در ادامه مطلب قبلی که در واقع قسمت اول طرح کسب و کاربود تا نیمه های انجام و یا نوشتن طرح کسب و کار پیش رفتیم و حال در این مقاله قرار بر تکمیل کردن آموزش نوشتن یک طرح کسب و کار داریم. با ما همراه باشید تا ادامه این مقاله و یا آموزش جامع طرح کسب و کار را با یکدیگر مطالعه کنیم.

چنانچه شما کاربران قسمت اول این اموزش جامع را مطالعه نکرده اید حتما در ابتدا باید نیمه و یا پارت اول را مطالعه و سپس به سراغ ادامه این آموزش در این جا بیایید. برای مطالعه قسمت اول ” چگونه طرح کسب و کار بنویسیم” می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

چگونه طرح کسب و کار بنویسیم؟ (آموزش جامع نوشتن بیزینس پلن) قسمت ۱

 

تبلیغات

حالا که موقعیت یابی و قیمت گذاری را بررسی کردیم وقت آن است که به راهبرد ارتقا نگاهی بیندازیم. یک برنامه  تبلیغی بیان می کند که قرار است چطور با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید. یادتان باشد که مهم است که هزینه ی تبلیغ و میزان فروشی که به دست می آورد را بسنجید. برنامه های تبلیغاتی که سودآور نیستند را به سختی می توان در بلند مدت حفظ نمود.

در اینجا حوزه هایی را نام می بریم که می توانید در برنامه ی تبلیغاتی خود لحاظ کنید:

بسته بندی

اگر محصولی را می فروشید باید بدانید که بسته بندی آن محصول مهم است. اگر تصاویر بسته بندی را دارید منجمله آنهایی که در برنامه ی کسب و کارتان است همیشه ایده ی خوبی است. حتما بخش بسته بندی برنامه یتان باید سوالات زیر را پاسخ دهد:

  • آیا بسته بندی شما با راهبردتان تطبیق دارد؟
  • بسته بندی شما چگونه ارزش کلیدی تان را به مشتتری منتقل می کند؟
  • بسته بندی شما با بسته بندی رقبایتان چه فرقی دارد؟

آگاهی های تبلیغات

برنامه ی تبلیغاتی شما باید شامل مروری کلی بر انواع تبلیغاتی باشد که برنامه یتان برای آنها هزینه صرف می کند. آیا به صورت آنلاین تبلیغات می کنید؟ یا در رسانه های سنتی و کاغذی؟ بخش اصلی برنامه ی تبلیغاتی شما باید موفقیت تبلیغاتتان را بسنجد.

روابط عمومی

برای رساندن صدای خود به مشتریان، استفاده از رسانه عالی است. اگر منتقدی حرفه ای در رسانه ای معتبر از محصول شما تعریف کند هم برایتان خیلی خوب است. اگر روابط عمومی بخشی از راهبرد تبلیغاتی تان است برنامه هایتان را در این قیمت بنویسید.

بازاریابی محتوایی

یک راهبرد محبوب برای تبلیغ بازاریابی محتوایی است. در بازاریابی محتوایی اطلاعات سودمند، نکات و توصیه ها را معمولا به صورت رایگان منتشر می کنید تا از این طریق مشتری از طریق تخصصی که ارائه می کنید شرکت شما را بشناسد. بازاریابی محتوایی عبارت است از تدریس و آموزش دهی به مشتریانتان در مورد موضوعاتی که به آن علاقه مند هستند نه اینکه فقط در مورد مزایا و ویژگی های محصولات خود حرف بزنید.

شبکه های اجتماعی

این روزها حضور در شبکه های اجتماعی برای اکثر کسب و کارها یک ضرورت شده است. لازم نیست در هر کانال حضور داشته باشید ولی باید کسی جاهایی باشید که مشتریانان آنجا هستند. روز به روز بر تعداد کسانی که از شبکه های اجتماعی برای آشنایی با شرکت ها و پاسخگویی آنها استفاده می کنند افزوده می شود. در ادامه هم از انجایی که بحث شبکه های اجتماعی بسیار مهم و کاربردی است مقالاتی در این زمینه در هاو کن یو تهیه شده است که در لینک های زیر می توانید آن ها را مطالعه کنید.

همبستگی های راهبردی

شما به عنوان بخشی از برنامه ی بازاریابی باید با همبستگی و ارتباط نزدیک با شرکت دیگر به شکل شراکت تکیه کنید. این شراکت می تواند دسترسی به بخش بازار هدف را برای شرکت شما فراهم کند و در عین حال به شریکتان اجازه دهد تا محصول یا خدمات جدیدی را به مشتریانش ارائه کند. اگر شما تا کنون با شرکتی شریک شده اید مهم این است که آن شرامت ها را در برنامه ی کسب و کارتان ذکر کنید.

عملیات

بخش عملیات عبارت است از نحوه ی کارکرد کسب و کار شما. فناوری، لوجستیک و سایر چم و خم های کار. بسته به نوع کسب و کاری که دارید شروع می کنید ممکن است به بخش های زیر علاقه مند یا بی علاقه باشید.. تنها آنچه را در برنامه تان بگنجانید که نیاز دارید و از بقیه صرف نظر کنید.

منابع و تامین

اگر شرکت شما ک اربران هاو کن یو محصولاتی را از سایر فروشنده ها می خرد باید حتما بنویسید که محصولات از کجا می آیند و چگونه به دستتان می رسند و در نهایت شما چگونه آنها را به مشتری می رسانید.

اگر محصولات را از تولیدکنندگان خارج تهیه می کنید سرمایه گذاران می خواهند در مورد پیشرفت شما در رابطه با کار با این تامین کنندگان بدانند. اگر کسب و کار شما محصولاتی را قرار است به مشتریان تحویل دهد باید برنامه هایتان را برای ارسال محصولات بنویسید.

فناوری

اگر شرکت شما کاربران هاو کن یو شرکت فناوری است مهم است که برنامه ی کسب و کارتان تبیین کند که آن فناوری چیست و راز و رمز آن کدام است.

لازم نیست که رازهای تجاری را در برنامه ای کسب و کار بنویسید ولی شما کاربران هاو کن یو باید تبیین کنید که فناوری شما با سایر فناوری ها چه فرقی دارد و چرا از آنها بهتر است. در سطح بالا باید نحوه ی کار فناوری تان را توضیح دهید. لازم نیست در اینجا خیلی به جزییات بپردازید  -اگر سرمایه گذاری علاقه مند به جزییات بیشتر باشد خواهد گفت و شما می توانید آن را اطلاعات را در سند جداگانه ای ارائه کنید.
یادتان باشد که هدف شما این است که برنامه ی کسب و کارتان را تا حد امکان کوتاه مگه داریدچرا که جزییات زیاد به راحتی می تواند برنامه ی شما را بسیار طولانی و ملال آور سازد.

توزیع

توزیع برای شرکت های تولیدی بخش مهمی از برنامه ی کسب و کار است. شرکت های خدماتی بیشتر از این بخش رد می شوند. توزیع عبارت است از چگونگی قرار دادن محصولات در دستان مشتری. هر صنعتی مجاری توزیع مختلف دارد و بهترین راه برای تولید برنامه ی توزیع این است که با دیگران مصاحبه کنید تا دریابید که مدل توزیع آنها چیست.

در زیر چند مدل توزیع رایج ارائه شده اند که می توانید برای کسب و کار خود آنها را در نظر گیرید:

مستقیم

فروش مستقیم به مشتریان ساده ترین راه و سودآورترین آنهاست. با این کار به راحتی می توانید سود بیشتری نصیب خود کنید و حاشیه ی سودتان را افزایش دهید. اما هنوز باید هزینه های لوجستیک و رساندن محصول از انبار به دست مشتری را تامین کنید اما به هر حال مدل توزیع مستقیم ساده ترین مدل توزیع است.

توزیع خرده فروشی

اکثر خرده فروشان دوست ندارد با موانع تامین کنندگان روبرو شوند. در عوض ترجیح می دهند از طریق شرکت های بزرگ تولیدی که محصولات را از تعداد زیادی تامین کننده انباشته می کنندو سپس آن صورت موجودی را در اختیار خرده فروش ها قرار می دهند خریداری کنند.البته این توزیع کنندگان درصدی از فروش را که از انبارشان به مشتری می رسد را بر می دارند.

نمایندگان تولیدکننده

اینها معمولا فروشندگانی هستند که برای بنگاه نمایندگی کار می کنند. آنها اغلب با خرده فروش ها و توزیع کنندگان رابطه دارند و برای فروش محصولات شما از طریق مجرای مناسب با شما همکاری می کنند. آنها معمولا بر اساس کمیسیون کار می کنند و برای دسترسی یک شرکت جدید به توزیع کننده یا تامین کننده، لزوما نیازی به یک نماینده نیست.

تولیدکننده تجهیزات اصلی

اگر محصول شما به شرکت دیگری فروخته شود و آن شرکت محصول شما را در تولید محصول خود به کار برد شما دارید از کانال تولیدکننده ی تجهیزات اصلی یا OEM استفاده می کنید.

یک نمونه ی خوب از تولیدکننده ی تجهیزات اصلی تامین کننده قطعات اصلی است. گرچه تولیدکنندگان بزرگ خودرو قطعات خودروهای خود را خودشان می سازند اما قطعات رایج را از فروشندگان شخص ثالث می خرند و آنها را در خودروی نهایی خود به کار می برند.

اکثر شرکت ها از ترکیبی از مجاری توزیع به عنوان بخشی از برنامه هایشان استفاده می کنند از این رو حس نکنید که حتما باید خود را به یک مجرا محدود کنید. برای نمونه خیلی راحت است که هم از طریق توزیع کنندگان محصول را بفروشید و هم به صورت مستقیم. می توانید آیفون را مستقیما از اپل بخرید و یا به مغازه ی تارگت بروید و آیفون را از آنجا بخرید.

معیارها و دستاوردها

یک برنامه بدون برنامه ی اجرایی و فاقد برنامه ی زمانی، نقش های تعریف شده و مسئولیت های کلیدی فقط یک سند روی کاغذ است. گرچه فصل معیارهای برنامه ی کسب و کار شما ممکن است طولانی نباشد اما مهم این است که آینده نگر باشید و مراحل آتی را برای کسب و کارتان زمانبندی کنید. سرمایه گذاران می خواهند بدانند که شما می دانید که قرار است با برنامه هایتان چه کار کنید و آنها را به واقعیت بپیوندید. پس زمانبندی واقع بینانه داشته باشید.

اهداف اصلی برنامه ریزی خود را مرور کنید. برای نمونه اگر یک دستگاه پزشکی تولید می کنید اهداف اصلی تان باید این باشد که فرایندهای تایید دولت و اخذ مجوز را طی کنید. اگر هم دارید یک وسیله ی الکترونیکی تولید می کنید باید تولیدکننده و رسید درجه یک را پیدا کنید.

ردیابی

گرچه اهداف اصلی به جلو می روند، باید نگاهی هم به دستاوردهای اصلی تان داشته باشید . سرمایه گذاران به این ردیابی می گویند. گرچه این بدین معنی است که شرکت شما شواهدی از موفقیت های اولیه را دارد. اما ردیابی می تواند فروش های اولیه، برنامه ی پیلوت موفق و یا شراکت موفق هم باشد. به اشتراک گذاری این موارد به سرمایه گذار می گوید که شرکت شما چیزی بیش از یک ایده است – و اینها دلایل اصلی برای موفق شدن شرکت شما هستند – و از این جهت پول سرمایه گذاران روانه ی کسب و کار شما خواهد شد.

معیارها

علاوه بر اهداف اصلی و ردیابی دستاوردها، کسب و کار شما باید معیارهای کلیدی را هنگام برخاستن کسب و کارتان از زمین بیان کند. معیارها اعدادی هستند که به طور مستمر آنها را بررسی می کنید تا از سلامت کسب و کارتان مطمئن شوید. آنها پیشرانه های رشد مدل کسب و کارتان و. برنامه ی مالی تان هستند.

برای نمونه یک رستوران ممکن است توجه ویژه ای به تعداد پر و خالی شدن میزها و نسبت نوشیدنی ها به غذاها داشته باشد.یک شرکت نرم افزار آنلاین ممکن است به تعداد کنسلی های مشتری و تعداد ساین آپ های جدید توجه کند. هر کسب و کار معیارهایی را دارد که انها را برای نظارت بر رشد و کشف مشکلات اولیه استفاده می کند و برنامه ی کسب و کار شما باید جزییات  معیارهای کلیدی را که در کسب و کارتان ردیابی می شوند را بیان کند.

فرضیات کلیدی و ریسک ها

در آخر، برنامه ی کسب و کار شما باید فرضیات کلیدی را که دارید و برای موفقیت کسب و کارتان مهم هستند را بیان کند.

راه دیگر برای اندیشیدن به فرضیات کلیدی این است که به ریسک ها فکر کنید. با کسب و کارتان چه ریسک هایی را مرتکب می شوید؟ برای نمونه اگر نیازی به محصولی جدید ندارید دارید این فرض را می کنید که مردم چیزی را که می سازید را خواهند خرید. اگر بر تبلیغات آنلاین به عنوان کانال تبلیغی چشم دوخته اید دارید در مورد هزینه های ان تبلیغات و درصد بازدیدکنندگان تبلیغاتتان که واقعا خرید خواهند کرد این فرض را می کنید.

اینکه هنگام شروع کسب و کار بدانید چه فرض هایی دارید مرز  بین موفقیت و شکست کسب و کار است. وقتی فرضیاتتان را تشخیص دادید، می توانید اثبات کنید که درست هستند. هر چه فرضیاتتان را به حداقل برسانید احتمال اینکه کسب و کارتان موفق شود بیشتر خواهد بود.

تیم و شرکت

در این فصل ساختار شرکت و اعضای کلیدی آن را بررسی خواهیم کرد. این جزییات به ویژه برای سرمایه گذارانی که می خواهند بدانند چه کسی پشت شرکت است و آیا می تواند ایده ی خوبی را به کسب و کار موفقی تبدیل کند مهم هستند. البته قبلا در هاو کن یوئ در رابطه با چگونگی تهیه وتشکیل یک تیم حرفه ای مقاله ای ارائه کردیم که در لینک زیر می توانید آن را مطالعه کنید.

تیم

از قدیم گفته اند که سرمایه گذاران در ایده های انتزاعی سرمایه گذاری نمی کنند بلکه در آدم ها و افراد سرمایه گذاری می کنند. برخی از سرمایه گذاران پا را از این هم فراتر گذاشته و می گویند ترجیح می دهند که در یک ایده ی متوسط  اما با یک تیم قوی سرمایه گذاری کنند تا یک ایده ی عالی اما با تیمی متوسط.

این بدان معناست که اداره ی کسب و کار موفق به نحوه ی اجرا مربوط است. آیا می توانید واقعا به آنچه برنامه ریزی کرده اید دست یابید؟ آیا تیم مناسب را برای تبدیل ایده ی عالی به کسب و کاری موفق که باعث شود مشتریان پاشنه ی در مغازه تان را بکنند دارید؟

فصل تیم مدیریت برنامه ی کسب و کارتان جایی است که باید نشان می دهید تیم مناسب و قوی را برای اجرای ایده هایتان دارید.فصل تیم مدیریت همچنین نشان می دهد که در مورد نقش ها و مسئولیت های مهمی که کسب و کارتان برای کسب موفقیت نیاز دارد فکر کرده اید.

یک فصل خوب برای تیم مدیریت شامل بیوگرافی های مختصر هر یک از اعضای تیم همراه با تجارب و تحصیلات آنها است. در اینجا مهم این است که نشان دهید که چرا این تیم برای تبدیل ایده ها به واقعیت تیم خوبی است. آیا تجارب و پیش زمینه ی مناسبی دارند؟ اعضای تیم قبلا سابقه ی فعالیت های کارآفرینانه داشته اند؟

یک اشتباه که کارآفرینان ناشی مرتکب می شوند این است که در توصیف تیم مدیریت به هر عضو مدیریت رتبه ی مدیریتی می دهند. گرچه این کار اعتماد به نفس آدم ها را بالا می برد اما واقع بینانه نیست. وقتی شرکت رشد می کند به انواع تجارب و دانش های مختلف نیاز خواهید داشت. بهتر این است که به زمان اجازه دهید تا خودش عناوین را برای افراد بر گیزند نه اینکه همه ی تیم را در بالای مجلس بنشانید تا دیگر جایی برای ارتقا و رشد نماند.

تیم مدیریت شما لزوما نباید کامل باشد تا برنامه ی کسب و کار کاملی داشته باشید. اگر می دانید که تیم مدیریت شکاف هایی دارد عیب ندارد. در واقع سرمایه گذاران می دانند که شما در نتیجه ی پختگی و بلوغ و دانشی که در مورد نیازهای کسب و کارتان جهت موقفیت دارید، به یک دسته از آدم ها هنوز نیاز دارید و آنها جایشان خالی است. اگر در تیم خود شکاف و خلاء دارید صرفا آن افراد را شناسایی کنید و بگویید که برای پر کردن جای آنها به افرادی نیاز دارید.

در نهایت اینکه می توانید در برنامه ی کسب و کارتان یک نمودار سازمانی قرار دهید. این الزامی نیست و می توانید آن را در ضمیمه ی برنامه ی کسب و کارتان بیاورید. در برهه ای از زمان وقتی گزینه های تامین مالی را جست و جو می کنید ممکن است از شما نمودار سازمانی خواسته شود پس بهتر است یکی داشته باشید. فراتر از تامین مالی، یک نمودار سازمانی می تواند ابزار مفیدی برای برنامه ریزی باشد و به شما کمک کند تا در مورد شرکت و نحوه ی رشد آن در طول زمان فکر کنید.  در آینده دنبال چه نقش های کلیدی برای پر کردن جاهای خالی ساختار تیم خود خواهید بود؟ نمودار سازمانی به شما کمک می کند تا این سوال را پاسخ دهید.

مروری بر شرکت

مرور شرکت به احتمال زیاد کوتاه ترن بخش برنامه کسب و کارتان خواهد بود. اگر دنبال برنامه ای هستید که بتوانید در داخل سازمان با شرکای کسب و کارتان و اعضای تیمتان به اشتراک بگذارید هستید از این بخش عبور کنید.

برای برنامه ای که با سای افراد بیرون از شرکتتان به اشتراک می گذارید باید در آن برنامه این موارد زا لحاظ کنید:

  • بیان ماموریت
  • مالکیت فکری
  • مروری بر ساختار حقوقی شرکت و مالکیت آن
  • مکان کسب و کار
  • تاریخچه ی مختصری از شرکت، اگر شرکت موجود است

بیان ماموریت

لازم نیست یکی دو روز تمام را به این عنوان اختصاص دهید. یکی دو ساعت کافی خواهد بود.

باید یک بیانیه ی کلی و طولانی در مورد نحوه ی خدمات رسانی شرکت به مشتریان، کارمندان و غیره بنویسید. بیانیه ی ماموریت شرکت شما باید کوتاه باشد – حداکثر یکی دو جمله – و باید در سطح بسیار بالا بیان کند که قرار است چه کار کنید. راستش بیانیه ی ماموریت شما و گزاره ی ارزش کلی تان باید به یک اندازه باشد.

مثلا در هاو کن یو  ماموریت ما این است که : به عموم فارسی زبانان مهارت های مختلف را برای حل مشکلات گوناگون آموزش دهیم. می بینید که ساده است و در بر دارنده ی همه چیز این وبسایت است.

مالکیت فکری

این عمدتا به موارد علمی و فناوری مرتبط می شود بنابراین اگر نیازی به ثبت اختراع و از این موارد ندارید می توانید از این رد شوید.

اما اگر شرکتتات طوری است که نیاز به حفظ مالکیت فکری دارد و باید در برابر رقبا خود را بیمه کنید، باید اطلاعات مربوطه را اینجا بنویسید. اگر ثبت اختراعی دارید یا قرار است اختراعی را به ثبت برسانید آنها را اینجا بنویسید.

ساختار حقوقی و مالکیت

در قسمت مرور شرکت شما باید خلاصه ای از ساختار کنونی کسب و کارتان نوشته شود. حتما خلاصه ای از نحوه ی مالکیت کسب و کار را بنویسید. آیا هر شریک سهم برابری از کسب و کار را می برد؟ مالکیت چطور تقسیم می شود؟ رهبران و سرمایه گذاران می خواهند ساختار کسب و کار را قبل از اعطای وام یا سرکایه گذاری بدانند.

تاریخچه ی شرکت

اگر برای شرکت موجود برنامه ی کسب و کار می نویسید مناسب است که تاریخچه ی مختصری از شرکت را بنویسید و دستاوردهای اصلی را لحاظ کنید. این را هم مختصر کنید و بیش از چند پاراگراف نباشد.

در این بخش اطلاعات مفیدیرا در مورد زمینه ی بقیه ی برنامه ارائه کنید چرا که برای برنامه های درونی بسیار مفید هستند.  تاریخچه ی شرکت می تواند به کارمندان جدید اطلاعات خوبی ارائه کند تا آنها زمینه ی بهتری را برای کاری که قرار است انجام دهند و تاریخچه ی شرکت داشته باشندfinancial

مکان

در آخر، بخش مرور شرکت در برنامه ی کسب و کار باید مکان کنونی و تاسیساتی را که شرکت مالک آن است را در بر گیرد. برای کسب و کارهایی که به مصرف کنندگان از مغازه خدمت رسانی می کنند این اطلاعات کلیدی است. همچنین برای کسب و کارهایی که نیازمند تاسیسات بزرگ برای تولید، انبار و غیره هستند این اطلاعات بخش مهمی از برنامه تان است.

برنامه ی مالی

نکته ی آخری که باید بدان توجه کنید برنامه ی مالی است. خیلی از کارآفرینان از نوشتن این برنامه می ترسند. اما شما کاربران سایت باید بدانید امور کسب و کار بسیاری از استارتاپ ها ساده تر از آنی است که فکرش را می کنید و برای پیش بینی مالی مستحکم کسب و کار هم نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی کسب و کار نیست. اگر به کمک بیشتری نیاز دارید باید بدانید ابزارها و منابع زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا برنامه ی مالی خوب بنویسید.

یک برنامه ی مالی دوازده ماه آینده را برنامه ریزی می کند و سپس سه تا پنج سال آینده نیز برنامه ریزی می نماید.  برنامه ریزی های سه ساله معمولا کافی هستند اما برخی از سمایه گذاران برنامه ی پنج ساله را می خواهند.

در زیر جزییات بیانیه های مالی که شما باید در برنامه ی کسب و کارتان بگنجانید به همراه مرور مختصری از آنچه باید در هر بخش باشد آورده شده است.

پیش بینی فروش

پیش بینی فروش از اسمش مشخص است  – قرار است تخمین بزنید که ظرف چند سال آینده چه میزان فروش خواهید داشت. پیش بینی فروش معمولا به چند ردیف تقسیم می شود و هر ردیف برای محصول یا خدماتی که ارائه می کنید اختصاص دارد. لازم نیست پیش بینی فروش را با جزییات سرسام آور ارائه کنید. در این بخش فقط بر سطح بالا تمرکز کنید.

برای نمونه اگر در یک رستوران هستید ممکن است پیش بینی خود را در این گروه ها قرار دهید: نهار، شام و نوشیدنی. اگر شرکت تولید کننده دارید پیش بینی را بر حسب بخش های بازار هدف و یا دسته های محصولات اصلی انجام دهید.

پیش بینی فروش همچنین شامل ردیف مربوطه برای پوشش دهی هزینه های کالاهای فروخته شده می باشد. این ردیف ها مخارج مرتبط با ارائه ی خدمات و محصولاتتان را مشخص می کنند.  باید فقط شامل هزینه هایی باشند که مستقیما به ساخت محصولات مرتبط هستند نظیر اجاره، بیمه و پرداخت حقوق. برای رستوران ها این مخارج عبارت اند از هزینه های مواد اولیه. برای شرکت تولیدی، این هزینه ها مخارج مرتبط با مواد خام می باشد. برای شرکت های مشاوره ای، هزینه ی کاغذ و سایر مواد می باشد.

برنامه ی پرسنل

برنامه ی پرسنل شما نشان می دهد که قرار است چه مقدار حقوق به پرسنل خود بپردازید . برای یک شرکت کوچک ممکن است هر موقعیتی را که در برنامه ی پرسنل قرار دارد را فهرست کنید و بیان کنید که برای هر موقعیت چه مقدار پرداخت می کنید. برای یک شرکت بزرگتر پرداخت پرسنل معمولا به گروه های کارکردی نظیر بازاریابی و فروش تقسیم می شود.

برنامه ی پرسنل همچنین شامل آنچه که بار کارمند نامیده می شود است. بار کارمند عبارت است از هزینه های کارمنددان فراتر از حقوق. اینها شامل مالیات، بیمه و سایر هزینه های ضروری که هر ماه باید برای کارمندان خود متقبل شوید.

بیانیه ی سود و زیان

بیانیه ی سود و زیان یا بیانیه ی درآمد جایی است که اعداد دور هم جمع می شوند تا مشخص شود که سود کرده اید یا زیان. بیانیه ی سود و زیان تمام داده ها را از پیش بینی فروش و برنامه ی پرسنل جمع می کند و همچنین شامل فهرستی از تمام مخارج مرتبط با اداره ی کسب و کار است. بیانیه ی کسب و کار همچنین شامل قسمتی است که مخارج شما بر عوایدتان تقسیم می شوند تا معلوم شود که آیا کسب و کارتان هر ماه دارد سود می کند یا ضرر.

بیانیه ی سود و زیان صفحه گسترده ای است که شامل موارد زیر است:

  • فروش (یا درآمد و عواید). این عدد از برگ کاری پیش بینی فروش می آید و شامل تمام عویدی است که کسب و کارتان تولید کرده است.
  • هزینه ی کالاهای فروخته شده. این عدد از پیش بینی فروش می آید و عبارت است از مجموع هزینه هی به دست آمده از فروش محصول . برای کسب و کار خدماتی این عدد را می توان هزینه ی فروش یا هزینه های مستقیم نام نهاد.
  • حاشیه سود خالص. این عدد عبارت است از هزینه ی کالاهای فروخته شده تقسیم بر فروش. اکثر بیانیه های سود و زیان هم ای نعدد را به عنوان درصدی از فروش کل نام می برند.
  • مخارج عملیاتی. تمام مخارج مرتبط با اداره ی کسب و کار به غیر از هزینه ی کالاهای فروخته شده. باید مالیات و استهلاک را ندید بگیرید. هرچند باید حقوق، تحقیق و توسعه، بازاریایی و سایر مخارج را در نظر بگیرید.
  • مجموع مخارج عملیاتی. این مجموع مخارج عملیاتی است.
  • درآمد عملیاتی. به این عواید قبل از سود، مالیات و استهلاک گفته می شود. محاسبه ی ساده ای است که طی آن مجموع مخارج عملیاتی و هزینه های کالاهای فروخته شده تان را تقسیم بر فروش می کنید.
  • سود، مالیات و استهلاک. اگر هر یک از این مخارج را دارید انها را تحت عنوان درآمد عملیاتی قرار دهید.
  • مجموع مخارج. مخارج عملیاتی تان را به سود، مالیات و استهلاک اضلافه کنید تا مجموع مخارج عملیاتی به دست آید.
  • سود خالص. این همان خالص سود کسب شده تان است که نشان می دهد بالاخره طی یک ماه یا سال سود کرده اید یا زیان.

بیانیه ی جریان نقدی

بیانیه ی جریان نقدی اغلب با بیانیه ی سود و زیان اشتباه می شود اما این دو با هم متفاوت هستند و اهداف متفاوتی دارند. گرچه بیانیه ی سود و زیان سودها و زیان ها را محاسبه می کند بیانیه ی جریان نقدی میزان وجوه نقدی را که در هر نقطه از زمان دارید را رصد می کند.

کلید درک تفاوت های بین این دو بیانیه درک تفاوت بین وجه نقد و سود است. ساده ترین راه این است که  برای نمونه فروش را در نظر بگیرید. اگر باید برای مشتری قبضی ارسال کنید و مشتری پول را ظرف ۳۰ یا ۶۰ روز پرداخت می کند شما آن پول را که باید مشتری پرداخت کند در حال حاضر ندارید. اما آن فروش را که سی تا شصت روز دیگر پولش خواهید رسید را در دفتر حساب خود یادداشت خواهید کرد و نشان داده خواهد شد که از آن فروش سود کسب کرده اید.

یک بیانیه ی جریان نقدی با میزان وجه نقدی که مثلا در بانک دارید به اضافه ی وجه نقدی که از طریق فروش نقدی و فاکتورهای پرداختی به دست آورده اید و سپس منهای آنچه به عنوان وام، مالیات و..  پرداخته اید به دست می آید. با این محاسبه مجموع وجوه نقدی تان مشخص خواهد شد.

بیانیه ی وجوه نقدی شما مشخص خواهد کرد که آیا با کمبود پول مواجه هستید یا نه و چه زمانی برای خرید تجهیزات جدید مناسب خواهد بود. همچنین با این بیانیه خواهید فهمید که برای رشد دادن به شرکت خود چه مقدار پول باید در بیاورید یا قرض بگیرید. از آنجا که کسب و کارهای عملیاتی نمی توانند بدون بستن در بی پول شوند از بیانیه ی جریان نقدی خود برای مشخص کردن کسری بودجه استفاده کنید و گزینه هایی را برای تامین پول اضافی در نظر بگیرید.

ترازنامه

آخرین بیانیه ای که بیشتر کسب و کارها باید در برنامه ی کسب و کار خود بگنجانند ترازنامه است. ترازنامه سلامت کلی کسب و کار را نشان خواهد داد. دارایی های شرکت، بدهی ها و سهم مالکیت را نشان خواهد داد. اگر بدهی ها را از دارایی ها کم کنید دارایی خالص شرکت معلوم خواهد شد.

استفاده از منابع مالی

اگر از طریق سرمایه گذاران منابع مالی را تامین می کنید باید بخش مختصری از برنامه ی کسب و کارتان را که با جزییات نحوه ی استفاده از پول سرمایه گذاران را توضیح می دهد در نظر بگیرید. این بخش لازم نیست با جزییات زیاد بیان کند که هر ریال قرار است چطور خرج شود بلکه در عوض نواحی اصلی را که منابع مالی سرمایه گذاران خرج خواهد شد را نشان خواهد داد. این نواحی عبارت اند از بازاریابی، تحقیق و توسعه، فروش و شاید صورت موجودی خرید.

راهبرد خروج

آخرین چیزی که شما کاربران هاو کن یو باید در فصل برنامه ی مالی بگنجانید راهبرد خروج است. راهبرد خروج برنامه ی شما برای فروش نهایی کسب و کارتان به شرکتی دیگر است. اگر سرمایه گذار دارید، از شما می خواهند نظر و برنامه ی خود را اعلام کنید. بالاخره سرمایه گذاران می خواهند از طریق سرمایه گذاری سودی نصیبشان شود و تنها راه هم فروش کسب و کار به شرکت دیگر است. باز هم لازم نیست زیاد به جزییات بپردازید بلکه باید شرکت هایی را شناسایی کنید که ممکن است در صورت موفق بودن شما به خرید کسب و کار شما مشتاق باشند.

ضمیمه

ضمیمه ی برنامه ی کسب و کار الزامی نیست اما برای قرار دادن نمودارها، جداول، تعاریف ، نکات حقوقی و سایر اطلاعات مهم که از قلم افتاده اند مفید است. در اینجا می توانید ثبت اختراع یا تصاویر محصولاتتان را هم قرار دهید.