پولیش به اصلاح یک روند کار برای از بین بردن لکه ها و خش های سطحی است. رنگ بدنه خودرو بین ۱۰-۱۸ لایه رنگ داشته و هربار که بدنه ماشین پو‌‌لیش میشود یکی از این لایه ها برداشته شده و خط و خش موجود در آن لایه از بین میرود. اما پو‌لیش کردن مشکلات خاص خود را نیز دارد. به عنوان مثال اگر برای دفعات زیادی پو‌لیش کنید، به رنگ اصلی بدنه آسیب خواهد رسید. همچنین در صورتی که پو‌لیش به صورت حرفه ای و با دانش قبلی انجام نشود ممکن است خساراتی را در رنگ ماشین به بار بیاورد. در ادامه ی این مقاله از هاو کن یو روش های پو‌لیش و مراحل درست انجام دادن آن را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

انواع پولیش

پو‌لیش به دو نوع دستی و ماشینی مورد استفاده قرار میگیرد. هر کدام از این پو‌لیش ها موارد استفاده خاص خود را دارند. به عنوان مثال پو‌لیش به صورت ماشین طبعا سریع تر و آسان تر است و برای سطوح بزرگ و صاف بدنه استفاده می شود. اما پو‌لیش دستی مناسب برای سطوح کوچک که ماشین توانایی دسترسی به آن نقطه را ندارد است. درست نیست که عده ای پولیش ماشینی را بهتر و مدرن تر میدانند چرا که ممکن است برای کیفیت بالا تر پولیش ستی استفاده شود.

در زیر روش پولیش با استفاده از ماشین را شرح داده ایم. لازم به ذکر است که پولیش با استفاده از دست نیز تقریبا به همین صورت عمل میکند.


چگونه خودرو را صحیح بشوییم ؟


وسایل مورد نیاز

در این آموزش به موارد زیر نیاز خواهید داشت. باید یادآور شویم که این وسایل در بازار ایران موجود بوده و دارای قیمت گزافی نیستند. پس میتوانید آنها را از فروشگاه ها تهیه کرده و مراحل بعد را طی کنید.

  • دستگاه پولیش (میتوانید از دستگاه فرز سنگ نیز استفاده نمایید)
  • دستکش
  • چراغ قوه
  • پد اسفنجی دستگاه پولیش
  • مایع پولیش
  • یک پارچه یا حوله تمیز

شستشو پیش از پولیشچگونه پولیش بزنیم www.howcanu.com

اگر خودرو شما کثیف است و گل و لای زیادی به آن چسبیده قبل از انجام عمل پولیش میبایست خودرو را به دستی بشویید. شستشوی اتوموبیل به شما کمک میکند که لکه سطحی را از خط و خش عمیق تشخیص بدهید. در صورتی که میخواهید خودروی خود را به درستی و بدون آسیب به بدنه بشویید می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

چگونه خودرو را حرفه ای بشوییم ؟

آماده سازی خودرو

چگونه پولیش بزنیم www.howcanu.comحال که بدنه خودور شما تمیز است میتوانید لکه های واقعی و خطوط اضافی را بر روی بدنه ببینید. در مرحله بعد باید خودور را برای پولیش آماده کنید. اگر در اطراف محل هایی که قصد پولیش آنها را دارید اجسام فلزی، کرومی و پلاستیکی وجود دارد آنها را با استفاده از چسب یا پلاستیک همانند تصویر بپوشانید. به عنوان مثال در این آموزش محل مورد نظر کاپوت ماشین است. پس آرم خودرو، دستگیره ها و چراغ های کرومی ماشین پوشانده شده است. (به تصاویر نگاه کنید)

نکته
همانطور که در بالا گفته شد پو‌لیش یک لایه از رنگ خودرو را بلند کرده و از بین میبرد پس برای اینکه قطعات فلزی و براق خودرو از بین نروند حتما آنها را بپوشانید.

آماده کردن دستگاهچگونه پولیش بزنیم www.howcanu.com

پد اسفنجی که در شکل با رنگ زرد مشخص است را به صفحه دوار ماشین پولیش بچسبانید. سپس همانند تصویر از مایع پولیش بر روی پد ریخته به طوری که ماده تقریبا کل سطح پد را بپوشاند. سپس دستکش ها را بر دست کرده و روی کل پد بمالید. این کار باعث میشود که مایع پولیش کاملا به خورد پد رفته و در کل عملیات پو‌لیش داشته باشید. پس از اینکه تمام سطح پد یکپارچه شد، ۳ نقطه همانند مثلث از مایع پولیش بر روی پد بریزید.

پو‌لیش زدن
چگونه پولیش بزنیم www.howcanu.com

پد را روی بدنه ماشین قرار داده و کمی به آن فشار بیاورید. فشار دستگاه نباید به حدی باشد که باعث ضربه و قر شدن ماشین شود. در صورتی که نمیدانید باید دقیقا چقدر به بدنه فشار آورد نگران نباشید. میزان فشار دقیق را بعد از چند دقیقه کار با دستگاه متوجه خواهید شد. حال دستگاه را روشن کرده و به آرامی به جلو و عقب بکشید. بهترین الگوی حرکت برای دستگاه بر روی بدنه مانند زیر است.

به یاد داشته باشید که آرام حرکت کردن در امر پولیش زدن بسیار مهم است. هرچه حرکت دستان آرام تر باشد در نهایت بدنه ای براق تر و زیبا تر خواهید داشت.

نکته
زمان پو‌‌لیش به خود شما بستگی دارد. اما دقت کنید که بیش از حد مواد بر روی بدنه باقی نمانند تا رنگ دچار آسیب نشود.

کنترل کیفیت
چگونه پولیش بزنیم www.howcanu.com

حال که عملیات پو‌لیش تمام شده است، میتوانید با استفاده از یک چراغ قوه کیفیت کار انجام شده را کنترل کنید.