چگونه برای برند خود نام انتخاب کنیم؟ آیا شما هم به دنبال انتخاب نام برند برای کسب و کارتان هستید؟ کار سختی است اما باید نکات و رویه انتخاب نام برند را بدانید. انتخاب نام برند برای شرکت و یا کسب و کارتان از جمله اولین قدم ها برای شروع کسب و کار و استارتاپ شما است. در این مقاله از هاو کن یو ۱۰ نکته به روز و مهم را برای انتخاب نام برند با شما کاربران مرور خواهیم کرد.

قطعا انتخاب کردن نامی مناسب برای برندتان، کاری آسان نمی‌باشد و فرمولی جادویی‌ برای آن وجود ندارد. هنگام انتخاب نام، شرایط زمانی سخت‌‌ می‌شود که اسمی را پیدا کرده اید و فکر می‌کنید بهترین نام ممکن برای برندتا است و ناگهان به طور مداوم حدس‌ها و نظرات جدیدی به ذهنتان هجوم می آورند. اغلب افراد پایه و اصول انتخاب کردن نام‌هایی را که در ذهن مخاطب به یاد ماندنی باشند را می‌دانند، معیارهایی از قبیل ساده بودن، کوتاه و مختصر بودن، منحصر به فرد بودن، منعطف بودن و داشتن تلفظ راحت و … اما قطعا وجود این حجم از معیار ها، کمی برایتان گیج کننده است. به عنوان مثال ممکن است سوالاتی از جمله سوالات زیر برایتان پیش بیاید:

  • بهتر است نام برندی که انتخاب کرده اید فقط  اشاره ای به محصول و یا خدماتتان بکند و یا باید به صورت مستقیم بیانگر نوع محصول و خدماتتان باشد؟
  • نامی ساده باشد و یا نامی مرکب؟
  • از کنار هم قرار گرفتن حروف آغازین چند کلمه در کنار هم تشکیل شده باشد و یا اسمی باشد که برای جلب توجه برخی ازحروف آن را  از قصد عوض کرده اید؟
  • و یا شاید با خود فکر کنید بهتر است تا یه کلمه واقعی و ساده مانند برند‌های Apple و Amazon باشد.

در ابتدا پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از تلاش برای پیدان کردن نامی مناسب برای برندتان، راهنمای مرحله به مرحله زیر را که وبسایت هاو کن یو در آن به نحوه انتخاب نام مناسب برای برندتان پرداخته، را مطالعه کنید و یاد بگیرید که چه خصوصیاتی یک نام خوب را از یک نام بد تفکیک می‌کند و می‌تواند به صورتی مختصر و خلاقانه، نمایانگر آن‌چه در ذهن شما است، باشد. قطعا مواجه شدن با چندین مساله و درگیری ذهنی هنگام انتخاب نام برندتان، امری کاملا اجتناب‌ناپذیر است. امیدواریم که ۱۰ نکته زیر بتوانند خلاقیت شما در انتخاب نام را، افزایش دهند  و به کنک شما بیایند. زیرا با حرص خوردن  و اطلاع کسب نکردن ،فقط اوضاع بدتر می‌شود.

قبل از شروع شما کاربران هاو کن یو مقالات مرتبط زیر را نیز هم می توانید مطالعه کنید

چگونه طرح کسب و کار بنویسیم؟ (آموزش جامع نوشتن بیزینس پلن) قسمت ۱

برای انتخاب نام برند تان از وبسایت ‌های که در زمینه برند‌سازی، خدمات ارایه می‌دهند، کمک بگیرید

 

اگر در انتخاب نام برندتان گیر کرده‌اید و به یک نقطه برای شروع احتیاج دارید، پرکردن فرم های نام گذاری در سایت‌های مخصوصی که خدمات برندینگ ارایه می‌کنند، راهی خوب  و کاملا مقرون به صرفه است. شما می‌توانید با این روش ، خلاقانه فکر کنید و اسم مورد نظرتان را بیابید.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا  از ۴ مورد از معروف‌ترین وبسایت های برندینگ از جمله  Ink and Key-SquadHelpCrowSpring-NamingForce استفاده کنید.‌ شما می‌توانید از وبسایت‌های ذکر شده بازدید کنید و  فرم های مربوط به نام گذاری را پر کنید تا معین شود که کدام وبسایت  به شما، باکیفیت‌ترین نام ها را پیشنهاد می‌دهد .

 ابتدا نام مناسب برای برندتان را بیابید و سپس نامی برای دامنه وبسایتتان انتخاب کنید. (خود را محدود به یکسان بودن نام دامنه و برندتان نکنید.)

انتخاب نام دامنه چندان اهمیت زیادی ندارند. اگر پس از انتخاب نام برندتان متوجه شدید، که پسوند Com. برای آن نام برند در دسترس نیست نگران نباشید و وقتتان را تلف نکنید. یکی بودن دامنه سایتتان و نام برندتان بسیار عالیست، اما این امر فقط گفتنش آسان است. بنا‌بر آمار گرفته شده از وبسایت  معروف WhoApi.com همه دامنه های چهارحرفی که در آخرشان پسوند Com. دارند ، و حتی همه آن‌هایی که کلمات ساختگی چهار‌حرفی دارند، از قبل رزرو شده‌اند و در دسترس نیستند. توسط  Api ارایه شده از وبسایت WhoApi.com همه ۴۵۶,۹۷۶  ترکیب ممکن از ادغام ۴ تایی حروف A تا Z رزرو شده اند و در حال حاضر نمی‌توانید برای خرید این نام دامنه های ۴ حرفی اقدامی کنید. شاید تا الآن خودتان حدس زده باشید که، همه دامنه های ۲ یا ۳ حرفی هم، همین شرایط را دارند و در دسترس نیستند.

بسیاری ازبنیان گذاران ومدیران خودشان را محدود به انتخاب نام دامنه می‌کنند. لازم است بدانید که برای نامگذاری استارت‌آپتان، انتخاب نامی  مناسب به مراتب مهم‌تر از یکسان بودن آن نام با  نام دامنه‌‌تان است. پس الویت خود را پیدا کردن نام قرار دهید. Joel Gascoigne بنیانگذار وبسایتی معروف به نام Buffer.com با موضوع مدیریت  یکپارچه شبکه های اجتماعی معتقد است که، ابتدا باید نام برندتان را انتخاب کنید و سپس نامی مناسب برای دامنه‌تان برگزینید.

 

تاثیر گذارترین حروف را انتخاب کنید (حروفی که کمترین استفاده را دارند، بیشتر جلب‌توجه می‌کنند.)

Richard Barton بنیانگذار سایت های معروفی از جمله Expedia, Zillow,Glassdoor  می‌باشد، او زمانی در شرکت مایکروسافت متصدی تهیه بروشورهای نحوه استفاده از سی‌دی رام بود. بعد از کاهش استفاده کاربران از سی‌دی رام و پیشرفت تکنولوژی، او به تیم مالتی‌مدیا مایکروسافت پیوست و ایده فروش آنلاین بلیط های مسافرتی را ارایه داد. در حقیقت شخصی که این ایده را به Bill Gates داد، او بوده است.

او هنگام انتخاب نام برند از یک تکنیک ساده اما بسیار موثر استفاده می‌کرد. بازی مورد علاقه او وهمسرش بازی معروفی به نام جدول کلمات متقاطع بود و همین بازی، جرقه‌ای را ذهن او روشن کرد و باعث ایجاد روش ابداعی او برای پیدا کردن نام وبسایت‌هایش شد.

نحوه امتیاز بندی در این بازی بدین صورت است که استفاده از حروفی از قبیل Z, Q, X, J, K که کمترین کاربرد را در زبان انگلیسی دارند، بیشترین امتیاز را به شما می‌دهد و اصطلاحا به این حروف، حروف پر امتیاز گفته می‌شود. این حروف به دلیل استفاده کمترشان، اسم‌های ماندگارتری در ذهن مخاطب می‌سازند که می‌تواند به راحتی به حافظه خود بسپارد. پس پیشنهاد ما در هاو کن یو این است که: حروف کم کاربرد در الفبای زبان خود را بشناسید و برای ساختن نام برند از آن‌ها استفاده کنید.

در انتخاب نام برند آزمون و خطا کنید

به جای پرسیدن از خانواده و یا دوستانتان، آن چه درفکرتان است را بیازمایید و محک بزنید.  Kyle Eschenroeder و Will Mitchell،  موسسین وبسایت startupbros.com  که در ضمینه کارآفرینی طراحی شده است، برای اطمینان خاطر و تایید صلاحیت نام برندتان راه زیر را پیشنهاد داده اند.

۲  لندینگ پیج متفاوت با ظاهری یکسان بسازید و نام استفاده شده  در آدرس url  هر کدام را،  یکی از نام هایی که مدنظرتان هست قرار دهید. حالا از طریق سرویس Facebook Ads. یا اصلا با چند تبلیغ تلگرامی و یا اینستا گرامی ترافیک و حجم کاربرانی که از طریقه هر لندینگ پیج وارد سایتتان شده‌اند را به صورت جدا جدا برسی کنید. حال کمی صبر کنید و معیارهای ارزیابیتان را مقایسه کنید و نحوه استقبال کاربران از هر کدام از نام هایی که انتخاب کرده‌اید را بسنجید.

چگونه از کسب و کار خود برند بسازیم؟!

 

آیا دستیار‌های صوتی Siri ،Cortana و Amazon قادر به هجی کردن نام برندتان هستند؟

شاید عجیب به نظر برسد ولی شک نکنید در آینده نزدیک مهم خواهد بود. اخیرا بسیاری از کاربران اینترنتی، از طریق برنامه‌هایی خاص و یا اصطلاحا دستیارهای صوتی، به صورت گفتاری مطالبی را جست و جو می کنند. چند نمونه از دستیارهای معروف Siri ،Cortana و دستیار صوتی گوگل و Amazon می باشند. پس حتما سعی کنید هجی و نوشتار  نامی که انتخاب کرده‌اید را از طریق این دستیار‌ها چک کنی.

اگرمتوجه شدید که حتی دستیار Siri  هم نمی‌تواند آن نام را درست متوجه شود و تایپ کنید، مطمئن باشید که مخاطبین هم در هجی کردن آن نام به مشکل برمی‌خورند. همچنین دامنه های مشابهی را که از نظر املا به نام دامنه شما نزدیک هستند را پیدا کرده و خریده، سپس آن‌ها را به آدرس اصلی سایتتان وصل کنید. مثلا اگر اسم وب سایت شما  PlaceFull.com است، لازم است که دامنه placeful.com را هم خریده و به آدرس وبسایتتان متصل کنید.

تست صلاحیت ( از دیگران بپرسید)

از آنجایی که تلفظ و نوشتار نام برندتان بسیار اهمیت دارد،  چندین نام را که در ذهنتان است، لیست کنید و درباره تلفظ و نوشتارشان نظر دیگران را بپرسید. توصیه Marc Barro  موسس وبسایت ShopMoment.com  به شرح زیر می‌باشد: نظر چندین و چند نفر را بخواهید و اگر کسی پرسید که چه کاری انجام می‌دهید با یک مثال کوتاه زمنیه فعالیت برندتان را شرح دهید. اگر همچنان نتوانستند نام برندتان را تلفظ کنند و یا نوشتن آن را بلد نبودن، قطعا نام مناسبی را انتخاب نکرده‌اید.

دلیل انتخاب نام برندتان را بدانید

با جستجوکردن در اینترنت، می‌توانید به راحتی داستان‌هایی مربوط سرگذشت پیدا شدن نام برندهای مختلفی را که کمپانی‌هایی  معروف در صنایع مختلف، برای کسب و کارشان انتخاب کرده‌اند را مطالعه کنید . ما در هاو کن یو پیشنهاد می کنیم که نام صد برند مختلف از جمله Uber, SnapChat, Instagram, Redfin, DuckDuckGo, WhatsApp را تحلیل کنید و ببینید از چه چیز تاثیر گرفته‌اند و چه چیز باعث شده که آن نام را انتخاب کنند؟

اول نام برندتان از حرف Z  استفاده کنید ( یک نام ساده را انتخاب کنید وبرای جلب توجه مخاطب، حرف خاصی از آن کلمه را عوض کنید.)

 Christopher Johnson موسس وبسایت The Name Inspector در شهر سیاتل زاده شده است. او شخصی بسیار حرفه ای در زمینه انتخاب نام های مناسب برای برند ها بوده است، که مطالب مفید نوشته شده در  وبسایت او اشخاص زیادی در سراسر جهان را از تجربه  مخاطرات و  نگرانی‌های  انتخاب نام های نا‌مناسب برای برندشان نجات داده است.Christopher Johnson به حرف Z علاقه زیادی داشت. همچنین این حرف به دلیل شکل ظاهری و صدای زنگ دارش در بین مردم بسیار پرطرف‌دار است. پیشنهاد مابه شما این است که یک کلمه کاملا عادی را انتخاب کنید و به جای حرف اولش z  بزارید و یک نام تجاری برای خود بسازید. او هنگام برخورد با نام وبسایتی معروف به نام Zomato  متوجه این روش منحصر‌به‌فرد شد.همچنین برند های دیگری از جمله :  Zite, Zervant, Zolvers, Zycamore, Zirtual, Zazzle, Zattoo ,Zillow ,همگی از این روش استفاده کرده اند.

حتما نباید، نام برندتان مورد تایید همه افراد باشد

وبسایت Catchword  یک آژانس حرفه ای برای کمک در انتخاب نام برند می‌باشد، که ابزار آلات زیادی از جمله name visualizer و یک کتابخانه کامل از ویدیو‌های آموزشی مربوط به نام‌گذاری را تهیه کرده است. شرکت های  این آژانس معروف، واقع در دو شهرOakland  و Newyork به مشتریان کمک می‌کنند تا نامی مناسب برای شرکت و یا محصولاتشانو یا شعاری متناسب برای برندشان انتخاب نمایند.  همچنین این آژانس به برندهایStarbucks,  Fitbit, Allstate , Walt Disney  کمک کرده است ، تا بهترین چیدمان حروف رو داشته باشند. طبق برسی‌های تیم وبسایت Catchword   یک اسم مناسب بایدکوتاه باشد ،راحت تلفظ شود ، اصیل باشد و به گوش زیبا بیاید، همچنین مرتبط با ماهیت برند باشد و کمترین شباهت را با  domain هایی مشابهی که وجود دارند، داشته باشه. لیست معیارهایتان را الویت بندی کنید و نامی را انتخاب کنید که، بیشترین تطبیق را با ملاک های مهم شما دارد.

زیرا هیچ نامی نمی‌تواند تمامی معیارهای شما را در بر بگیرد . هنگامی که نام Häagen-Dazs برای یک کارخانه آمریکایی تولید کننده بستنی، انتخاب شد، بسیاری  از افراد از این نام استقبال نکرند. عده ای از آن‌ها تلفظ آن را نمی‌دانستند و عده‌ای اصلا معنی این کلمه را نمی‌دانستند. مساله مهم  این است که بدانید، هیچ نامی کامل و مورد تایید همه نیست، پس معین  کنید  که کدام معیار بیشتر برایتان اهمیت دارد.

حواستان به برداشت‌های مختلفی که  از اسم برندتان می‌شود، باشد

Jeremy Miller بنیانگذار برندیگ حرفه ای بود ،  او صاحب یک آژانس مشاوره در زمینه   ایجاد برندینگ، بر اساس استراتژ‌ی های قوی و حرفه‌ای منطبق بر دنیای تجارت است. چند سال پیش  او و کارمنداش بین انتخاب ۲ نام برای یک شرکت  کاریابی در زمینه فروش و بازاریابی شک داشتند .

در زمان‌های قدیم مسابقه‌ای پرطرف‌دار به نام FoxHunt  برای شکار کردن روباه‌  توسط سگ های شکاری آموزش دیده ، برگزار می‌شد و از نظر تیم Jeremy Miller ، هدف آن شرکت را که جستجوی افراد برای جذب فروشنده بود را می‌شد به روند این مسابقه که بر اساس تعقیب و گریز صورت گرفته است، تعمیم داد.در نهایت آن‌ها نام FoxHunt را که از نظرشان نام راحتی در تلفظ بود را، برای آن شرکت انتخاب کردند. سپس آن‌ها، از تعدادی از افراد درباره این نام همه پرسی کرند و با موج عظیمی ازنظرات منفی‌، که حتی فکرش را هم نمی‌کردند مواجه شدند. این نام برای مردم یادآور خونریزی و اعضا و احشام حیوانات مرده و خشونت و ظلم نسبت به حیوانات بود و با این‌که بسیاری از آقایان با این نام مشکلی نداشتند اما سیل عظیمی از خانم‌ها به هیچ وجه این نام را نپسندیدند.

همچنین تجربه ای مشابه برای کمپانی LeapJob نیز اتفاق افتاد. هنگام انتخاب نام این کمپانی که در زمینه استخدام و کاریابی فعالیت می‌کند،  تعبیر بنیانگذران آن  از کلمه Leap معنی  جستن و روی هوا قاپیدن شغل بود. اما کلمه Leap برای بسیاری از مردم، یادآور جهیدن قورباغه بود و جالب است که بدانید، در هر دو مورد حتی بعد از عوض کردن نام های سابق ، آن نام‌‌ها همچنان در ذهن مردم ماندند.