رهبر شدن خود کار سختی است و حال یک رهبر موفق بودن به مراتب سخت تر. این روزها اگر نگاهی به سر تیتر خبرها، مطالب منتشر شده در وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی و برنامه های تلویزیونی بیندازیم خواهیم دید که سخن گفتن در مورد رهبران، رهبری و خصوصیات افرادی که در رده های بالای دولت، شرکت ها و ابرشرکت های چندملیتی روز به روز بیشتر می شود.

می دانیم که این افراد به خاطر جایگاه شغلی شان نیست که در موردشان سخن گفته می شود. البته سخن گفتن از رهبری سخن گفتن از یک حرفه یا جایگاه یک فرد در سلسله مراتب شرکت یا دولت نیست رهبری و جایگاه شغلی لزوما هر کسی را به رهبر تبدیل نمی کند. رهبر قدرتمند بودن یعنی کسب مهارت های مدیریتی که به شما امکان رهبری افراد را می دهد تا آنها را به دستاوردهای جدید و نتایج بهتر رهنمون شوید.

مهم نیست مدیر یک شرکت کوچک هستید یا رهبر کل یک صنعت مهم، چرا که اگر مهارت های زیر را نداشته باشید رهبری تان تاثیرگذار و قدرتمند نخواهد بود. با ما همراه باشید تا شما را با ده مهارت رهبران قدرتمند آشنا کنیم.

رهبر قدرتمند الهام بخش تیم است

یادتان باشد که شغل شما صرفا رسیدن به اهداف ، افزایش فروش یا سود نیست. ما اهمیتی که این نشانگرها برای ذینفعان و سرمایه گذاران دارد را درک می کنیم. حالا بیایید بر هدایت تیم تمرکز کنیم. واقع بین باشید و همیشه کوشش کنید همدلی داشته باشید و همه شرایط و موقعیت هایی که با آنها مواجه می شوید را از زوایای مختلف نگاه کنید. آستین هایتان را بالا بزنید و الهام بخش باشید:

  • در بین کارکنانتان حضور داشته باشید تا الهام بخش آنها بشوید. اگر همیشه خود را در دفتر کارتان در طبقه آخر مخفی کنید هیچ شانسی برای رهبر خوب بودن ندارید.
  • به تیمتان بپیوندید و با آنها در پروژه های مقطعی کار کنید. باور کنید مشارکت و کمکتان همیشه الهام بخش است.
  • بر نقاط قوت هر فرد تمرکز کنید و در مورد کمکی که او می کند اشتیاق نشان دهید.
  • به تیمتان نزدیک شوید.
  • کلمات مناسب را پیدا کنید. باید بدانید چه بر زبان می آورید. پیدا کردن کلمات مناسب سخت ترین کار ممکن است باشد اما نشان می دهد که واقعا رهبر خوبی هستید.

اولویت شماره یک خود را واگذاری مسئولیت ها به طرز خردمندانه تعیین کنید

مسلم است که همه کارها را خودتان نمی توانید انجام دهید. علاوه بر این اگر هم بتوانید نباید همه کارها را خودتان انجام دهید. توانایی شما در محول کردن مسئولیت ها نشان می دهد که به کارکنانتان اعتماد دارید و نسبت به صلاحیت های آنها مطمئن هستید. این بهترین کاری است که می توانید در یک محیط تیمی انجام دهید. شما می توانید با یک تیر دو نشان بزنید: با اعتماد به توانایی های کارمندانتان می توانید سطح استرس خود را پایین بیاورید و محیط کار را دوستانه تر کنید.

چطور مسئولیت ها را به فرد مناسب محول کنید؟

وقتی دارید به فردی فکر می کنید که مسئولیت هایی را بر عهده او قرار خواهید داد باید این سه عامل را در نظر بگیرید:

  • تناسب بین مهارت ها، تجربه فرد و وظایف محول شده بر او
  • سبک کاری (آیا او روحیه کار تیمی دارد یا فردی مستقل است؛ آیا اهدافی دارد که با مسئولیت هایی که می خواهید بر عهده او بگذارید تطابق دارد؟ )
  • حجم کاری فرد (آیا وقت پذیرفتن مسئولیت های جدید را دارد یا این مسئولیت مستلزم این است که او در برخی وظایف خود تغییر ایجاد کند؟)

مسئولیت پذیر بمانید و کسی را سرزنش نکنید

شکست همیشه اتفاق می افتد. باید این واقعیت را بپذیرید و یاد بگیرید چطور بر شکست غلبه کنید. کار شما این نیست که دنبال مقصر بگردید بلکه در مسئولیت پذیری با کارکنانتان شریک شوید. کاری کنید که زیردستانتان بفهمند همه ی آنها مسئول تصمیماتی هستند که می گیرند.

یادتان باشد که شما رهبر آنها هستید و باید مسئولیت کارهای آنها را بر عهده بگیرید. وقتی مشاهده می کنید کارشان را خوب انجام دادند میشه تشویقشان کنید اما وقتی شکست خوردند سرزنششان نکنید. فضایی ایجاد کنید که در آن همه حمایت شما را حس کنند و احساس کنند که شما مایل هستید اشتباهات را با آنها درک کنید و دست در دست هم اوضاع را بهتر کنید.


چگونه فرد مسئولیت پذیری باشیم (5 روش برای داشتن مسئولیت پذیری بیشتر)


 

مسئولیت پذیری شخصی برای شرکت و هر چیزی که در آن رخ می دهد منجمله شکست ها انگیزه پیروی از شما را به کارمندانتان می دهد.

عذرتراشی نکنید ، بلکه بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

  • مسئولیت شخصی را برای شکست بر عهده بگیرید
  • سعی کنید روی مشکل کار کنید و برطرفش کنید
  • در مورد کاری که باید قبل از رخ دادن اشتباه می کردید و نیز کاری که باید در آینده جهت بهبود انجام دهید فکر کنید

تفکر خلاق و نوآوری را تشویق کنید

تفاوت بین رهبر و پیرو چیست؟ رهبر همیشه به جلو نگاه می کند. او از نوآوری نمی ترسد ، رویکردهای خلاقانه به مدیریت و فرایندهای کسب و کار جدید ایجاد می کند. تفکر خلاق و نوآورانه مشخصاتی هستند که شما را از خیلی ها متمایز می کنند و تیم شما را قادر می سازند به جای نتیجه 100 درصدی نتیجه 200 درصدی کسب کنند.

یادتان نرود که کارکنانتان را تشویق کنید چرا که اکثریت مردم نگاه خوبی به نوآوری ندارند و مقررات جدید را با اکراه می گذیرند. اینها ریشه روانی دارد که البته یک رهبر خوب باید آنها را در نظر بگیرد.


۷ روش برای ایده پردازی خلاق


چطور خلاقیت را ترویج کنیم؟

  • به الگوی کارکنانتان تبدیل شوید، و تعهد خود را به نوآوری نشان دهید
  • در محل کار فضایی حامی خلاقیت بسازید
  • رویدادها و فرایندهایی را برای یافتن و کسب ایده های خلاقانه برگزار کنید
  • به ابراز کننده ی ایده های خلاقانه و نوآورانه پاداش دهید و موفقیت را با تیمتان جشن بگیرید

در هر شرایطی مثبت بمانید

اگر می خواهید رهبر خوبی باشید باید درک کنید که باید تحت هر شرایطی با انگیزه و مثبت بمانید. حتی در سخت ترین شرایط، باید یک الگو برای کارکنانتان باشید چرا که شما رهبر آنها هستید بنابراین محکم بایستید و نگرش مثبت نشان دهید.

  • در محیط کار یک فضای پیوسته دوستانه و باز ایجاد کنید
  • وقتی کارها خوب پیش نمی رود مثبت بمانید
  • راهی پیدا کنید که تیمتان وقتی اوضاع بد شد با انگیزه بمانند

چگونه مثبت اندیش باشیم ؟


در راه رشد کارمندانتان گام بردارید

یادتان باشد که علاوه بر رشد خودتان باید کارمندانتان و مهارت هایشان را هم رشد دهید تا موفقیت حاصل شود. با یک برنامه برای توسعه و رشد کارمندان نه تنها کارمندان مهارت های جدیدی کسب می کنند که می توانند در رزومه کاری شان بنویسند بلکه تیم شما کارها را آسان تر انجام خواهد داد و اخلاقیات هم تقویت خواهد شد.

برای رشد کارکنانتان از نکات زیر استفاده کنید

  • جلساتی که با آنها برگزار می کنید را به ابزاری جهت یادگیری تبدیل کنید
  • با کمک متخصصان و مربیان دوره های آموزشی سالانه برای کارمندانتان برگزار کنید
  • آنها را ترغیب کنید مهارت هایشان را ارتقا دهند
  • دانش خود را با تیمتان سهیم شوید

هنگام تصمیم گیری تجارب قبلی را مد نظر داشته باشید

آینده نگری خوب است. اما بدون داشتن تجربه در وادی کسب و کار چندان نمی توانید فاصله زیادی را طی کنید. باید هنگام اتخاذ تمام تصمیمات مدیریتی نه تنها مهارت هایتان را بلکه آمار، ایده های ذینفعان کلیدی یا رویکردهای نوآورانه را هم لحاظ کنید. همچنین باید درس های قبلی تان را مد نظر داشته باشید. حالت مناسب رای تصمیم گیری در زمان مناسب تاثیر زیادی بر توده ها دارد. به جلو نگاه کنید قبل از تصمیم گیری خوب فکر کنید. اما وقتی تصمیم را گرفتید محکم باشید و پای آن بایستید.


چگونه تصمیم‌ درست و بهترین تصمیم را بگیریم؟


چگونه تصمیم گیری را بهبود بخشیم؟

  • به بینش و شهود مدیریتی تان اعتماد کنید
  • سعی کنید چالش امروزتان را با درس هایی که قبلا در مسیر کاری تان گرفته اید متصل کنید
  • بهتر است وقتی تصمیمات مهم اتخاذ می کنید نتایج منفی و مثبت را بنویسید تا بتوانید در آینده آنه را مرور کنید

کاریزما و اعتماد به نفستن را نشان دهید

در رابطه با کاریزما باید گفت که می توان به سادگی آن را به دست آورد. مردم معمولا از افرادی پیروی می کنند که از آنها خوششان می آید. اگر به بهترین رهبران دنیا نگاه کرده باشید می بینید که آنها به مردم نزدیک هستند، به خوبی سخن می گویند و همدلی و همدردی نشان می دهند. اگر شما به این شیوه رفتار کنید کارمندانتان حس می کنند که دسترسی به شما سخت نیست و تمایل به پیروی از شما نشان خواهند داد.


10 ویژگی افراد کاریزماتیک ( عادت های افراد جذاب)


اعتماد به نفس را به نقطه قوت خود تبدیل کنید

موفقیت خود و شکوفایی شرکتتان را باور داشته باشید و آن را همه جا نشان دهید. یک رهبر عالی در هر موقعیتی اعتماد به نفس را به نمایش می گذارد. این ویژگی الهام بخش کارمندان می شود و حس اعتماد به نفس به آنها می دهد و این دقیقا همان چیزی است که شما برای تقویت دستاوردهای آنها به آن نیاز دارید.

شوخ طبعی برای موفقیت امری حیاتی است

شما به عنوان یک رهبر باید شوخ طبعی داشته باشید. وقتی اوضاع بد است آن شوخ طبعی را نشان دهید و کارمندان خود را تشویق و آرام کنید. توانایی اهمیت ندادن به دشواری ها و شکست ها با شوخ طبعی، می تواند اخلاقیات کارمندان را بالا ببرد و این برای بهره وری آنها در مواقع دشوار مهم است.

شوخ طبعی چگونه می تواند شما را در برخی موقعیت ها نجات دهد:

  • شوخ طبعی می تواند وجهه انسانی شما را آشکارتر کند. کارمندانتان حس خواهند کرد که شما همقطار آنها هستید
  • شوخ طبعی مولفه ی کلیدی یک رهبری همدلانه است
  • شوخ طبعی حس فرهنگ مشترک و اتحاد را در محیط کار ارتقا می دهد

شکست را نه چالش بلکه اشتباهات غیرقابل اصلاح تلقی کنید

اگر سخت کوش ترین فرد جهان هم باشید باز هم باید با شکست مواجه شوید. کار شما این است که بر شکست ها غلبه کنید. اگر چیزی خراب شد، این را درک کنید که اتفاقی است که افتاده و سعی کنید بهترین راه حل را برای آن پیدا کنید.

چگونه شکست ها را مدیریت کنید؟

  • آرام باشید و منطقی فکر کنید
  • از تیمتان فاصله نگیرید چرا که ممکن است باعث ایجاد احساسات منفی شود
  • تیم را تشویق به بحث و گفتگو کنید و برای پیدا کردن ریشه ی مشکل یا تیم گفتگو کنید و بهترین راه حل را طراحی نمایید

نتیجه گیری هاو کن یو

تبدیل شدن به یک رهبر قدرتمند آسان نیست؛ باید خصوصیات و تجارب زیادی داشت. باید به جلو و خارج از چهارچوب وظایف و مسئولیت های روزمره تان نگاه کنید. علاوه بر این، باید الگویی از هوش، خرد، صداقت، تعهد و پایداری باشیدو به همین خاطر است که کسب و تسلط بر این 10 مهارت کلیدی مدیریت اینقدر برای تبدیل شدن به یک رهبر عالی مهم است.