چگونه در مه رانندگی کنیم؟ رانندگی در مه چه مهارت هایی را می طلبد؟ رانندگی در مه کار خطرناکی است، به ویژه اگر اولین بار است که در مه رانندگی می کنید و با جاده آشنا نیستید. حتما شما با مه آشنا هستید. مه عبارت است از توده ابر متراکمی که به جای اینکه در آسمان باشد روی زمین قرار دارد. ما در این مقاله می خواهیم نکاتی را برای رانندگی در مه به شما ارائه کنیم. پس همراهمان بمانید.

اما چرا رانندگی در مه؟ اگر رانندگی در این شرایط را تجربه کرده باشید حتما می دانید که رانندگی در مه تا چه اندازه چالش بر انگیز و البته خطرناک است. البته آمار و اطلاعات نشان می دهند که رانندگی در مه احتمال تصادف و سانحه را تا درصد بالایی افزایش میدهد و اگر شما به نکات و البته این مهارت های آشنا نباشید احتمالا با مشکلات جدی مواجه خواهید شد. حتما قبل از رانندگی از شرایط آب و هوایی منطقه مطلع باشید. اغلب هنگام صبح یا بعد از ظهر مه ظاهر می شود. بنابراین حتی الامکان از رانندگی در این ساعات پرهیز کنید. همچنین از رانندگی در مناطقی نظیر کنار دریا و سایر مناطق کم ارتفاع نزدیک دریاچه ها و برکه ها خودداری کنید. با هاو کن یو همراه باشید تا به اتفاق شماکاربران عزیز با برخی از این موارد آشنا شویم.

چگونه به هنگام بارش باران رانندگی کنیم؟

به هنگام رانندگی در مه فاصله را از خودرو ها افزایش دهید

رانندگی در مه _ هاو کن یو

از ماشین جلویی فاصله ی بیشتر داشته باشید. فاصله را به جای ۲ ثانیه شمارش به ۵ ثانیه شمارش افزایش دهید. هرگز برای خارج شدن از مه سرعت خود را بالا نبرید و عجله نکنید. شما نسبت به انچه در پیش روی شماست کاملا بی اطلاع هستید و هر لحظه امکان حادثه و برخورد و یا حتی سقوط وجود دارد. دقت کنید که فاصله بیشتر ایمنی بیشتری را هم برای شما به همراه خواهد داشت. همیشه به هنگام رانندگی در مه احتیاط را رعایت کنید. رطوبت موجود در هوا بر روی شیشه ی جلوی خودرو انباشته می شود و دیدن روبرو را دشوار می سازد. یخ شکن و برف پاک کن را در صورت نیاز استفاده کنید.

استفاده از چراغ مه شکن

رانندگی در مه _ هاو کن یوسوال اول ایجاست که اصلا چراغ مه شکن چیست؟

این چراغ ها معمولا پایینتر از سپر قرار گرفته اند. این چراغ ها روی زمین را تا جایی که امکان دارد روشن می کنند. این چراغ ها نور می نتبانند و لنز روشن یا زردرنگ دارند. اشعه ی تولید شده ی آنها عریض است و روی زمین می ماند و بازتاب نور توسط مه را به حداقل می رساند. درواقع در طول کمتر نور بیشتری را می تاباند تا شما به وسیله آن دید بهتر و بیشتری داشته باشید.

نور این چراغ ها به اندازه ای عریض است که اطراف جاده (نظیر جدول ها و …) را روشن کنند. فرق چراغ های مه شکن با چراغ های رانندگی این است که چراغ های رانندگی معمولا نقاط روشنی ایجاد می کنند که در تاریکی شب نفوذ می کنند تا راننده بهتر جلو را ببیند. با اینکه چراغ های مه شکن برای هوای مه الود مناسب هستند اما هر دو نوع چراغ های مه شکن و چراغ های راننگی را می توان استفاده نمود چرا که پایین تر از سپر قرار دارند و روی زمین را روشن می کنند.


قوانین نانوشته رانندگی که باید بدانید


استفاده به جا و درست از نور در رانندگی درمه

از چراغ های مه شکن (در صورت مجهز بودن ماشینتان) استفاده کنید. بسیاری از ماشین ها چراغ های مه شکن دارند که در کارخانه بر روی آنها نصب شده است. چراغ های پارک ماشین را خاموش نکید چرا که این چراغ ها به رانندگان پشت سر شما کمک می کنند تا ماشین شما را ببینند.

از نور پایین استفاده کنید. وقتی در مه رانندگی می کنید قابلیت دیدتان به شدت کاهش می یابد از این جهت باید از چراغ های نور پایین استفاده نکنید ( چنانچه ماشینتان چراغ های مه شکن نداشته باشد). در هوای به شدت مه آلود نباید از نور بالا استفاده کنید چرا که مه نور بالا را باز می تاباند. وقتی از غلظت مه کاسته شد نور بالا تاثیر بیشتری خواهد داشت. هر از چند گاهی بررسی کنید تا ببینید که آیا از غلظت مه کاسته شده یا خیر و بعد اگر کاسته شده بود از نور بالا استفاده کنید.

مسیر و لاین خود را دنبال کنید

رانندگی در مه _ هاو کن یوبسیار دیده شده است که رانندگان به هنگام رانندگی در مه تصمیم می گیرند برای ایمنی بیشتر به سمت وسط جاده متمایل شوند که این کار بسیار خطرناک است. از مسیر مستقیم خارج نشوید. دقت داشته باشید که در همان لاین خود رانندگی کنید و مد نظر داشته باشید که هر لحظه این امکان وجود دارد که راننده و خودرویی از روبه رو به شما برخورد کند.

چگونه در شب رانندگی کنیم؟ (نکات و تکنیک های رانندگی در شب)

برخورد با اشیاء و حیوانات

یکی از شایع ترین والبته جدی ترین موارد و سوانح به هنگام رانندگی در مه برخورد با حیوانات و البته اشیاء و تابلو ها ی کنار جاده است. مراقب حیوانات باشید. گربه، سگ، روباه و نظایر اینها ممکن است وسط جاده باشند و نتوانید آنها را ببینید. معمولا این حیوانات به نور خودروی شما در مه خیره می شوند و در وسط جاده می مانند و این مورد احتمال برخورد را افزایش می دهد.

لغزندگی و یخ زدگی در مه

خطر دیگری که شما کاربران هاو کن یو به هنگام رانندگی در مه با آن روبه رو می شوید یخ زدگی مه بر روی جاده است که لغزندگی را تا چندین برابر افزایش می دهد. پس مراقب مه در حال انجماد باشد. در برخی اقلیم ها مه که نزدیک درجه ی انجماد قرار داشته باشد می تواند بر اثر تماس با سطوح سردی نظیر جاده ها یخ بزند. وقتی این اتفاق افتاد، یخ سیاه تشکیل می شود که شما هیچ دیدی نسبت به ان ندارید.

توقف رانندگی در صورت نیاز

رانندگی در مه _ هاو کن یو

گاهی اوقات شدت و البته حجم مه به حدی بالاست که شما تقریبا دید خود را از دست می دهید و یا دید شما به کمتر از یک متر می رسد. اینجاست که ریسک رانندگی بسیار بالا می رود و احتمال ایجاد سانحه چندین برابر می شود. اگر قدرت دیدتان بسیار کم است و جایی را نمی بینید کنار بزنید. البته پیدا کردن و تشخیص مکان ایمن برای توقف بسیار مهم است. در این امر دقت کنید. فراموش نکنید که چراغ خطرهایتان را روشن کنید تا سایر رانندگان هم متوجه حضور شما در کنار جاده بشوند.

استفاده از خطوط راهنما

از سمت راست جاده به عنوان راهنما کمک بگیرید. با این کار با ماشین هایی که از روبرو می آیند برخورد نمی کنید و یا نور چراغ های جلوی ماشین های روبرویی دیدتان را مختل نمی کند. کافیست خط سمت راست کنار جاده را به هنگام رانندگی مد نظر داشته باشید و سعی کنید تا حد امکان بدون آنکه از جاده خارج شوید نزدیک این لاین و در لاین خود رانندگی کنید.

همراهی و کمک سایرین در رانندگی در مه

سایر سرنشین های خودرو باید نهایت دقت و توجه را برای همراهی و کمک به شما به هنگام رانندگی در مه داشته باشند. از این افراددرخواست کمک کنید. از سایر سرنشینان ماشین درخواست کنید تا حواسشان به موانع و ماشین های دیگر روی جاده باشند تا اتفاقی نیفتد. مطمئنا چند نفر دقت و تجه بیشتری خواهند داشت.