زبان بدن دست ها و یا زبان بدن از طریق حرکات دست یکی از مهم ترین و کاربردی ترین موارد در آموزش های زبان بدن است. در زبان بد، دست های حرف های زیادی برای گفتن دارند، آن ها به راحتی و ساده ترین شکل یک پیام را منتقل می کنند و برای شما که مخاطب هستید نیز حاوی پیام های زیادی هستند.  در این مقاله هم به زبان بدن دست ها می پردازیم.

به هنگام گفت و گو، مصاحبه، سخنرانی هنگامی که با شخصی صحبت می کنید و هر شرایطی که در حال برقراری ارتباط با فرد یا افرادی هستید، مغز شما به طور خودکار و بدون آنکه حتی متوجه آن باشید، دستان شما را درگیر انتقال افکار و احساسات می‌کند. بدین ترتیب، زبان بدن مواردی را که در کلامتان بیان نمی‌کنید را از طریق دستانتان منتقل می‌کند. داشتن مهارت خواندن زبان بدن یک کلید برای هر رابطه‌ی کاری، و عاطفی موفق است. در این مقاله از هاو کن یو به بررسی 13 مورد از کاربردی ترین حرکات زبان بدن از طریق دست‌ها یا زبان بدن دست ها که هر روز قابل مشاهده هستند، می‌پردازیم.

زبان بدن دست ها در دست دادن

عموما در هر ملاقاتی اولین اقدام  دست دادن است. تماس شما با دیگران و لمس آن‌ها، بنحوی احساسات شما را نسبت به آن‌ها آشکار می‌کند. نوع دست دادن می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

تماس کامل دست ها: هنگامی که کف دستان شما در تماس کامل با دست طرف مقابل قرار می گیرد به نوعی پیامی مبنی بر گرم، صمیمی و محبت آمیز بودن این ملاقات به وجود می آید. طرف مقابل این پیام ها را به صورت ناخودآگاه دریافت می کند.  شما اگر کمی محکم تر دست بدهید و دست طرف مقابل را به صورت معمول بفشارید و سعی کنید سطح تماس دستان را بیشتر کنید طرف مقابل را به صمیمیت و اعتماد دو جانبه بیشتری دعوت می کنید.

دست دادن ماهیِ مرده ( dead fish handshaking): دست دادن به سبک  dead fish handshaking در  واقع نشان از خیلی شل دست دادن است به صورتی که گویی استخوانی در دست طرف مقابل وجود ندارد.  اگر فقط با نوک انگشتانتان دست بدهید نه تنها به معنی انس و علاقه‌ی کمتر است بلکه ممکن است نشانی از معذب بودن نیز باشد و در همان ابتدای کار ملاقات یا دیدار خود را زیر سوال می برید. پس اگر همچین تصمیم و هدفی ندارید ضمن دست دادن محکم ( در حد نرمال) و بر قراری ارتباط چشمی در کنار چند جمله مناسب، حس بااعتماد به نفس بودن از خودتان  بروز دهید.

دمای دستان در دست دادنوقتی با شخصی دست می‌دهید و متوجه می‌شوید دستانش گرم است این موضوع نشان دهنده‌ی میزان راحتی و خونسردی آن فرد است. و در مقابل دستان سرد و بی‌حرارت به معنی استرس داشتن آن شخص است که این استرس لزوما به دلیل وجود شما نیست بلکه احتمالا به دلیل شرایط پیرامون است.

زبان بدن دست ها زمانی که کف دست‌ها رو به بالا است

در گفت و گو، سخنرانی، مذاکره و … باز بودن دستان و نشان دادن کف دست‌ها معمولا تاثیر مثبتی بر روی افراد دارد. انجام این حرکت در هنگام عذرخواهی کردن یا عقد قرارداد بسیار موثر است. قبل تر در “هاو کن یو” گفتیم که بسیاری از روانشناسان نشان دادن کف دست ها را در شرایط مختلف نشان از صداقت طرف مقابل می دانند.

اگر این حرکت همراه با باز کردن کامل بازو‌ها انجام شود به معنی پذیرش، گشایش، صراحت، صداقت و قابل اعتماد بودن است. و اگر همراه با بالا بردن شانه‌ها انجام شود به معنی تسلیم بودن و اقرار به ضعف داشتن، است. مخصوصا اگر با گفتن جمله‌ی ” من هیچ نظری ندارم” همراه باشد.

کف دست‌ها رو به پایین

این حرکت به معنای داشتن اعتماد به نفس، و نشان دهنده‌ی تسلط شما بر موضوع مورد بحثتان است. ولی با وجود این‌ها همچنان نوعی سخت‌گیری را بیان می‌کند. اگر کف دست‌ها رو به پایین و انگشتان صاف باشند بیان کننده‌ی نوعی حس قدرت، حتی سلطه یا مبارزه طلبی است. زمانی که یک فرد در حین صحبت با شما این حرکت را انجام می‌دهد بدان معنا است که او از نظر خود عقب نشینی نخواهد کرد و شما باید رویکرد خود را عوض کنید. و زمانی که این حرکت با تکان دادن دست یا انگشتان ترکیب می‌شود، نشان دهنده‌ی یک اختلاف نظر قاطع است.

زبان بدن دست ها و قلاب کردن دست‌ها در پشت بدن

این حالت معمولا نشان دهنده‌ی میزانی از اعتماد به نفس است. چرا که در این نوع حرکت تنه‌ی جلویی و بخش‌های حیاتی بدن در معرض دید قرار می‌گیرند. این نوع ژست اغلب در آقایان قابل مشاهده است. در حالی که نشان دادن دست‌ها همواره بهتر است ولی این حرکت می‌تواند یک استثنا باشد البته تا زمانی که اعتماد به نفس را نشان دهد.

گاهی این حالت دست‌ها برای بسیاری از افراد کاملا ناخوشایند است. مخصوصا هنگامی که در حال صحبت با شخصی هستند.

مشت کردن دست ها در زبان بدن دست ها

دست‌های مشت شده معمولا یادآور موضوع عزم را جزم کردن است. البته اگر در رابطه با فردی صحبت می‌شود که خود را برای مسابقه‌ی فوتبال یا مچ اندازی آماده می‌کند، این حرکت می‌تواند نشان دهنده‌ی تسلیم نشدن نیز باشد، البته نوع قاطع‌تری نسبت به حرکت “کف دست‌ها رو به پایین” است.

مشت کردن زمانی که انگشت شصت داخل مشت باشد نشانی از نگران و ناراحت بودن است. در واقع فردی که این حرکت را انجام می‌دهد مضطرب بوده و سعی در مصمم‌تر و پراراده‌تر کردن خود دارد. پس بسته به شرایط باید ببینید مشت کردن در یک موقعیت نشانه ای مثبت است یا منفی.

دست گذاشتن روی قلب

حتما شما کاربران این حرکت را زمانی که فردی در مقابل هوادارن قرار دارد مشاهده کرده اید.  این حرکت لیاقت فرد در باور و پذیرفته شدن را نشان می‌دهد. گرچه این حرکت قصد برقراری ارتباط به شیوه‌ا‌ی صادقانه را  دارد اما لزوما به معنی صداقت داشتن فرد نیست. این حرکت تنها به معنی این است که فردی که آن را انجام می‌دهد می‌خواهد به شما القا کند که او را باور کنید حال چه حرف‌هایش حقیقت باشد چه نباشد. به عبارتی دیگر فرد انجام دهنده‌ی این حرکت می‌خواهد نشان دهد آنچه که بیان می‌کند مستقیما از قلبش نشعت گرفته و صادقانه است.

حرکت ضربه‌ای دست‌ها

در زبان بدن دست ها این حرکت برای تاکید در موضوع بوده و معمولا قابل اطمینان است. فردی که در گفتگوی خود این حرکت را انجام می‌دهد به این معنی است که تصمیم خود را گرفته است و احتمالا قصد عوض کردن آن را ندارد. اغلب می‌توان از این حرکت به عنوان راهی برای ایجاد نقطه نظرها استفاده کرد. به عنوان مثال، این حرکت ضربه‌ای می‌تواند برای تقسیم کردن یک ایده به دو یا چند مقوله مورد استفاده قرار گیرد. فقط لازم به ذکر است هنگام استفاده از این حرکت حواستان باشد بیش از حد تهاجمی به نظر نرسد.

اشاره کردن انگشت در زبان بدن دست ها

استفاده از انگشت اشاره و گرفتن آن به یک سمت یا به سوی یک فرد در حین صحبت، یک ژست قابل اطمینان و معتبر و البته تهدید گونه است. افراد این حرکت را برای با ابهت نشان دادن و کمی تهدید انجام می‌دهند؛ مثلا والدین این حرکت را برای کودکانشان، معلم‌ها برای دانش آموزان شلوغ و سرکش خود انجام می‌دهند. این روش صحبت معمولا به عنوان روشی تهاجمی و عصبی  تعبیر می‌شود. اگر این حرکت برای یک فرد بالغ مثلا شما یا همکارتان انجام شود نشان از تحقیر دارد و اگر در این حالت انگشتتان را تکان نیز دهید بسیار مخالفت آمیز، تهاجمی و توهین آمیز خواهد بود.

در هر شرایطی استفاده از یک انگشت برای اشاره کردن بی ادبانه بوده و بهتر است از کل دست برای اشاره به فردی استفاده شود. استفاده از انگشت اشاره با حالتی شیطنت آمیز و همراه با چشمک زدن، یک ژست بسیار خوشایند برای تایید و تصدیق است.

اشاره کردن به هوا در حین صحبت کردن می‌تواند به کلمات شما تاکید ببخشد. هم‌چنین افراد را متقاعد می کند که شما قابل اعتماد هستید و اعتماد به نفس بالایی دارید. مسلما تا الان متوجه شده‌اید سیاستمداران و واعظان چگونه از این ژست استفاده می‌کنند.

مالش دست‌ها به یکدیگر

سایش دست‌ها به یکدیگر نشان دهنده‌ی انتظاری شیرین برای رسیدن به یک خواسته است. همواره به یاد داشته باشید اگر دست‌های خود را به یکدیگر بکشید این حرکت شما می‌تواند برای خلاص شدن از شر استرس‌تان، البته نوعی استرس مثبت، و نشان دهنده‌ی هیجان بالای شما در انتظار برای رسیدن به خواسته‌ای باشد.

شکل دیگری از این حرکت، شکستن قلنج انگشتان است که آمادگی برای عمل و گاهی استرس و اظطراب را نشان می‌دهد و اغلب در آقایان دیده می‌شود.

قفل کردن دست‌ها در هم و فشار دادن آن‌ها

قفل کردن دست‌ها در هم و فشار دادن آن‌ها در واقع یک حرکت آرامش بخش است. فردی که این کار را انجام می‌دهد معذب و یا حتی مضطرب، دارای استرس و ترسیده است. او سعی می‌کند با این کار به خود اطمینان بخشد که همه چیز خوب پیش خواهد رفت و مشکلی پیش نخواهد آمد. نوع دیگری از این حرکت مالیدن مچ‌ها است.

یک نوع دیگر هم وجود دارد که دست‌ها در هم قلاب شده و انگشت‌ها در هم گره می‌خورند؛ این حرکت نشان از اضطراب و ناامیدی بزرگی می‌دهد. زمانی که متوجه این ژست در کسی می‌شوید بهتر است خود را آماده کنید چرا که آن فرد فکر می‌کند کارها و اتفاقات بد پیش می‌روند.

هرمی شکل کردن دست‌ها

 

استپلینگ یا هرمی شکل کردن دست‌ها در واقع حالتی است که در آن کف دست‌ها رو‌به‌روی هم بوده و فقط نوک انگشت‌ها در تماس با یکدیگر هستند. این ژست یعنی به نمایش گذاشتن اعتماد به نفس و اطمینان به خود است. این حالت دست‌ها معمولا در یک وکیل یا بازیکن شطرنجی که توانسته حریف خود را شکست دهد، قابل مشاهده است. گر چه این ژست نوعی نمایش واقعی قدرت است ولی در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید. همچنین برای زمانی که در حال تحلیل و بیان توضیحات در یک زمینه هستید می توانید از این حرکت برای تاثیر بیشتر و توجه دیگران استفاده کنید.

دست به کمر ایستادن

گاهی این ژست به عنوان نشانی از دوست نبودن، به اشتباه گرفته می‌‎شود اما جالب است بدانید در اغلب موارد فقط یک حالت برای نشان دادن آمادگی است؛ که اغلب در ورزشکارها، انسان‌های پرکار و مبتکر دیده می‌شود. در مقاله های زبان به این موضوع مفصل پرداختیم، مطمئنا گاهی اوقات این ژست می‌تواند بیان کننده‌ی  قدرت و برتری نیز باشد. به عنوان مثال، این یک ژست است که توسط مقامات عالی و نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا نشان دهنده‌ی خودکامگی و بدست گرفتن کنترل موقعیتی، باشد. ولی برای شما بهتر است در مکان های رسمی از این حرکت استفاده نکنید مگر اینکه در مقابل کارمندان و یا افراد زیر دست خود باشید.

دست در جیب کردن در زبان بدن دست ها

دست‌هایی که در جیب هستند نشان‌ دهنده‌ی عدم تمایل، عدم اعتماد و اکراه است. اگر فردی در هنگام صحبت با شما دستان خود را در جیب‌هایش نگه داشته است، شما قبل از هرچیزی باید علاقه و در حین حال اعتماد او را بدست آورید. البته گاهی یک دست را در جیب کردن مخصوصا در زمان سخنرانی و گفت و گو می تواند نشانه ای از اعتماد به نفس و مسلط بودن بر شرایط نیز باشد.

نتیجه گیری هاو کن یو:

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت حتی اگر فردی تلاش کند  تا آنچه را واقعا فکر می‌کند، پنهان کند؛ سیگنال‌هایی که دست‌های او می‌دهند می‌توانند حقیقت را به شما بگویند. اگر به حرکات زبان بدن آن فرد حساس شوید می‌توانید اقدام مناسبی انجام دهید و حتی پاسخ خوبی دریافت کنید. لازم به ذکر است در این بین توجه کردن به حرکات دست خود نیز خالی از لطف نبوده است. از این ژست‌ها به صورت آگاهانه استفاده کنید تا بتوانید حق مطلب صحبت‌های خود را به خوبی بیان کرده، بر مخاطبین خود تاثیر گذاشته و نوعی اتحاد و هم‌بستگی میان نظرات آن‌ها بو جود آورید.

مقالات مرتبط:


اشتباهات زبان بدن که شما را غیر حرفه ای نشان می دهد ( 8 کاربرد اشتباه زبان بدن)