جلوگیری از کلاهبرداری بیت کوین و ارز های دیجیتال موضوع این مقاله از هاو کن یو است. با همه گیر شدن  ارز های دیجیتال و جایی که کم کم این نوع از ارز ها در بین افراد باز میکنند به موازت آن سرقت ها و کلاه برداری های مختلفی هم در این رابطه افزایش پیدا می کند و شما هم ممکن است نا خواسته گرفتار این نوع از کلاه برداری های ارز های دیجیتال و بیت کوین شوید. با ما همراه باشید.

  قبلا در هاو کن یو در مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال صحبت کرده بودیم   و شما کاربران می توانید اطلاعات خود رادر رابطه با ارز های دیجیتال در لینک های زیر که قبلا در هاو کن یو منتشر شده است بیش تر و بیش تر کنید.

ارز دیجیتال چیست؟ ( مقاله کامل هر آنچه که باید در مورد ارز های دیجیتال بدانید)

بیت کوین چیست و چگونه آن را خریداری کنیم؟ (مفاهیم کلی بیت کوین)

اما این بار در این مقاله می خواهیم به شما آموزش دهیم چگونه می توان فریب کلاهبداران را در بازار بیت کوین نخورد؟ وقتی پای سودهای کلان و حتی غیرکلان به میان می آید، سر و کله ی کلاهبرداران پیدا می شود. ما در این مقاله می خواهیم شما را با چند تا از شیوه های کلاهبرداری بیت کوین آشنا کنیم تا شما طعمه ی بعدی این شیادان نباشید

اریک اشمیت مدیر عامل گوگل در مارس 2014 درباره بیت کوین گفته بود:

بیت کوین یک دستاورد برجسته در ارزای رمزنگاری شده است. توانایی ساخت چیزی که در دنیای دیجتال قابل کپی کردن نباشد بسیار ارزشمند است. معماری بیت کوین یعنی توانایی داشتن دفتر کلی که نتوان آن را کپی کرد پیشرفت حیرت انگیزی است.

با افزایش قیمت بیت کوین کور (Bitcoin Core) در طول سال های اخیر و رسیدن ارزش آن به میلیاردها دلارد دیگر همه جور آدم قدر و قیمت آن را می دانند. وقتی هم پای پول و کالاهای گرانبها به میان بیاید، از انسان ها خوب و بدهای زیادی سر می زند. متاسفانه بدی های ارزشمند بودن بیت کوین این است که کلاهبرداران به طمع می افتند.

جان کلام این است که کلاهبرداران می خواهند به نوعی از بیت کوین کور سود ببرند. البته به دنبال سود بودن فی نفسه چیز بدی نیست مساله این است که سود بردن از چه راهی انجام می شود؟ مسلما کسب سود از طریق کلاهبرداری و نیرنگ و فریب کار بسیار غیراخلاقی و غیرانسانی هست. کلاهبرداران به دنبال طعم های ناآگاه می گردند تا بیت کوین آنها را به هر طریق شده از چنگشان در آورند.

صرافی ها ( و فروشنده ها) ی بیت کوین تقلبی

اغلب در شبکه های اجتماعی لینکی دیده می شود که چیزی شبیه به این عبارت را بیان می کند: “بیت کوین را 5 درصد زیر قیمت واقعی بخرید! ” و از این دست تبلیغات که مخصوا در سایت های خارجی به وفور یافت و دیده می شوند. این ترفند بازاریابی برای جذب بازدیدکننده و ارائه ی بیت کوین فیک و تقلبی است. دفعه ی بعدی هر گاه به یکی از این وبسایت ها سر زدید اولین چیزی که باید به دنبالش باشید باید این باشد که مطمئن شوید آن وبسایت HTTPS امن است نه HTTP خالی.

منظورمان این است که ترافیک وب رمزگذاری شده و امن باشد؛ اگر فقط HTTP و بدون S باشد یک علامت هشدار است که باید صفحه را ببندید و دنبال آن وبسایت نروید.

یکی دیگر از علائم هشدار که باید به دنبال آن باشید صرافی های تقلبی است که ادعا دارند بیت کوین را از طریق PayPal می فروشند. در این وبسایت ها یک فرم اینترنتی قرار دارد که از شما می خواهد ایمیل PayPal و مبلغ مورد نظرتان را بنویسید.

پس از اینکه این فرم را ارائه کردید یک کد QR به شما می دهند تا بیت کوین شما را بفرستند. اما این پول یا همان بیت کوین هرگز به دستتان نمی رسد. اکثر این صرافی های تقلبی و شیاد چند روز بعد وبسایت را می بندند و وبسایت دیگری را افتتاح می کنند و یا اصلا متواری می شوند. فریب تبلیغات و ظاهر وبسایت آنها را نخورید که گرچه با چرب زبانی شما را به وبسایت خود می کشاند اما دیری نخواهد گذشت که مثل دود، در هوا گم می شوند و بعد با دامنه ی دیگری سر و کله وبسایتشان پیدا می شود.

کیف پول های تقلبی بیت کوین

یک مساله دیگر هم کیف پول ها (Wallets) تقلبی بیت کوین است. این مشکل حادتر است چرا که کیف پول ها عمدتا برای ذخیره بیت کوین هستند نه خرید و فروش آن. این مساله بیشتر با نرم افزاری که از استفاده می کنید ربط دارد تا پول. معمولا کیف پول های تقلبی بیت کوین بدافزارهایی هستند که کلاهبرداران از آنها برای آلوده کردن کامپیوترتان به منظور به دست آوردن رمز عبور و اطلاعات حساستان استفاده می کنند.

در اینجا هم مثل مورد قبلی باید به حس ششم خود اعتماد کنید و به دنبال علائم هشدار باشید. آیا سایت کیف پول از HTTPS استفاده می کند؟ آیا نام وبسایت کیف پول سعی دارد خود را جای کیف پول معتبر دیگری جا بزند؟ البته تشخیص اصل یا تقلبی بودن کیف پول دشوار است. راه مناسب این است که از دور و بری هایتان بپرسید که آیا از این کیف پول قبلا استفاده کرده اند یا نه.

اگر آن کیف پول را می شد دانلود کرد راه مناسب دیگر این است که وبسایت آن را چک کنید تا از نداشتن بدافزار در آن مطمئن شوید. وبسایت هایی نظیر VirusTotal منبع خوبی برای چک کردن ویروس وبسایت ها است.

فیشینگ (Phishing) در استفاده از بیت کوین

وبسایت سکه ثامن نمونه تمام عیار یک فیشینگ است. این وبسایت با درج نماد اعتماد الکترونیک توانسته بود اعتماد طعمه های خود را جلب کند و بعد متواری شود. بنابراین فیشنگ عبارت است از اینکه یک کلاهبردار خود را یک شرکت یا وبسایت معتبر جا می زند و تلاش می کند اطلاعاتی مانند نام کاربری، رمز عبور اطلاعات حساب بانکی و… را سرقت کند. از طریق جعل یک وب‌سایت، آدرس ایمیل و… این شیوه کلاهبرداری هم رایج است.  شرکت هایی اینچنینی معمولا از طریق ایمیل یا تبلیغات اینترنتی فیک با شما تماس می گیرند. نتیجه این می شود که شما هم یا از روی اشتباه یا با اعتماد می کنید و به وبسایتشان می روید و یا بدافزار می گیرید یا بیت کوین تقلبی.

در مورد تبلیغات ایمیلی همیشه باید حواستان جمع باشد و قربانی اولین طعمه نشوید. ممکن است از یک کیف پول یا صرافی که مشتری شان هستید برای شما یا تصادفی یا با هک سامانه داده ها ایمیلی بیاید. شاید هکرها آدرس ایمیل شما را در بازار سیاه و مثلا در هک یاهو پیدا کرده اند. بهترین شیوه در مواجهه با این ایمیل ها این است که روی هیچ لینکی کلیک نکنید و هیچ فایل ضمیمه ای را دانلود نکنید. اگر از طرف آن صرافی یا کیف پول برایتان ایمیل آمده مستقیما به وبسایت خودشان بروید. همیشه آدرس فرستنده ایمیل را چک کنید (با اینکه این شیوه صد در صد قابل اعتماد نیست).

در رابطه با تبلیغات اینترنتی فیک هم باید حواستان هنگام بازدید از وبسایتشان باشد. مثلا در گوگل جستجویی کرده اید. اولین نتیجه که در بالای صفحه است ممکن است یک تبلیغ گوگلی باشد اما می روید و می بینید که یک کیف بیت کوین تقلبی است. باز هم بهترین راه این است که محتوای اسپانسر شده را در بین نتایج جست و جو باز نکنید و فقط آدرس وبسایت را مستقیما در آدرس بار مرورگر تایپ کنید.

کلاهبرداری Ponzi

این نوع کلاهبرداری ها به این شکل هست که وبسایت های متقلب به شما می گویند که می توانید یک شبه بیت کوین خود را دو برابر کنید و نظیر این ادعاهای واهی مطرح می کنند. تشخیص وبسایت های Ponzi ممکن است سخت تر باشد اما وقتی طریقه شناسایی شان را بفهمید آسان می شود.

آن هم به این شیوه که همیشه باید یادتان باشد که : تنها راه برای دو برابر کردن بیت کوینتان این است که اول آن را برای آنها بفرستید. این وبسایت ها معمولا برنامه های ارجاعی یا کار از طریق فروش رابطه ای (affiliate marketing) هم دارند بدین معنی که اگر از دیگران بخواهید با کلیک روی لینک رابطه (affiliate) در آن وبسایت ها ساین آپ کنند چند سنت (cent) ممکن است گیرتان بیاید.

این یک علامت هشدار دیگر است چرا که بارها دیده شده در شبک های اجتماعی لینک های مشترکی گذاشته شده که ارجاع ها هم در URL آنها قرار دارند که معمولا بدین شکل دیده می شود (لینک ارجاع پر رنگ شده است):

ماینینگ ابری بیت کوین

البته این مورد کمی دشوار است چون همه ماینینگ های ابری کلاهبرداری نیستند. برخی از آنها کاملا قانونی هستند و البته بسیاری از آنها هم کلاهبرداری و شیادی.

بنابراین اگر اولین بار است با مانینگ ابری مواجه می شود باید آماده باشید و حواستان حسابی جمع باشد. اگر نمی دانید ماینینگ ابری چیست بد نیست بدانید که جایی است که مردم با هم پول های خود را در آن می ریزند تا بتوانند ماشین های مانینگ بیت کوین اجاره کنند. در عملیات قانونی، از این شیوه می توان کسب سود کرد.

اما در موارد کلاهبرداری، سودها ممکن است کم باشند یا اصلا وجود نداشته باشند. در اینجا هم باز باید حس ششم خود را به کار بیندازید و به دنبال علائم هشدار باشید. آیا وبسایت HTTPS دارد؟ آیا با این وبسایت در شبکه اجتماعی و از طریق بازاریابی رابطه ای (با کلیک روی یک لینک) آشنا شده اید؟  آیا عملیات مانینگ ابری هیچ چیزی راجع به اینکه از چه ذخیره ای دارند برای کاویدن یا ماین کردن استفاده نمی کند به شما نمی گوید؟

بنابراین باید به دنبال این علائم هشدار باشید تا فریب کلاهبرداران را نخورید.