kpi یا کی پی آی چیست؟ آیا می دانید KPI چیست؟ اگر قرار باشد در مورد هر جلسه اجرایی، جلسه استراتژی و یا بازبینی عملکرد در هر کسب وکار صحبت کنید، شانس اینکه واژه “KPI”  را بارها بشنوید، زیاد است. اکثر افرادی که در این بحث ها شرکت می کنند می دانند که این واژه مخفف عبارت “شاخص کلیدی عملکرد” است، اما اگر هر فرد را تحت فشار قرار دهید تا توضیح دهد که KPI  واقعا چیست، ممکن است تعاریف مختلفی را بشنوید.

کی پی آی KPI  چیست؟

جواب در درون این مساله نهفته است: KPI ها در کسب و کار مدرن وجود دارند و در عین حال این عبارت اغلب مورد استفاده نادرست و اشتباه قرار می گیرد. این به این معنی است که، اگرچه KPI ها بسیار رایج هستند، اما کسب و کارهایی که در واقع از KPI ها استفاده می کنند، بسیار رایج نیستند. و این یک مشکل واقعی است چون که با استفاده درست، KPI  می تواند تفاوت بزرگی را در موفقیت یک شغل ایجاد کند. برای ایجاد این وضعیت، من می خواهم توضیح دهم که KPI ها در جهت اصلی و مسیر درست هر شغلی ایجاد شده اند.

KPI ها دقیقا چه هستند؟

در شرایط ساده، KPI روشی برای اندازه گیری میزان نزدیک شدن به هدف و یا اهداف شرکت ها، واحدهای کسب و کار، پروژه ها یا افراد مرتبط با اهداف استراتژیک شرکت است. در واقع این شاخص یه شما کمک می کند تا قسمت به قسمت و مرحله به مرحله مسیر رسیدن به اهداف را زیر نظر داشته باشید و چنانچه از مسیر خارج شدید و یا سرعت رسیدن به هدف کم بود سریع متوجه این موارد شوید. درواقع شما به واسطه kpi ها ارزیابی  از عملکرد خود دارید.

در وسیعترین مفهوم، KPI ها مهمترین اطلاعات عملکرد را فراهم می کنند که سازمانها (یا سهامداران آنها) را قادر می سازد تا درک کنند که آیا این سازمان در مسیر اهداف خود قرار دارد یا خیر. به این ترتیب، KPI هایی به خوبی طراحی شده اند، تصویر روشنی از سطوح کنونی عملکرد و اینکه آیا کسب و کار در جایی است که نیاز است باشد را ارئه می دهند.

KPIs ها همچنین ابزار تصمیم گیری مفیدی هستند. از آنجا که به تبدیل ماهیت پیچیده عملکرد سازمانی به یک تعداد کوچک و قابل کنترل از شاخص های کلیدی کمک می کنند، می توانند به نوبه خود به تصمیم گیری و در نهایت به بهبود عملکرد کمک کند.

استفاده از KPIs به عنوان ابزارهای جهت یابی

کاپیتان و خدمه در یک کشتی اقیانوس پیما از داده های ناوبری برای درک این که در کجای مسیر حرکت برنامه ریزی شده خود هستند، استفاده می کنند. شاخص هایی مانند داده های مکان یاب GPS، سرعت، سطح سوخت، و یا اطلاعات هواشناسی به افراد مسئول اجازه می دهند که بدانند دقیقا در چه جایی قرار دارند تا بتوانند تصمیم بگیرند که کجا باید گام بعدی را بردارند.

شرکت ها نیز دقیقا همین وضع را دارند. در اینجا، KPI ها ابزار جهت یابی هستند که مدیران از آن برای درک این که آیا کسب وکار در یک مسیر موفقیت است یا اینکه در حال انحراف از مسیر موفقیت است، استفاده می کنند. مجموعه ای مناسب از KPIها، می تواند جنبه های کلیدی عملکرد را روشن سازد و جاهایی که به توجه بیشتر نیاز دارد را نمایان کند.

اکنون بیش از هر زمان، کسب و کارها به یک روش برای ارزیابی اینکه کجا هستند و آیا در مسیر استراتژی خود هستند، نیاز دارند. آنها باید قادر به اصلاح سریع و انطباق با شرایط متغیر بازار باشند. اگر می خواهید در یک بازار به شدت رقابتی موفق شوید، به راهی برای اندازه گیری پیشرفت  در لحظه نیاز دارید، و باید اقدامات خود را با آنچه که KPIها به شما می گویند، تطبیق دهید.

KPIs به عنوان ابزارهای تصمیم گیری کلیدی

تصمیم گیرندگان تاثیر گذار، می دانند که به اطلاعاتی در ابعاد کلیدی عملکرد نیاز دارند و این کار را می توان با استفاده از روش تقطیر آنها به داخل KPI ها – مشابه روشی که یک پزشک برای درک سلامتی فرد انجام میدهد- بدست آورد. به جای اندازه گیری چیزهای تصادفی، یک پزشک ابتدا بر روی معیارهای بهداشتی کلیدی تمرکز می کند، برای مثال، گرفتن فشار خون و اندازه گیری سطح کلسترول، ضربان قلب و شاخص توده بدنی شاخص های کلیدی سلامتی شما هستند.

در سازمانهای ما، تاثیر گذارترین KPI ها به طور تنگاتنگ با اهداف استراتژیک گره خورده اند و به پاسخگویی به مهم ترین سوالات تجاری کمک می کنند. بنابراین یک شروع خوب، شناسایی سوالاتی است که تصمیم گیرندگان، مدیران یا سهامداران خارجی باید به آنها پاسخ دهند. یک یا دو پرسش متداول عملکرد کلیدی باید برای هر هدف استراتژیک شناسایی شوند.

هنگامی که مهمترین سوالات کسب و کار شناسایی شدند، می توانید KPIهای مناسب را انتخاب کرده یا توسعه دهید که به دادن بهترین پاسخ به آن سوالات کمک می کند. به این ترتیب، تمام KPI های استراتژیک، مرتبط و معنی دار خواهند بود.

اهمیت انتخاب KPI های مناسب

هزاران KPI  برای انتخاب وجود دارند و اغلب شرکت ها برای انتخاب گزینه های مناسب برای کسب و کار خود به مشکل برمی خورند و به جای آن مقادیر زیادی اطلاعات در مورد هر چیزی که اندازه گیری آن آسان است، را گزارش می دهند. این تنها یکی از چندین اشکال های غیر منتظره ی KPIها است که سازمان ها قربانی آن می شوند. یا، گاهی اوقات KPI هایی را انتخاب می کنند که دیگران از آن استفاده می کنند، صرف نظر از این که آیا برای تجارت آنها مفید هستند یا خیر. به همین دلیل است که توسعه KPIهای  صحیح برای سازمان شما بسیار مهم است.

در چشم انداز تجارت چالش برانگیز و رقابتی امروز، این از همیشه مهم تر است که رهبران کسب وکار و مجریان ارشد قادر به اتخاذ تصمیمات آگاهانه بهتر، بهبود عملکرد، و جستجوی راه های جدید و تازه برای کسب مزیت رقابتی خود باشند.KPIsها، زمانی که بدرستی درک و مورد استفاده قرار گیرند، ابزار قدرتمندی برای دستیابی به این هدف را فراهم می کنند. بدون آنها، سازمان ها کور هستند.