آداب معاشرت در محیط کار  شامل همان فرهنگ و قوانینی است که نانوشته هستند ولی باید رعایت شوند. وقتی صحبت از کار در یک اداره یا هر محیط حرفه‌ای دیگری می‌شود، مهم‌ترین نکته‌ای که عنوان می‌شود، آداب معاشرت است. نحوه‌ای که شما با اطرافیانتان – چه همکاران و چه زیردستان و مدیران خود- تعامل یا خودتان را به آن‌ها معرفی می‌کنید، نشان می‌دهد که شما هم به‌عنوان یک فرد مستقل و هم به‌عنوان عضوی از گروه واقعاً چه کسی هستید و این معاشرت به‌طور مستقیم بر مسیر شغلی‌تان تأثیرگذار است.

ازآنجاکه آداب معاشرت برای موفقیت شغلی بسیار مهم است. همین ابتدای کار به شما کاربران اطلاع دهیم که گاهی آداب معاشرت و نوع برخورد و رفتار شما در محیط کار، در کنار مهارت و توانایی می‌تواند مهمترین شاخص برای ارتقای شغلی و بهبود جایگاه شغلی باشد که نبایددست کم گرفته شود. در این قسمت از هاو کن یو قصد داریم نکات مفیدی درباره این موضوع در اختیارتان بگذاریم تا فارغ‌التحصیلان یا کسانی که به‌تازگی وارد محیط کاری شده‌اند، چه به‌عنوان کارآموز و چه به‌عنوان همکار، بتوانند از این نکات در مسیر موفقیت شغلی‌شان استفاده کنند.

آداب معاشرت در محیط کار و کارهایی که نباید انجام دهید


 

اجازه دهیدصریح باشیم؛ بعضی از اعمال و رفتارهای خاص هستند که به‌هیچ‌عنوان نباید آن‌ها را با خودتان به محل کار بیاورید. انجام این کارها تأثیر منفی عمده‌ای بر مسیر شغلی‌تان دارد؛ اما برای بسیاری از افراد، آداب معاشرت مناسب در محل کار، آن‌قدر که فکر می‌کنید، اهمیتی ندارد و قابل‌درک نیست. در ادامه این مقاله برخی از بزرگ‌ترین نبایدهای محیط کاری آورده شده است، با ما همراه باشید.

پشت میز کاری‌تان، مکالمه شخصی نداشته باشید

اگر در ساعات کاری مجبورید مکالمه شخصی داشته باشید، این کار را در پشت میز خود انجام ندهید تا دیگران مکالمه شمارا نشنوند. اکثر ادارات و سازمان‌ها دارای اتاق مناسب این کار یا مخصوص تلفن های شخصی هستند که می‌توانید از آن برای تماس تلفنی استفاده کنید، در غیر این صورت؛ بهترین کار این است که به بیرون از محل کار بروید.

داشتن مکالمه شخصی پیش همکارانتان باعث می‌شود حواس آن‌ها را پرت کنید و ممکن است پس از مدتی این شایعه راه بیفتد که شما نمی‌توانید زندگی شخصی‌تان را در خانه جا بگذارید و چنین شایعه‌ای قطعاً به تصویر حرفه‌ای‌تان خدشه وارد می‌کند.

از گزینه “پاسخ به همه” برای جواب دادن به زنجیره‌ای از ایمیل‌ها استفاده نکنید

بسیاری از افراد در محیط کاری با ایمیل های شرکت و پاسخگویی به آن‌ها سر و کار دارند. هنگام پاسخگویی به ایمیل‌ها، تفاوت بین انتخاب گزینه “پاسخ” و “پاسخ به همه” و بازخوردی که می‌گیرید را درک کنید. با دقت بررسی کنید که آیا لازم است تمامی مخاطبینی که ایمیل اولیه شمارا دریافت می‌کنند در “پاسخ” ایمیل لحاظ شوند یا خیر. علاوه بر این، با انتخاب گزینه “پاسخ به همه” ممکن است باعث شرمندگی خودتان شوید، زیرا تمامی مخاطبانتان از جزئیاتی مطلع می‌شوند که قرار بوده فقط با یک یا دو نفر به اشتراک گذاشته شود.

در صورت تردید، همیشه وظیفه‌تان را به‌درستی انجام دهید تا ایمیل‌ها و سایر مکاتبات دوستانه و کاری‌تان محرمانه بماند. به‌عنوان یک قاعده کلی، به ایمیل‌هایتان به‌عنوان پل ارتباطی در حرفه خود نگاه کنید و مطمئن شوید اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارید، در زمان و مکان مناسب و به دست فرد مناسب می‌رسد.

احساسات خود را وارد محیط کارتان نکنید

بهتر است قبل از ورود به محل کار، احساسات شخصی‌تان را در منزل جا بگذارید. همکار بغلی‌تان مایل به شنیدن غرولندتان به خاطر تمام شدن تعطیلات آخر هفته نیست. اگر به خاطر اتفاقات شخصی، واقعاً نمی‌توانید روی کارتان متمرکز شوید، بهتر است کمی وقت بگذارید و به احساساتتان رسیدگی کنید. یا اگر موضوعی در محل کار شمارا آزار می‌دهد، برای حل آن به بخش منابع انسانی یا سرپرست خود مراجعه کنید تا این موضوع تداخلی در کارتان ایجاد نکند.

آداب معاشرت در محیط کار و ترس از سوال پرسیدن

خلاصه کلام این است که سوال مرتبط با کار نتنها با آداب معاشرت در محیط کار تناقض ندارد بلکه یک ویژگی افراد موفق در محیط کاری است. پرسیدن سؤال، حتی اگر احمقانه به نظر برسد، انتظاراتی که از شما می‌رود را روشن می‌کند و باعث می‌شود کل پروژه را اشتباه انجام ندهید. خودرایی و اعتمادبه‌نفس بیش‌ازحد کار را خراب‌تر می‌کند، مخصوصاً اگر تجربه و مهارتی پشت آن نباشد.

پس بدون هیچ تردیدی سؤالات خود را بپرسید و حتماً با دقت به پاسخ‌هایی که دریافت می‌کنید، گوش دهید.

پشت سر رئیس و یا همکارانتان بدگویی نکنید

بدگویی و شایعه‌پراکنی یکی از بزرگ‌ترین خطاهایی است که می‌توان در محیط کار مرتکب شد؛ به‌هیچ‌وجه این کار را انجام ندهید. اگر وسوسه شوید که در مورد رئیس، همکاران یا به‌طورکلی در مورد سازمان بدگویی کنید، درواقع با انجام این کار به هیچ‌کس جز خودتان آسیب وارد نمی‌کنید.

شایعه‌پراکنی و بدگویی باعث می‌شود به‌عنوان شخصی غیرقابل‌اعتماد یا جدا از گروه شناخته شوید که این موضوع شمارا از رسیدن به اهداف حرفه‌ای‌تان بازمی‌دارد. همچنین اگر بدگویی‌ها به گوش همان شخص برسد قطعاً برایتان گران تمام می‌شود.

در ایمیل‌های کاری از ایموجی و یا علامت تعجب (در صورت وجود) استفاده نکنید

این توصیه به ویژگی‌های محل کار شما بستگی دارد. برخی از محیط‌های کاری از استفاده از ایموجی و داشتن مکالمات غیررسمی تا حدی استقبال می‌کنند، در مقابل برخی دیگر درهرصورت انتظار مکالماتی در سطح کاملاً رسمی را دارند. صرف‌نظر از این، هنگام برقراری ارتباط، شناخت و تعمق داشته باشید و با آگاهی تصمیم بگیرید. لازم نیست که تمامی ایمیل‌های کاری همیشه جدی باشند، اما همیشه سعی کنید احساس حرفه‌ای بودن را در پیام‌های خود حفظ کنید تا دیگران شمارا به‌عنوان یک متخصص شایسته در شغلی که هستید در نظر بگیرند.

در صورت تردید، همیشه در ایمیل‌های کاری‌تان، به‌صورت حرفه‌ای و رسمی ارتباط برقرار کنید، صرف‌نظر از اینکه مافوق شما چقدر راحت‌تر از شما با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. بعد از مدتی که در شغلتان تجربه کسب کردید، دید بهتری نسبت به آنچه در محل کارتان مناسب است به دست خواهید آورد.

هنگام صحبت با رئیستان حاضرجوابی نکنید

ممکن است نیازی به این توصیه نباشد، اما بااین‌وجود توصیه بسیار مهمی است. حتی اگر اختلاف سنی شما و رئیستان زیاد نیست، هرگز نباید حاضرجوابی کنید. همیشه به او احترام بگذارید و وظایفتان را به‌خوبی انجام دهید تا طعنه نشنوید و نیازی به چرب‌زبانی کردن نداشته باشید.

این بدان معنی نیست که شما حق ندارید در مورد یک پروژه، استراتژی و یا راجع به جنبه‌های شغلی با او مخالف باشید. برعکس همیشه باید در مورد بیان افکار و عقاید و نگرانی‌هایی که دارید، آزادباشید؛ اما نحوه بیان شما بسیار حائز اهمیت است.

اگر بخواهید صعود از نردبان شغلی را تجربه کنید و در کارتان پیشرفت قابل‌توجهی داشته باشید، باید رئیستان را برای خود نگه‌دارید تا بتوانید در این مسیر از او کمک بگیرید.

فراموش نکنید که هنگام حضور در اجتماعات کاری هنوز در محل کارتان هستید

گردش‌های شرکت می‌تواند فرصتی عالی برای معاشرت با همکاران و شناخت بیشتر آن‌ها خارج از ساعات کاری باشد؛ اما فراموش نکنید در این گردش‌ها اگرچه باید خودتان باشید، بااین‌حال هنوز در یک قرار کاری و در جمع همان همکارانی هستید که فردا دوباره باید در کنار آن‌ها کارکنید. به‌ویژه حواستان باشد که در مصرف الکل زیاده‌روی نکنید، چون در این صورت همه می‌دانند چرا روز بعد با رئیس تماس می‌گیرید و اعلام مریضی می‌کنید.

عصبی نباشید، اما درعین‌حال از خط قرمزهای خود عبور نکنید

در محیط کار، باید در نحوه معرفی خود مسیر خوبی را طی کنید. در چنین شرایطی می‌خواهید به دیگران احترام بگذارید اما درعین‌حال نمی‌خواهید مغرور و محافظه‌کار به نظر برسید؛ می‌خواهید اعتمادبه‌نفستان را حفظ کنید، اما درعین‌حال نمی‌خواهید از خط قرمزهایی که دارید عبور کنید؛ می‌خواهید نظراتتان را بیان کنید اما از طرف دیگر می‌خواهید آن‌ها را بکر نگه‌دارید.

یادگیری تعادل قطعاً نیاز به آزمون‌وخطا دارد، اما قطعاً یک توازن مهم را به همراه دارد.

همیشه مجهز باشید

ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما بسیار مهم است که خود را برای تمام اتفاقات ناگهانی که در زندگی پیش می‌آید آماده کنید، حتی در محل کار.

نشستن بالباس خیس در تمام طول روز جالب نیست، راه رفتن با پیراهنی آغشته به لکه‌های قهوه در اجتماع خوشایند به نظر نمی‌رسد، صحبت کردن با دیگران درحالی‌که هنوز سبزی ناهار در بین دندانتان گیرکرده، آزاردهنده است.

به همراه داشتن چتر، یک جفت کفش اضافی، نخ دندان و حتی تعویض پیراهن در پشت میز کار یا در اتومبیل در مواقع ضروری بسیار هوشمندانه است.

آداب معاشرت در محیط کار و کارهایی که باید انجام دهید


 

هرروز به‌موقع در محل کار حاضر شوید

برخی از توصیه‌ها هست که معمولاً به کارمندان جدید گفته می‌شود: باید قبل از آمدن رئیستان در محل کار حاضر شوید و بعد از او محل کار را ترک کنید. در دنیایی که تأخیر در آن رایج است (خصوصاً در شهرهای بزرگ که ترافیک انواع دردسر را به وجود می‌آورد)، حواستان باشد که تلفنتان را ساعت 8:01 جواب دهید.

با افرادی که خارج از اتاق شما هستند نیز ارتباط برقرار کنید

البته که مهم است کارتان را به‌موقع و با استانداردهای لازم انجام دهید؛ اما باید یادآوری کنیم که مزیت کار کردن در شرکتی که در آن رشد می‌کنید این است که می‌توانید با افراد دیگر با علایق مشابه تعامل داشته باشید. در این صورت آن‌ها می‌توانند تجارب گذشته خود را در اختیارتان قرار دهند تا از آن‌ها در پیشبرد اهداف شغلی‌تان بهره‌مند شوید.

به همین دلیل باید فرصت برقراری ارتباط در شبکه‌هایی که دارید را جدی بگیرید، مخصوصاً زمانی که به‌تازگی کاری را شروع کرده‌اید. نوشیدن قهوه یا گذراندن وقت ناهار با همکارانتان، حضور داشتن در لحظات شاد آن‌ها یا سایر فعالیت‌های شرکت و همچنین در دسترس قرار دادن خودتان برای آن‌ها در موفقیت شما تأثیر بسزایی خواهد داشت.

آداب معاشرت در محیط کار و کمک به دیگران

اگر یکی از همکارانتان برای انجام کاری از شما کمک خواست، درخواست او را بپذیرید، به شرطی که احساس کنید واقعاً می‌توانید به او کمک کنید و کار خودتان را نیز در موعد مقرر به اتمام برسانید. این فرصتی برای نشان دادن و برجسته ساختن توانایی و دانش خودتان است. همچنین فرصتی است برای برقراری روابط دوستانه با همکارانتان تا در آینده طرفدار شما باشند؛ قطعاً زمانی همین همکاران به دردتان خواهند خورد.

با خودتان خوراکی به محل کار ببرید

تقریباً می‌توان گفت همه ما غذا خوردن را دوست داریم. اگر یک‌شب وقت آزاد دارید، می‌توانید مقداری کلوچه، نان‌شیرینی یا خوراکی‌های دیگری که فکر می‌کنید همکارانتان دوست دارند درست کنید. مخصوصاً اگر قصد دارید یک پیروزی بزرگ را جشن بگیرید یا در حال گذراندن یک دوره استرس‌زا هستید.

اگر تصمیم دارید برای همکارانتان خوراکی ببرید، اول مطمئن شوید که زمان استفاده از این خوراکی ها در زمان استراحت و بیکاری همه افراد است و با کار تداخلی ندارد. همچنین اطمینان حاصل کنید که هیچ فردی با خوراکی شما محدودیتی نداشته باشد و همه از آن بتوانند استفاده کنند.

یک آدرس ایمیل شخصی مناسب ایجاد کنید

غیرمعمول نیست اگر بخواهید بعد از ساعت کاری یا آخر هفته با همکاران خود ارتباط برقرار کنید. درحالی‌که بسیاری از سازمان‌ها به کارمندانشان این اجازه را می‌دهند که از راه دورهم وارد ایمیل کاری بشوند، اما برخی از آن‌ها تمایلی به صدور این مجوز ندارند. در چنین مواقعی داشتن یک آدرس ایمیل حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد تا به‌وسیله آن با همکاران و رئیستان ارتباط برقرار کنید. بهتر است آدرس ایمیلتان شامل نام و نام خانوادگی‌تان باشد.

شانس انجام کارهای جدید را به خودتان بدهید

اگر رئیس، سرپرست یا همکارانتان از شما بخواهند که کاری را انجام دهید که درگذشته آن را تجربه نکرده‌اید، طبیعی است که دستپاچه و مضطرب شوید؛ اما هیچ دلیلی برای رد کردن این پیشنهاد وجود ندارد. پذیرش پروژه‌های جدید، مهارت‌های شمارا گسترش می‌دهد و می‌تواند فرصت‌های هیجان‌انگیزی برای شما خلق کند.

احتمالاً شمارا برای کار جدید انتخاب کرده‌اند، زیرابه توانایی‌های شما اطمینان دارند. فقط قبل از اینکه کار را شروع کنید، سؤال‌هایی که لازم است را بپرسید، مشاوره بگیرید و اطمینان حاصل کنید که در مسیر درستی قرارگرفته‌اید.

آداب معاشرت در محیط کار و انعطاف پذیری

گاهی اوقات، به شما پروژه‌ای محول می‌شود که برای انجام آن باید انعطاف‌پذیر باشید. ممکن است از شما خواسته شود کمتر یا بیشتر از ساعت کاری مقررتان کارکنید؛ یا از شما بخواهند کارهایی را انجام دهید که دلتان نمی‌خواهد یا به خاطر آن‌ها استخدام نشده‌اید. حتی ممکن است گاهی از شما خواسته شود در روزهای تعطیل به‌جای شخص دیگری یا برای انجام یک پروژه جدید در محل کارتان حاضر شوید.

اگرچه کار کردن در روزهای تعطیل یا انجام کارهای شخص دیگر واقعاً خوشایند نیست، اما اینکه نشان دهید برای مجموعه‌ای که در آن کار می‌کنید ارزش قائل هستید و کارتان را جدی می‌گیرید، در طولانی‌مدت به شما بسیار کمک خواهد کرد.

لباس‌هایی مناسب با محیط کارتان بپوشید

اینکه چه لباسی برای شما مناسب است، بستگی به فرهنگ حاکم بر محیط کارتان دارد؛ اما ایده خوب این است که همیشه طوری لباس بپوشید که دیگران را تحت تأثیر قرار دهید، مخصوصاً زمانی که برای اولین بار در یک مجموعه مشغول به کار می‌شوید. حتی اگر دستورالعمل پوشیدن لباس رسمی ندارید، اما یادتان باشد که با پوشیدن لباس‌های بیش‌ازحد خودمانی و راحت، هیچ‌کس شمارا جدی نخواهد گرفت.

مطمئن شوید که هدفونتان به‌طور ایمن به کامپیوتر یا گوشی متصل شده است

آیا تابه‌حال برایتان پیش‌آمده که وقتی در انظار عمومی در حال گوش دادن به موسیقی و یا تماشای ویدیو هستید، متوجه شوید هدفون شما به‌درستی به لپ‌تاپ یا گوشی‌تان وصل نیست و همه اطرافیان می‌توانند آن را بشنوند؟ قطعاً پس‌ازاین اتفاق احساس شرمندگی کرده‌اید.

حالا ما به شما می‌گوییم که رخ دادن این اتفاق در محل کار به‌مراتب شرم‌آورتر است. همکاران شما تمایلی ندارند موسیقی موردعلاقه شمارا در حین کار بشنوند.

ذهنتان را باز نگه‌دارید

چه زمانی که می‌خواهید کار جدیدی را شروع کنید و روابط جدیدی برقرار کنید و چه زمانی که می‌خواهید در شغلتان پیشرفت کنید، باید تمام تلاش خود را به‌کارگیرید تا ذهنی باز داشته باشید. هیچ‌چیز در این جهان قطعیت ندارد، پس تنها انعطاف‌پذیر بودن و باز بودن به روی تغییرات در طولانی‌مدت می‌تواند به شما کمک کند.

و درنهایت …

لبخند بزنید

داشتن نگرش مثبت درباره حضور در محل کار، تأثیر بسزایی بر عملکرد شغلی شما خواهد داشت. داشتن ظاهر شاد، رفتار دوستانه و خوش‌برخورد بودن در محیط کار می‌تواند به طرز معجزه‌آسایی باعث رشد شغلی‌تان شود. هرگز قدرت لبخند زدن را دست‌کم نگیرید.

اشتباه کردن در کار کاملاً عادی است!

وقتی اولین شغلتان پس از فارغ‌التحصیلی را تجربه می‌کنید یا به‌تازگی پس از تغییر شغل وارد محیط کاری جدیدی شده‌اید، نگرانی و دستپاچگی شما قابل‌درک است؛ اما باید بدانید که اشتباه کردن در شروع هر کاری کاملاً عادی است؛ هیچ انسانی کامل نیست. مادامی‌که دائماً در حال رشد و یادگیری از اشتباهاتتان هستید و تلاش می‌کنید آن اشتباهات را در آینده دوباره تکرار نکنید، موردتوجه همکارانتان هستید.

 

 

 

منبع: