وام گرفتن چالش های مخصوص به خود را دارد. علی رغم تمامی معایب و مزایایی که ممکن است با وام گرفته در گیر آن شوید برخی زمان های چاره ای جز استفاده از وام های بانکی برایتان باقی نمی ماند. در حال حاضر هم کمتر خانواده ای را می توانید پیدا کنید که به نحوی با وام های بانکی رو به رو نشده باشد. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه با مدیریت مالی به خوبی از عهده این وام های بانکی بربیاییم بدون آن که از کیفیت زندگی شما کاسته شود.

تعداد کارت های بانکی خود را کاهش دهید

اگر نگاهی به کیف پول خود بیاندازید احتمالا با تعداد زیادی کارت های بانکی از بانک های مختلف رو به رو می شوید. برای مدیریت مالی صحیح باید هر چه زودتر از شر این کارت های اضافی خلاص شوید. مدیریت اقساط بانکی می طلبد که بر روی هزینه و درآمد خود نظارت دقیق داشته باشد که با وجود این کارت ها واقعا کار سخت است. کم کردن کارت های بانکی به استفاده شما از کارت هایتان بستگی دارد. معمولا یکی یا دو کارت برای شما کافیست.

یک کارت اعتباری اصلی داشته باشید. تا جای ممکن سعی کنید تمامی هزینه ها از طریق این کارت در یک ماه پرداخت شود. معمولا مبلغ ثابتی هر ماه با توجه به برنامه ریزی و آینده نگری برای هزینه های ماهیانه خود در آن قرار دهید. با دسترسی داشتن به حساب بانکی خود می توانید بر روی تمامی خرج کرد های ماهیانه خود کنترل و نظارت داشته باشید. با در نظر گرفتن یک کارت میل و رغبت برای خرید های اضافی و بی دلیل کمتر می شود و صرفه جویی مالی اتفاق می افتد. در پایان هر ماه تمامی هزینه های خود را دسته بندی کنید.

یدهی های خود را به ماه بعد موکول نکنید

شما باید قبض های بدهی هر ماه را پرداخت کنید. هر گز اجازه ندهید پرداخت ها معوق شوند و به ماه های دیگر موکول شوند. سعی کنید برنامه ریزی و یک تناسب خوب بین درآمد ها و هزینه های خود در ماه در نظر بگیرید. این کار را از ابتدا و حتی قبل از شروع ماه انجام دهید.

تمامی قبوض و بدهی ها از قبوض آب و برق گرفته تا بدهی های شخصی و چک ها به انضمام هزینه های قابل پیش بینی ماه را یادداشت کنید و همان ابتدای ماه به یک برآورد برای مقدار هزینه خود داشته باشید. اگر این مقدار از درآمد ماهیانه شما بیشتر است باید به صرفه جویی مالی روی بیاورید و سعی کنید از هزینه ها بکاهید تا بتوانید از پس بدهی ها بربیایید.

منتقل کردن بدهی های هر ماه به دوره بعد تنها کار را برای شما در ماه بعد سخت تر خواهد کرد. برنامه ریزی درست و مرتب از این کار جلوگیری خواهد کرد.  تمام سعی تان را بکنید تا بدهی هر ماه را، در پایان همان ماه بپردازید.

در نظر گرفتن یک حساب ذخیره

برخی از ماه های سال معمولا شرایط به نحوی پیش می رود که می توانید مقدار اندوخته داشته باشید. می دانید که همیشه شرایط طبق برنامه ریزی پیش نمی رود و ممکن است بنابر دلایلی منجمله اتفاق، ناخواسته هزینه های بیشتری برای شما رقم بخورد. این گونه مواقع چگونه شرایط را مدیریت می کنید. معمولا داشتن یک پس انداز جداگانه برای مواقع ضروری می تواند یک کمک بسیار مناسب باشد. حسابی که کم کم بر اندوخته آن اضافه می شود و در مواقع لازم به خوبی به کار می آید.

مدیریت شرایط بحرانی

برخی زمان های حتی با وجود تمام برنامه ریزی های انجام شده و داشتن حساب پس انداز ذخیره، باز هم نمی توانید مابین درآمد و هزینه خود تعادل برقرار کنید. اینجاست که باید گزینه های مختلفی را در نظر بگیرید. در ایتدا اگر این مبلغ به نحوی است که می توانید با صرفه جویی مالی از پس آن بیایید باید به سراغ بدهی هایی که قابلیت به تعویق انداختن دارند بروید. ناچارا آن ها را پرداخت نکنید و به دوره بعد منتقل کنید. پس از آن به سراغ کاهش هزینه ها و صرفه جویی های مالی بروید. تمامی هزینه های غیر ضرور خود را در این ماه متوقف کنید و سعی کنید اندوخته بیش تری داشته باشید.

اگر مقدار بدهی ها بسیار بیش تر است باید به وام های کم بهره یا حتی قرض گرفتن پول از آشنایان روی بیاورید. در این زمان برنامه ریزی بسیار با اهمیت است.

برای خدماتی که استفاده نمی کنید هزینه نکنید

در زندگی روزمره هزینه هایی هستند که به دلیل کم توجهی و حتی بی توجهی هر ماه گریبان گیر شما هستند و شما حتی از وجود این موارد اطلاعی ندارید.

مثلا در باشگاهی ورزشی ثبت نام کرده اید و هر ماه 150 هزارتومان برای آن پرداخت می کنید غافل از آنکه باشگاهی نزدیک تر امکانات لازم برای تمرین های شما را با نصف هزینه مهیا کرده است. از این دست هزینه ها اگر با دقت به هزینه های ماهیانه خود نگاهی بیاندازید فراوان است.

این کار باعث می شود پرداخت بدهی تان آسانتر شود. اگر چه ممکن است از این خدمات استفاده نکنید، ولی در پایان هر ماه هزینه آن به بدهی هایتان افزوده می شود. اگر از آنها استفاده نکنید، ممکن است فراموش کنید که هر ماه مبلغ غیر ضروری پرداخت می کنید. با حذف این موارد و پس انداز کردن هزینه های آن، می توانید این پول را برای موارد دلخواه و مورد نیازتان خرج کنید.

ثابت قدم بودن

برنامه ریزی، مدیریت بدهی ها، مدیریت خرج کرد و هزینه ها و هرآنچه که در رابطه با مدیریت مالی برنامه ریزی کرده اید را به صورت مداوم مد نظر قرار دهید. ثابت قدم باشید و از برنامه ها غافل نشوید. این برنامه ریزی یک برنامه ریزی بلند مدت است که باید با دقت زیر نظر گرفته شود.

این نکات را در نظر بگیرید:

بسته به میزان بدهی تان و بهره آن، ممکن است لازم باشد از بعضی خواسته هایتان بگذرید. به عنوان مثال، به جای سفارش تلفنی غذا یا رفتن به رستوران، باید در خانه آشپزی کنید. و یا شاید

موارد دیگر ممکن است بیشتر شبیه قربانی کردن و فداکاری باشد. ممکن است سفری باشد که می خواستید  بروید، یا حتی عادت روزانه خوردن شکلات. در این موارد، به این فکر کنید که این کارها چقدر برای شما مهم هستند و آیا ارزش قربانی کردن را دارد. یا می توانید برای مدتی از آنها صرف نظر کنید. کاهش هزینه های گزاف واقعا می تواند باعث کم شدن بدهی کلی شما شود. به جای پرداخت بدهی، بدهی تان را زیاد نکنید. این کار پرداخت بدهی را به یک جنگ پایان ناپذیر تبدیل می کند. با در نظر گرفتن این راهنمایی ها پرداخت بدهی برایتان بسیار آسان خواهد شد.

نکته مهم: برای آسان تر شدن این پروسه هر کاری می توانید انجام دهید. برای اجرای آن گام بردارید. کاری زمان بر است، اما به طور کلی مؤثر خواهد بود. همچنین، از مخارج و پرداخت بدهی های خود صورت برداری کنید. نکته بعدی این است.

هر چند وقت یکبار روند کارتان را بررسی کنید

انجام یک بررسی منظم می تواند به شما کمک کند تا تلاشتان برای پرداخت را محک بزنید یا حتی دریابید که در این زمینه نیاز به کمی تلاش بیشتر دارید. اگر هر ۳ تا ۶ ماه روند کارتان را چک می کنید، دیگر نمی توان آن را یک کار مداوم نامید و ممکن است کمی دلهره آور باشد.

انجام این کار، باعث می شود بیشتر با روند پیشرفت خود آشنا شوید و حتی اگر نیاز به تغییر در برنامه تان وجود داشته باشد، این تغییر را به موقع ایجاد کنید. از آن مهم تر، اگر برنامه پرداختتان مناسب باشد، بررسی و فهمیدن آن باعث می شود حس خوبی پیدا کنید.

در نهایت (و از همه مهمتر)

تلاش کنید

دلسرد نشوید. انجام ندادن کار، کار را بدتر می کند. فقط تلاش کنید. زمانی که بدهی شما کمتر می شود، مقدار پرداخت های ماهانه نیز کاهش خواهد یافت. چرا؟ زیرا سود کمتری می پردازید. در نهایت مدیریت پرداخت آسان خواهد شد. به این نقطه برسید. و زمانی که این کار را انجام دادید، احساس راحتی و انگیزه خواهید کرد.

از امروز شروع به کم کردن بدهی هایتان کنید

بهترین راه برای از بین بردن بدهی ها، پرداخت آنهاست. با اجرای مراحل فوق شروع کنید و از بین رفتن بدهی هایتان را تماشا کنید. برخی از استراتژی های بالا را امتحان کنید و ببینید کدام برای شما مناسب تر است. به زودی یک زندگی بدون بدهی خواهید داشت.