قوانین نانوشته رانندگی چیست؟ رفتار های رانندگی که باید رعایت کنیم شامل چه مواردی است؟ آیا با فرهنگ و آداب رانندگی همانند قوانین آن آشنا هستید. با ما همراه باشید تا این موارد را با یکدیگر مرور کنیم.

قوانین رانندگی ممکن است در برخی موارد، از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد و هر کشور قوانین خاص خود را با آن افزوده و یا از آن کم کرده باشد که تمامی این موارد به امکانات، خودرو ها و همچنین نوع تجهیزات و جاده ها ی آن کشور وابسته است. اما از آن سو یک سری قوانین در رانندگی وجود دارد که تمامی راننده های حرفه ای و با تجربه از آن ها استفاده می کنند و به آن ها احترام می گذارند ولی این قوانین در هیچ کتاب قانونی یافت نمی شود و شاید تنها جزئی از فرهنگ رانندگی باشد که رانندگان داوطلبانه می پذیرند.

اما در ایران چطور؟ در ایران نیز قوانین زیادی برای رانندگی وجود دارند و احتمالا هر بار که از خودروی خود استفاده می کنید حداقل چند مورد از آن ها را زیر پا می گذارید. عمل کردن به این قوانین لازم اند اما در عین حال از شما یک راننده حرفه ای نمی سازند. اما در کشور عزیزمان نیز همانند سایر کشور ها قوانین دیگری نیز وجود دارند که در هیچ کتابی نوشته نشده اند اما ستون های رفتار های اجتماعی در رانندگی را تشکیل می دهند. در واقع این قوانین فرق بین راننده ملاحظه گر و باتجربه را با راننده ی نوپا مشخص می کنند.

البته بیشتر رانندگان در اثر تجربه در رانندگی با این راهکار ها آشنا هستند. با این حال همین قوانین به ظاهر ساده می تواند تفاوت آشکاری در رانندگی شما ایجاد کند. با شما کاربران هاو کن یو اینبار این قوانین نانوشته را با یکدیگر مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

قوانین نانوشته رانندگی و قدرشناسی اجباری

ممکن است عجیب به نظر بیاید اما زمانی که شخصی به شما احترام می گذارد، به شما راه می دهد و حق تقدم شما را رعایت می کند و یا هر رفتار شایسته ای در حق شما انجام می دهد باید از او تشکر کنید. این تشکر یک قانون نانوشته رانندگی است. می توانید این کار را با تکان دست انجام دهید. توصیه می شود برای آرامش سایرین از بوق زدن پرهیز کنید.

ایستادن در جایگاه پمپ بنزین

بوق های ممتد در جایگاه های بنزین و گاز در کشور ما صدای آشنا برای رانندگان هستند. از یک سو برخی رانندگان پس از پر کردن باک بنزین در حال سلام و تعارف و یا جر و بحث با دوستان و آشنا یان و جایگاه داران هستند و از سوی دیگر راننده ای که هنوز در حال پر کردن باک خودروی خود است و با بوق بی جهت راننده پشت سری رو به رو می شود. چندان احتیاج به توضیح نیست که کار کدام یک اشتباه است. ضمن اینکه در پمپ بنزین باید صبور باشید تا دیگران کار خود را انجام دهند به همان اندازه باید رعایت حقوق راننده های پشت سر را هم بکنید و در سریع ترین زمان ممکن کار خود را انجام دهید. مطمئنا از شما رانندگان حرفه ای و با تجربه همچین مواردی دیده نخواهد شد.

مسابقه ای در کار نیست

احتیاجی نیست شما نفر اول باشید و یا جلو تر از بقیه خودرو ها رانندگی کنید. در مقصد به کسی که زود تر برسد هیچ جایزه ای تعلق نمیگیرد. بنابراین اگر خودروی پست سر شما عجله داشت به او راه بدهید. از طرفی به یاد داشته باشید راننده “با عجله” راننده “پر خطر” است  پس با این کار خود شما بیشتر در امان خواهید بود. همیشه به خاطر داشته باشید که از دید دیگران، رانندگانی که بی جهت شتاب و عجله می کنند جدای از اینکه خطر آفرین هستند در فقر فرهنگ رانندگی هم به شمارمی آیند.

به دیگران اجازه عبور بدهید

این کار به این معنی نیست که شما باید منتظر تمام رانندگان باشید تا از جلو شما عبور کنند. تنها زمانی که راهنمای خودرویی را مقابل خود و یا در آینه دیدید توجه کنید که او قصد تغییر مسیر دارد و شما نباید لزوما با شتاب بیشتری از کنار او عبور کنید. صبور باشید و با این کار کلاس رانندگی خود را به رخ دیگران باکشید.

با سرعت پایین رانندگی کردن درست رانندگی کردن نیست

باور رایج و غلط در بین مردم هست که بیان می کند:”سرعت پایین تر لزوما ایمنی بیشتری دارد”. بر طبق قانون در اکثر آزادراه ها و بزرگ راه های کشور ما حداکثر مقدار مجاز سرعت بین ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر است اما رانندگان در عمل سرعتی تا بین ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دارند. بنابر این زمانی که شما سرعت خود را خیلی پایین تر از این حدود بیاورید در واقع نه تنها باعث مزاحمت برای سایر رانندگان هستید بلکه برای خود و سایرین ایجاد خطر می کنید.

ته سیگار خود را به بیرون پرتاب نکنید

مطمئن باشید هیچ کس با سیگار کشید شما در خودروی شما کاری ندارد. اما شهر زباله دان شما نیست. کار شما علاوه بر از بین بردن زیبایی شهر موجب آلودگی و مزاحمت برای سایر شهروندان است. فرهنگ شهری در کنار فرهنگ رانندگی قرار میگیرد و شما به عنوان یک شهروند باید این قوانین نانوشته را در شهر و یا خارج از شهر رعایت کنید.

وارد نقطه کور نشوید

نقطه کور چیست؟ ما در لینک زیر به تفصیل در هاو کن یو به این مورد اشاره کرده ایم و راه کار های از بین بردن نقطه کور را توضیح داده ایم که شما می توانید در لینک زیر مشاهده کنید.

چگونه می توانید آینه خودرو را تنظیم کنید که نقطه کور نداشته باشید؟

اما به صورت خلاصه بدانید که تمام وسایل نقلیه دارای نقطه ی کور هستند و زمانی که می خواهید از  خودرویی سبقت بگیرید یا وسیله ای از کنار شما عبور می کند گذر از نقاط کور اجتناب ناپذیر می شود. اما ماندن در همان وضعیت نسبت به سایر رانندگان بسیار ناامن بوده و به احتمال زیاد موجب تصادف می شود.

متوجه عوارضی ها و ایست ها باشید

تقریبا در همه ی معابر محل عوارضی از قبل مشخص است. این موضوع بیشتر شامل جاده های بین دو کشور و یا بین شهری می شود. مطمئننا بسیار برازنده تر است اگر از قبل پول خود را آماده کنید تا موجب تلف شدن وقت سایر رانندگان نشوید.

در حین رانندگی از نگه داشتن حیوانات و بچه ها و نشاندن آن ها رو پا جدا خودداری کنید

با پوزش فراوان به دلیل لحن رک در این نوشتار اما رانندگان دیگر اهمیتی نمی دهند که شما چقدر به حیوان یا کودک خود دلبسته هستید که نمی توانید از آن ها در حین رانندگی جدا شوید و یا فرزند شما پشت فرمان خوش ژشت خواهد بود. آن ها تنها نگران ایمنی خودشان هستند و نمی خواهند به علت حواس پرتی شما دچار حادثه شوند. رعایت این نکته ضمن این که در کشور تخلف محسوب می شود در فرهنگ رانندگی هم جایی ندارد.

به موتور سوار ها اجازه لایی کشیدن بدهید!

جالب است بدانید در ایالت کالیفرنیای آمریکا موتور سواران حق دارند از بین خظوط ترافیکی عبور کنند. به این معنی که در حین ترافیک موتور سواران می توانند بین ماشین ها مانور داده و راه خود را باز کنند. این کار دو دلیل عمده دارد: اولا  از حجم وسایل نقلیه موجود در راه کاسته می شود. و ثانیا موتور سواران راحت تر به مقصد می رسند. خلاصه که موتور سیکیلت ها معمولا خطر آفرین هستند و با این کار هرچه سریع تر خطر را از خود دور خواهید کرد. بنابراین فکر بدی نیست اگر در ترافیک سنگین به موتور سواران راه بدهیم و با آنها و البته خود مهربان تر باشیم

به هیچ وجه راه را نبندید

اگر به دنبال دوست خود رفتید و راه خلوت بود اشکالی ایجاد نمی شود اگر کنار بزنید و با خیال آسوده بایستید اما زمانی که خیابان شلوغ است و دوست شما هنوز به محل مورد نظر نرسیده بهتر است همان حوالی کمی دور بزنید و منتظر باشید. این کار حتما باعث زحمت شما خواهد بود اما در عوض هیچ به خاطر شما و دوستتان معطل نمی ماند.

توجه کنید

همواره حواس خود را در رانندگی جمع کنید. هر کسی که با شما کار دارد می تواند صبر کند، افکار شما می توانند به بعد از رانندگی موکول شوند، تلفن می تواند به بعد از رانندگی موکول شود. از دست دادن بینایی، از دست دادن توانایی حرکت، قطع عضو تنها بخش کوچکی از صدماتی است که بی توجهی در رانندگی برای شما به همراه خواهد داشت.

قوانین نانوشته رانندگی تعدادشان خیلی بیشتر از چیزی است که فکرشان را بکنید ولی با این حال شما مطمئنا با افزایش دانش و اطلاعات خود در کنار تجربه رانند گی می توانید با اکثر آن ها کنار بیایید.