پیدا کردن شغل، حرفه و زندگی عالی در عمل بسیار سخت تر از گفتار است. اما با تعهد قوی، تمرکز و تلاش این امر ممکن می شود. اگرچه خوشبختانه، اگر کار مورد علاقه تان را پیدا کنید واقعا ارزشش را خواهد داشت. برای داشتن شغل، حرفه و زندگی عالی باید چه چیزی داشته باشید؟

برای افرادی که شادترین مردم هستند و کامل ترین زندگی ها را دارند، چه چیز به عنوان شغل و زندگی و حرفۀ عالی به حساب می رود؟ کامل بودن یک زندگی برای یک نفر، به معنی کامل بودن و عالی بودن همان زندگی برای شما نیست. همانطور که هر کسی دانۀ برف را به شکلی توصیف می کند، کامل بودن هم برای هر شخص به شکل منحصر به فردی تعریف می شود. تکامل برای هر شخصی که برای تعریف کردن، کشف و پیگیری آن تلاش می کند قابل دستیابی است.

شغل، حرفه و زندگی کامل در شکل ها و اندازه های متفاوت و بی شماری ظاهر می شود که معمولاً معادل شادی، رضایت و موفقیت است. فردی را در نظر بگیرید که زندگی عادی اش را کنار می گذارد و با سفر کردن از میلیون ها برابر بیشتر از چیزی که قرار بوده در یک زندگی عادی لذت ببرد، بهره می برد. یا یک کارمند معمولی را تصور کنید که کارش را رها می کند و سپس او را با یک پیش بند گِلی و پشت چرخ سفالگری می بینید. درآمد او کسری از چیزی است که قبلا در می آورده اما هم عاشق کاری است که انجام می دهد و هم عاشق زندگی است که با آن کار پیش می رود.

هر دوی این افراد یک شغل، حرفه و زندگی عالی و کامل برای خود ساخته اند. آنها خوشحالند و سرگرم زندگی شان. آنها با نیت قبلی و هدفی که در سر داشته اند زندگی شان را طراحی کرده اند. شما هم می توانید این را انجام دهید.

کامل بودن چیست؟ مطمئناً چیزی نیست که توسط دوستان و خانواده تان تعریف شده است، بلکه کامل بودن چیزی است که توسط خودتان تعریف شده باشد.

در زیر راهکارها و مراحلی را به شما ارائه می دهیم که بر اساس آنها بتوانید به سؤال بالا جواب دهید و پیگیری یک شغل، حرفه و زندگی عالی را آغاز کنید.

8 سوالی که مشخص میکند شما برای چه کاری ساخته شده اید

اولین گام سفر شما درک این مسئله است که شما سودای چه چیز را در سر دارید، عاشق چه چیزی هستید و به طور طبیعی چه کاری را به بهترین نحو انجام می دهید. برای این منظور، 8 سؤال زیر را از خودتان بپرسید و جواب دهید. وقتی جواب هایتان روبرویتان بود، آنها را مرور کنید و به دنبال موضوع یا سرنخی برای پیدا کردن شغلی باشید که باید امتحانش کنید. توصیۀ ما این است که قبل از هر تصمیم گیری کاملاً روی پاسخ هایتان تمرکز کنید و وقت بگذارید.

  1. چه چیزی مرا صبح ها از رختخواب بیرون می کشد؟
  2. اگر به پول احتیاج نداشتم، در زندگی چه می کردم؟
  3. در دوران کودکی بیشتر مجذوب چه چیز بودم؟
  4. در زندگی چه موقع چنان متمرکز انجام یک فعالیت بودم که گذر زمان را احساس نکردم و آن فعالیت چه بود؟
  5. در زندگی می خواهم چه چیز را به خاطر بسپارم؟
  6. به اعتقاد خودم چه کاری را بهتر از همه انجام می دهم؟
  7. از نگاه دیگران چه کاری را بهتر از همه انجام می دهم؟
  8. در زندگی و کار بیشتر از همه برای چه چیزی شناخته شده هستم؟

تجربه کنید تا مسیرتان را کشف کنید

زمانی که به یک درک پایه از چیزی که بیشتر از هر چیزی سوادای آن را در سر دارید، عاشقش هستید و بهتر از هر کار دیگری انجامش می دهید، رسیدید، لازم است این نوع تمرینات را انجام دهید تا نقشی که از ایفای آن لذت می برید را تأیید کنید. این آزمایش برای معرفی واقعیت به شما به کار می رود. بدون تحقیق ممکن است تنها یک ایده آل تصادفی از چیزی که تصور می کنید از آن لذت می برید را کشف کنید. آزمایش مشخص می کند که آیا واقعا توانایی طبیعی انجام کاری که به دنبالش هستید را دارید و یا اینکه این کار فقط به مزاجتان خوش می آید. همچنین مشخص می کن که آیا این کار انتظارات شما را برآورده می کند و شما را خوشحال می کند یا نه.

در سال 2013 شخص 29 ساله ای به نام مت فراست قدم در راه تجربه کردن 52 شغل طی 52 هفته گذاشت. هدفش از این کار پیدا کردن چیزی بود که در زندگی می خواست.

اگرچه این کار برای اکثر ما یک راهکار نشدنی و مفرط است، اما توانایی آزمایش کردن ،حتی زمانی که شغل تمام وقتی دارید، با داشتن تعهد، تعدادی راهکار و کمی خلاقیت ممکن می شود. در زیر راهکاری ارائه شده است که می توانید به طور موفقیت آمیزی از آن استفاده کنید و شغل مورد علاقه تان را پیدا کنید. این راهکار امتحان خودش را پس داده است.

  • فهرستی از تمام شغل هایی که داشته اید را تهیه کنید. کنار شغل هایی که بیشتر از همه از آنها لذت می برده اید یک ستاره بزنید. شغل های ستاره دار را به ترتیب از شغلی که بیشتر از همه دوستش داشته اید تا شغلی که کمتر از همه دوستش داشته اید مرتب کنید.
  • سپس فهرستی از شغل هایی که همیشه می خواستید امتحانشان کنید اما شجاعت یا موقعیت امتحان کردنشان را نداشته اید، تهیه کنید. در کنار هر یک از آنها بنویسید که چرا آنها را امتحان نکرده اید و اکنون چه چیز شما را از امتحان کردن آنها باز می دارد.
  • حالا فهرست شغل ها را به ترتیب از شغلی که بیشترین جذابیت را برایتان دارد تا شغلی که کمترین جذابیت را دارد مرتب کنید.
  • یک برنامۀ عملیاتی و یک جدول زمانی برای امتحان کردن شغل ها از بالا به پایین تهیه کنید_ حتی اگر روزانه تنها چند ساعت پس از شغل فعلیتان را به آن اختصاص دهید یا آخر هفته ها به صورت داوطلبانه به آن بپردازید هم خوب است. از بالا تا پایین فهرستتان را کار کنید تا شانس امتحان کردن هر کدام از شغل ها را داشته باشید.
  • در مورد علت دوست داشتن یا دوشت نداشتن هر شغل یادداشت برداری کنید، همچنین بنویسید که آیا می خواهید باز هم آنها را انجام دهید یا نه.

از عزم جزم در مسیرتان اطمینان حاصل کنید

وقتی شغلی را کشف کردید که سودایش را در سر دارید، عاشقش هستید و از آن لذت می برید، و لذت واقعی از آن را بردید، مرحلۀ آخر این است که مشخص کنید پول لازم برای انجام آن کار را از کجا به دست بیاورید.

این موضوع نیازمند تعهد شما به چیزی است که حالا در مورد خودتان کشف کرده اید، چیزی که اکنون شغل، حرفه و زندگی کامل و عالی شما است. به کمتر از آن راضی نشوید. حداقل کاری که می کنید این باشد که بدون اینکه تردید کنید و شانس تجربۀ یک زندگی شاد را از خودتان سلب کنید، به حرکت در مسیر مطلوبتان ادامه دهید.

برای برنامه ریزی لازم است به زمینۀ اصلی، موضوعتان و علاقه مندی هایتان باز گردید و موقعیت زندگی و کاری را پیدا کنید تا به شما امکان یک زندگی آراسته و خوب را بدهد. حتی اگر لازم باشد که برای کوتاه مدت به سراغ شغلی برای کسب درآمد بروید، این خیلی مهم است که همیشه به هدف بلند مدتتان متعهد بمانید. قدم گذاشتن در چنین مسیری یک حرکت تحولی و زمان بر است، اما چنین سفری به خوبی ارزشش را دارد.

به خاطر داشته باشید که شما این سفر را آغاز می کنید تا به زندگی که از نظر خودتان کامل است برسید، پس این مسیر باید شامل شغل و حرفۀ مورد علاقۀ خودتان باشد. وقتی حرف بر سر عالی بودن زندگی باشد دیگر “تعادل کار-زندگی” وجود ندارد، بلکه صرفاً زندگی است و انجام کاری که عاشقش هستید و در آن بهترین هستید. چنین هم ترازی جایی است که به عالی ترین سطح موفقیت، شادی و رضایت خواهید رسید.