با پیشرفت کسب و کارتان کم کم باید به این فکر باشید که به کسب و کارتان جان ببخشید. برای آن شخصیتی متصور شوید و در مرحله بعد آن را به خوبی به تمامی مشتریان و حتی رقبا بشناسانید.   برند ساختن همان قدر که برای شرکت های بزرگ با اهمیت است برای شرکت های کوچک نیز باید مورد توجه قرار گیرد. احتمالا برای شما عجیب خواهد بود که بدانید در حقیقت خیلی از شرکت ها ی بزرگ برند های خود را طوری انتخاب می کنند تا مانند شرکت های کوچک به نظر برسند تا از این طریق بتوانند نظر مشتریانی جدید تری را نیز به خود به خود جلب کنند.

مهم نیست که کسب و کار شما از چه جنس است؟ محصول می فروشید یا خدمات. چه تعداد مشتری دارید و یا چند نفر در این کسب و کار مشغول هستند. با برندسازی به حرفه ای تر شدن و البته پیشرفت کسب و کار خود کمک می کنید. از این طرق همان تعداد مشتری به خوبی تمایزات شما از سایرین را  متوجه می شوند و قابلیت های شما را بهتر درک می کنند. به شما وفادار تر می مانند و ارتباطی بهتری با شما برقرار می کنند.

در ادامه دن انزینگ مدیر عامل آژانس برندینگ Mystery توضیح خواهد داد که چطور هر کس می تواند برند خود را توسعه دهد. شرکت Mystery در حال حاضر از شرکت های درخشان در زمینه برندیگ بوده و برای نمونه برندیگ شرکت هایی مانند Livia’s Kitchen, Gino Gelato,  برعهده این آژانس بوده است.

آقای انزینگ در راین رابطه می گوید:

بسیاری از کار آفرینان که با من صحبت می کنند با اهمیت داشتن برند آشنا هستند اما دقیقا نمی دانند که “داشتن برند” چرا مهم است؟ هر کسی می تواند ارتباط بین “داشتن برند” و “موفقیت در کسب و کار ” را تشخیص دهد. هم چنین بر کسی پوشیده نیست که برند فراتر از یک آرم ، لوگو و یا حتی برداشت افراد بیرونی از محصولات است. اما در این بین کمتر کسی است که بداند برند یک شرکت یا کسب و کار از قلب آن سرچشمه می گیرد به طوری که حتی آن برند را می توان جایگزین نام شرکت دانست.

برند هر کسب وکار در واقع تعریفی است که آن کسب وکار از فعالیتش، به خودش، کارکنانش و مخاطبانش ارائه می دهد. برند را می توان در واقع هویت یک تجارت دانست. البته باید مد نظر داشت که برند باید معرف هسته ی اصلی کسب وکار و ارزش هایش باشد و تنها تمرکزش بر روی ظاهر وسطح کار نباشد. در نظر داشته باشید مشتریان شما  امروزه آن قدر باهوش هستند که بتوانند پیچ و تاب شرکت های مختلف را برای بیشتر جلوه دادن زرق وبرق نامشان و مجاب کردن مشتریان به خرید را به خوبی تشخیص دهند.

اگر  برند خود را با استراتژی و درست انتخاب کنید درست مانند زمانی است که انسانی را شیفته ی خود کرده باشید. آن وقت است که مشتریان با کسب و کارتان رابطه احساسی برقرار می کنند و ارزش های شما را مشترک با ارزش ها و باور های خود می بینند. با این شرایط تفاوت میان برند شما و دیگر شرکت ها مشخص می شود. و این دقیقا همان چیزی است که فروش و نتیجتا سود شما را افزایش خواهد داد.

از طرف دیگر  زمانی که رقبا با انواع طرح های تشویقی و تخفیف های رنگارنگ به سراغ مشتریانتان می روند ، آنها به قدری رابطه تنگاتنگ با کسب و کارتان برقرار کرده اند که کاملا وفادار باقی می مانند. و به شما پست نمی کنند. این نوع ارتباط با مشتری هایتان باعث می شود تا بتوانید با استفاده از محبوبیت برندتان و وفاداری مشتری هایتان بر استراتژی های رقیب پیروز شوید. و حتی با اتکا به مشتری هایتان می توانید به توسعه موفق رنج قیمت ها و پیشنهادات بیاندیشید.

در ادامه با شما کاربران ده روش مختلف برای شکل دادن به برند گرد آوری شده است  با ما در هاو کن یو همراه باشید

با تعریف برند خود شروع کنید

محصولات و هدف خود را مرور کنید جایگاهی که قرار است در بازار بدست آورید را مشخص کنید. دلایل منطقی و احساسی که مشتریان شما را به شما مرتبط می کند در ذهن داشته باشید. برند شما شخصیت کسب و کار شما است و باید موجب پیشرفت آن شود، با مشتریان ارتباط برقرار کند و متمایز کننده شما در بازار باشد.

هر کدام از ما شخصیت منحصر به فردی داریم. شخصیت ما درواقع طرز فکر ما و باور های ما را شکل می دهد و رفتار های ما را در موقعیت های مختلف توضیح می دهد. شخصیت ما حتی در لباس پوشیدن و گفتار ما هم نمایان است. در مورد سایر انسان ها درک شخصیت غالبا آمیخته با احساسات است. به هر صورت زمانی که در مورد ساختن برند صحبت می کنیم مهم است که درکی از شخصیت آن داشته باشیم.

اصلا می توانید برای برند خود یک اسم فرد انتخاب کنید و ویژگی هایی را به وی نسبت دهید. به عنوان مثال این برند قرار است جوانان را به خود مشغول کند یا میانسالان را؟  پرسونا و مخاطب شما چه گروه افرادی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟

به موتور محرک شرکت خود فکر کنید

برای آن که بتوانید قسمت احساسی شخصیت برند خود را بسازید باید روی باور های برند خود متمرکز باشید. باید مشخص کنید که برند شما چه هدفی دارد ، پیرو چه ارزش هایی است و قهرمانان آن چه کسانی هستند. این کار به شما در مرتبط شدن با مشتریان و هویت بخشیدن به کسب و کارتان کمک شایانی خواهد کرد.

هدفتان رابطه بلند مدت با مشتریان باشد

با رزق و برق بیش از حد دادن به برند انتظارات مشتریان را فراتر از توانتان بالا خواهید برد. تا جایی که دیگر نمی توانید به وعده های خود پایبند باشید. در برند سازی برای آن که بین شما و مشتریان اعتماد وجود داشته باشد نیاز دارید تا با آن ها رو راست برخورد کنید. در مورد کسی که هستید صادق باشید و به ارزش هایتان همیشه پایبند باشید.

در ارتباط با مشتریان ثابت قدم باشید

پس از خرید کار شما با مشتری تمام نشده بلکه تازه آغاز شده است. پس آن ها را رها نکنید. مدام با آن ها در ارتباط باشید. از آن ها بازخورد بگیرید و نظر هایشان را در کسب و کارتان تاثیر دهید. این به شما کمک می کند تا شخصیت برندتان تقویت شود و مشتریان شما بدانند در مقابل شما ،پیشنهاداتتان و محصولاتتان باید چه انتظاری داشته باشند.

ادای فروشگاه های زنجیره یا شرکت های بزرگ را درنیاورید

سعی کنید شخصیت مجزایی برای خود داشته باشید. بسیاری از افراد خواستار حمایت از شرکت های مستقل و کوچک هستند تا به وسیله ان ها و تحت حمایت آن ها خود را بالا بکشند. هرچند که این کمک ها می تواند خود زمینه ساز موفقیت بیشتر شود ولی اگر برای آن یک برنامه استراتژیک ندارید بهتر است شخصیت مستقلی داشته باشید.

 برخی شرکت های بزرگ سعی می کنند تا خود را در دیدگاه مشتری جزو این دسته جلوه دهند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. صاحبان کسب و کار های مستقل می توانند با بهره گیری از این فرصت به جلب مشتریانی بپردازند که به دنبال کالای خاص و قابل اعتماد هستند. اما شما تسلیم نشوید. از قواعدشان پیروی نکنید. از آن ها یاد بگیرید ولی تکرار نکنید.

شجاع خلاق و رک باشید. به چیزی که به آن باور دارید پایبند باشید

تفاوت شما با شرکت های بزرگ در تعداد لایه های تصمیم گیرنده است. اگر مدیر باشید می دانید که این حجم کاغذ بازی ها و دخالت افرادی که نباید در تصمیم گیری ها نقش داشته باشند، جلو ی انعطاف پذیری را می گیرند. پس شما با نداشتن این مشکلات چابک تر، سریع تر و البته انعطاف پذیر تر هستید.

این شرکت ها آن قدر که به نظر می رسند با تغییرات روزانه ی نیاز های مشتریان نمی توانند خود را وفق دهند و آن زمانست که شما می توانید به فکر بازار های بزرگ تر و ناب تری باشید. از این تفاوت همانطور که قبلا اشاره کردیم استفاده کنید. شجاعت به خرج داده و ریسک کنید. برای ساخت برندتان باید دید وسیع و بازی داشته باشید.

 زمان ارتباط با مشتریان، برند سازی را فراموش نکنید

زمانی که در ارتباط با مشتریانتان هستید اعتماد به نفس داشته باشید. شما نیازی ندارید تا برند خود را با تخفیف های آنچنانی، خوب جلوه دهید. همین که به اصول خود پایبند باشید، توانسته اید اعتماد آن ها را جلب کنید. به هنگام ارتباط با مشتریان به صورتی موردی ارزش های کسب و کار خود را گوش زد کنید و در آن ها این باور را به وجود بیاورید که پاسخ اعتمادشان را خواهید داد.

در این ارتباط به جای سعی در فروش بیشتر، سعی کنید نیازشان را متوجه شوید و در راستای برطرف کردن آن قدم بردارید. این انگیزه را در آن ها به وجود بیاورید که خود نقش یک شرکت تبلیغاتی را برای شما داشته باشند.

شیوه ی “چاپ لوگو بر روی همه چیز” قدیمی شده است!

آینده فعالیت های تبلیغاتی و برندینگ درخشان است. این به معنی این است که شما نیاز ندارید تا از تمام راه و روش های قدیمی پیروی کنید.  روی هوش مشتریان خوب حساب کنید و تمام ویژگی ها و طرح های خود را همان اول کار بازگو نکنید. با این کار کنجکاوی مشتریان خود را تحریک کرده اید تا خودشان دست به کار شده و مزایای شما را تشخیص دهند. در حقیقت با این کار تا شما مبلغینی را پرورش می دهید که از هر فرصتی برای صحبت کردن در مورد برند شما و آن چه در مورد آن می دانند استفاده می کنند.