاطر که آنها  برای امور مالی چانه زنی کرده اند تا یک محصول را بالا ببرند، منابع اضافی را ایمن کنند ، به توسعه دهندگان پول پرداخت کنند و یا به سادگی آن را در حرکت به سمت جلو نگه دارند.

در مورد آنچه  وعده داده می شود واقع بین و عمل گرا باشید. ما باور  نداریم به این که کسی شروع به گمراهی و دادن وعده های غیر واقع بینانه کند اما همه چیز به سرعت تغییر کند. اگر به  این دلیل  به استارت آپ فکر می کنید که انتظار دارید از لحاظ موفقیت مانند  شرکت اپل  باشید ، احتمالا نیاز دارید به طور واضح تری به مسائل نگاه کنید. شانس دست یافتن به چنین موقعیتی به طور باور نکردنی بعید است. می توان گفت که تقریبا نادر و کمیاب است. واقعیت این است که  باید برای یادگیری، رشد و به دست آوردن دانش و تجربه ، به استارت آپ ملحق شوید. این از شما انسان بهتری می سازد ، احتمالا روابط شخصی و حرفه ای تان را محک می زند و شما را انعطاف پذیر تر می کند. در این صورت شما موقعیتی به دست می آورید که در این زمینه قوی تر شوید و به عنوان یک کارمند در سطح کاملا متفاوتی  مطلوب تر باشید. اما به عنوان راهی برای سریع ثروتمند شدن به آن نگاه نکنید.