برای موفقیت در مصاحبه شغلی مهارت هایی لازم دارید. مهارت هایی که فرای دانش و مهارت شما در رابطه با شغل مد نظر است. نکاتی در رابطه با رفتار، برخورد، ارتباط چشمی، نحوه صحبت کردن و هر نکته روانشناسی که می تواند احتمال موفقیت شما را در این مصاحبه تضمین کند. در این مقاله 12 مورد از این مهارت ها را با شما مرور می کنیم.

زمانی که به یک مصاحبه شغلی می روید درست همانطور که صحبت های شما بر روی نتیجه مصاحبه تان موثر خواهد بود، زبان بدنتان نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت. به گفته رزماری هافن مامور ارشد سازمان منابع انسانی CareerBuilder) CareerBuilder سابق) :

زبان بدن تاثیر به سزایی بر روی نحوه تاثیر و احساسی که دیگران از شما دریافت می کنند، دارد.

شاید به نظرتان عجیب بیاید، اما دلایل روانشناختی پشت این حرف قرار دارند: این که چگونه خود را ابراز می کنید و چگونه رفتار می کنید، چیزیست که نباید هیچگاه آن را فراموش کنید. در واقع در زبان بدن، بسیاری از نبایدها وجود دارد که باید حواستان بدانها باشد.

به عنوان مثال بیقرار بودن، یا استرس داشتن شما را فردی عصبی و در عین حال ضعیف نشان می دهد. یکی دیگر از مثالات مرتبط با زبان بدن، استفاده آن برای ارتباط غیر کلامی است، که حتی می تواند به نفع شما باشد. پس نکات رواشناسی و ارتباطی فراوانی به همراه زبان بدن صحیح در مصاحبه شغلی و یا هر مورد مشابهی وجود دارد که می تواند بر روی نتیجه، تاثیر زیادی باشد.

در اینجا، یعنی هاو کن یو  12 فوت و فن زبان بدن و نکته روانشناسی  که می توانید آنها را برای مصاحبه بعدی به ذهنتان بسپارید و از آن ها استفاده کنید را برای شما مهیا کرده ایم.. اگر هم در این بین تمایل دارید در رابطه با زبان بدن، مهارت ها و نحوه استفاده از بدن به صورت تخصصی تر آشنا شوید (که ما آن را اکیدا تاکید می کنیم) مقاله زیر می تواند به درک هر چه بیشتر شما از زبان بدن در تعاملات و برخورد های روزمره و اجتماعی کمک کند.

چگونه با زبان بدن صحبت کنیم ؟ ( ۱۸ روش انتقال پیام با زبان بدن )

نحوه صحیح دست دادن در مصاحبه شغلی

زبان بدن در مصاحیه شغلی _ هاو کن یوآماندا آگوستین، کارشناس حرفه ای مشاوره  وبسایت TopResume می گوید:

برای شروع یک مصاحبه کاری، همیشه باید با دست دادن با طرف مقابلتان شروع کنید زیرا با انجام کار به احتمال خیلی بیشتری در ذهن فرد مصاحبه کننده خواهید ماند و او واکنش دوستانه تری نسبت به شما نشان خواهد داد و نسبت به شما گشاده تر خواهد بود. دست دادن محکم، نشان دهنده اعتماد به نفس شما،  ایجاد ارتباط و ماندن در خاطره فرد مصاحبه کننده می شود. این کار حتی بیشتر از سه ثانیه هم وقتتان را نمی گیرد.

به گفته رزالینا اروپزا راندل، دست دادن می توانید نشانه نزاکت و مبادی آداب بودن شما باشد. علاوه بر این او بر این عقیده است که در شرایطی که فردی در دست دادن بی تجربه است، یا از دست دادن اجتناب می کند و یا در مواجه با شخصی که درست بلد نیست که چگونه دست بدهد، لازم است تا نحوه درست انتقال دادن احساستان با دستتان را بلد باشید و بتوانید شرایط را بهتر کنید.

چگونه درست دست بدهیم؟ (آموزش و اهمیت درست دست دادن )

برقراری ارتباط چشمی در مصاحبه شغلی

ویژگی افراد کاریزماتیک _ هاو کن یو

همان طور که  هیدی گرانت در کتاب خود به نام ”  No One Understands You،And What To Do About It ” ذکر کرده است:

  زمانی که مردم برای اولین بار شما را می بینند، اولین چیزی که سعی می کنند تا درباره تان پیدا کنند، این است  که آیا میتوانند به شما اعتماد کرده و با شما تماس چشمی مناسب را برقرار سازند یا خیر؟ ارتباط چشمی خوب و حفظ آن، راهی مناسب برای نشان دادن قابل اعتماد بودنتان است.

زمانی که فرد مصاحبه کننده را ملاقات می کنید، با او دست دهید و در حین آن با او ارتباط چشمی برقرار کنید و این ارتباط را به قاعده حفظ کنید. البته لازم به ذکر است که موقع دست دادن نباید بیش از حد سمج باشید و این کار را خیلی محکم انجام دهید. حواستان باشد  که در سرتاسر مصاحبه تان، حتما از تماس چشمی استفاده کنید.

گاهی اوقات تماس چشمی یک سره، ممکن است نشان دهنده این باشد که شما قصد انتقال احساس تهدید به طرف مقابلتان را دارید و باعث عصبی شدن طرف مصاحبه کننده  می شود. اگر فکر می کنید که برای زمان طولانی ای و بیش از حد به طرف مقابلتان زل می زنید، سعی کنید تا هرازگاهی نگاهتان را به جای دیگری بیاندازید.

صاف و مرتب نشستن

زبان بدن در مصاحیه شغلی _ هاو کن یو

به گفته آگوستین، اگر در حین مصاحبه بر روی صندلیتان لم دهید، ممکن است که فرد مصاحبه کننده این طرز نشستن را نشانه ای از عدم علاقه شما برای حضور در آن موقعیت و جدی نگرفتن مصاحبه برداشت کند، که قطعا هیچ کدام از این دو مورد به شما و کسب کردن شغل موردنظرتان کمکی نخواهند کرد. علاوه بر این فرو رفتن در صندلی هم می تواند نشانی از عدم وجود اعتماد به نفس در درون شما باشد.

در عوض او پیشنهاد می کند تا طور صاف بشینید که گویا طنابی از سقف به بالا سرتان وصل است. صاف نشستند، نشانی از هوشمند بود، اعتماد به نفس داشت و قابل اطمینان بودن شما است.

چند وقت یکبار کمی به جلو خم شوید

زبان بدن در مصاحیه شغلی _ هاو کن یوبه گفته امی گلاسر، معاون ارشد Adecco Staffing USA : خم شدن به سمت جلو و طرف مقابلتان، نشانی از آن است که شما نیز در آن گفت و گو مشارکت می کنید. همچنین آگوستین درباره این مساله هشدار می دهد که بیش از حد خم شدن به جلو نیز، باعث تجاوز به حریم شخصی فرد مقابلتان شده و مزاحمت ایجاد کردن  او می شود. به خاطر داشته باشید که هدف شما از انجام این کار، نشان دهنده علاقه و توجهتان به مکالمه است، نه تجاوز به حریم شخصی طرف مقابلتان.

به گفته هافنر: یک قانون خوب که لازم است آن را به ذهن بسپارید این است که حریم فاصله تان باید حدودا نیم متر باشد و تجاوز به این حریم میتواند باعث ناراحتی طرف مقابل شود و تمرکز او را نسبت به مصاحبه شما از بین ببرد.

بازتاب طرف مقابلتان باشید

زبان بدن در مصاحیه شغلی _ هاو کن یوبه گفته رزماری هافنر، مدیر مسئول منابع انسانی وبسایت CareerBuilder علاوه بر این نحوه نشستن پیش فرض شما باید به صورت صاف باشد، سعی کنید تا جهت نشستن را منطبق با جهت نشستن طرف مقابلتان تراز کنید. به کار اصطلاحا منعکس کردن می گویند و نشانی از مورد پسند بودن و موافق بودن شما با موقعیتتان است.

دست به سینه و یا با پاهایی که روی هم افتاده اند، ننشینید

زبان بدن در مصاحیه شغلی _ هاو کن یو

به گفته آگوستین، این که پاهایتان را مطابق عکس بالا روی هم بیاندازید و یا دست به سینه بشینید، نشان دهنده حالت گارد گرفته و تدافعی میباشد.

برای قرار گرفتن دستانتان جایی مناسب پیدا کنید

زبان بدن در مصاحیه شغلی _ هاو کن یو

در حین مصاحبه شغلی، دستانتان نباید داخل جیبهایتن بوده و یا نباید به طرز گستاخانه ای بر روی بر روی میز قرار بگیریند. بهترین حالت این است که نوک انگشتان دو دوست بر روی یک دیگر قرار دهید. این پوزیشن نشان دهنده اعتماد به نفس شما است.

با حرکت دادن سرتان تصدیق کنید.

زبان بدن در مصاحیه شغلی _ هاو کن یوتکان دادن سر به دو معناست. یکی نشان دهنده علاقه و موافقت شما با موضوع بحث است و دیگری نشان دهنده این که شما سخنان طرف مقابلتان را درک می کنید. برخی از افراد، به طور طبیعی زمانی که به شخصی و یا به مکالمه ای گوش می دهند، سرشان را تکان می دهند. اگر شما جزو این دسته نیستید، نسبت به موقعیت هایی که می توانید از این روش استفاده کنید، هشیار باشید و آن را به کار ببرید.

البته حواستان باشد که مدام این کار را انجام ندهید، زیرا ممکن است که مانند دارکوب دیده شوید.

لبخند زدن در مصاحبه شغلی

زبان بدن در مصاحیه شغلی _ هاو کن یوبه گفته آگوستین: یک لبخند واقعی می توانید مسری باشد و باعث ایجاد محیط و ارتباطی مثبت تر می شود.

جی تی او دونل، بنیانگذار سایت مشاوره شغلی CAREEREALISM.com و نویسنده کتاب

Careerealism: The Smart Approach to a Satisfying Career,” در این کتاب  درباره معایب داشتن یک چهره درهم کشیده  و بدخلق که حتی شاید خودتان هم در حین مصاحبه متوجه آن نشوید هشدار داده است. اگر ذاتا چهره ای عبوس دارید، زمانی که به مصاحبه می روید، ساعت و یا حلقه تان را در دست دیگران بیاندازید، با این کار هر زمان که چشمتان به ساعت یا حلقه تان بیوفتد، یادتان می آید تا کمی لبخند بزنید و دیگر عصبانی به نظر نمیرسید.

با هدف و با انرژی قدم بگذارید

زبان بدن در مصاحیه شغلی _ هاو کن یو نوسینده کتاب Don’t Burp in the Boardroom   خانم رندال  در این باره به شما کاربران هاو کن یو می گوید: منظور از این صحبت این نیست که بسیار با قدرت و محکم  به سمت بخش پذیرش یا طرف مصاحبه کننده قدم برداید و یا جست و خیز کنید و زیر لب سوت بزنید، بلکه منظور این است که خرامان و شل راه نروید.

ملیح و دلپذیر رفتار کنید

زبان بدن در مصاحیه شغلی _ هاو کن یوبه گفته خانم رندال: زمانی که طرف مصاحبه کننده از شما دعوت می کند که بر روی صندلی بنشینید، این کار را به آرامی انجام دهید و به یک باره خود را روی صندلی پرت نکنید.

حواستان به همه باشد

 به گفته هافنر:اگر هنگام مصاحبه، بیش از یک نفر برای مصاحبه با شما در آنجا حضور داشت، حواستان باشد تا در حین صحبت هایتان با هر دو طرف  به طور خلاصه ارتباط چشمی برقرار کنید  (البته لازم نیست که شبیه به تماشاگران تنیس عمل کنید.) و هر کدام از طرفین که سوالی از شما پرسید، توجهتان را به او منعطف سازید.