چگونه با انگیزه کار کنیم؟ چگونه انگیزه کار داشته باشیم آن هم زمانی که از کار، شرایط و حتی خودمان رضایت کافی را نداریم؟ مطمئنا کار کردن بدون داشتن انگیزه و البته انرژی لازم، شما را دلسرد و کیفیت کار را تحت تاثیر قرار می دهد. از همه مهم تر احساس ناخوشایندی است که به هنگام رفتن سر کار و یا در محل کار خواهید داشت که تمام زمانی که در این محیط می گذرانید را برای شما سخت و نفس گیر می کند. در این مقاله شما فرا خواهید گرفت که چگونه می توایند انگیزه مجدد برای رفتن سر کار را در خود پیدا کنید. با ما همراه باشید.

اگر تا به حال داستان‌ کارآفرینان معروف و یا افراد با استعداد در کسب و کارهای مختلف را مطالعه کرده‌ باشید، خواهید دید که در برخی از آن‌ها یک ویژگی مشترک وجود دارد:

آن‌ها از کار و محل کار خود بسیار ناراضی بودند و لازم بود تغییری ایجاد کنند تا بتوانند خود را در مسیر شغلی‌ای قرار دهند که در آن شور و اشتیاق وجود داشته باشد.

برای برخی، بهتر بود که کار خود را فورا ترک کرده و کسب‌وکار جدید خود را بسازند و یا شغلی بهتر برای خود پیدا کنند. با این حال، هر کسی ثبات مالی لازم برای انجام این کار را ندارد و ممکن است هنوز هم ‌نیاز به کار در شغل فعلی خود را داشته باشد تا بتواند هزینه‌های زندگی یا تحصیلات خود را بپردازد و یا برای امتحان کردن شانس خود در یک صنعت دیگر نیاز به پول بیشتری داشته باشد.


برای موفقیت در شغل خود به چه مهارت هایی نیاز داریم؟ ( 15 مهارت شغلی )


 

صرف‌نظر از اینکه اهداف شغلی آینده‌ی شما ممکن است چه باشد، با انگیزه ماندن در شغل فعلیتان یا داشتن انگیزه کار می تواند برای شما دشوار باشد، زمانی که می‌دانید کاری که انجام می‌دهید کاری نیست که تمایل به انجامش داشته باشید.
آیا برای شما هم رسیدگی به شغلی که در حال حاضر دارید، سخت است؟ اگر جواب شما مثبت است، در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند زمانی که ناراضی هستید انگیزه‌ی کاری خود را بالا ببرید:

برای با انگیزه کار کردن ذهن خود را روی هدفتان متمرکز کنید

بهترین راه برای با انگیزه ماندن در کار این است که کاملا در مورد آنچه که انجام می‌دهید یا دلیل انجام آن‌ها برای رسیدن به هدفتان، آگاهی داشته باشید. بدانید برای چه کار می کنید و چرا باید مدام هر روز سر کار بروید. نکات مثبت و منفی کار شما چیست؟

  • حتی اگر فکر می‌کنید که پول درآوردن دلیل انجام این کار است، باید عمیق‌تر فکر کنید و از خودتان بپرسید چرا؟
  • چرا بیشتر پول درآوردن برای شما انقدر اهمیت دارد؟ آیا به خاطر خانواده‌ای است که از آن‌ها حمایت می‌کنید؟ یا آیا به این دلیل است که شما سعی دارید پول بیشتری برای ایجاد کسب‌وکار خود بدست بیاورید؟ مطمئنا بیشتر سرمایه کسب کردن مهم است اما دلیلش را یادداشت کنید. برای بیشتر پول دراوردن برنامه داشته باشید.
  • ریشه‌ی چیزی که واقعا می‌خواهید بدست بیاورید را بیابید و این هدف، محرک شما برای انجام کارتان خواهد بود.

نکات مثبت موجود در حرفه‌‌ی خود را بیابید

مهم نیست که حرفه‌ی شما چیست، همیشه نکات مثبتی در شغلتان وجود دارد. هرچه سعی کنید کمک به دیگران در کسب‌و‌کارشان را بیشتر سرلوحه‌ی خود قرار دهید و یا با افراد باهوش تعامل کنید، این موضوع بیشتر تضمین می‌کند که شما نکات مثبتی را که دوست دارید در کارتان پیدا خواهید کرد.

در حال حاضر از شما کاربران هاو کن یو تقاضا دارم بنشینید و سه نکته‌ای که باعث می‌شود از کارتان لذت ببرید، را بنویسید. همین حالا. به بعد موکول نکنید. اگر نکات مثبت بیشتری به فکرتان می‌رسد که عالی است؛ آن‌ها را بنویسید  و اگر فقط سه عدد یا کمتر را می‌توانید یادداشت کنید، خوب است و مشکلی ندارد.
زمانی که لیست خود را تکمیل کردید، از شما می‌خواهم این لیست را با خودتان به سرکار ببرید و آن را در جایی قرار دهید که بتوانید به طور مرتب به آن نگاه کنید. زمانی که احساس ناراحتی یا بی انگیزگی می‌کنید، به این لیست از نکاتی که شما از آنها لذت میبرید، نگاه کنید و در حین کار بر روی آن‌ها تمرکز کنید.
زمانی که می‌توانید، نکات مثبت کاری را که انجام می‌دهید، مشخص کنید. حتی اگر شما کاملا از انجام آن کار خوشحال نیستید بهتر است بر روی نتیجه‌ی آن در موقعیت کنونی خود تمرکز کنید.

تمرکز بر روی اهدافتان و چگونگی تاثیر “شغلتان” برای رسیدن به آن‌ها

اگر در کار خود احساس نارضایتی می‌کنید، می‌توانید موقعیت بعدی خود را تصور کرده و یک نقشه‌ی مسیر برای این که چگونه می‌خواهید به آنجا برسید، برای خود بسازید. این برنامه و نقشه ها علاوه بر این به شما کمک می‌کنند تا حرکت بعدی خود را تصمیم گیری کنید، انگیزه‌ی شما در شغل فعلیتان را با یادآوری هدف نهاییتان  حفظ می‌کنند تا بتوانید به آن هدف برسید.
در نهایت، موقعیت فعلی شما به سادگی همانند یک نگهدارنده و یک راه برای شما در جهت حفظ درآمد ثابت عمل می کند تا شما برای خروج از موقعیت فعلی خود برنامه‌ریزی کنید. در صورت نیاز، فهرستی از این اهداف در شغل فعلی‌تان نزد خود نگاه دارید تا همیشه یادآور آن باشد که شاید در حال حاضر این کاری نیست که می خواهید انجام دهید ولی شغلی است که بیش از حد به آن برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارید.
شما می‌توانید انگیزه‌ی خود را حتی بیش از پیش افزایش دهید با این تاکتیک که یک تقویم روزشمار را تا زمانی که قصد ترک موقعیت فعلی خود را دارید، پیش خود نگه دارید؛ با این کار شما همیشه به یاد خواهید داشت تا رسیدن به روز موعود سخت کار کنید تا سرانجام موقعیت فعلیتان را پشت سربگذارید.


چگونه با همکاران خود رفتار کنیم؟ (۱۳ روش برای برقراری ارتباط و همکار خوب بودن)


 نیروی خود را با موفقیت در انجام وظایف کوچک، بیشتر و بیشتر کنید

به آخرین باری که در موقعیت فعلی خود به چیزی دست یافته‌اید فکر کنید. مطمٸنا حس فوق‌العاده‌ای داشته است، نه؟
مهم نیست که شما چقدر عاشق شغلتان هستید، زمانی که شما وظایف مربوط به کار خود را با موفقیت انجام می‌دهید و به خاطر آنها شناخته و تحسین می‌شوید، این موفقیت‌ها هنوز هم شما را هیجان‌زده می‌کنند.
زمانی که فرد احساس نارضایتی در نقش خود می‌کند، تمرکز و دستیابی به موفقیت برای او‌ کاری بسیار بعید است. متاسفانه، اگر شما احساس مفید بودن در موقعیت شغلی خود نکنید زودتر از آنچه که فکر می‌کنید علاقه‌ی خود را برای انجام وظایف شغلی از دست خواهید داد و خسته خواهید شد.
برای بازگشت به ریتم کارها ، نیروی خود را با دست یابی به موفقیت‌های ساده و کوچک افزایش دهید. زمانی که شما می‌بینید در محل کار توانایی بالاتری نسبت به بقیه در به انجام رساندن موفق کارها دارید، این عطش برای رسیدن به موفقیت بیشتر خواهد شد و شما قادر خواهید بود کارهای سخت ‌تری را به راحتی و با تمایل بیشتر به انجام برسانید.
موفقیت‌ها شما را به سمت موفقیت‌های بعدی سوق می‌دهند و اگر شما فکر می‌کنید که در شغلی فعلیتان انگیزه داشتن مشکل است، به کمک روشی که در بالا ذکر شد، به راحتی می توانید تا زمانی که به هدفتان از آن شغل می‌رسید در مسیر رو به جلو حرکت کنید.

برای با انگیزه کار کردن کیفیت کلی احساسات خود را بالا نگه دارید

حتی اگر شغلی لذت بخش داشته باشید، تا موقعی که کیفیت احساسی شما به شکل مناسبی نباشد، نمی‌توانید خوب عمل کنید. چه شما خیلی خسته باشید یا به اندازه کافی در زندگی شخصی خود تفریح نداشته و یا با مشکلات زیادی در داخل و خارج از محل کار مواجه باشید، تاثیر منفی آن‌ها بر تمام جنبه‌های شغلیتان سایه می‌افکند.
پیش از رفتن به محل کار و حتی در طول روز، سعی کنید کیفیت عاطفی و احساسات خود را بالا نگه دارید. سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه؟ چندین راه وجود دارد ازجمله اینکه می‌توانید خودتان را در اطراف همکارانی که دوستشان دارید، قرار دهید؛ با آن‌ها صحبت کنید یا به آن‌ها در کاهایشان کمک کنید، به جز این می‌توانید وقت‌هایی را برای استراحت کوتاه در نظر بگیرید  تا بعد از یک کار سخت خود را بازیابی کنید، یا به صحبت کردن با دوستتان بپرازید، هرکاری که باشد اگر شما خوشحال باشید به خوبی می‌توانید به وظایفتان رسیدگی کنید، به همین راحتی!

نتیجه گیری هاو کن یو!

مطمئنا زمان‌هایی ممکن است پیش آید  که عاشق شغل خود نباشید ولی همواره خواهید توانست انگیزه‌ی لازم برای حرکت به سمت جلو را با توجه به وظایف‌ خود، پیدا کنید.

حتی اگر به این قطعیت رسده اید که دیگر این کار برای شما مناسب نیست و یا نمی توانید به نحو احسن از پس آن بربیایید باز هم به خود فرصت دهید و سعی کنید با رعایت نکاتی که بالاتر به آن اشاره شد شانس مجددی به خود بدهید و اگر باز هم به نتیجه نرسیدید می توانید از مقاله زیر کمک بگیرید.


چگونه بفهمیم باید شغل خود را عوض کنیم؟ 11 مورد که نشان دهنده لزوم تغییر شغل شماست