وقتی برای توصیف یک شرکت از کلماتی نظیر قدرت و موفقیت استفاده نماییم ناخودآگاه محیطی به شدت رقابتی را در ذهن ‌می‌آفرینیم. اما باید توجه داشته باشیم که یک محیط کار رقابتی الزما مبتنی بر ترس کارمندان نیست، بلکه یک شرکت قدرتمند و موفق هنگا‌می ‌با بهترین بهره‌وری به فعالیت ‌می‌پردازد و ماندگار ‌می‌شود که کارمندان آن از ذهنیت تیمی ‌برخوردار باشند و هر کدام از آنها نقش خود را در راستای اهداف بلند مدت ایفا نمایند. ما در این مطلب مختصر ‌می‌خواهیم بیان کنیم که چه نکاتی کار تیمی ‌شرکت شما را تا سر حد امکان قوی ‌می‌سازد. با ما همراه باشید.

تمرکز بر نقش‌ها

shutterstock_23791912-e1435594973187

اگر برای انتخاب اعضای تیم وقت بیشتری صرف شود مزایای بلند مدت بیشتری هم کسب خواهد شد حتی اگر این به معنای این باشد که شما مجبور باشید وقت بیشتری را صرف استخدام افراد نمایید. اگر تنها به فکر این باشید که برای پر کردن اتاق شرکت چند نفر را استخدام کنید باید بدانید که به ضرر تیم خود عمل ‌می‌نمایید.

شرکت‌هایی که این ذهنیت را دارند، سردرگم هستند و نتیجه مطلوبی کسب نمی‌کنند و علت آن هم شاید به این دلیل است که تمایلی به یادگیری ندارند و یا ‌می‌خواهند زودتر از فرایند استخدام رها شوند. وقتی افراد تیم اینگونه انتخاب شوند در بلند مدت برای شرکت هزینه در بر خواهد داشت پس بهتر است که پول و زمان خود را بر روی افرادی سرمایه گذاری کنید که شرکت شما واقعا به آنها نیاز دارد تا نقش مناسبی را ایفا کنند تا بدین ترتیب در آینده بازده بیشتری کسب کنید.

برای هر نقش ارزش قائل باشید

08-2560

هر کدام از اعضای تیم باید برای افراد دیگر که توانایی‌های خود را به میدان ‌می‌آورد ارزش و احترام قائل باشد. این نکته بسیار مهم است. هر کدام از اعضای تیم شرکت باید احساس کند که شغل و جایگاه او مورد احترام است و برایش اهمیت قائل ‌می‌شوند و حتی یکبار هم از خود نپرسد که اصلا من چرا اینجا هستم؟ همه ‌می‌دانیم که هدفمندی باعث ارتقای عملکرد کارمندان ‌می‌شود. وقتی کارمندان بدانند که شغل آنها اهمیت دارد دیگر کارهای تکراری شرکت آنها را کلافه نمی‌کند و برای خلاص شدن از کار ثانیه شماری نمی‌کنند.

برقراری ارتباط

plm-banner-alt2-1920x1000

بهترین راه برای اینکه نشان دهید برای کارمندان و اعضای تیم ارزش قائل هستید این است که با آنها ارتباط برقرار کنید. وقتی اطلاعات در بین اعضا منتشر نشود و اعضای تیم ندانند در شرکت چه ‌می‌گذرد نمی‌توانند خود را عضو تیم بدانند و احساس غریبگی ‌می‌کنند. بنابراین حتما در امور شرکت شفاف سازی نمایید و اطلاعات را هر جا که لازم بود با اعضای تیم در میان بگذارید حتی اگر اطلاعات ارتباط مستقیمی ‌‌با اعضای تیم نداشته باشد. مثلا هر هفته جلسات گفتگو برگذار کنید و کارهایی که قرار است در حوزه ای که قبلا ناشناخته بوده انجام شود را با هم بررسی نمایید.

یادتان نرود که در حوزه ی ارتباط و گفتگو باید هر یک از اعضای تیم بتوانند حرف خود را بزنند و نظر خود را بیان کنند و با این کار به پروژه‌ها نزیک تر شوند. وقتی که هر کدام از اعضای تیم وقت بگذارد و نظر خود را بیان کند به نتیجه و پیامد پروژه‌ها هم تعلق خاطر پیدا خواهند کرد و ‌می‌داند که برای افکار او در فرایند کاری ارزش قائل ‌می‌شوند.

هدفگذاری

untitled-001

تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مبنای اصلی کارهای اعضای تیم است. آنها با این اهداف تشویق و ترغیب ‌می‌شوند و برای عملکرد مثبت انگیزه پیدا ‌می‌کنند و خواهند دانست که هر کاری که انجام ‌می‌دهند در راستای موفقیت نهایی و هدف بلند مدت شرکت خواهد بود. حتما باید توجه کنید که این اهداف باید واقع بینانه باشند و اینگونه نباشد که تیم شما و خود شما ندانید که آیا به این هدف ‌می‌رسید یا نه. تعیین موعد مقرر برای پروژه‌ها ‌می‌تواند فرصتی را برای اعضای تیم ایجاد کند تا به هم کمک کنند و در راستای موفقیت گام بر دارند.

جشن گرفتن موفقیت‌ها و شکست‌ها

screen-shot-2017-10-15-at-4-43-43-pm

جشن گرقتن موفقیت‌ها ‌می‌تواند اعضای تیم را به هم نزدیک تر کند و به تک تک آنها اجازه دهد تا با هم کار کنند. وقتی یکی از اعضای تیم کار خوبی را انجام داد حتما جلوی بقیه با صدای رسا از او تقدیر کنید تا بدانند که کار شایسته ی همه مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. با این کار اعضای تیم ‌می‌دانند که کار آنها تاثیر دارد. از سوی دیگر اگر تیم شکست خورد اعضا را دور هم جمع کنید تا این شکست را به چیزی مثبت تبدیل کنید. سعی نکنید تقصیر را گردن دیگران بیندازید و فرد یا کسانی را سرزنش کنید. در عوض تیم خود را مسئول این بدانید که هنگام شکست تلاش خود را برای گام‌های بعدی سامان دهد.

همدیگر را بشناسید

screen-shot-2017-10-15-at-4-42-58-pm

البته شما هرگز محبور نیستید با اعضای تیم خود حتما رفیق صمیمی ‌‌شوید. اما بد نیست که هر ماه یک بار با هم صحبت داشته باشید و در فعالیت اجتماعی مثبت شرکت کنید تا این فرصت را برای اعضای تیم خود ایجاد کنید تا با هم به انجام چیزی غیر از شغل خود مبادرت کنند. شناخت کسانی که با آنها کار ‌می‌کنید به شما کمک ‌می‌کند تا سبک کاری آنها را بشناسید و بدانید که در روزهای سخت، چگونه گفتگوهای سازنده را با آنها انجام دهید.