استخراج ارز دیجیتال در ایران این روز ها از بحث های مهم و البته از جمله روش های نوین کسب درآمد است. هر فردی به نحوی به واسطه مطالعه و یا اخبار به نوعی با ارز های دیجیتال آشنا شده است و یا حداقل اسم آن به گوشش خورده است. اصطلاحاتی همچون استخراج بیت کوین، استخراج ارز دیجیتال، ماینیگ با کارت گرافیک، ماینینگ با کامپیوتر خانگی، استخراج ارز دیجیتال با موبایل و … که این به خودی خود اهمیت ارز دیجیتال و مخصوصا استخراج ارز های دیجیتال را نشان می دهد.

قبلا در هاو کن یو مطالبی را در مورد ارز دیجیتال و روش های استخراج ارز دیجیتال ارائه کرده ایم و حتما شما هم کم و بیش با این روش های استخراج ارز دیجیتال آشنایی دارید. حتما این 22 روش به دست آوردن ارز دیجیتال را در زیر مرور کنید.


چگونه ارز دیجیتال استخراج کنیم ( روش های به دست آوردن ارز دیجیتال در 2019 )


با اینکه بسیاری از افراد سعی دارند با این ارز آشنا شوند خیلی های دیگر  کمی جلو تر قدم بر می دارند و از تجهیزات و ابزار تخصصی ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال بهره می برند و حتی پا را فرا تر گذاشته و اخباری در رابطه وجود مزارع استخراج ارز های دیجیتال در ایران به گوش می رسد. شکی نیست که اسخراج ارز های دیجیتال یک روش نوین برای کسب درآمد است اما خود استخراج هزینه بر است و همیشه هم به سود نمی انجامد.

ما در این مقاله برای شما کاربران قصد داریم هر آن چیزی را که شما باید برای ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال بدانید به شما آموزش دهیم و نقش مانینگ را در شبکه های بلاک چین (بلاک زنجیره ای) و راه های جایگزین رسیدن به توافق و جست و جوی بلاک های جدید را معرفی کنیم.

انتقاد از ماینینگ به عنوان کار بی فایده روز به روز در حال افزایش است. چرا که علاوه بر هزینه تجهیزات باید قیمت و پیش بینی های قیمت ارز دیجیتال و از طرفی مصرف و هزینه انرژی را هم در نظر بگیرید.

منتقدین می گویند که مانینگ حجم زیادی از برق را هدر می دهد که این مورد هزینه بر است و نمی تواند آنچنان که باید و شاید یک منبع کسب در آمد به حساب بیاید. ما می خواهیم ببینیم که آیا واقعا اینطور است یا خیر.

آیا استخراج ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

قبل از هر چیز اجازه دهید نگاهی به فرایند قانونی استفاده و استخراج ارز دیجیتال در ایران بیاندازیم. آیا بیت کوین در ایران قانونی است؟ استخراج بیت کوین و ارز های دیجیتال چطور؟

سعی کردیم با مراجعه با سایت های قانون گذاری و بلاگ های مربوط به آن در ایران به یک نتیجه گیری در رابطه با قاونی بودن استخراج ارز های دیجیتال برسیم ولی این کار میسر نبود چرا که قانون مشخصی در این رابطه وضع نشده است. ولی

چیزی که با کمک سایت های خبرگزاری در رابطه با فناوری و قانون گذاری به دست آوردیم این بود که:

  • بانک مرکزی استفاده و به کار گیری ارز های دیجیتال را در مراکز پولی کشور منع کرده است که مطمئنا خانه و یا محل کار شما ار جمله مراکز پولی کشور به حساب نمی آید.
  • استفاده از بیت کوین و ارز های دیجیتال در ایران قانونی نیست ولی هیچ قانونی در رابطه با جرم بودن استفاده از ارز های دیجیتال هم به چشم نمی خورد.
  • استخراج ارز های دیجیتال در ایران علی رغم قانونی نبودن ارز های دیجیتال خود پذیرفته شده است. جناب آقای فیروز آبادی دبیر مرکز ملی فضای مجازی مدتی قبل رسما اعلام کرد که استخراج ارز های دیجیتال در ایران به عنوان یک صنعت پذیرفته شده است.
  • بنابراین شما کاربران هاو کن یو بدانید که ماینینگ در ایران قانونی است. علی رغم اینکه استفاده از ارز های دیجیتال قانونی نیست!!!!
  • متعاقبا واردات و استفاده از تجهیزات استخراج ارز دیجیتال و ماینینگ از مراجع قانونی منع قانونی ندارد. (حداقل تا به اینجا. چرا که قانون مشخصی وجود ندارد)
  • اگر بخواهیم با وجود شفاف نبودن یا اصلا نبود قانون مشخص در رابطه با ارز های دیجیتال، یک پیش بینی با کمک شما کاربران داشته باشیم، با توجه به روند های سیاسی کشور، استقبال اکثر کشور های دنیا از ارز های دیجیتال و از همه مهم تر استفاده از شبکه بلاک چین و ارز های دیجیتال برای دور زدن دلار و تحریم به نظر می رسد، استفاده و قانونی شدن ارز های دیجیتال در ایران برای قانون گذاران و مسئولین چیزی فراتر از یک انتخاب است و خواسته یا ناخواسته باید با فناوری بلاک چین کنار بیاییم.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

مانینگ ارز دیجیتال تنها یک راه برای پول درآوردن نیست. ماینرها کارکرد مهمی در شبکه های بلاک چین دارند. آنها معادلاتی  را حل می کنند، بلاک های جدید باز می کنند و تراکنش های کاربران دیگر را در شبکه تایید می کنند. ماینرها، بلاک چین ها را از تقلب و هک مصون می دارند و تمرکز زدایی شبکه را تضمین می کنند.

پس اگر بخواهیم بگوییم استراج ارز دیجیتال و یا ماینینگ چیست باید بدانیم که ماینر ها یا دستگاه های ماینینگ (دستگاه های استخراج ارز دیجیتال) که می توانند بر حسب فناوری و نوع استخراج انواع مختلفی از پردازنده باشند (از یک پردازنده گوشی همراه تا کامپیوتر شخصی تا هزاران پردازنده در کنار یک دیگر)  درواقع به کمک شبکه بلاک چین می روند و در راستای انجام کار های پردازشی و حل معادلات ریاضی به این شبکه کمک می کنند.

اجازه دهید با ذکر یک مثال برای شما کاربران هاو کن یو این مورد را  کامل تر توضیح دهیم.

 به عنوان مثال شما کاربران بدانید که با انجام فرایند ماینینگ در رابطه با بیت کوین چیزی تحت عنوان ساخت بیت کوین انجام نمی شود چرا که تعداد بیت کوین ها در جهان مشخص و محدود و بر اساس اعلام ساتوشی ( بنیان گذار ناشناس بیت کوین) تعداد کل بیت کوین ها در جهان  ۲۱ میلیون است. تا به الان چیزی حدود 17 میلیون آن استخراج شده است و تنها 4 میلیون آن باقی مانده است.

این فرایند را شبیه به استخراج فلزات از دل زمین در نظر بگیرید که شما مثلا طلا تولید نمی کنید بلکه مقدار مشخصی طلا در زمین وجود دارد که هر بار شما به قسمتی از آن با کندن زمین دست پیدا می کنید این فرایند استخراج در ارز های دیجیتال حل معادلات ریاضی است که هر بار با حدس زدن مدام اعداد با کمک پردازنده ها و حل معادله، شما به مقداری از این بیت کوین دسترسی پیدا می کنید. و فقط 4 میلیون بیت کوین باقی مانده است.

اما کارکرد اصلی ماینینگ متفاوت است. کارکرد اصلی رسیدن به توافق بر روی شبکه در مورد مبنای اعتبار تراکنش هاست تا اینکه هیچ یک از کاربران سکه هایی را که در تراکنش دیگر صرف کرده مجددا صرف نکند. به این خاطر است که دریافت بیت کوین تنها یکی از عوارض جانبی کار مفید است با اینکه پیوسته از جانب متخصصین در معرض انتقاد و اعتراض قرار دارد.

برای استخراج ارز دیجیتال به چه ابزار و تجهیزاتی احتیاج داریم

کار خیلی سخت و پیچده ای حداقل برای شما نیست ولی بدون داشتن اطلاعات کافی مطمئنا به سود نخواهید رسید. حقیقت امر از این قرار است که برای استخراج ارز های دیجیتال شما به یک سری موارد نرم افزاری و از طرفی هم به برخی موارد سخت افزاری نیاز دارید. از این دو مهم تر آشنایی با فرایند استخراج و داشتن اطلاعات کامل فنی و اقتصادی است.

  1. اطلاعات کافی برای استخراج بیت کوین: ما تا به اینجا در سایت در قالب چندین مقاله کامل تقریبا آموزش های جامع و کاملی در رابطه با فناوری بلاک چین، ارز دیجیتال، جلوگیری از کلاه برداری ارز دیجیتال، روش های استخراج ارز دیجیتال و…. تقریبا هر آن چه که باید بدانید را آموزش دادیم پس با مطالعه این موارد دانش پایه را می توانید کسب کنید.
  2. انتخاب ارز دیجیتال مناسب: قبل از هر اقدامی با دانش و مشورت باید تصمیم بگیرید که قرار است فرایند استخراج را برای کدام یک از ارز های دیجیتال انجام دهید؟ بیت کوین؟ اتریوم؟ یا …. . باید نوع ارز دیجیتال خود را مشخص کنید چرا که فرایند استخراج در هریک متفاوت و تجهیزات متفاوتی نیاز خواهد داشت.
  3. انتخاب کیف پول مناسب: کیف پول ها مکانی نرم افزاری و حتی سخت افزاری هستند که شما ارز های دیجیتال خود را در آن نگه می دارید. توضیحات در این زمینه مفصل است ولی همین قدر بدانید که برای هر نوع کوین باید کیف پول مناسب آن را انتخاب و ثبت نام کنید و برخی کیف پول ها هم از چندین نوع کوین پشتیبانی می کنند. اگر به دنبال بیت کوین هستید مطمئنا کیف پول که به دنبال آن هستید که ایمن و شناخته شده باشد blockchain.com است.
  4. نرم افزار استخراج ارز دیجیتال: شما باید یک رابط نرم افزاری مابین کیف پول خود و تجهیزات سخت افزاری داشته باشید تا اندوخته شما از راه نرم افزار به کیف پول شما منتقل شود. نرم افزار های زیادی در این رابطه متناسب با ارز دیجیتال وجود دارد که تنها باید یک سرچ ساده انجام دهید.
  5. تجهیزات سخت افزاری: تا به اینجا شما تقریبا نیاز نبود هزینه خاصی داشته باشید و بخش هزینه بر داستان اینجاست.
  • شما در ابتدا به یک دستگاه استخراج ارز دیجیتال نیاز دارید که به اصطلاح به آن ماینر می گویند. اسامی و برند های مختلف با هزینه و توان های پردازشی متنوع که بر حسب نیاز باید اقدام به خرید یکی یا تعداد کنید. از چند میلیون تومان تا چند ده و حتی چند صد میلیون برحسب توان پردازشی.
  • شما برای ماینینگ از پردازنده های لپ تاپ، کامپیوتر و گوشی شخصی می توانید استفاده کنید که البته این کار توصیه نمی شود و این مورد را  پایین تر به شما کاربران توضیح می دهیم.
  • اگر از ماینر استفاده می کنید برای کار، به اینترنت و یک کامپیوتر ساده شخصی که تنها نرم افزار در آن اجرا شود نیاز خواهید داشت. نه اینترنت زیادی استفاده می وشد و نه به کامپیوتر شخصی و یا لپ تاپ قوی نیاز است.
  • سیستم خنک کننده موردی دیگر است. با این که ماینر ها خود دارای فن و سیستم خنک کننده هستند ولی شما حتما برای جلوگیری از آسیب به ماینر یا ماینر ها به دستگاه های خنک کننده نیاز خواهید داشت.
  • برق هم مورد دیگری است که البته چیزی فراتر از تصور شما به آن نیاز خواهید داشت چرا که ماینر های مقدار زیادی برق مصرف می کنند و برای برق خانگی هزینه زیادی با توجه به توان ماینر متوجه شما خواهد شد.
  •  این تمامی چیزی است که برای استخراج ارز های دیجیتال به آن نیاز دارید

با ماینینگ در یکسال چقدر درآمد داریم

خب هزینه کاملا متناسب با تجهیزات شما تغییر پیدا می کند و قیمت ارز های دیجیتال هم مدام در حال تغییر است پس مطمئنا نمی توانیم به عدد خاصی برسیم.

ولی  حقیقت امر از این قرار است که اگر عمر یک ماینر ساده s9 را در بهترین شرایط حدود 2 سال در نظر بگیریم و هزینه برق را هم غیر خانگی و صنعتی ( یعنی کشاورزی) که تصاعدی حساب نمی شوند در نظر بگیریم با یک حساب و کتاب شما در پایان یکسال تقریبا تنها با درآمد خود خواهید توانست هزینه های خود ( هزیینه برق، سخت افزار شامل ماینر و کامپیوتر و اینترنت) را جبران کنید و تازه اگر به مشکل خاصی برخورد نکنید در پایان این دوره به نقطه سر به سر برسید. پس همانطور که میبیند ماینینگ آن چنان هم سود آور نیست. حداقل با این روش.

چرا استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی و گوشی منطقی نیست

همانطور که قبلا به شما کاربران در مقاله های مرتبط با کریپتو ها گفتیم استخراج ارز دیجیتال با هر پردازنده ای عملا امکان پذیر است ولی چرا توصیه نمی شود؟

ماینر های ساده  توان پردازشی برابر با ده ها کامپیوتر خانگی را دارند و در این حالت هم شما به زحمت با مقدار ارزی که استخراج می کنید از پس هزینه های ماهیانه و … می توانید بر بیایید. حال در رابطه با کامپیوتر و موبایل انقدر درآمد شما کم خواهد بود که واقعا نمی توان روی آن حساب باز کرد.

ضمنا فراموش نکنید که برای استخراج، ماینر  24 ساعته  برای 2 سال کار می کنند. اگر گوشی یا کامپیوتر شما برای این درآمد ناچیز به دلیل فشار بیش از اندازه دچار نقص فنی شود چه؟ پایین آمدن عمر باتری گوشی، و سایر سخت افزار ها را هم در نظر داشته باشید.  البته توان پردازشی قابل تنظیم است ولی توان کمتر، در آمد بسیار ناچیز را هم ناچیز تر خواهد کرد. پس کلا بدون ماینر ها استخراج منطقی نیست.

آشنایی با ماینر های ارز های دیجیتال

اگر از نقطه نظر تامین کنندگان برتر جهان به تجهیزات ارزهای دیجیتال جایگزین و بیت کوین نگاه کنید، متوجه می شوید که این تجهیزات هر ماه دارند قدرت بیشتری پیدا می کنند. این پیامد مستقیم افزایش پیچیدگی ماینینگ است. رقابت در این بازار مشابه یک نبرد تسلیحاتی واقعی است.

مانیرهای ASIC موثرترین دیوایس برای مانینگ بیتکوین و تعدادی از ارزهای دیجیتال مجبوب هستند. این دیوایس ها چیپ های خاصی دارند که برای حل مسائل ریاضی طی فرایند مانینگ طراحی شده اند.

برای تبیین قدرت ماینرهای ASIC در مقایسه با ویدئو کارت ها داستان ساده ای وجود دارد. توسعه دهندگان Dash (که یک ارز دیجیتال مجبوب است) راه درازی را برای ایجاد الگوریتم رمزنگاری خاص خود پیموده اند. این الگوریتم X11 نام دارد و در هر مرتبه از 11 تابع هش استفاده می کند. طبق گفته نویسندگان این الگوریتم ارز دیجیتال را از ماین شدن با استفاده از ماینرهای ASIC  مصون می دارد. هرچند، نبوغ تولیدکنندگان دستگاه از نبوع توسعه دهندگان فراتر رفته و اکنون ارز دیجیتال Dash را هم می توان با استفاده از ماینرهای ASIC ماین نمود.

بدین ترتیب به خاطر افزایش روزافزون پیچیدگی محاسبات و رشد فزاینده تعداد ماینرها، ماینینگ ارز دیجیتال به تدریج دارد از روش کسب درآمد به یک رقابت تبدیل می شود. برای کاهش عامل شانس و توزیع یکنواخت پاداش مطابق با قدرت رایانشی دستگاه، ماینرها ستخر می سازند.

پیچیدگی فزاینده محاسبات تقویت بهره وری دستگاه را با هر بلاک بعدی به منظور ایجاد یک تعداد سکه ضروری می سازد. این رابطه را می توانید در نمودار زیر مشاهده نمایید.

برخی از شبکه های بلاک چین محدودیت های نرم افزاری اعمال می کنند تا تنها از طریق کامپیوترهای شخصی مانینگ انجام شود و بدین ترتیب بلاک چین در برابر محاسباتی که ماینرهای ASIC انجام داده اند مقاوم می شود و اطمینان حاصل می شود که شبکه حجم زیادی برق مصرف نمی کند. این راه حل ها اجرایی شده اند و در شبکه هایی نظیر PrimeCoin ، Cuckoo Cycle، CryptoNight  و Ethash و نیز در برخی بلاک چین هایی که محبوبیت کمتری دارند استفاده شده اند.

مشکلاتی در استخراج و ماینینگ و جایگزین های آن

ماینینگ بر سیستم اثبات کار Proof-of-Work مبتنی الست این سیستم اجازه می دهد تا در شبکه بلاک چین به توافق دست یافته شود و تراکنش ها راستی آزمایی شوند. سیستم اثبات کار در سال 1993 اختراع شد اما در سال 2008 همزمان با معرفی اولین ارز دیجیتال موسوم به بیتکوین بود که اقبال عام و فراگیر یافت و به محبوبیت بالایی دست پیدا کرد. اسنفاده از سیستم اثبات کار در مرکز شبکه بیتکوین در برابر 51 درصد حملات دفاع موثر انجام می دهد.

یکی از انتقادات اصلی از سیستم اثبات کار این است که شبکه حجم زیادی برق هدر می دهد و ماینرها برای پیدا کردن بلاک های جدید این برق را مصرف می کنند. سیستم اثبات کار حتی تشبیه به هیولایی شده است که برای کسب سود ماینرها برق را می بلعد. این انتقاد در سال 2012 شیوع زیادی پیدا کرد چرا که در آن سال مجموع ظرفیت بیتکوین  از قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان فراتر رفت. از آن تاریخ تا کنون پس از افزایش پیچیدگی ماینینک قدرت رایانشی پیوسته در حال افزایش بوده است.

این نواقص باعث شد که جایگزینی برای سیستم اثبات کار پیدا شود – این جایگزین الگوریتم اثبات کار نام دارد. بر اساس رویکرد این الگوریتم بلاک های جدید توسط ماینرها حل نمی شوند بلکه توسط شرکت کنندگان در شبکه و با احتمالی که بر سهم آنها در سود ارز دیجیتال بستگی دارد ایجاد می شوند.

الگوریتم اثبات کار در ابتدا به عنوان یک اصل ابتدایی از بلاک چین ارز دیجیتال PPCoin ایجاد شد بلاک چینی که اکنون PeerCoin نام دارد. ایده کلی تمام تغییرات سیستم اثبات کار، این است که منابع بیرونی (نظیر برق، ذغال سنگ، نفت و سایر منابع انرژی که برق از آنها استخراج می شود) با منابع داخلی نظیر خود سکه ها تعویض شود.

در واق عسیستم اثبات کار مثل PoW شبیه یک لاتاری است اما این دو با هم کمی تفاوت دارند. این سیستم برای یافتن بلاک های جدید نیازی به قدرت عظیم رایانشی ندارد چرا که تولید هش را می توان ظرف یک فضای تعریف شده انجام داد و نیازی به تجهیزات تخصصی نیست. در حالیکه احتمال یافتن بلاک جدید تنها به تعداد سکه های موجود در حساب کاربر عضو و سطح کنونی پیچیدگی در شبکه بستگی دارد.

سیستم اثبات کار در مقایسه با رویکرد PoW مزایای زیر را دارد

  • صرفه جویی در انرژی
  • کاهش مبارزه تسلیحاتی و رقابت
  • هزینه حمله بالا است – 51 درصد – و این حمله را نامحتمل می سازد

بدین ترتیب رویکرد سیستم اثبات کار ، کار ماینرها که عملا منابع فیزیکی را به شکل نفت و ذغال سنگ می سوزاند، با منبع جایگزینی عوض شده است که در خود اکوسیستم یافت می شود.

راه حل Universa

برای تایید تراکنش ها دو جایگزین برای روش ماینینگ مبتنی  بر سیستم و الگوریتم اثبات کار وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. متخصصان در یک چیز توافق دارند و آن نیاز به ایجاد راه حل های منحصر به فرد برای حل انواع کارهایی اس تکه شبکه برای آنها ایجاد شده است. این راه حل ها را باید کاملا متناسب با کارها ساخت. بلاک چین Universa این را به شیوه ی کارآمد خود انجام می دهد.

در Universa تنها کاری که توسط ماشین انجام می شود پردازش داده های بسیار مهم و اجرای قراردادهای کوچک است که نیازی به مصرف بالای برق ندارد و لازم نیست کاربران تجهیزات سنگینی نظیر مزارع کارت های ویدئویی یا متینرهای ASIC داشته باشند. توسعه دهندگان Universa بر این باورند که ماینینگ گذرا است ، در هر ساعت چندین گیگاوات برق مصرف می کند و در ازای آن هیچ چیز به شبکه بر نمی گرداند. اساسا تنها چیزی که انجام می دهد این است که در اختیار ماینرها ارز دیجیتال قرار می دهد.

فلسفه ای که پشت Universa قرار دارد این است که اجازه نمی دهد داده های مهم کسب و کار در مکان های ناشناخته و در معرض آسیب در سراسر جهان ذخیره شود. در Universa تمام داده ها رمزنگاری شده و مقررات امنیتی سختگیرانه ای بر آنها حاکم است و این، باعث می شود که شرکت ها حتی مهم ترین اطلاعات و فرایندهای کلیدی کسب و کار خود را در اختیار بلاک چین ها قرار دهند. این منجر به افزایش قطعی در سطح اعتماد به فناوری بلاک چین می شود و توسعه و گسترش آتی آن را رقم می زند.

به جای ماینینگ سکه ها ، گره های داخل شبکه Universa موقعیت شبکه را بررسی می کند و قراردادهای کوچک را اجرا می کند. به جای ماینینگ که صرفا چرخه های زمانی را می سوزاند، بلاک چین Universa تنها حق ایجاد بلاک های جدید را به گره های دارای گواهی اعطا می کند. این رویکرد بدین معنی است که یک موقعیت را می توان بدون انتظار برای ایجاد بلاک چین جدید و بررسی آن توسط عضو معتمد شبکه، تغییر داد و بدین ترتیب حتی در شبکه ی بزرگ در عرض کمتر از 10 میلی ثانیه امکان رسیدن به توافق وجود دارد. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، بلاک چین های بیتکوین و اتریوم برای ساخت یک بلاک و تایید تغییرات در شبکه گاهی به بیش از 10 دقیقه نیاز دارند.