CSR چیست؟ مسئولیت اجتماعی شرکت که از آن با عنوان CSR یا Corporate Social Responsibility نیز یاد می شود موضوع امروز مقاله ماست. امروزه خیلی از افراد دوست دارند بدانند که شرکت ها و بنگاه های کوچک و بزرگ علاوه بر سود و درآمد خودشان تا چه اندازه می توانند برای عموم مردم و حق و حقوق عمومی مفید فایده قائل شوند. آیا در کنار سود خود، برای عموم هم سودی به همراه دارند یا اصلا شاید سود آن ها در گرو سو استفاده از دیگران و ضربه زدن به محیط زیست و … است. این موارد همان مسئولیت اجتماعی شرکت یا CSR است.

در CSR به این موضوع اشاره می شود که یک شرکت تا چه اندازه توانسته است وظایف اجتماعی و عمومی خود را به خوبی انجام دهد. وظایفی از قبیل توجه به محیط زیست، صرفه جویی در مصرف منابع، برابری حقوق افراد و مخصوصا زن و مرد و هر آنچه که جنبه عمومی و اجتماعی دارد. مطمئنا همچین مواردی را از کارگاه ها و شرکت های کوچک نمی توان انتظار داشت و بیشتر برای شرکت های بزرگ معنی پیدا می کند ولی با این حال هر شرکتی در حد و اندازه خود باید به این موارد پایبند باشد.

در محیط هوشیار اجتماعی امروزه، مشتریان و کارکنان به هزینه کردن و کار کردن برای کسب و کارهایی که به مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) اولویت می دهند، پاداش می دهند.  CSR یک اقدام تجاری تقریبا جدید و کمتر شناخته شده و البته در حال رشد است که توسعه ی پایدار را در مدل کسب و کار شرکت جای می دهد. این موضوع تأثیر مثبتی روی عوامل اجتماعی، اقتصادی و محیطی دارد.

کیتی اشمیت مؤسس و طراح راهنمای Passion Lilie می گوید CSR می تواند با تقویت تصویر شرکتتان، ساخت برندتان و انگیزه دادن به شما به عنوان صاحب کسب و کار تأثیر مثبتی روی کسب و کارتان داشته باشد.

طبق گفته ی اشمیت به بیزنس نیوز دیلی، “تفکرات عمومی در مورد شرکت شما برای موفقیت آن ضروری است. با ایجاد تصویر مثبتی که به آن باور دارید می توانید نامی را برای شرکتتان ایجاد کنید که از نظر اجتماعی آگاهانه باشد.”

با توسعه ی کاربرد مسئولیت شرکت، داشتن تصویر آگاهانه ی اجتماعی بسیار اهمیت پیدا کرده است. مشتریان، کارکنان و سهام داران در زمان انتخاب یک برند یا شرکت به CSR اولویت می دهند. آنها شرکت ها را جوابگوی تأثیر گذاری روی تغییرات اجتماعی با باورها، اقدامات و سودهای کسب و کار خودشان، می دانند.

جن بوینتون مدیر عامل شرکت بازاریابی B Targeted، می گوید، “یک برنامه ی CSR قدرتمند فرصتی است برای شرکت ها تامشارکت شهروندی  خوبشان را به عرصه ظهور بگذارند و با نگاه کردن به قلمرو کلی اجتماعی و محیطی که شرکت را احاطه کرده است، شرکت را از ریسک های بیش از حد بزرگ محافظت کند.

برای نشان دادن اینکه مسئولیت اجتماعی تا چه حد مهم و ضروری است، تحقیقات انجام شده ی قبلی توسط ارتباطات Cone دریافتند که بیش از 60 درصد آمریکایی ها امیدوارند که کسب و کارها در غیاب مقررات دولتی بتوانند تغییرات اجتماعی و محیطی را ایجاد کنند. حدد 90 درصد مشتریان بررسی شده گفته اند که آنها یک محصول را به این خاطر خریداری می کنند که تولید کننده ی آن از موضوعی که برای آنها اهمیت دارد حمایت می کند. مهم تر از همه، تقریباً 75 درصد مشتریان بررسی شده در صورتی که بدانند شرکتی از موضوعی خلاف باورهای آنها پشتیبانی می کند، از محصولات آن خرید نمی کنند.

مصرف کنندگان تنها کسانی نیستند که به سمت کسب و کارهایی که بازخورد می دهند و یا جذب می شوند. سوزان کُنی، رئیس تنوع، برابری و تضمّن جهانی در Symantec، گفت که استراتژی های پایدار شرکت، یک عامل بزرگ در انتخاب جایی است که استعدادهای برتر برای کار کردن انتخاب می کنند.

به گفته ی کنی، “نسل بعدی کارکنان به دنبال کارفرمایانی هستند که روی این اصول سه گانه متمرکز هستند: مردم، سیاره و بازده. با بیرون آمدن از بحران اقتصادی سود شرکت ها در حال بهتر شدن است. شرکت ها تشویق شده اند که سود افزایش یافته را روی برنامه هایی بگذارند که بازپرداخت دارند.”

اشمیت گفت که علاوه بر تصویر شرکت، توسعه ی پایدار می تواند از نظر مالی به کسب و کارتان کمک کند. به عنوان مثال استفاده از بسته بندی های کمتر و انرژی کمتر می تواند به کاهش قیمت تولید کمک کند.

4 نوع مسئولیت شرکت که کسب و کارتان می تواند انجام دهد


بسیاری از شرکت ها با تشخیص این موضوع که تلاش های مسئولیت اجتماعی تا چه حد برای مشتریان کارکنان و سهام دارانشان حائز اهمیت است، اکنون روی دسته بندی های وسیع CSR متمرکز شده اند:

تلاش های محیطی: یکی از تمرکزهای اولیه ی مسئولیت اجتماعی شرکت، محیط است. کسب و کارها، صرف نظر از اندازه ی آنها، رد پای بزرگی دارند. هر گامی که بتوانند در راستای کاهش آن ردپاها بردارند هم برای شرکت و هم برای جامعه عمل خوبی در نظر گرفته می شود.

نوع دوستی: کسب و کارها می توانند مسئولیت اجتماعی را با اهدا کردن پول، محصولات و خدمات به بانیان اجتماعی و غیرانتفاعی انجام دهند. شرکت های بزرگتر منابع بسیار زیادی دارند که می توانند به خیریه ها و برنامه های اجتماعی محلی سود برسانند. بهترین کار این است که قبل از اهدا کردن، با این سازمان ها درمورد نیازهای خاصشان مشورت کنید.

اقدامات کاری اخلاقی: شرکت ها با داشتن رفتار اخلاقمند و منصفانه با کارکنان می توانند مسئولیت اجتماعی خود را نشان دهند. این موضوع می تواند به ویژه در مورد کسب و کارهایی که در مکان های بین المللی با قوانین کاری متفاوت از قوانین ایالت متحده عمل می کنند، صدق کند.

داوطلب شدن: شرکت کردن در رویدادهای داوطلبانه چیزهای زیادی را در مورد خلوص و صمیمیت شرکت شما می گوید. شرکت ها می توانند با انجام کارهای خوب بدون انتظار داشتن برای جبران، نگرانی شان در مورد مسائل خاص و تعهدشان نسبت به سازمان های خاص را بیان کنند.

ساخت یک شرکت مسئول اجتماعی

اگرچه مسئول بودن از نظر اجتماعی رایگان نیست و نیازمند صرف زمان، پول و منابع است، اما باید به یاد داشته باشید که کوچکترین کار ممکن هم می تواند به محیط کمک کند. به گفته ی اشمیت شما می توانید با اهدا کردن بخش کوچکی از فروشتان به مسئله ای که برایتان اهمیت دارد، روی جامعه تأثیر داشته باشید.

اشمیت می گوید، “حتی 5% هم اگرچه مقدار زیادی به نظر نمی رسد اما می تواند روی هم جمع شود و تغییری را ایجاد کند. وقتی به روش های اهدا کردن فکر می کنید از موارد محلی شروع کرده و بعدحرکتتان را از آنجا شروع کنید.”

با شروع کردن CSR با دخیل کردن کارکنانتان در روند تصمیم گیری به آنها حق اظهار نظر بدهید. یک تیم داخلی برای هدایت کردن تلاش ها ایجاد کنید و سازمان یا بانی که برایشان مهم است را انتخاب کنید. کمک کردن به چیزی که کارکنانتان برای آن اشتیاق دارند می تواند اقدامات و موفقیت شما را افزایش دهد. به کارگیری کارکنانتان در فرآیند تصمیم گیری همچنین می تواند وضوح و اطمینان را برای تیم شما به ارمغان بیاورد.

کنی اظهار داشت که، “اگر تصمیمات CSR پشت درهای بسته گرفته شوند، افراد نمی دانند که آیا رشته های متصل کننده ای وجود دارد یا نه و آیا هدایا به جایی که گفته شده می رود. کارکنان [و مشتریان] را در بازخورد دادن درگیر کنید. بگذارید احساس کنند که حق اظهار نظر دارند.”

صرف نظر از اینکه چه استراتژی را برای توسعه ی پایدارتان اتخاذ کرده اید، بوینتون می گوید این مهم است که آن را اظهار کنید. بگذارید مشتریانتان بدانند برای هوشیاری اجتماعی چه کارهایی انجام می دهید.

او افزود، “مشتریان استحقاق این را دارند که احساس خوب توأم با انجام کار درست را با آنها به اشتراک بگذارید و بسیاری از بررسی ها دریافته اند که مشتریان تمایل دارند محصول پایدار را به جای گزینه های قرار دادی موجود خریداری کنند. اعلام کردن این سودها هم از دیدگاه تجاری و هم از دیدگاه پایدار بودن یک رابطه ی دو سر سود است.

وقتی یک مدل کسب و کار مسئول اجتماعی ایجاد کردید از چه چیزهایی اجتناب کنید


تبدیل شدن به یک کسب و کار مسئول اجتماعی می تواند ساده باشد، اما چندین مورد وجود دارد که در این فرایند باید از آنها اجتناب کنید. کسب و کارها باید از تلاش های خیر خواهانه ای که به تمرکز اصلی کسب و کارشان یا استانداردهای اخلاقی شان مربوط نمی شود، به هر ترتیب دوری کنند. به جای ارسال کورکورانه ی پول به سازمان های کاملا غیر مرتبط یک سازمان غیر انتفاعی پیدا کنید که شرکتتان به آن باور داشته باشد یا پروژه ای را در اجتماع خودتان پیدا کنید.

از اینکه از فرصت های و موقعیت های CSR تنها برای مقاصد بازاریابی تان استفاده کنید اجتناب کنید. اشمیت گفت که راه اندازی یک کمپین مسئولیت شرکت به عنوان یک طرح بازاریابی سریع، در صورتی که شرکتتان ار آن پیروی نکند می تواند نتیجه ی معکوس داشته باشد. به جای به کارگیری یک عمل یک بار مصرف می توانید اقدامات کسب و کار مسئول اجتماعی را در طول زمان انتخاب کنید. اسمیت می گوید کارمندان و مشتریان تمایل دارند به شرکت هایی که از مسئولیت های اجتماعی طولانی مدت استقبال می کنند، بازخورد مثبت نشان دهند.

اگر در حال بررسی فعالیت های پایداری هستید که هنوز از نظر قانونی مورد نیاز نیستند، منتظر نمانید. با اتخاذ معیارهای مسئول اجتماعی می توانید استانداردها را برای صنعتتان تنظیم کرده یا روندتان را تصحیح کنید. پیاده سازی طرح های CSR برای تمامی افراد درگیر در آن حقیقتاً یک برد است. تأثیرات محیطی اقدامات شما نه تنها به مشتریان و کارکنان هوشیار اجتماعی جذب می شوند بلکه می توانند یک تغییر واقعی در جهان ایجاد کنند.