پشت کامپیوترتان نشسته اید و به صفحه‌ی سفید پردازشگر ورد خیره شده اید. نمی‌دانید از کجا شروع کنید. خیلی هم با شغلی که تازگی آگاهی اش را دیده اید نیاز دارید. درکتان می‌کنم. نوشتن‌یک رزومه  کار چالش بر انگیزی است.بالاخره باید تمام اطلاعات ریز و درشت مربوط به خودتان اعم از تحصیلات، مدارک و گواهی نامه‌ها، مهارت‌ها و … را در آن درج کنید، به طوری که مدیر شرکت و‌یا کارفرما از شما خوشش بیاید و دعوت به مصاحبه شوید. شما باید از سایر کسانی که رزومه فرستاده اند متمایز باشید. چطور؟ در ادامه با ما‌یو همراه باشید تا طی‌یک مرحله‌ی چندگانه‌ی قدم به قدم به شما آموزش دهیم که چطور می‌توانید بهترین روزمه را بنویسید و خود را متمایز کنید.

قبل از هر چیز باید‌یک مایکروسافت ورد را ب روی سیستم خود داشته باشید. اگر هم روی کامپیوترتان این نرم افزار حیاتی نصب نشده است اشکالی ندارد می‌توانید از پردازشگر کلمات آنلاین استفاده کنید. حسن پردازشگرهای آنلاین این است که می‌توانید متن خود را از هر کامپیوتری که استفاده می‌کنید به روزرسانی کنید و به اشتراک بگذارید.

در مرحله‌ی بعد باید به چهارچوب ابتدایی رزومه‌ی خوب بیندیشید. همیشه مطالب مختصری بنویسید. لازم نیست رزومه طولانی برای نشان دادن تمامی مهارت های خود داشته باشید. راجع به خودتان بنویسید. در بسیاری از موارد رزومه‌ی‌یک الی دو صفحه‌ای مناسب است. اگر تجارب و سابقه‌ی طولانی دارید و در جاهای مختلفی مشغول بوده اید می‌توانید در رابطه با این موارد هم در صفحاتی بیشتر اقدام به معرفی و توضیح کنیدو ولی در مجموع بهتر است رزومه شما خیلی طولانی و بلند‌بالا نباشد. جملات مختصر و موجز و رسا را به کار ببرید. همچنین، بر روی رزومه‌تان مقداری صفحه‌ی سفید هم باید باقی بماند. شما میخواهید نظر مدیر شرکت را جلب کنید تا او شما را استخدام کند. اما چگونه؟ با ما همراه باشید

اطلاعات شخصی و شغلی خود را جمع آوری کنید

همه‌ی اطلاعاتی را که نیاز دارید را قبل از نوشتن رزومه جمع کنید. وقتی تمام جزییات را داشته باشید نوشتن و‌یرایش آنها بسیار راحت تر خواهد بود. فهرستی از اطلاعات تماس خود، تمام مشاغلی که داشته اید، تحصیلاتتان و سایر مشخصات تهیه کنید. وقتی تمام اطلاعات را جمع آوری کردید باید آنها را به ترتیب زیر بنویسید. لازم نیست الان نگران فونت و فرمت نوشتار خود باشید. وقتی همه چیز را روی کاغذ نوشتید بعدا می‌توانید فونت را هم تعیین کنید.

  • تیتر رزومه
  • نام کامل
  • نشانی
  • استان، شهر، کد پستی
  • آدرس ایمیل (ایمیل کاری تان را استفاده نکنید)
  • شماره تلفن ( شماره‌ای که پاسخگو باشید)

پروفایل

افزودن‌یک پروفایل به رزومه به مدیر شرکت نمایی از توانمندی‌های شما را ارائه می‌کند. این مولفه‌ی رزومه اختیاری است. اگر آن را در رزومه بیاورید باید بر به آنچه که کارفرما به دنبالش است توجه داشته باشید نه آنچه در شغل دلخواه خود میخواهید. کارفرما می‌خواهد بداند که شما در چنته‌ی خود چه دارید.

خلاصه ای از توانمندی‌ها

خلاصه ای از توانمندی‌ها گزینه‌ی دیگری از بخش اختیاری رزومه است. این توانمندی ها عبارت است از مهارت‌ها، توانایی‌ها، تجارب و مواردی که جایگاه شما را تعیین می‌کنند. سوابق کاری شما مهم ترین مولفه‌ی رزومه تان است. کارفرمایان می‌خواهند بدانند شما قبلا کجا کار کرده، چه مدت آنجا  مشغول بوده‌اید و چه مسئولیت‌هایی بر عهده داشته اید. آنها می‌خواهند بدانند تجارب شما به چه دردشان می‌خورد.

  • شغل‌ها و کارآموزی‌هایی که داشته اید را به ترتیب تاریخی بنویسید؛ جدیدترین آنها را اول از همه بیاورید.
  • برای هر شغل نام آن شغل، نام شرکت، مکان و تاریخ استخدام و فهرستی از دستاوردهای کاری تان را بنویسید.

زمان فعلی که در جملات برای توصیف شغل فعلی تان، در صورت استخدام، به کار می‌برید باید زمان حال باشد و برای شغل‌های قبلی تان زمان ماضی.

تحصیلات

بخش تحصیلات معمولا در مرحله‌ی بعدی است. فقط کافی است مدارک تحصیلی تان را فهرست کنید. اول از همه آخرین مدرک تحصیلی تان را بنویسید و به ترتیب که پایین میآیید مدارک قبلی تان را در لیست قرار دهید.

اگر هم دانشجویی‌یا تازه فارغ التحصیل شده اید بخش تحصیلات خود را می‌توانید قبل از سوابق کاری‌تان بنویسید. اگر سابقه‌ی کاری دارید آن را در آن بخش بنویسید. تحصیلات باید به ترتیب معکوس نوشته شوند و مثلا اول فوق لیسانس نوشته شود و بعد لیسانس. نام دانشگاه، مدرک دریافتی و تاریخ فارغ التحصیلی را بنویسید.

گواهی نامه‌ها

در این بخش از رزومه گواهی نامه‌هایی را که کسب کرده اید را می‌نویسید. تقدیر نامه‌ها و لوح‌های تشکر را نیز می‌توانید در این فهرست ذکر کنید. توجه داشته باشید که لازم نیست اینجا تواضع را پیشه کنید. جوایزی را هم که برده اید را بنویسید. این به کارفرما توانایی‌هایتان را اثبات می‌کند.

مهارت‌ها و علایق شخصی

در این بخش از رزومه مهارت‌هایی را که ارتباط مستقیم با شغلی که متقاضی اش هستید بنویسید. کارفرمایان معمولا لیست مهارت‌هایی که می‌خواهند را در آگهی‌هایشان مینویسند. اگر علایق شخصی تان ارتباط نزدیکی با نوع کار دارد حتما بنویسید. این مخصوصا زمانی صدق می‌کند که برای کاری رزومه می‌نویسید که سابقه و تجربه‌ای چندانی در آن ندارید.  اما تخصص خود را از راه علایقتان به دست آورده اید.

طرح رزومه را انتخاب کنید

سه نوع طرح رزومه را می‌توانید انتخاب کنید. فرمتی که انتخاب می‌کنید به سابقه و توانایی‌های کاری تان دارد:

  • ترتیبی: این فرمت بسیار رایج است و سابقه‌ی کاری تان را از جدیدترین کارتان شروع می‌کند.
  • کارکردی: اگر سوابق کاری پراکنده دارید، از این فرمت استفاده کنید و بر مهارت‌ها و تجاربتان تاکید کنید.
  • ترکیبی: این طرح هم مهارت‌ها و هم سوابقتان را شامل می‌شود.

فرمت ترتیبی رایج ترین فرمت است. اگر فرمت کارکردی‌یا ترکیبی را برای رزومه‌ی خودتان انتخاب می‌کنید اطلاعات را هم متناسب با آن فرمت‌ها در رزومه بنویسید. در رزومه‌ی کارکردی توانایی‌های شغلی تان را مطرح می‌کنید. در رزومه‌ی ترکیبی مهارت‌هایتان اول و بعد سوابق کاری تان می‌آیند.

قالب بندی متن رزومه

هنگام انتخاب فونت برای رزومه، ساده‌ها را انتخاب کنید. البته وقتی برای کار طراحی تقاضا می‌دهید می‌توانید مهارت‌های هنری و طراحی خود را در رزومه تان هم به نمایش بگذارید.

انتخاب فونت

فونت ساده ای مثل Airal، Calibri، Times New Roman‌یا Verdana گزینه‌ی خوبی است. فونت‌های فارسی رویا، ترافیک و نیما برای رزومه بسیار خوب هستند، چرا که خوانش رزومه‌ی شما باید برای کارفرما آسان باشد. همچنین در طول رزومه‌ی خود از‌یک فونت فقط استفاده کنید. اندازه فونت عددی بین ۱۱ الی ۱۵ باشد. در غیر این صورت کارفرما این برداشت را خواهد کرد که شما فقط صفحه را پر کرده اید.

نوع و اندازه‌ی فونت می‌تواند متنوع باشد. برای نمونه میتوانید از فونت بزرگتر برای نام و تیترها استفاده کنید . از فونت ایتالیک برای مشخص کردن جزییات تحصیلات و سوابقتان استفاده کنید.

از جملات طولانی استفاده نکنید. خوانش توصیف فهرست‌وار شغل که شامل فهرستی از دستاوردهایتان است آسان تر از خوانش پاراگراف است. هر جمله باید خلاصه‌ی فشرده ای از قویترین دستاوردهایتان در آن سمت شغلی را ارائه کند

از زبان و ادبیات کارفرما در رزومه‌ی خود استفاده کنید

حالا که رزومه نویسی تان تمام شده است گام آخر مانده است: این گام کمک می‌کند تا توسط کمیته ای که رزومه‌های متقاضیان را بررسی می‌کنند انتخاب شوید. توانمندی‌ها، فهرست مشاغل، مهارت‌ها، خلاصه و پروفایل را ادغام کنید اما به ادبیات و زبان کارفرما. با اینکار او شما را برای شغل مورد نظر مناسب تر میبیند.

سند را ذخیره کنید

برای رزومه‌ی خود نامی انتخاب کنید که نام خودتان را هم در بر داشته باشد. آن را در انواع فرمت‌ها ذخیره کنید: از مایکروسافت ورد گرفته تاپی دی اف.  چرا که ممکن است کارفرما‌یکی از این فرمت‌ها را درخواست کند. قبل از اینکه رزومه‌تان را تمام کنید مهم است که با دقت آن را بازبینی کنید و غلط های املایی و تایپی را بر طرف کنید. سپس‌یک نسخه از آن را چاپ کنید تا مطمئن شوید که نسخه‌ی چاپی با نسخه‌ی مانیتور برابری دارد.

وقتی کارتان تمام شد نسخه‌های اضافی را برای همراه بردن خود به محل مصاحبه چاپ کنید.