چگونه آب رادیاتور خودرو را تعویض کنیم؟ نحوه صحیح تعویض آب رادیاتور چهگونه است و چه زمانی باید ان را تعویض کنیم؟ چگونه می توانیم از جوش آوردن خودرو جلوگیری کنیم؟ امروز در هاو کن یو به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

مایع خنک کننده یکی از مواردی در خودرو است که معمولا هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر بهتر است که تعویض شود چراکه خاصیت انتقال حرارت خود را از دسَت داده و دیگر مانند قبل موتور خودرو را خنک نمی کند برای تعویض مایع خنک کننده می توانید به نمایندگی خودرو مراجعه کرده و هزینه ی این سرویس را متقبل شوید و یا پولتان را در جیبتان نگه داشته و خودتان دست به کار شوید. برای فرا گرفتن این کار ساده با ما همراه باشید

اولین موضوع مهم که باید بدانید این است که سیستم خنک کننده ی خودروها ۲ نوع می باشد که معمولا خودروهای تولیدی قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی از سیستم خنک کننده ی قدیمی و خودروهای بعد از آن از سیستم خنک کننده ی جدید و پیچیده تری برخوردار هستند که هوا به هیچ عنوان در چرخه ی این سیستم نباید وجود داشته باشه و برخلاف سیستم های قدیمی پس از تعویض مایع خنک کننده به هواگیری هم نیاز دارند. اما نگران نباشید این کار ساده تر از آن است که فکر می کنید.

شما کاربران هاو کن یو می توانید مقاله مرتبط با جلوگیری از جوش آوردن خودرو و نکاتی که منجر به جلوگیری از جوش آوردن خودرو می شود را نیز در لینک زیر و مقاله زیر مطالعه کنید.

چگونه مانع از جوش آوردن خودرو شویم و آن را خنک کنیم؟

شما می توانید با صرف یک ساعت زمان این کار را خودتان انجام دهید اما قبل از شروع دفترچه ی راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید و به توصیه های کارخانه ی سازنده توجه داشته باشید.

تخلیه و پر کردن خنک کننده در خودروهای قدیمی تر

ابتدا با مطالعه ی کتابچه ی راهنمای خودروی خود و یا مشورت با یک فرد با تجربه مایع خنک کننده ی مناسب خودروی خود را خریداری کنید. برای راحتی کار بهتر است که خودرو را برروی جک بگذارید سپس یک ظرف بزرگ زیر رادیاتور گذاشته و درب رادیاتور را باز کنید اگر رادیاتور خودرو درب ندارد، درب مخزن رادیاتور را باز کنید؛ حال پیچ تخلیه رادیاتور را باز کنید.

پیچ های تخلیه در انواع و شکل های مختلفی وجود دارند و انواع پلاستیکی آن نسبتا حساس هستن و اگر در باز کردن آن دقت نکنید احتمال شکستن آن وجود دارد.

در این مرحله نوبت به جدا کردن شلنگ پایینی رادیاتور رسیده و پس از شل کردن گیره ی روی آن توسط انبردست این شنگ را از رادیاتور جدا کنید. اگر در دسترسی پیدا کردن به گیره و جدا کردن شلنگ به مشکل برخوردید می توانید از ابزار مخصوص این کار (تصویر۲) استفاده کنید.

نکته
اگر در حین تخلیه مایع قدیمی متوجه خوردگی های زیادی شدید و احساس کردید که سیستم خنک کننده آسیب دیده است به یک تعمیرکار مراجعه کنید اما اگر مشکلی وجود نداشت به کارتان ادامه دهید.

حتما دستور عمل کارخانه ی سازنده را برای مقدار ضدیخ و آب مقطر در مخلوط نهایی را مطالعه کنید و سپس مقدار تعیین شده را در یک ظرف تمیز مخلوط کرده و سپس این مخلوط را به رادیاتور اضافه کنید توجه داشته باشید که حتما از آب مقطر به جای آب معمولی استفاده کنید.

در این مرحله به آرامی رادیاتور را با مایع خنک کننده جدید پر کنید سعی کنید که تا ۲ سانتی متر زیر دهانه ی رادیاتور را با مایع پر کنید و برای مخزن تا قسمت تعیین شده مایع را بریزید.

حال موتور را برای چند دقیقه روشن کنید تا گرم شود پس از آن مشاهده می کنید که یکدفعه سطح مایع کم می شود این نشان دهنده ی آن است که ترموستات عمل کرده و باز شده است. مجددا مایع خنک کننده را به مقدار مناسب اضافه کنید و درب رادیاتور را ببندید.

اگر در دفترچه ی راهنمای خودرو به نکته ی خاصی اشاره نشده بود؛ می توانید با خیال راحت با خودروی خود به گردش بروید!

نکته
توجه داشته باشید که مایع خنک کننده ی قدیمی سمی بوده و برای محیط زیست و موجودات زنده مضر است پس برای دور ریختن آن مراقب باشید.

پیچ تخلیه را باز کنید. ممکن است این پیچ کمی بد باز شود یا احتیاج به نیروی بیشتری برای باز کردنش داشته باشد.  پیچ های تخلیه براساس مدل خودرو به شکل های متفاوتی وجود دارند. این پیچ معمولا زیر رادیاتور خودروی شماست.

شلنگ را جدا کنید. با استفاده از یک انبردست گیره ی روی شلنگ را شل کرده و آن را جدا کنید تا خنک کننده ی باقی مانده تخلیه شود. البته ابزار مخصوص این گیره ها هم در بازار موجود می باشد و می توانید خریداری کنید.

خنک کننده را اضافه کنید. مطمئنا خودروی شما چه در فصل گرما و چه در فصل سرما به ضد یخ که کار جلوگیری از جوش آوردن را هم انجام می دهید احتیاج دارید.  قبل از اضافه کردن مایع به رادیاتور ۱ گالن مایع ضد یخ و ۱ گالن آب مقطر را در یک سطل تمیز مخلوط کنید.

تخلیه و پر کردن خنک کننده در خودروهای جدیدتر

در خودروهای جدید برای عوض کردن مایع خنک کننده باید یک ابزار خاص را تهیه نمایید که توسط آن هوای موجود در سیستم خنک کننده را تخلیه کنید درصورتی که این کار به درستی انجام نشود و هوا در مدار وجود داشته باشد در گردش مایع اختلال به وجود آمده و موتور خودرو خنک نمی شود. از همین رو پیشنهاد می شود که برای این نوع از خودرو ها به مکانیکی ها مراجعه کنید ولی چنانچه خودتان تصمیم به این کار گرفته اید کار شختی پیش رو ندارید.

برای تعویض مایع خنک کننده به موارد زیر نیاز دارید:

  • ۲ گالن مایع خنک کننده جدید
  • ابزار تخلیه ی هوا
  • کمپرسور هوا

بهتر است با چک کردن مایع خنک کننده موجود در رادیاتور شروع کنید البته توجه داشته باشید که موتور باید خاموش و کاملا خنک باشد.

درب رادیاتور را باز کنید و رنگ مایع خنک کننده را بررسی کنید اگر رنگ مایع به رنگ زنگ خوردگی (نارنجی) نزدیک است نتیجتا زمان تعویض آن فرا رسیده اگر هم رنگی شفاف داشت احتمالا هنوز برای عوض کردن مایع زود است.

نکته
همانند سیستم قدیمی توجه داشته باشید اگر در مایع خوردگی یا روغن و… مشاهده کردید به تعمیرکار مراجعه کنید.

پس از بررسی مایع و نبود مشکل کار را شروع کنید و همانند قبل جک را زیر ماشین گذاشته و بالا ببرید ظرف بزرگ را زیر رادیاتور بگذارید. لوله ی پایینی رادیاتور را جدا کنید (توضیح در تصویر) سپس اجازه دهید که مایع رادیاتور کاملا تخلیه شود بعد از آن لوله را مانند قبل به رادیاتور متصل کنید.

حال پیچ هواگیری را پیدا کرده و باز کنید (در هر مدل خودرو این پیچ جای متفاوتی قرار دارد).

پر کردن با مایع خنک کننده

ابزار مخصوص پر کننده را به دهانه رادیاتور یا مخزن متصل کنید و لوله ی خروجی را به دستگاه مکش هوا متصل کنید. حال دستگاه را روشن کنید و اجازه بدید که مکش هوا را تا جایی که درجه به نزدیک به محدوده قرمز رنگ برسد سپس شروع به پر کردن با مایع خنک کننده جدید کنید. زمانی که مایع خنک کننده به اندازه ی کافی وارد رادیاتور یا مخزن شد درب رادیاتور را ببندید.

گیره ی روی شلنگ پایینی رادیاتور را جدا کنید تا مایع رادیاتور در ظرف تخلیه شود

ابزار و دستگاه مکش را مانند تصویر بر دهانه ی رادیاتور بگذارید.

خرید مایع خنک کننده مناسب

اکثر افراد از مایع خنک کننده عمومی استفاده می کنند چراکه طبق توضیحات شرکت سازنده برای همه ی ماشین ها مناسب است. اما خودروسازان چندان با این مورد موافق نیستند و به مشتریان خود برندهای خاص را توصیه می کنند البته این مورد جنبه ی تبلیغاتی هم دارد اما اگر می خواهید از مناسب بودن مایع خنک کننده برای مدل خودروی خود مطمئن باشید از برندهایی که کارخانه ی سازنده پیشنهاد می کند استفاده کنید.

موارد مورد نیاز برای این پروژه:

  • پیچ گوشتی ۴ در ۱
  • آچار قابل تنظیم
  • کمپرسور هوا
  • شلنگ هوا
  • عینک ایمنی
  • انبردست مخصوص
  • سوکت
  • ضد یخ
  • آب مقطر