حتما شنیده اید که برخورد اول خیلی مهم است. این سخن نه تنها در مورد روابط عاطفی بلکه در مورد همه ی روابط به خصوص روابط مالی و تجاری صدق می کند. یکی از چیزهایی که اولین بار در شما مشاهده می شد و طرز لباس پوشیدنتان است. لباس ها باید بر اساس نوع موقعیت انتخاب شوند. بنابراین باید تلاش کنید تا به بهترین حالت دیده شوید. نمی توان در عروسی لباس عزا پوشید. همچنین، نمی توان در ملاقات کاری با شلوارک و دم پایی ساحلی ظاهر شد. اگر صاحب حرفه هستید یا در تجارت مشغولید، باید لباس حرفه ای هم بپوشید. در ادامه با ما همراه باشید تا نکاتی را در این زمینه با هم مرور کنیم.

البسه ی مناسب

کارمندان و کارفرمایان در این زمینه اتفاق نظر دارند که لباس کاری مناسب، موجب ارتقای بهره وری افراد می شود. افراد حرفه ای باید همیشه حرفه ای لباس بپوشند. از این جهت کت و شلوار بهترین لباس است. با اینکه تی شرت و جین هم بد نیستند، اما کت و شلوار در ظاهر شما را با بهره وری بالاتر نشان می دهد.

لباس های دم دستی اما مناسب ملاقات کاری

لباس های دم دستی و غیررسمی معمولا ترکیبی از لباس های رسمی کلاسیک و طرح های مدرن هستند.  مثلا شلوار کتان ، بلوز و ژاکت را می توان نام برد. این لباس ها علاوه بر اینکه غیررسمی هستند شما را حرفه ای هم نشان می دهند.

کراوات

در ایران معمولا کراوات را در عروسی ها استفاده می کنند. اما به هر حال بد نیست بدانیم که کراوات جزوی از البسه ی افراد حرفه ای است. حتی آن دسته از حرفه ای ها مثل زاکربرگ هم که معمولا لباس غیر رسمی می پوشند هنگام حضور در مراسم رسمی، نا گزیر می دانند که از کراوات استفاده کنند. البته واقعا کراوات برای البسه ی حرفه ای و محیط کسب و کار، ضروری نیست. کراوات هم بهتر است با کیفیت و از جنس ابریشم باشد.

کمربند را با کفش و کت و شلوار ست کنید

باید به تک تک اجزای البسه ی خود توجه کنید. آنها باید با هم به اصطلاح ست باشند. وقتی می خواهید کمربند بزنید حتما رنگ آن را با کت و شلوار و رنگ کفش هایتان ست کنید.

شلوارها را با ژاکت ست کنید

در لباس های غیر سمی کاری، بهترین کت و شلوار کت و شلوار دو تکه است. اگر شلوار را جداگانه می خرید رنگ آن را حتما با ژاکت یا کت ست کنید.

لباس ها باید بر قامتتان کاملا تناسب داشته باشند

یا به اصطلاح، نباید بر تننتان زار بزنند. لباس ها حتما باید به خوبی بر تنتان بنشینند.  از طرف دیگر هم نباید برایتان زیاد تنگ باشند. اگر زیاد تنگ باشند و یا گشاد باشند گویی آنها را قرض گرفته اید. یا به دوره ای تعلق دارند که هیکلتان متناسب تر بوده و الان اضافه وزن آورده اید. مسلما نمی خواهید اینجور به نظر بیایید. حواستان به تناسب البسه و بدنتان باشد لباس باید قشنگ بر تنتان بنشیند. وقتی کت و شلوار می پوشید، سر شانه ها باید قشنگ روی شانه هایتان بنشینند و پاچه های شلوار هم درست تا روی لبه ی کفشتان باشند نه بیشتر.

جوراب ها را با شلوار ست کنید

این قاعده در مورد زن و مرد هر دو صدق می کند. جوراب های مشکی رایج ترین نوع جوراب هستند. اما باید جوراب ها را با رنگ شلوار یا کفش ست کنید تا رنگ آن با ل البسه ترکیب شود. و حتما یادتان نرود که از پوشیدن جوراب های رنگی، طرحدار و یا سفید ساده احتناب کنید.

توجه به جزییات

فکر نمی کنیم که باید به شما تذکر بدهیم که حتما لباس ها باید تمیز و اتو کشیده باشند. دکمه ها باید سفت باشند. هیچ چروک یا لکه ای نباید روی لباس هایتان باشد. ناخن هایتان باید کوتاه و تمیز باشند. خانم ا هم باید از لاک های عجیب و غریب پرهیز کنند و اگر هم دوست دارند به ناخن هایشان لاک بزنند بهتر است رنگ روشنی که با لباس هایشان ست است را انتخاب کنند. ناخن های شکسته را هم بگیرید. مردها هم کفش های چرمی شانرا واکس بزنند.

کفش ها؛ نشان شخصیت شما

خانم ها می توانند کفش های مشکی پاشنه کوتاه را انتخاب کنند. اگر هم دوست دارند با اعتماد به نفس بالاتر ظاهر  شوند می توانند کفش های پاشه بلند را امتحان کنند. لازم نیست کفش ها حتما مشکی باشند. می توانید رنگی را انتخاب کنید که با بقیه ی البسه تان مطابقت داشته و آن را تکمیل کند. و بهتر است آقایان کفش های مجلسی چرم را انتخاب کنند. رنگ کفش هایشان هم بلید همرنگ شلوار و یا تیره تر از آن باشد.

آرایش مو

همه ی اینها به کنار. اگر بهترین لباس را هم بر تن داشته باشید، اما موهای در هم و بر هم داشته باشید آب در هاون کوبیده اید. گفتیم که برخورد اول خیلی مهم است. یادتان که نرفته ؟ آقایان بهتر است موهای کوتاه و مرتب داشته باشند. خانم های ایرانی هم که حجاب دارند، نباید در قرارهای کاری موهایشان توی صورتشان بریزد، چرا که علاوه بر اینکه خطر گشت ارشاد در کمینشان است، تمرکز خود و دیگران را هم بر می زنند.

مقدار آرایش مناسب

عطر ملایمی بزنید که مناسب طول روز باشد و تند نباشد. وقتی در جلسه حضور دارید، چنانچه عطر تند زده باشید واقعا باعث اذیت دیگران می شوید. خانم ها هم بهتر است اگر می خواهند آرایش کنند، آرایش بسیار ملایم و مخصوص محل کار داشته باشند.

لوازم زینتی مخصوص افراد شیک

ساعت مچی. دستنبند. گردنبند. اینها زینت هایی هستند که باعث افزایش وقار و زیبایی در افراد می شوند. اما در کجا ؟ شاید در عروس ی یا مهمانی های خانوادگی، نه محل قرارهای کاری و تجاری. ساعتی انتخاب کنید که ساده اما زیبا باشد. یک ساعت مچی با بند چرمی خیلی کلاسیک و خوب است. البته خانم ها نباید النگو و گوشواره استفاده کنند. چرا که نه تنها از زیر حجابشان معلوم نیست و عملا کار بی فایده ای است، بلکه مناسب محل کسب و کار هم نیست.

شرایط اجتماعی یا فرهنگی را در نظر بگیرید

اگر قرار کاری با مشتریان خارجی است، باید تحقیق کنید و ببینید که چه آادابی را باید رعایت کنید. بررسی کنید و ببینید که طبق فرهنگ پوششی آنها چه البسه ای حرفه ای و در کلاس کاری قرار دارد.  اینگونه کلاس حرفه ای خود را در چشم آنها بالا می برید.

لباس های راحت بر تن کنید

نباید از لباس هایی استفاده کنید که از جنس شیمیایی هستند چرا که این نوع لباس ها عرق را به خود جذب می کنند و طبیعتا مناسب قرارهای کاری نیستند. از لباس هایی استفاده کنید که از جنس کتان بدون چروک باشند.

نکته
اگر قرار کاری با مدیران ارشد و سطح بالایی است که کت و شلوار می پوشند سعی کنید در سطح آنها لباس بپوشید.

کیف دستی مناسب

از آنچا که هیچ کس دوست ندارد وقتی وارد اتاق می شود، مشتی کاغذ و خرت و پرت زیر بغل داشته باشد، حتما باید یک کیف دستی هم داشته باشید. برای اینکه در چشم دیگران حرفه ای باشید، باید منظم و مرتب به نظر برسید. زنان و مردان بهتر است یک کیف دستی اداری شیک بخرند. ای کیف بهتر است به رنگ مشکی یا رنگی باشد که با لباستان ست باشد.

اعتماد به نفس داشته و راحت باشید

قرار نیست وقتی کت و شلوار بر تن کردید، معذب باشید. بلکه با این کار کلاس و استایل خود را به نمایش می گذارید. از طرف دیگر، نباید لباس های عجیب غریب بر تن کنید و فرصت های کاری و قراردادها را بپرانید. لباسی را انتخاب کنید که در آن راحت بوده و معذب نباشید.

نتیجه گیری

حتما تا اینجا با نکاتی که گفتیم، خوب فهمیده اید که لباس ها در موفقیت چه نقش مهمی دارند. اگر قرار کاری دارید، تیپ مناسب خود را بزنید. بگذارید قبل از اینکه دهان باز کنید لباس هایتان با دیگران حرف بزنند و شما را معرفی کنند و شما را فردی متخصص، موفق و معتبر نشان دهند. دفعه ی بعدی که برای قرار کاری آماده می شوید این نکات را رعایت کنید.