سینرژی در کسب و کار یا به عبارت دیگر هم افزایی در کسب و کار مورد مطالعه و بررسی این مقاله از سایت قرار گرفته است. مطابق سایر مقالات ابتدا به مفهوم سینرژی و هم افزایی می پردازیم و سپس چگونه ایجاد سینرژی در کسب و کار در راستای افزایش بهره وری را در مثال هایی از شکت های بزرگ دنیا بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

سینرژی یا هم افزایی چیست؟


سینرژی ( به انگلیسی Synergy) به این موضوع ساده اشاره دارد که یک کل، از تک تک اجزای تشکیل دهنده آن با ارزش تر است یا به عبارت دیگر سینرژی را با مثالی ساده که 3=1+1 است نشان می دهند. اگر متوجه نشدید اجازه دهید مثال دیگری بزنیم.

شخص A را در نظر بگیرید که توانایی بلند کردن وزنه 50 کیلو گرمی را دارد و شخص B هم توانایی برابر با 70 کیلوگرم. این اشخاص با یکدیگر توانایی بلند کردن وزنه ای به وزن 120 کیلوگرم دارند که به تنهایی هیچ یک نمی توانستند این وزنه را بلند کنند. پس این دو فرد در کنار یکدیگر مجموعه توانایی دارند که هیچ یک به صورت انفرادی نداشتند. این یک مثال ساده از مفهوم سینرژی یا هم افزای است.

در یک گروه هم قضیه به همین صورت است. معمولا گروهی از افراد یا اجزای گروه در کنار یکدیگر به توانایی دست پیدا می کنند که هر یک از اعضا به تنهایی به این قابلیت و توانایی نخواهند رسید واینجاست که ارزش کار گروهی مشخص می شود.

سینرژی یا هم افزایی در کسب و کار


 

هم افزایی توسط اکثر کسب و کار های جهان به صورت جدی پیگیری می شود. اتاق های سمینار پر از آشفتگی های فکری در رابطه با روش های همکاری مؤثرتر هستند. تیم های کسب و کاری تعیین شده اند تا برنامه های حسابرسی اساسی را منطبق با توسعه ی محصول و افزایش بهترین عملکردها ایجاد کنند.

هم افزایی مفهومی است مبنی بر اینکه، ارزش و عملکرد دو شرکت به صورت ترکیبی بیشتر از مجموع ارزش و عملکرد هر یک از شرکت ها به صورت جداگانه می باشد. هم افزایی عبارتی است که اغلب در زمینه ی ادغام، جذب، مشارکت استراتژیک، اقدام مشترک، حق مخصوص و غیره به کار می رود. استدلالی که پشت این اتحاد استراتژیک قرار دارد این است که دو شرکت مجزا در همکاری با هم، نسبت به زمانی که به صورت منفرد عمل می کنند، ارزش بیشتری را ایجاد می کنند. هم افزایی یا سینرژی زمانی رخ می دهد که مجموع برابر باشد با مقداری بیشتر از دو قسمت.

برخی از نکات منفی در رابطه با  ایجاد هم افزایی عبارت است از اینکه، مدیران بنابر اهمیتی که صرفا از لحاظ علمی برای هم افزایی در  کسب و کار قائل هستند، سعی می کنند برنامه هایی در این راستا داشته باشند. در ابتدا اقدام برای هم افزایی در بخش های مختلف شرکت و یا کارخانه، محدود به چند جلسه در سطح مدیران برای برنامه ریزی است. اگر کار همینجا به پایان نرسد و رها نشود به صورت هیجانی چند اقدام شکل می گیرد و سپس در همین مرحله متوقف می شود و کم کم این برنامه ریزی با گذر زمان از خاطر می رود.

این روندی است که با توجه به چالش پیاده سازی هم افزای و سخت بودن اجرای آن اکثر شرکت ها طی می کنند و آن را نیمه کاره رها می کنند. 

به طور خلاصه این تلاش های بی نتیجه و بدون برنامه ریزی “تجارب یادگیری” نام می گیرند تا واژه شکست را کمی تلطیف کنند. البته این برنامه نیمه کاره نقاط تاریکی هم دارد. مدیران با تمرکز بر روی هم افزایی معمولا از روند طبیعی شرکت یا تیم خود غافل می شوند و برنامه ریزی های معمول شرکت با مشکلاتی رو به رو می شود.

پس تا به اینجا متوجه شدیم که علی رغم واجب بودن ایجاد هم افزایی در راستای افزایش بهره وری در کسب و کار، چالش های جدی هم برای پیاده سازی آن وجود دارد تا جایی که اگر برنامه منسجم و حساب شده نداشته باشید اقدام برای ایجاد هم افزایی نتنها به سود ختم نمی شوند بلکه مدیران و شرکت را هم دچار مشکل می کند.

بارها برنامه های هم افزایی یا ادغام بخش های مختلف شرکت و یا حتی ادغام دو شرکت در واقع باعث نتایج معکوس، فرسایش روابط خوب با مشتریان و کانال های بازاریابی، ایجاد مشکلات سیستمی و … شده است. یک حقیقت ساده این است که بسیاری از تلاش ها در راستای هم افزایی به جای ایجاد ارزش، به تخریب ارزش ها منجر شده اند. عوامل کسب و کار در تمامی حوزه های عملی به دنبال هم افزایی هستند.

هم افزایی عملیاتی یا Operating Synergy چیست؟

وقتی ارزش ترکیبی دو بخش مرتبط با یکدیگر در یک شرکت یا کارخانه یا حتی دو شرکت بیشتر از مجموع ارزش های هر یک از بخش ها به طور جداگانه است، و یا وقتی بخش ترکیب شده این امکان را به شرکت ها می دهند تا درآمد عملیاتی شان را افزایش دهند و به رشد بالاتری دست یابند، این هم افزایی “هم افزایی عملیاتی” نامیده می شود.

هم افزایی های عملیاتی را می توان از طریق ادغام، جذب یا اعمال کنترل شرکت هایی به دست آورد که در حوزه های مختلفی همچون تولید، تخقیق و توسعه یا بازاریابی و امور مالی صاحب صلاحیت هستند و می توانند به دستیابی به اثربخشی عملیاتی کمک کنند.

شرکت فولاد تاتا که یکی از بزرگترین شرکت های فولاد هند است، در کروز که دومین شرکت فولاد قدرتمند اروپا در سال 2007 بوده است اعمال کنترل دارد. فولاد تاتا، پنجمین تولید کننده ی فولاد جهان، به ازای دریافت 12.02 میلیارد دلار کنترل شرکت اروپایی کروز را به دست گرفته است. جذب مورد نظر این بوده که دستیابی به بازار های اروپایی به فولاد تاتا داده شود تا با هم افزایی بالقوه در حوزه ی تولید، خرید، ایده ها و محصولات و خدمات، اقدامات مربوط به تهیه و توزیع و پشتیبانی عملیات دفتری دست یابدو در نتیجه هر دو شرکت بتوانند به یک سود مشترک برسند.

هم افزایی مالی Financial Synergy یعنی چه؟

هم افزایی های مالی اغلب در زمینه ی ادغام ها و جذب ها ارزیابی می شوند، اما آخرین اتحاد های استراتژیک شامل مشارکت های استراتژیک بوده اند. این نوع هم افزایی ها به تقویت معیار مالی یک کسب و کار ترکیبی مربوط می شوند، از جمله درآمد، ظرفیت بدهی، ارزش سرمایه، سوددهی و غیره. نمونه های هم افزایی های مالی مثبت عبارتند از: درآمد افزایش یافته از طریق یک پایگاه مشتری بزرگتر، هزینه های کمتر از طریق عملیات ساده شده، استعداد و هماهنگی های تکنولوژی.

هم افزایی های مالی علاوه بر موارد بالا می تواند به منافع های زیر که پس از جذب ایجاد می شوند هم منجر شود:

ظرفیت بدهی افزایش یافته، جریان مالی بیشتر، کاهش هزینه ی سرمایه، سودهای مالیاتی و غیره. انتظار می رود مشارکت کاربردی رنو-نیسان (فرانسوی-ژاپنی) یا اتحاد ماشین سازی با ترکیب بخش های بیشتر و به اشتراک گذاری منابع بهتر در مشارکت، در این سال 5.5 میلیارد یورو (6 میلیارد دلار) هم افزایی داشته باشند. اتحاد افزایش یافته بین ماشین سازی فرانسوی و شریک ژاپنی 43.4 درصدی اش، بیش از 4 میلیارد یورو را در سال 2015 در هم افزایی ایجاد کرده است.

دو شرکت برای بهره بردن از کاهش هزینه ها با هم متحد می شوند. از دسامبر 2016 آلیانس تولید کننده ی وسایل نقلیه ی الکتریکی در جهان است، که از سال 2010 فروش جهانی خالصش برای وسایل نقلیه ی الکتریکی تقریباً 425000 وسیله بوده است و شامل تولیدات میتسوبیشی موتورز، که اکنون بخشی از آلیانس است، نیز می باشد.

مشارکت اتحادی استراتژیک بین رنو و نیسان یک فرایند اغدام یا جذب نیست. دو شرکت از طریق یک توافق تسهیم به هم ملحق شده اند. ساختار در روند تثبیت دهه ی 1990 در صنعت خودرو سازی منحصر به فرد بود و بعداً به عنوان یک مدل برای جنرال موتورز و پژو سیتروئن در نظر گرفته شد.

هم افزایی بازار یابی Marketing synergy چیست؟

سینرژی بازاریابی به این اشاره می کند که ترکیب بازاریابی برای اثربخشی کلی کار می کند. به عنوان مثال با به دست آوردن موقعیتی که با کار بردن تسهیلات موجود در بازاریابی و توزیع  را افزایش می دهد. درواقع افزایش درآمد فروش بدون افزایش در قیمت ممکن می شود.

هیرو هوندا یک سرمایه گذاری مشترک بین هیرو سایکلز هند و هوندا موتورز ژاپن است. تجربه ی طولانی مدت هیرو سایکلز درباره ی شرایط جاده ای هند، از جمله مشتریان شهری و روستایی هند، با توانایی فناوری فوق العاده ی هوندا موتورز ترکیب شده تا یک اثر هم افزایی مورد انتظار را برای تولید یک موتور سیکلت کارآمد و محکم که دقیقا با نیاز های مشتریان هندی مطابقت دارد را ایجاد کند. این مشارکت  سال ادامه داشت.

پایگاه هم افزایی چیست

 

جستجوی هم افزایی اغلب توجه مدیران را از تمرکز روی جزئیات مهم باز می دارد. مشاهده شده است که اکثر مدیران شرکت ها، خواه نگرش خاصی نسبت به موقعیت های هم افزایی داشته باشند یا نه، احساس می کنند که باید هم افزایی را ایجاد کنند.

دستیافته های هم افزایی در بین کسب و کارهایشان به طور واضح به کارشان و ارزش آن مرتبط می شود. در گروه های تجاری بزرگ اساس سینرژی نیاز مدیران به توجیه وجود همکاری هایشان، به خصوص با سرمایه گذاران را منعکس می کند. شاید در ابتدا ترس واقعی مدیران از اینکه اگر نتوانند همکاری، استانداردسازی، و لینک های دیگر بین کسب و کار هایی که کنترل می کنند را ترویج دهند ممکن است نقششان به عنوان مدیر را ازدست بدهند، منعکس می شود.

پایگاه سینرژی برای برخی از مدیران به وسواس فکری تبدیل شده است. آنها با جستجوی ناامیدانه ی هم افزایی سرمایه گذاری ها و تصمیم گیری های نابخردانه انجام می دهند. مشاهده شده است که زمانی که شرکت هایی با منابع انسانی مازاد از لحاظ مدیران و پرسنل ماهر، تنها در صورتی که مسائلی برای حل کردن داشته باشند می توانند بهترین کارایی را داشته باشند، تمرکزشان را به خاطر شکست در ایجاد یک برنامه ی پایدار با کنترل و اقدام مناسب، و فقدان فرایندهای یکپارچه سازی لازم از دست می دهند.

سایت Ebay اسکایپ را به قیمت 2.6 میلیارد دلار خرید و پس از 4 سال آن را فقط به ارزش 1.9 میلیارد دلار فروخت و این شکستی بود که به خاطر چالش در یکپارچه سازی فنی و انتظار بیش از حد از مشتریان اتفاق افتاد. Ebay انتظار داشت هم افزایی از اسکایپ که به عنوان وسیله ی ارتباطی بین خریدار و فروشنده در پایگاه فروشش برقرار شده بود به دست بیاید که متأسفانه در بین شرکت کنندگان بازارش جا نیفتاد. اجتناب از چنین شکست هایی امکان پذیر است که البته نیازمند روش کاملا جدیدی برای نگاه کردن و فکر کردن به هم افزایی است.