خرید لاستیک اتومبیل راحت است. اما چیزی که مهم و سخت است انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو می باشد. به همین دلیل قبل از خرید باید توجه داشته باشید که چه نوع لاستیک و برای چه شرایط و آب و هوایی نیاز دارید. با هاو کن یو همراه باشید تا همه چیز را درباره تایر خودرو بیاموزید.

بیشتر لاستیک های خودرو به سه نوع اصلی تقسیم می شوند: تمام فصل، تابستان و زمستان

اکثر مردم لاستیک های تمام فصل را خریداری می کنند زیرا هم ارزان تر است و هم کاربردی تر و لازم نیست برای تابستان و زمستان مجموعه لاستیک های جداگانه داشته باشند.

لاستیک های تمام فصل کارایی و کیفیت خوبی دارند. اما هیچ وقت در بخش های مختلف ایده آل نیستند. لاستیک های تابستانه عملکرد خوبی برای فرمان پذیری و ترمز در جاده های خشک و مرطوب دارند اما اصلا بدرد جاده های لغزنده و برفی نمی خورند. لاستیک های زمستانی برند های عالی و معروفی برای جاده های برفی و لغزنده می باشند اما در جاده های خشک و مرطوب فقط بدرد ترمز گرفتن می خورند.

در هر نوع از تایر ها در بخش های مختلف عملکرد های متنوعی وجود دارد که برای شما در نمودار زیر آن ها را آماده کرده ایم.

همانطور که مشاهده می کنید هیچکدام از تایر ها در تمامی موارد عالی نیست. پس برای این که بتوانید بهترین لاستیک را برای خودرو خود انتخاب کنید، سه مرحله زیر را دنبال کنید.

لاستیک با چه سایزی نیاز دارید؟

چگونه لاستیک خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

در مرحله اول باید به سراغ برچسب اطلاعات که بین درب سمت راننده خودرو قرار دارد بروید و اطلاعات لازم برای لاستیک را که به صورت P215/60R16 94T می باشد را مشاهده کنید. این اطلاعات نشان دهنده ابعاد و اطلاعات لاستیک می باشد. قسمت اول که P215/60R16 می باشد که P نشان دهنده این است که مناسب خودرو شخصی می باشد و ۲۱۵ نشاندهنده پهنای لاستیک، ۶۰ نشاندهنده نسبت ارتفاع دیواره ها به پهنا و ۱۶ فاق لاستیک یا قطر رینگ می باشد و قسمت دوم ۹۴T که عدد نشاندهنده میزان بارگیری ماشین و حرف نشان دهنده میزان سرعت می باشد.

چگونه لاستیک خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

چگونه می توانید تمام کد ها و تاریخ ساخت تایر خودرو را کد گشایی کنید؟

حال با استفاده از این اطلاعات می توانید لاستیک مورد نظر را از نظر ابعاد برای خرید انتخاب کنید.

چه نوع تایری نیاز دارید؟

چگونه لاستیک خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

بسیاری از وب سایت ها و فروشگاه های کوچک لیستی از لاستیک های موجود با اندازه های دلخواهتان به شما می دهند اما برای خرید یک لاستیک مناسب نیاز به بررسی دقیق تر و عمیق تری می باشد تا بتوانید بهترین را انتخاب کنید.

چگونه در کمتر از ۵ دقیقه تایر پنچر را تعمیر کنیم؟ +ویدئو

تایر های تمام فصل(All-season tires):

چگونه لاستیک خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

این دسته از تایر ها بیشتر در دونوع S و T speed rating می باشند که نشان دهنده حداکثر سرعت برای لاستیک ها می باشد. برای S حداکثر سرعت حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و برای T حدود ۱۹۰ کیلومتر در ساعت می باشد. این لاستیک ها انتخاب خوبی برای سفر های طولانی و خودرو های معمولی و شاسی بلند می باشند.

تایرهای تمام فصل قدرتمند تر (Performance all-season tires):

چگونه لاستیک خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

این دسته در بخش درجه بندی سرعت در دو نوع H و V می باشند که به ترتیب حداکثر سرعت آن ها ۲۱۰ و ۲۴۰ کیلومتر در ساعت می باشد. این تایر ها بصورت ارتقا در اتومبیل های جدید تر استفاده می شوند.

تایر های تابستانی و با عملکرد بسیار بالا (UHP all-season and summer tires):

چگونه لاستیک خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

این نوع تایر ها به طور معمول در رنج سرعت Z,W  و Y  قرار دارند که به ترتیب حداکثر سرعت آن ها بیشتر از ۲۴۰، ۲۷۰ و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می باشد. از این نوع تایر ها بیشتر برای خودرو های اسپورت و چهار در استفاده می شود.

چگونه می توانید لاستیک یا تایر خودرو را حرفه ای بشویید؟

تایر های زمستانی و برفی (Winter/snow tires):

چگونه لاستیک خوب بخریم ؟ www.howcanu.com

این نوع تایر ها به سادگی توسط علامت کوهستان و سمبل برف مشخص شده اند که می توانید آن را شناسایی کنید. این دسته از تایر ها دارای عاج های بسیار شلوغ تر و بزرگتری هستند، در برخی از آن ها میخ های ریزی وجود دارد که دیگر نیاز به بستن زنجیر چرخ نیست و مخصوص جاده های لغزنده و برفی هستند.

چگونه زنجیر چرخ ببندیم؟

اولویت هایتان برای خرید تایر چیست؟

بیشتر مردم نسبتا پس از گذشت زمان و تمام شدن انقضا لاستیک به سراغ جایگزینی مستقیم آن لاستیک می روند. اما اکنون بیشتر مردم تمایل دارند هنگام تعویض لاستیک درباره تغیر مدل و سازگاری با شرایط آب و هوایی بیشتر تحقیق کنند.

پس بسیار مهم است که قبل از خرید تمام اولویت هایتان را مشخص کنید. برای این کار ابتدا درباره شرایط آب و هوایی منطقه خود و همچنین نوع جاده ها تحقیق به عمل آورید. سپس به سراغ وب سایت ها و فروشگاه ها بروید و اطلاعات موجود درباره تایر ها را کسب کنید و گزینه های مورد علاقه خود را بر اساس ابعاد و اولویت هایتان انتخاب کنید و برای خرید آن ها اقدام کنید.