در محیط کار چگونه لباس بپوشیم؟ ویژگی های لباس محیط کاری چیست؟ چه نکاتی را برای انتخاب لباس مناسب محیط کار باید در نظر بگیریم؟  لباس مناسب محل کار چه لباسی است؟در این مقاله با شما کاربران این موضوع را برسی خواهیم کرد که لباس مناسب محل کار باید دارای چه ویژگی ها و مشخصه های برای شما باشد. با همراه باشید تا این موارد را برسی کنیم

چه دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید، در محیط های کاری مدرن، نحوه پوشش شما نیز نقشی در میزان موفقیتتان ایفا می کند. به گفته نیکل ویلیامیز Nicole Williams یکی از متخصصین مشاغل وبسایت LinkedIn:

” مشکل ظاهر این است که عملکردتان نیز با توجه به آن، برداشت می شود.”

حتی اگر رئیستان هم بر این باور باشد که پوشش شما تاثیر چندانی بر روی نحوه دیدگاهش نسبت به عملکرد  شما دارد، اما مطمن باشید که به طور ناخودآگاه پوشش شما را نیز در نظر می گیرد و بر روی نظرش در رابطه با شما  تاثیرگذار است.

در واقع زمانی که لباستان مناسب نیست، مورد قبول و پذیرفته شده نیستید و حتی در بعضی مواقع، عدم پوشش مناسبتان می تواند شانستان برای رسیدن به برخی ترفیعات کاری را از بین ببرد. اما از سوی دیگر داشتن لباس مناسب و در خور برای محیط کاری می تواند شانس موفقیت شغلی شما را چندین برابر کند.

بدانید که تنها با پوشش مناسب و شایسته محیط کاری می توانید تاثیری افزون بر تاثیر کیفیت کارتان بر روی دیگران داشته باشید.

با توجه به محل کارهای امروزی، که پوشش لباس های راحت بسیار در آنها رایج است، قطعا درک و آگاهی از اصول و قوانین یک ظاهر کاملا مناسب و آراسته کمی برایتان سخت باشد. ما  با مشاغل مختلف و  کارشناسانی حرفه ای  در ضمینه آداب معاشرت و اخلاق صحبت کرده ایم تا به ایده های بهتری در ضمینه پوشش در محیط کار برسیم.

البته شما کاربران هاو کن یو باید بدانید که برخی موارد مطرح شده در مقاله اصلی با توجه به این نکته که مربوط به یک جامعه غربی است، قاعدتا قابلیت اجرای در کشور ما را ندارد که از مقاله حذف شده اند.

در زیر 20 قانون برای پوشش در محیط کار وجود دارند که هر آدم حرفه ای باید آنها را دنبال کند و بدانها آگاهی داشته باشد.

راهنمایی های عمومی برای انتخاب لباس مناسب محیط کاری


تشخیص دهید که در صنف کاریتان چه پوششی مناسب است

به گفته باربارا پچتر Barbara Pachter، مدرس حرفه آداب و معاشرت “هر کس شرایط و ضمینه کاری مختص به خود را دارد.” مثلا اگر مربی باشگاه هستید، ممکن است که بتوانید در محیط کاریتان شلوار ورزش بپوشید. اگر محیط کارتان، لباس فرم خاصی دارد، آن را استفاده کنید.سعی کنید با انتخاب لباس متمایز دیگران را متوجه شرایط محیط کاری خود کنید.

مطمئن شوید که لباسهایتان سایز خودتان باشد

این صحبت کاملا واضح است، اما ممکن است که برخی افراد آن را اشتباه گیرند. اگر لباس هایتان خیلی کوچک و تنگ و یا خیلی آزاد هستند، این بدین معناست که ظاهرشان در تنتان خوب نخواهد بود. فیت بودن لباسی که آن را انتخاب می کنید، شامل همه چیزهایی که میپوشید می شود. مثلا زدن یک کروات بیش از حد کوتاه در زمان مصاحبه، میتواند باعث تاثیر منفی بر روی فرد مصاحبه کننده شود.

لباستان نه باید تنگ و نه گشاد باشد و به صورت رسمی و منطقی مناسب و سایز بدنتان دوخته شده باشد. بهتر است برای محیط های رسمی و کاری از لباس های که سایز خودتان دوخته و تهیه می شوند استفاده کنید و کمتر به سراغ لباس های آماده برید.

عینکی مناسب به چشم بزنید

مطمئن شوید که عینکی که بر روی چشمانتان زده اید، روی صورتتان خوب قرار گرفته است و مدام به نوک بینیتان نمی لغزد و لازم نیست که مدام آن را سر جای اصلیش بگردانید. قطعا این کار باعث منحرف کردن توجه طرف مقابلتان می شود. علاوه بر سایز مناسب فریم باید فریمی انتخاب کنید که مناسب فرم صورت شما باشد. قبل تر در هاو کن یو در رابطه با نحوه انتخاب فریم مناسب برای عینک های طبی و حتی برای خارج از محل کار و یا محل کار هایی که در زیر نور خورشید قرار دارند برای عینک های آفتابی مقاله مفصلی منتشر کردیم که شما کاربران برای استفاده از راهنمای انتخاب فریم و فرم عینک مناسب صور ت می توانید این مقاله  را در سایت جست و جو و مطالعه کنید.

مدل مو ها و نکات مهم در رابطه با مو در محل کار

در ابتدای مدل های مو باید رسمی و به دور از شاخصه هایی باشد که جوانان برای سایر شرایط استفاده می کنند باشد. بدانید که محیط کاری با کوچه، خیابان، مهمانی و … متفاوت است. هیچ وقت بدون مرتب و منظم کردن مو ها به محل کار نروید و سعی کنید یک رویه مشخص و یکسان در رابطه با مدل موی خود برای محل کار داشته باشید.

یکی از مشکلات رایج برای مو ها در محل کار استحمام در واپسین لحظات و دقیقا قبل از حضور در محل کار است که مشکلات فراوانی را برای شما به همراه خواهد داشت.  هرگز با موهای خیس منزلتان را ترک نکنید. این بدین معناسیت که شما نمی توانید بین زندگیتان و کارتان تمایز قایل شوید. (علاوه بر آن نشان دهنده شلخته بودن شما نیز میباشد).

حواستان به کیفتان باشد

قطعا نمی خواهید که وسایل شخصیتان را خارج از کیف پول یا کیفتان نگه دارید و حتما برای سرکارتان از یک کیف استفاده می کنید. این مورد چه برای خانم ها و جه برای آقایان از اهمیت بالایی برخوردار است. بدانید که کیف های دستی و یا شانی برای شما جزئی از پوشاکتان به حساب می آید.

اگر کیفتان زیپ ندارد و احتمال می دهید که نگاه دیگران به داخل آن بیوفتد، حتما حواستان باشد که داخل آن را مرتب نگه دارید. همچنین استفاده از کوله پشتی برای محل کار توصیه نمی شود، زیرا این مدل از کیف بیش از حد حالت دانشجویی دارد. هرچند گاهی اوقات برای حمل برخی وسایل ناچار باید از کوله ها استفاده کنید.

دقت داشته باشید که کیفتان اگر چرم است ست شده با کمربند و کفشتان باشد و در یک استایل باشند و یک هارمونی مناسب بتوانید بین اجزای پوشاک خود برقرار کنید.

از ادکلن و عطرهایی با بوی تند و قوی استفاده نکنید

هیچ شکی نیست که یکی از لازمه های حضور هر فرد در هر محیطی، مخصوصا محیط کار، بوی خوش و رایحه خوش است. قبل تر بارها و بارها در رابطه با اهمیت و نحوه انتخاب عطر برای محیط های مختلف و سلایق مختلف و همچنین راهنمای خرید یک عطر خوب صحبت به میان آوردیم.. اما در محیط کاری چه مواردی را باید در رابطه با انتخاب و نحوه استفاده از عطر ها مد نظر داشته باشید.

به گفته ویلیامز wiliams: بویی که به مشام همه برسد، قطعا خوشایند نیست. برای اطمینان از این که بویتان به راحتی به مشام سایرین می رسد و مشکلی برای سایرین ایجاد نمی کند، از شخصی که به او اطمینان دارید سوال کنید. از دیگران و افرادی که به آن ها اعتماد بیشتری دارید به صورت غیر مستقیم در رابطه با این موضوع نظر خواهی کنید و در این رابطه فیدبک بگیرید.

حتما حواستان به همکاران باشد  و چنانچه کسی به هر دلیلی از بوی عطر شما آزرده می شود سعی کنید از وی فاصله بگیرید. مقدار عطری که استفاده می کنید نباید زیاد باشد.

کفش های مرتب و واکس زده بپوشید

همانطور که می دانید کفش ها یکی از مهم ترین اجزای پوشاک شما به حساب می آیند. اول اینکه مدل و رنگ کفش مناسب و البته رسمی انتخاب کنید و دوم اینجاست که در مرتب و تمیز نگه داشتن آن کوشا باشید و این کار را مرتب و منظم انجام دهید.

پچتر Pachter از مدیران ارشد شرکت های بزینسی در این باره می گوید که به گفته یکی از مصاحبه کننده کنندگان،  همیشه اولین چیزی که توجه او را جلب می کند، کفش های شخصی است که برای مصاحبه آمده است. اطمینان حاصل کنید که کفش های واکس زده و در وضعیت خوبی باشند. وجود تناسب ما بین لباس و کفش هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به ساعتتان توجه کنید

به گفته Pachter زمانی که او از شرکت کنندگان در کلاس هایش  می خواهد تا  نام یکی از اکسسوری هایی را که هم در  زنان و هم در مردان بیشتر برایشان جلب توجه می کند را نام ببرند، ساعت رایج ترین پاسخ بین آنها است. سعی کنید از یک ساعت مناسب برای محل کار حتما استفاده به عمل بیاورید تا ضمن اینکه مرتب تر به نظر بیاید در وقت شناسی هم کار خود را به خوبی انجام دهید.

انتخاب نوع ساعت کاملا بستگی به شخصیت و استایل شما دارد ولی به طور معمول و مورد توضیح کارشناسان برای محل های کار و رسمی استفاده از ساعت هایی با بند چرمی است که رنگ آن با کمربند و کفش شما ست شده است.

از رنگ های باوقار استفاده کنید تا قدرتتان را نشان دهید

به انتخابات رنگیتان دقت کنید. رنگ های تیره تر به نسبت رنگ های روشن تر، تاثیر قوی تری بر روی مخاطب می گذارند. اگر در حال ارایه یک سخنرانی هستید، اطمینان حاصل کنید که رنگ لباستان با رنگ ضمینه پشتتان یکسان نباشد.

از پوشیدن و استفاده از  رنگ های نئونی و لباس های پر زرق و برق اجتناب کنید

هم مردان و هم زنان باید در استفاده از  رنگ های روشن مراقب و محتاط باشند. لباس هایی که بیش از حد زرق و برق دار هستند می توانند باعث ایجاد حواس پرتی شده و از نظر بصری نیز بسیار تو چشم هستند. کفش های ورنی هم برای محیط های رسمی به هیچ وجه مورد مناسبی شمرده نمی شوند

راهنمایی هایی مخصوص خانم ها


لباس های زننده نپوشید

نه تنها پوشیدن لباس های جلف و زننده باعث حواس پرتی دیگران می شود، بلکه ممکن است که درباره شما دچار سو برداشت شوند. توجه داشته باشید که شما باید بر اساس گفته ها و عملکردتان سنجیده شوید، نه پوششتان.

نتنها در ایران بلکه حتی در سایر کشور ها ظاهر خانم ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و بسیار مهم است که بخشی از شخصیت خود را از طریق لباسی که می پوشید ثابت کنید.

ناخن های دستانتان را مرتب نگه دارید

بهتر است که ناخن های دستتان را مانیکور کرده و آراسته نگه دارید. دست همیشه در معرض توجه و نگاه های دیگران است پس چه برای آقایان و چه برای خانم ها مهم است مرتب و پاکیزه به نظر برسد. هیچ وقت اهمیت ناخن ها را نا دیده نگیرید.

بیش از حد از اکسسوری ها استفاده نکنید

اکسسورهای برای تکمیل ظاهر و پوشش  شما هستند. اما در استفاده از آنها زیاده روی نکنید. مخصوصا در محل کار. اسکسسوری ها و یا وسایل تزئینی همچون مچ بند و … را سعی کنید برای محیط های غیر از کار استفاده کنید و چنانچه موردی برای کار در نظر گرفتید دقت کنید که متعارف و قابل قبول باشد.

به گفته پتچر Pachter، یک بار خانمی برای مصاحبه آمده بود که داخل هر انگشت وی، یک انگشتر بود و آن انگشترها آن قدر جلب توجه می کردند، که نمیشده به چیزی جز آنها نگاه کرد.

 

جواهراتتان نباید پر سر و صدا باشند

 این که وقتی دست ها یا بازوهایتان را تکان می دهید، زیور آلات آویزانتان مدام صدا دهند، بسیار اذیت کننده است. همچنین در رابطه با مانتو و یا کیفتان هم ممکن است این اتفاق بیفتد. این مشکل برای خانم ها بسیار می تواند نکته ای منفی و غیر قابل قبول باشد. سعی کنید این موارد را در محیط کار به کار نبرید و اگر همچین اتفاقی افتاد تا جایی که می توانید از ایجاد صدای آن ها جلوگیری کنید.

راهنمایی هایی مخصوص آقایان


از پوشیدن جوراب های تا مچ پا اجتناب کنید

 توجه داشته باشید که زمانی که پاهایتان را روی هم می اندازید و اندکی شلوارتان بالا میرود، نباید پایتان دیده شود و قد جوراب هایتان باید مناسب باشد. پس مد را فراموش کرده و بهتر است از این دست جوراب ها تنها در محل های دوستانه و مهمانی های خانوادگی و دوستان استفاده کنید.

موهای صورتتان نباید کل صورتتان را پوشانده باشد

یک روز ریش بلند مد می شود، یک روز ته ریش و یک روز هم صورت بدون ریش. این شما هستید که باید ثبات داشته باشید. مهم نیست که چه قدر دوست دارید که ریش کامل و پر پشت بگزارید، ریش پر و زیاد چندان مناسب محیط رسمی نیست. بهتر است که  به اصلاح ریش نیز همانند اصلاح مو نگاه کنید. هر مدل و ریشی به همه نمی آید.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه مدل ریشی بیشتر به شما میآید؟ اول تشخیص دهید که فرم صورتتان چگونه است و چه ویژگی هایی دارد.  سپس افراد دیگری که ویژگی های صورتشان مشابه شما است و ریش و سبیل دارند را پیدا کنید، و مدل ریش و سبیل آنها را روی خودتان آزمایش کنید.

آخر هفته تا یا در تعطیلات شروع به ریش گذاشتن کنید

شاید شما قصد داشته باشید تا با نزدن ریش هایتان کمی قد ریشتان را بلند کنید، اما اگر این کار را در زمان کاری انجام دهید ممکن است که به منزله تنبل بودن و فرار از اصلاح صورت، برداشت شود، پس بهتر است که این کار را در روزهایی تعطیلی یا آخر هفته ها انجام دهید. زیرا ریش های نا متوازن ، پراکنده و نامرتب شما را شبیه جوانان کم سن و سال نشان می دهد.

ریشتان و سبیلتان را مرتب کنید

برای نگه داشتن یک ظاهر  حرفه ای و مرتب، باید مدام ریشتان را قیچی کنید و آن را مرتب نگه دارید. بهتر است که برای یافتن وسیله ای مناسب برای اصلاح و  مرتب نگه داشتن ریشتان، کمی تحقیق کنید. تیغ های برقی برای ریش های کوتاه و مرتب شده مناسبند و قیچی نیز برای سبیل مناسب است.

گذاشتن ریش پروفسوری معمولا ایده خوبی نیست

هر مویی که زیر لب پایینیتان باشد و جزیی از ریشتان نباشد،قطعا ایده خوب نیست. آیا دوست دارید تنها کسی باشید که در شرکتتان مدل ریشش خاص است. ممکن است که  به احتمال پایین، ریش پروفسوری ایده خوبی برایتان باشد و ممکن هم هست که اصلا به شما نیاید. به هر حال این شما هستید که باید برای خودتان تصمیم بگیرید.