چگونه در بورس موفق شویم ؟ سوالی که سعی کردیم با استفاده از توصیه‌های بورس بازان حرفه‌ای جهان در مقاله قبل به آن پاسخ دهیم و در این مقاله نیز به ادامه این پاسخ  می‌پردازیم. در این مقالات قرار نیست بحث تکنیکال یا آموزش های پایه‌ای بورس داده شود بلکه هدف آشنایی با چهارچوب تصمیم گیری و رفتاری هر فردی است که در بازار سرمایه مشغول به فعالیت است. با آشنایی و دانستن این نکات مطمئنا پاسخگویی به سوال ” چگونه در بورس موفق شویم ؟” راحت‌تر خواهد بود.
چنانچه تا کنون موفق به مطالعه مقاله قبل نشده‌اید توصیه می‌کنیم قبل از ادامه دادن، این مقاله را از لینک زیر مطالعه کنید.


20 توصیه برای سرمایه گذاران در بورس از زبان حرفه‌ای‌ها (پارت اول)


اهمیت تنوع سرمایه گذاری را فراموش نکنید

جری والش، معاونت ارشد صنعت اقتصادی، آموزش سرمایه‌گذار، سازمان تنظیم مقررات صنعت مال (Linkedin)

ویژگی بارز و شناخته شده بازار سرمایه گذاری، “نوسان” است. بنا به دلایل زیادی قیمت سهم های مختلف از گروه‌های محتلف در حال نوسان و کاهش و افزایش است. اقتصاد، تمایلات سرمایه‌گذاران، عدم اطمینان سیاسی در داخل یا خارج کشور، مشکلات انرژی و آب‌وهوا، اتفاقات ناگوار، توافقات بین المللی یا حتی رسوایی شخصیت حقوقی هر یک می تواند بر یک یا گروهی مشخص از سهم های بازار بورس تاثیر گذار باشد. این بدان معناست که طبیعتا هیچ 100 درصدی وجود ندارد و  عملکرد بازار همیشه قابل پیش‌بینی نیست. پس با این ریسک بزرگ و غیر قابل محاسبه که ناشی از اتفاقات غیر قابل پیش بینی است چه باید کرد؟ چاره کار تنوع بخشی است. به همین دلیل است که تنوع یا گسترش سرمایه‌گذاری سبد سهام یا پورتفو یک توصیه مهم است. همه چیز بستگی به استراتژی شما دارد ولی به عنوان مثال این روز‌ها به خوبی می‌دانیم که افزایش قیمت جهانی نفت چه تاثیری بر روی گروه‌های صنعتی، پالایشی و … دارد  که با کاهش قیمت نفت کدام گروه ارزش سهام خود را از دست می‌دهد و کدام سهام ها ارزش بیشتری پیدا می‌کنند. با تنوع بخشی و قرار دادن هر دوی این گروه‌ها در سبد خود به خوبی سود یک سهام ضرر دیگری را جبران می‌کند و این ریسک شما را کاهش می دهد. اینکه ترکیب و نسبت این دو سهم که رفتاری قرینه دارند به چه شکل باشد به استراتژی و ارزیابی شما از بازار بستگی دارد تا بتوانید با کمترین ریک بیشترین سود را به دست بیاو.رید.  تنوع‌بخشی یک روش آزمایش‌شده برای مدیریت ریسک است.

همچنین قبل از سرمایه‌گذاری مهم است که بدانید درواقع می‌خواهید با سرمایه‌گذاری‌تان به چه چیز برسید. به‌عنوان‌مثال، ممکن است بخواهید خانه بخرید، هزینه‌ی تحصیل فرزندتان در دانشگاه را تأمین کنید یا ذخیره کافی برای بازنشستگی‌تان فراهم کنید. اگر اهداف مالی را در همان ابتدا مشخص کنید و سرمایه‌گذاری‌هایتان را برای رسیدن به آن اهداف مطابقت دهید با احتمال بیشتری به آن اهداف می‌رسید.

حد ریسک خود را مشخص کنید

 جودیث کورو معاونت اجرایی بانک  Likedin) Patriot)

قبل از هر گونه تصمیم‌گیری  در مورد بازاری که می‌خواهید در آن به سرمایه گذاری بپردازید، ضروری است که در مورد اهداف کوتاه‌مدت و بلندت خود فکر کنید. اینکه بدانید تا چه میزان ریسک را می‌خواهید بپذیرید بسیار مهم است. با نزدیک شدن به بازنشستگی، تأمین درآمد ثابت مانند اوراق قرضه با نرخ بالا و حساب‌های بازار پول، سطح بیشتری از ایمنی را رعایت می‌کنید و ناخواسته قدرت ریسک پذیری  شما کاهش پیدا می‌کند  اما ممکن است یک سرمایه‌گذار جوان برای به حداکثر رساندن حداقل بخشی از سرمایه‌اش در طولانی‌مدت یک استراتژی با خطر بالا و سود بالا را به کار گیرد.

در هر کدام از این دو گروه که قرار می‌گیرید باید مشخص کنید که تا چه اندازه می توانید ریسک کنید یا به زبان ساده تر تا چه اندازه ضرر را تحمل خواهید کرد. در بازار سرمایه این حد ریسک پذیری را باید مشخص کنید و بدانید که اگر ریسک یا ضرر شما از این مقدار بیشتر شد از این سرمایه گذاری خارج خواهید شد و با توجه به اینکه قبلا این حد را بر اساس محاسبات خود مشخص کرده‌اید، ضربه سنگینی به زندگی و سرمایه شما وارد نخواهد شد. یا با عنوان دیگر زندگی خود را از دست نخواهید داد.

صبور باشید و اجازه ندهید که احساساتتان بر تصمیمات شما تأثیر بگذارد

آلون راجیک مدیرعامل، مقایسه‌ی انتقال پول (Linkedin)

به‌منظور موفقیت در تجارت سهام و سرمایه‌گذاری باید در هر شرایطی صبور باشید و آرامش خود را حفظ کنید. ماهیت این کار استرس‌زا و گیج‌کننده است و شما مجبور خواهید بود بعضی از روزها مبلغ قابل‌توجهی پول را از دست بدهید. اینکه سعی کنید با دو برابر کردن مقدار ریسک یا موقعیت‌های پرخطری که جزئی از برنامه بازی شما نبوده است ضررهایتان را جبران کنید، وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد، اما این دقیقاً همان چیزی است که باید از آن اجتناب کنید. این بدان معنا نیست که شما نباید برنامه سرمایه‌گذاری خود را به‌صورت پویا تنظیم کنید تا با شرایط فعلی بازار مطابقت پیدا کند، بلکه فقط به این معناست که در حین داشتن بار هیجانی نباید برنامه‌تان را باعجله و بدون سازمان‌دهی تغییر دهید. یکبار دیگر نقل قول معروفی از یکی از برزگ ترین ثروتمندان بازار سرمایه را نقل می‌کنیم تا بر ارزش و اهمیت صبر و صبور بودن در بازار سرمایه تاکید کرده باشیم.

بازار سرمایه‌گذاری یک ماشین برای انتقال پول است. انتقال پول از انسان‌های ناصبور و عجول به انسان‌های صبور و شکیبا

warren buffett

 

خطرات همراه با سرمایه‌گذاری خود رابشناسید

لیا هادلی ریاست مدیریت سرمایه‌گذاری Great Lake، LLC

خطرات مربوط به سهام موردنظر خود را درک کنید. در شرکت ها و کارخانه‌های بزرگ همیشه بخشی تحت عنوان شناخت ریسک و تصمیم گیری در رابطه با آن‌ها تشکیل می شود. شما نیز نیاز به شناخت ریسک های پیش رو دارید.  همچنین همانطور که بالاتر اشاره شد باید تحمل خودتان در برابر آن ریسک را هم درک کنید. اگر در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنید که نوسانات به‌شدت بالایی دارد و با این نوسان بازار، اعصاب و روان شما را مدام درگیر می‌کند، یا استرس زیادی به شما وارد می‌کند باید از آن خارج شوید.  چنین سرمایه‌گذاری شما را مضطرب می‌کند و احتمالاً زمانی که ازنظر استراتژیک منطقی نباشد آن را می‌فروشید. پس استرس و نگرانی بیش از قدرت تحملف می تواند شما را وادار به تصمیم‌های هیجانی و غیر‌قابل جبران کند که ضرر‌های سنگینی به همراه دارد.

 

استراتژی مشخص داشته باشید

تم بلیک مالک فلان Tom Blake

وقتی نوبت به سرمایه‌گذاری برای رشد بلندمدت و به جریان انداختن پولتان می‌رسد، درک اهداف و فلسفه سرمایه‌گذاری که به آن پایبند خواهید بود اهمیت زیادی پیدا می‌کند. ممکن است در میان سروصدای رسانه‌های اجتماعی و خروجی‌های خبری پیرامون آخرین و بزرگ‌ترین گرایش‌های سرمایه‌گذاری، دیدگاه خودتان نسبت به اهدافتان را از دست بدهید.

اگر ما اینجا در هاو کن یو هر روز مقاله ای در رابطه با استراتژی و تاثیر آن در زندگی، کسب و کار و .. منتشر کنیم باز هم کم است. این مفهوم همانطور که آقای Tom Blake اشاره می کند در رابطه با بورس نقشی به مراتب پر رنگ دارد. شما باید با یک هدف مشخص، مجموعه تصمیماتی در سرمایه گذاری اتخاذ کنید که همگی در راستای همان هدف مشخص شده است.

اهداف مالی شما برای ۱۰ ۱۵ یا ۲۰ سال آینده چیست و چگونه می‌خواهید برای رسیدن به آنجا برنامه‌ریزی کنید؟ میزان تحمل ریسک شما چقدر است و چه رویکرد سرمایه‌گذاری را می‌خواهید اتخاذ کنید (سرمایه‌گذاری ارزش سرمایه‌گذاری سود سهام یا ترکیبی از چندین استراتژی)؟ همان‌طور که به‌طور آگاهانه اهداف مالی و نوع سرمایه‌گذاری موردنظر خود را تشریح می‌کنید، می‌توانید در طولانی‌مدت موفقیتتان را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت تجربه کنید و در مسیر برنامه‌های خود بمانید.

یک برنامه‌ریزی بی نقص، جامع و  استوار در دست داشته باشید

یان کوپر، تحلیلگر بورس

قبل از خرید، یک دیدگاه ۳۶۰ درجه‌ای کامل روی آنچه می‌خواهید بخرید داشته باشید. اساساً با توجه به نسبت‌های سود، نگاهی به آنچه در زیر کلاه شرکت‌ها وجود دارد بیندازید. آنچه در کوتاه‌مدت و بلندمدت با پشتیبانی و مقاومت در حال وقوع است را درک کنید. نسبت به استراتژی خروج و استراتژی مدیریت پول خود، ازجمله نقطه توقف و  ضرر آگاه باشید.

برنامه ریزی و هدف گذاری همان چیزی است که در سرمایه گذاران ایرانی کمتر به چشم می خورد و کمتر به آن بها داده می‌شود و شاید همین مورد دلیلی اختلاف سبک و روش مندی سرمایه گذاران حرفه ای با آماتور است.

از تک سهم بودن فاصله بگیرید

متیو گیلمن مدیرعامل SMB Compass

بدترین نوع سرمایه گذاری سرمایه گذاری بر پایه یک سهم است. این رفتار مخصوصا برای سرمایه گذاران آماتور بسیار خطرناک است. سبد خرید خود را متنوع کنید تا مطمئن شوید که بیش‌ازحد در معرض یک ریسک روز افزون قرار ندارید. این کار در کاهش خطر به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که به‌راحتی در موقعیت‌های خود قرارگرفته‌اید. لازم نیست تمام پولتان را یکجا، به‌راحتی و با متوسط هزینه سرمایه‌گذاری کنید. درک کنید که سرمایه‌گذاری در بازار یک استراتژی بلندمدت است و آن‌طور که تاریخ نشان داده است، باگذشت زمان ارزش بازار بالا می‌رود.

از روی ترس و وحشت نفروشید

لوگان الک مالک Money Done Right

همه ما افرادی را می‌شناسیم که سرمایه‌گذاری در بازار بورس را امتحان کرده‌اند، مقدار زیادی پول ازدست‌داده‌اند و آن را به‌عنوان کلاه‌برداری محکوم کردند. حقیقت این است که بازار بورس یک کلاه‌برداری نیست، بلکه یک ابزار باورنکردنی برای ساخت ثروت است. اکثر افرادی که در سهام پول از دست می‌دهند به این دلیل متضرر می‌شوند که با غوطه‌ور شدن در بازار و سپس هراس از دست دادن دچار ترس می‌شوند. آن‌ها با ترس از اینکه همه سرمایه خود را از دست می‌دهند در فروش سهامشان، آن هم در نقطه‌ی ضرر، عجله می‌کنند. نباید این‌گونه باشد. سرمایه‌گذاران باید در ذهن داشته باشند که در طولانی‌مدت ارزش بازار بورس افزایش پیدا می‌کند. بنابراین قبل از فروش سرمایه‌شان در اثر وحشت و هراس باید دو بار فکر کنند. اینجاست که یکبار دیگر اهمیت تفکر و تصمیم گیری بلند مدت مشخص می شود. اگر به بازدهی بازار سرمایه اعتقاد دارید پس کمی صبور باشید و هراسان تصمیم نگیرید. همه سهم ها نوسان و بالا و پایین دارند و در پس هر نزولی معمولا صعودی نهفته است.

مطمئن شوید که راهنمایی مناسبی دریافت می‌کنید

 داک دیوید تریس سردبیر امور مالی و تحلیلگر

اگر قصد سرمایه‌گذاری در بورس کالا را دارید، ایده خوبی است که کمک گرفتن از یک مشاور مالی مورد تأیید را در فهرست کارهای خود قرار دهید. یک مشاور مناسب می‌تواند به شما در درک بهتر نیازهای مالی و همچنین اهدافتان کمک کند. این افراد می‌توانند به شما کمک کنند تا برای آینده برنامه‌ریزی کنید و اطمینان حاصل کنید که سرمایه‌گذاری انتخابی‌تان در رسیدن به اهداف بلندمدت به شما کمک می‌کند.

خط پایان با هاو کن یو

اگر شما کاربران هاو کن یو به دنبال سرمایه گذاری در بورس هستید و یا مدتی است این کار را شروع کرده‌اید اولویت خود را باید کسب دانش، اطلاعات و مهارت کافی بگذارید. می توانید با سرمایه ای کوچک بر پایه مطالعات و آموزش، همزمان تجربه لازم را نیز کسب کنید، ولی اگر بنا بر هر دلیلی می خواهید هر چه سریع تر به سود مشخصی برسید ناچارا باید به سراغ سبدگردانان و متخصصین بروید. بدون شک ابتدا برای افرادی که تازه‌وارد سرمایه‌گذاری شده‌اند، بازار بورس می‌تواند تهدیدکننده باشد. بااین‌حال، هرکسی می‌تواند از طریق تجارب شخصی و توصیه‌ی دیگران بیاموزد. صبور بودن و مدیریت سرمایه گذاری و همچنین عدم تصمیم گیری بر اساس هیجانات  مثبت یا منفی ، (ترس و شوق) توصیه تمامی بورس بازارن حرفه ای است. حتماً از نکات بالا برای بهره‌برداری هرچه بیشتر در سرمایه‌گذاری استفاده کنید. امیدواریم در این مسیر هاو کن یو نقش مفیدی برای شما بازی کرده باشد.

منبع: