رونق دادن به کسب و کار و ایجاد اعتبار و ارزش می‌توانید یکی از مهم ترین وظایف یک سیستم و یک مدیر در یک کسب و کار باشد. اما چگونه به کسب و کار خود ارزش ببخشیم؟ اگر در رابطه با کسب و کار مطالعه می کنید و یا کسب و کار دارید باید با دیل کارنگی آشنا باشید. شکی نیست که دیل کارنگی Dale Carnegie   یکی از موفق‌ترین افراد در رابطه با  پیشرفت شخصی، فروشندگی و سخنرانی در قرن بیستم بود و کتاب‌هایش خواننده‌های بسیاری داشت. او توانست تأثیر زیادی روی زندگی و فرهنگ مردم آمریکا داشته باشد. یکی از دلایل موفقیت دیل شخصیت او بود. ما به شدت معتقدیم که اگر داستان موفقیت او را بخوانید، انگیزه پیدا می‌کنید که برای رسیدن به رویاها و آرزوهایتان به سختی تلاش کنید.

دیل کارنگی در مسیر موفقیت خود از بسیاری از قانون‌های جذب استفاده کرده است و می‌توان با مرور داستان موفقیت او، تأثیر قانون جذب را بر زندگی کاری و خانوادگی‌اش مشاهده کرد. او در عرصه‌های مختلفی فعالیت می‌کرد و در هر کدام از آنها موفقیت‌های زیادی کسب کرد. او یک نویسنده موفق، یک سخنگوی انگیزشی و برگزار کننده دوره‌های مشهور خود ساختن، تجارت، سخنرانی عمومی و مهارت‌های درون شخصیتی بود. او از طریق کلماتش، رفتارش و کتاب‌هایش توانست میلیون‌ها انسان را روی کره زمین مسحور خودش کند.

آثار دیل کارنگی تقریباً در ریدینگ لیست (لیست مطالعه) هر کارآفرینی به چشم می‌خورد. در این مقاله از هاو کن یو 5 نکته طلایی که برای ارزش بخشیدن به هر کسب و کاری که موجب رونق بیشتر کسب و کار می شود و حائز اهمیت است آورده شده است. اما 5 موردی که کمتر به آن توجه می شود و البته در رابطه با چگونگی فروش، مارکتینگ، فرمول های اقتصادی و .. نیست. اینجا می خواهیم از تاثیر تصمیمات مدیر و گرداننده کسب و کار بر روی بیزینس صحبت به میان بیاوریم و ببینیم که چگونه می توانید بر روی رونق کسب و کار خود و ارزش بخشیدن به آن موثر باشید.

بسیاری از صاحبان کسب‌وکار موفق تاکنون از آموزه‌های دیل کارنگی الهام گرفته‌اند. بیش از 60 سال، کتاب “چگونه می‌توان دوست یافت و در مردم نفوذ کرد؟” دیل، توسط هزاران نفر که به دنبال هنر تأثیرگذاری بر مردم بوده‌اند، خوانده‌شده است. این کتاب در سال 1936 منتشرشده است و بیش از 15 میلیون نسخه از آن به فروش رفته است و بارها و بارها برای منطبق شدن با نیازهای نسل جدید تحول‌یافته است. در این مقاله با شماکاربران برخی از قدرتمندترین دروس دیل برای کارآفرینانی که می‌خواهند رهبرانی بانفوذ باشند، به‌صورت خلاصه آورده شده است.

پادشاه مکالمه و پروردگار گوش دادن باشید

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو 09

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو 09

اگر می‌خواهید هم‌صحبت خوبی باشید، ابتدا باید یک شنونده حواس‌جمع باشید. برای اینکه موردتوجه دیگران واقع شوید، باید به مردم علاقه و توجه نشان دهید.

Dale Carnegie

همچنین دیل کارنگی در ادامه اشاره می‌کند:

تنها راه تأثیرگذاری بر دیگران (مشتریان) این است که درباره آنچه می‌خواهند صحبت کنید و به آن‌ها یاد دهید چگونه می‌توانند همین کار را انجام دهند و چگونه از زندگی و شغل خود لذت ببرند.

Dale Carnegie

تعجب‌آور است که چگونه بسیاری از رهبران انجام چنین کار مهمی مانند گوش دادن را فراموش می‌کنند. خوب گوش دادن، پنجره‌ای را به سمت خواسته‌ها، نیازها و ارزش‌های افراد دیگر باز می‌کند. هنگامی‌که می‌دانید چگونه گوش دهید، می‌توانید راجع به آنچه افراد می‌خواهند با آن‌ها صحبت کنید. ایجاد راه‌هایی برای جلب رضایت منافع طرف مقابل برای موفقیت به‌عنوان یک رهبر ضروری است.

همین رفتار را در فروشندگان و افرادی که مسئولیتی در بیزینس شما دارند نهادینه کنید. به آن‌ها آموزش دهید و از آن‌ها بخواهید که در مواجهه با مشتریان و مخاطب خود شنونده‌های خوبی باشند.

برای رونق دادن به کسب و کار به دیدگاه خود ایمان داشته باشید

شانست را امتحان کن! تمام زندگی یک فرصت است. فردی که جلوتر از همه قدم برمی‌دارد، معمولاً همان فردی است که خواسته‌هایش را عملی می‌کند و شهامت دارد

Dale Carnegie

موفقیت‌های حائز اهمیت معدودی هستند که نتیجه همان کارهایی باشند که سایر افراد عادی انجام می‌دهند. انسان‌های تغییر ساز و قانون‌شکن هستند که نوآوری‌های به‌یادماندنی و تجربیات ماندگار را ایجاد می‌کنند که باعث ایجاد موفقیت و تأثیرات مثبت بر جامعه می‌شود.

نکته‌ای که رهبران موفق را در میان هم‌رده‌های خود متمایز کرده است، تمایل آن‌ها برای متفاوت دیدن موضوعات و انجام کارهای غیرعادی است. همان‌طور که کارنگی در کتاب ““How to Stop Worrying and Start Living”” می‌گوید:

دو زندانی از پشت میله‌های زندان به بیرون نگاه می‌کردند. یکی خاک را می‌دید و دیگری ستاره‌ها را

Dale Carnegie

کارنگی مرتباً تفاوت در نگاه را یادآوری می‌کرد تا نشان دهد که چگونه مردم جنبه‌های مختلف زندگی را از دیدگاه‌های متفاوتی می‌بینند. درحالی‌که بحث و گفتگو محور دیدگاه‌های مختلف بود، او اقدام کردن را عنصر مهم موفقیت دانست. جایی که شخص عادی چیزی را نمی‌بیند، یک رهبر موفق تجسماتی دارد و تغییراتی را ایجاد می‌کند.

نمونه بارز این مورد برایان چسکی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت ایر بی ان بی است. او دنیا را جایی دید که می‌توان صنعت سفر و اقامت را با ارائه تجربیات شخصی و منحصربه‌فرد در آن ارتقا داد. چسکی در مقاله‌ای که در Medium منتشر کرد، در مورد دوره‌های اولیه سرمایه‌گذاری خود گفتگو کرده است. ایر بی ان بی اخیراً بالغ‌بر 25 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است.

موفقیت را در شکست‌ها جستجو کنید

موفقیت از دل ناکامی‌ها بیرون می‌آید. دلسردی و ناکامی از مطمئن‌ترین سنگ بناهای رسیدن به موفقیت است

Dale Carnegie

همه رهبران شکست خوردن و مردود شدن را تجربه می‌کنند. یادگیری و پرورش تاب‌آوری همان چیزی است که انسان‌های کم‌ارزش و باارزش را متمایز و احتمالات را به قطعیت تبدیل می‌کند. این نوع نگرش نسبت به شکست و در نظر گرفتن آن به‌عنوان فرصتی برای یادگیری نه به‌عنوان نتیجه نهایی، درون‌مایه اصلی تمامی آثار دیل کارنگی بود و در زندگی بسیاری از رهبران موفق کنونی نیز این نگرش دیده می‌شود.

در مصاحبه‌ای در سال 2010، هوارد شولتز، مدیرعامل شرکت استارباکس، درباره بازگشت دوباره خود به مدیریت استارباکس در سال 2008 صحبت می‌کند و خاطرنشان می‌سازد که چگونه وقتی هشت سال قبل مدیریت استارباکس را رها کرد احساس شکست کرده است. شولتز برای مدیریت وضعیت آشفته شرکت قدم برداشت و می‌گوید:” ما مجبور بودیم نزد خودمان و در مقابل افرادی که در این شرکت مشغول به کار بودند به اشتباهاتمان اقرار کنیم و بپذیریم که خودمان مسئول اصلی شرایطی هستیم که به وجود آمده است. انجام این کار نقطه عطف قدرتمندی برای موفقیت دوباره ما بود. اقرار به اشتباهاتی که انجام دادیم مانند زمانی است که رازی که دارید را بازگو می‌کنید و انگار باری از روی شانه‌هایتان برداشته‌شده است.” شولتز از دل شکست، فرصتی را برای بازگشت به استارباکس و زنده کردن دوباره ارزش‌هایش پیدا کرد و 10000 مدیر را به نیواورلئان برد تا تلاشی دوباره صورت گیرد و آنچه را که این برند در نظر دارد را به کارکنان شرکت یادآوری کند. از آن زمان، قیمت سهام استارباکس از 3.92 در سال 2008 به 60.07 در سال 2015 رسیده است و همچنان رو به افزایش است.

 

عاشق کاری باشید که انجام می‌دهید و کاری را انجام دهید که عاشقش هستید

دیل کارنگی در کتاب ” چگونه می‌توان دوست یافت و در مردم نفوذ کرد؟” می‌گوید:

افراد به‌ندرت در کاری موفق می‌شوند مگر اینکه از انجام آن لذت ببرند

Dale Carnegie

دیل کارنگی در بعضی از لحظات فلسفی زندگی‌اش، نکات بیهوده‌ای را برجسته می‌کرد و می‌گفت در بازار بی‌ثبات امروز مطمئن شوید در حال انجام کارهایی هستید که از آن‌ها لذت می‌برید، حتی اگر این کارها تاکنون برای شما هیچ اهمیتی نداشته است؛ نه‌تنها برای موفقیتتان به‌عنوان یک برند، بلکه برای داشتن یک زندگی کامل.

مقاله اخیر در روزنامه Business News Daily با عنوان “12 دلیل برای اینکه باید عاشق کاری باشید که در زندگی انجام می‌دهید ” بیان داشت که افرادی با درآمد بالا تا حدودی افراد خوشحالی هستند، زیرا عاشق شغلشان هستند.

دیل کارنگی می‌گوید:

موفقیت، به دست آوردن همان چیزی است که می‌خواهید، اما خوشحالی خواستن آن چیزی است که به دست می‌آورید.

Dale Carnegie

راسل سیمونز، کارآفرین بزرگ، مثال خوبی برای این اندیشه است. او موفقیت خود را معلول عشقش به تمام‌کارهایی که انجام می‌دهد، می‌داند. اگر به کاری که انجام می‌دهید بی‌علاقه باشید، به‌احتمال‌زیاد دلتان نمی‌خواهد وقت زیادی صرف آن کنید و برای موفق شدن در آن کار به‌اندازه کافی تلاش نخواهید کرد.

به دنبال یادگیری و پرورش باطن خود باشید

شعله اشتیاق که با شعور ذاتی و پشتکار همراه باشد، موفقیت را به همراه می‌آورد

Dale Carnegie

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که کارنگی طرفدار خود ارتقایی بود. خود ارتقایی پایه و اساس تمامی کارهای حرفه‌ای او به‌عنوان نویسنده و مدرس بود. اکثر رهبران موفق قادرند داستان‌های مفصلی راجع به آنچه در موقعیت‌های مختلف آموخته‌اند برای شما تعریف کنند، خواه آموختن مهارت‌های جدید، انجام فرایندهای کارآمدتر و یا درس گرفتن از اشتباهات باشد.

آلون مسک تمام دوران کاری خود را وقف جستجوی دانش و نوآوری در زمینه‌های مختلف کرده است، از پرداخت‌های آنلاین گرفته تا سفر فضایی. هنگامی‌که از او درباره چگونه یادگرفتن سؤال کردند، پاسخ داد:”به نظر من بیشتر مردم می‌توانند فراتر از چیزی که تصور می‌کنند یاد بگیرند. آن‌ها بدون اینکه تلاش کنند خودشان را دست‌کم می‌گیرند. توصیه من به آن‌ها این است که دانش را مانند نوعی درخت ببینند، ابتدا مطمئن شوند که اصول بنیادی را درک کرده‌اند، به‌عنوان‌مثال قبل از ورود به برگ‌ها یا همان جزئیات، تنه و شاخه یعنی کلیات را کاملاً یاد بگیرند.”

یادگیری پایه و اساس موفقیت است و باید پایه و اساس کار حرفه‌ای شما نیز به‌عنوان یک رهبر موفق باشد. موفق‌ترین رهبران آن‌هایی هستند که به دنبال فرصت‌هایی برای یادگیری هستند و دائماً در تلاش‌اند تا روش‌های جدیدی برای دستیابی به دانش کارآمدتر مربوط به کار خود را پیدا کنند.

دیل کارنگی می‌گوید:”رکود و بی‌حرکتی، شک و ترس ایجاد می‌کند. فعالیت، اعتمادبه‌نفس و شجاعت به ارمغان می‌آورد. اگر می‌خواهید بر ترستان غلبه کنید، در خانه ننشینید و به آن فکر کنید. بیرون بروید و خود را مشغول کنید.”

در بین عواملی که کارنگی به‌عنوان کلید موفقیت در نظر گرفته است، اقدام کردن از بیشترین اهمیت برخوردار است. منتظر آمدن “زمان مناسب” نمانید. اولین گام را در مسیر موفقیت برای تبدیل‌شدن به یک رهبر موفق بردارید.

منبع: