احتمالا شما هم تا به حال بارها و بارها در فضای کسب‌و‌کار های آنلاین با اصطلاح بازاریابی دیجیتالی و یا دیجیتال مارکتینگ را شنیده‌اید. آیا می دانید بازاریابی دیجیتالی چیست و یا نقش دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار‌های امروزه چیست؟ امروز به این سوالات در قالب ۱۳ روش، انجام موفق دیجیتال مارکتینگ را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

همه می دانیم که عصر ما عصر دیجیتال است و به همین خاطر ضروری است که کسب و کار شما حضور خوبی در فضای دیجیتال و یا مجازی داشته باشد. بازاریابی دیجیتالی اساسا آینده‌ی بازاریابی جهان است و مزایایی فراوانی منجمله ارزان تر بودن را نسبت به بازاریابی سنتی به همراه دارد.  ما در این مقاله می خواهیم روش های مختلف استفاده از رسانه های دیجیتالی را برای بازاریابی و جلب مشتری به سمت کسب‌و‌کارتان به شما کاربران معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

بازاریابی دیجیتال با بهینه سازی موتور جستجو (سئو)

بهینه سازی موتور جست‌و‌جو به زبان ساده عبارت است از اینکه کاری کنید که وبسایتتان به طور طبیعی در نتایج موتورهای جست و جویی نظیر یاهو و گوگل ظاهر شود. گوگل الگوریتم های خود را مرتبا به روز رسانی می‌کند و از این رو همگام شدن با این تغییرات کار را سخت تر می کند. از این نقطه نظر بسیاری از متخخصان می گویند که سئو از بین رفته است و این تلاش بی فایده است. هرچند حقیقت این است که گوگل سعی دارد تا از سوء استفاده از الگوریتم و دستکاری آن جلوگیری کرده و سایت‌هایی را که ارزش ماندن در صفحات نتیجه ی موتور جست و جو را ندارند فیلتر می کند.

سئو نقش کلیدی در دیجیتال مارکتینگ دارد، بنابراین شکی نیست که باید در سئو سرمایه گذاری کنید. وبسایت شما باید به مسائلی که مرتبط با محتوا و تطبیق جست و جو، نمایه گذاری و تفسیر محتوای غیرمتنی هستند بپردازد. یادتان باشد که این موثرترین راهبرد بازاریابی است که ترافیک ارگانیک و طبیعی را به سمت وبسایتتان روانه می کند.
علی رغم اینکه سئو دارای مهارت هاایست که وبمستر ها باید با آن آشنایی داشته باشند ولی شما کاربران باید بدانید که هدف از انجام تمامی این تلاش ها ارائه یک محتوا یا کانتنت با اصالت، جذاب و دقیق برای کاربران است.

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی موتور جست و جو

بازاریابی موتور جست و جو یا (SEM) راهبرد جامعی برای جلب ترافیک برای کسب و کارتان است که معمولا از طریق پرداخت مبالغی انجام می گیرد. از این رو به آن بازاریابی جست و جوی پولی یا پرداخت شده هم می گویند. SEM دنیای متنوع و پیچیده ای دارد. بر اساس ساختار کسب و کارتان می توانید مدل پرداخت به ازای کلیک یا مدل پرداخت به ازای هزار مشاهده را انتخاب کنید.

پلتفرم های مختلفی برای SEM وجود دارد. تا امروز، AdWords و Bing Ads محبوب ترین هستند. شما می توانید یک راهبرد نظیر PPC را انتخاب کنید و یا راهبرد کامل SEM منجمله Display و Retargeting را. اما هر چه که انجام می دهید حتما کارتان را زیر نظر متخصصین انجام دهید چرا که برنامه ریزی غلط ممکن است هزینه های هنگفتی به بار بیاورد.

تولید محتوا

تحقیقات اخیر نشان داده اند که تولید محتوا روش قطعی بازاریابی در سال  های پیش رو است. تمام تغییراتی که اخیرا در الگوریتم گوگل اتفاق افتاده اند به این اشاره دارند که مهم ترین معیار برای فیلتر کردن نتایج جست و جو محتوا است.

محتوا را می توانید به فرمت‌های مختلف ارائه کنید منجمله وبلاگ،  کتاب های الکترونیک، راهنمای آموزشی، مقالات پرسش و پاسخ و اخبار، تصاویر، بنرها، اینفوگرافیک، وبینار، ویدئو یا  شبکه‌های اجتماعی. شما می توانید خلاقیت هم به خرج بدهید و محتوایی را در مورد هر موضوعی تولید کنید و به طرز ماهرانه آن را به کسب و کارتان مرتبط کنید.

همچنین باید محتوای خود را برای پلتفرم های مختلف سفارشی سازی کنید. برای نمونه محتوا برای تلفن های موبایل باید موجز و مختصر باشد. یادتان باشد که یک راهبرد موثر خوانندگانتان را درگیر می کند و آنها را به اطلاعاتی که ارائه می کنید علاقه مند نگه می دارد. محتوای خوب به اشتراک گذاشته می شود و بهترین راه برای برندسازی برای کسب وکارتان است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM زیرمجموعه ی SEM است. در این نوع فعالیت، ترافیک برای وبسایت و کسب و کارتان از طریق شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، پینترست، گوگل پلاس، لینکدین و … جلب می شود.

چگونه برای شبکه های اجتماعی محتوا تولید کنیم؟

همانطور که در بالا ذکر شد، محتوای خوب به اشتراک گذاشته می شود. بنابراین محتوای خود را برای شبکه‌های اجتماعی مختلف تولید کنید. یادتان باشد که محتوای اصیل بنویسید و پرکار باشید؛ هر روز باید محتوا تولید کنید حداقل روزی چهار پنج بار. این تلاش ها برای برندسازی و تامین فروش محصولاتتان سودمند خواهند بود.

تبلیغات نمایش دیجیتال

این مورد هم زیرمجموعه ای از SEM  در دیجیتال مارکتینگ است. می توانید از فرمت های مختلف تبلیغاتی برای هدفگیری مخاطبین بالقوه تان استفاده کنید  – متن، تصویر، بنر، ویدئوهای تعاملی و … می توانید پیام خود را بر اساس علایق، موضوعات محتوا یا موقعیت مشتری در چرخه ی خرید سفارشی سازی کنید. اما توجه داشته باشید که تبلیغات نمایش دیجیتال نسبتا گران است. به متخصصانی برای کسب بازده سرمایه ( ROI ) نیاز خواهید داشت.

هدفگیری و بازاریابی مجدد

هدفگیری و بازاریابی مجدد راهبردی برای هدف گرفتن مشتریانی است که از وبسایت شما دیدن کرده‌اند. این راهبرد مبتنی بر “فناوری کوکی” است. هدفگیری مجدد به عنوان راهبرد ارجح ظاهر شده است و در این راهبرد شما مشتریانی را که به کسب و کارتان علاقه نشان داده اند هدف می گیرید و از این رو نرخ تبدیل، بالا است. شما می توانید بر روی سایت خود هدفگیری مجدد انجام دهید و یا بر روی شبکه های اجتماعی و یا روی موبایل. راهبردهای خود را مبتنی بر چرخه ی خرید مشتریان تصویرسازی کنید.

بازاریابی موبایلی

طبق یک گزارش، بازاریابی موبایلی در سال ۲۰۱۵ تنها در آمریکا ۴۰۰ میلیارد دلار ارزش خلق خواهد کرد. ما اکیدا توصیه می کنیم که بازاریابی موبایلی را امتحان کنید. یادتان باشد که اپلیکیشن‌ها و محتوای وبسایت را باید مطابق با موبایل بسازید. قبل تر هم در رابطه با اهمیت موبایل در کسب و کار‌های آنلاین در هاو کن یو صحبت کردیم.  تا سال 2019  تعداد دستگاه‌های موبایل به 4.6  میلیارد خواهد رسید. از این رو افراد بیشتری از موبایل و تبلت استفاده خواهند کرد و پتانسیل بازار هم رشد خواهد نمود.

بازاریابی تعاملی

حتما کاری کنید که راهبرد تبلیغاتی‌تان مشتری بالقوه را وارد مکالمه کند. طبق یک نظرسنجی، ۵۵ درصد پاسخ دهندگان ترجیح داده‌اند که با شرکت‌هایی که از آن جنس می خرند مکالمه داشته باشند و ۸۹ درصد هم گفته‌اند اگر شرکت هایی که مشتری‌اش هستند از آنها بازخورد بخواهد حتما این کار را خواهند کرد چون حس وفاداری دارند.

برای تعاملی‌تر کردن وبسایت خود، دریافت بازخورد و رصد کردن رفتار مشتری از ابزاری مثل گجت ها استفاده کنید. به صورت فعال با مشتری ارتباط برقرار کنید و آفرها را بر حسب سلیقه و جست و جوهای آنها ارائه کنید.

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی در دیجیتال مارکتینگ عبارت است از راهبردی که در آن محتوا مثل ویروس در اینترنت پخش می شود چرا که محتوای ارزشمندی است و به اشتراک گذاشته می‌شود. این راهبردی عالی برای برندسازی و جذب ترافیک برای وبسایت تان است. محتوا می تواند به هر قالبی باشد فقط کافی است خلاق باشید.

بازاریابی ایمیلی

وقتی پیامی تبلیغی و تجاری را از طریق ایمیل به فهرستی از مشتریان بالقوه ارسال می کنید بازاریابی ایمیلی را انجام می دهید. با یک نرم افزار بازاریابی ایمیلی موثر می‌توانید فهرست ایمیل هایی را که بر اساس چند عامل نظیر علایق مشتری و بودجه‌ی او جدا شده‌اند حفظ کنید. یادتان باشد که ایمیل های شخصی شده ارسال کنید با این کار اعتماد را جذب خواهید کرد.

ایمیل مارکتینگ چیست؟ (۱۷ تکنیک ایمیل مارکتینگ در سال ۲۰۱۷)

بازاریابی رابطه ای در بازاریابی دیجیتال

بازاریابی رابطه ای یک برنامه‌ی بازاریابی مبتنی بر عملکرد است که در آن شما به ناشرانی که برایتان مشتری جذب می کنند کمیسیونی می‌دهید. عملکرد ممکن است بر اساس تبلیغ، سرنخ و یا فروش باشد. شما ممکن است دوست داشته باشید بخشی از برنامه های رابطه‌ای ناشران مختلف باشید. اساسا نارشان در صفحات خود به شما فضای تبلیغاتی می دهند تا کسب و کار خود را تبلیغ کنید و مشتری جذب کنید و بعد به آنها بر اساس مدل پرداخت کمیسیون دهید. شما ممکن است از یک شبکه ی رابطه ای کمک بخواهید این شبکه پایگاه بزرگی از ناشران و سایر مزایا نظیر ردیابی و فناوری گزارشدهی را به شما می دهد.

بازاریابی رابطه‌ای خاصه برای استارتاپ ها سودمند است چرا که از طریق وبسایت های پرترافیک ترافیک بیشتری را برای کسب و کار آنها می آورد. سایت هایی نظیر آمازون هم از این راهبرد استفاده می کنند. در واقع اکثر کسب و کارهای آنلاین که ترافیک خوبی دارند برنامه های رابطه ای هم دارند.

برنامه ریزی و خرید رسانه ی دیجیتال

وقتی یک بنگاه رسانه‌ای یک چهارچوب جامع راهبرد را تهیه می کند به آن برنامه ریزی رسانه ی دیجتال گفته می شود.  بنگاه دیجیتال پلتفرم ها و فرمت های مختلفی را برای رساندن صدای خود به مخاطبین مطلوب انجام می دهد؛ از جذب فروش و تبدیل گرفته تا راه اندازی برند جدید و تبلیغ یک برند معروف و تغییر رفتار مشتری. این بنگاه گستره و فرکانس اپلیکیشن های موبایلی و اینترنتی را مورد مطالعه قرار می دهد. این بنگاه با شرکای مختلف کار می کند و فضاها و ایده‌ها را خریداری می کند. به این خرید رسانه می گویند. در اصل خرید و برنامه ریزی رسانه ای مستلزم تمام راهبردهایی است که در بالا بیان کردیم.

بررسی و آنالیز وب

شاید مهم ترین جنبه ی بازاریابی دیجیتال، آنالیز وب باشد. اساسا بررسی و آنالیز وب به شما کمک می‌کند تا فعالیت های وب را برای کسب و کار خود جمع آوری، اندازه گیری، درک، تحلیل، برنامه ریزی، پیش بینی و گزارش کنید. آنالیتیک وب را نباید با آماردهی وب اشتباه کرد. آنالیتیک وب بر خلاف گزارش دهی ساده تحلیل ها و زوایای مختلف را برای اندیشیدن در مور کسب و کارتان ارائه می کند. بدون شک هر تبلیغ کننده ای از آنالیتیک وب برای درک کسب و کار خود و بهبود بازگشت سرمایه و تبدیل هایش استفاده می کند.

نتیجه گیری

مهم این است که از راهبردهای بازاریابی مختلف برای کسب و کار خود استفاده کنید و سپس ببینید کدام برایتان بهتر است. در بیشتر موارد ترکیبی از چند راهبرد شما را در رسیدن به اهدفتان کمک خواهد کرد.