آموزش رانندگی به فرزندان از آن دست چالش هایی است که هر پدر و مادری با آن رو به رو است، جدای از این موضوع که این مهارت ها باید در آموزشگاه های رانندگی اتفاق بیافتد ولی عموما پیش از این زمان آموزش هایی باید از جانب پدر و مادر باید به فرزندان داده شود. در این مقاله به این آموزش ها خواهیم پرداخت. همراه ما باشید

آیا تا به حال فرزند نوجوان تان از شما خواسته است تا به او بیاموزید که چطور رانندگی کند؟ اگر بله برنامه شما برای آموزش این مهارت به آن ها چیست؟ آیا سن مناسبی را انتخاب کرده اید برای این آموزش؟ آیا فرزند شما به حدی به بلوغ اجتماعی و فرهنگی رسیده است که بتواند از پس قوانین رانندگی بر بیایید؟ قوانین راهنمایی رانندگی چه نظری در این رابطه دارد.

فرزندان می خواهند رانندگی را بیاموزند تا با دوستان خود به گردش بروند. یا بتوانند مقداری بر اعتماد به نفس خود بدین وسیله بیافزایند. با هر هدفی که آن ها علاقه مند به رانندگی شده اند به هر حال روزی باید این مهارت را یاد بگیرند. در این مقاله نکاتی به شما می گوییم تا بتوانید به نوجوانان خود آموزش دهید که چطور با آرامش و حوصله رانندگی کنند.

قوانین و مقررات برای آموزش رانندگی به فرزندان

سن قانونی برای رانندگی کردن 18 سال است و قبل از این سن به صورت قانونی همچین امکانی مهیا نشده است ولی شما می تواند در محیطی امن و ایمن و شرایطی مناسب با مدیریت و توجه خودتان کم کم مهارت هایی را به فرزندان خود بیاموزید تا به هنگام رسیدن به 18 سالگی کار سختی پیش رو نداشته باشند.

روی قوانین جاده ای و رانندگی یک بررسی و مرور گسترده با فرزندتان داشته باشید. به صورت ضمنی با قوانین نانوشته و نانوشته رانندگی آشنایشان کنید و کلیت ها را در این رابطه با ان ها به اشتراک بگذارید. ممکن است نوجوان شما این قوانین را از دفترچه راهنما یا مربی رانندگی یاد گرفته باشد. کتاب منتشر شده توسط راهنمایی رانندگی بهترین مرجع برای این کار است.

فضای مناسب برای آموزش انتخاب کنید

همیشه بهتر است که آموزش را در فضایی باز یا در محوطه ای بدون تردد شروع کنید. زمانی که نوجوان شما در رانندگی بهتر شد، می توانید در خیابان های شهرتان به او آموزش رانندگی دهید. حتما حواستان باشد که از هر نظر محیط ایمن باشد و تردد خودرویی و انسانی در این منطقه صورت نگیرد. همچنین وجود پرتگاه و موانع زیاد نیز خطر آفرین هستند که باید به ان ها دقت کافی داشته باشید.

آشنایی با خودرو

قبل از شروع آموزش، به نوجوان خود عملکردهای اصلی ماشینی که با آن رانندگی می کنید را توضیح دهید. شاید بهتر باشد با یک جست و جوی ساده به صورت ویدئویی با فرزندتان عملکرد های ماشین و آموزشی مختصر را مرور کنید.  به نوجوان خود بگویید که کارت بیمه و کارت ماشین را در چه محلی قرار می دهید. همه ی کارکردهای اتومبیل و نحوه عملکرد موتور، ترمز، سیستم برق و … را توضیح دهید. و تا زمانی که مطمئن شوید که او کاملا متوجه شده، موارد ذکر شده را تکرار کنید.

آشنایی با عملکرد های خودرو پیش از رانندگی

به نوجوان خود نشان دهید که هر جزء ماشین چگونه عمل می کند. اجزایی مانند چراغ ها، کمربندها، برف پاک کن، چراغ راهنما، بوق، چراغهای اضطراری و فلاشر، تنظیم صندلی، آینه و … را با هم مرور کنید. یکبار اجازه دهید فرزند شما تک تک این موارد را مرور کنید و با تمامی انکاناتی که در خودروی شما مهیا شده است آشنا شود.

استارت زدن و شروع به حرکت

به فرزند خود بگویید که اتومبیل را روشن کند و پدال ها را به او معرفی کنید، بگویید چطور حرکت کند و سرعت بگیرد و از حرکت بایستد و اتوموبیل را متوقف کند.

بر رانندگی فرزند خود کنترل کامل داشته باشید

زمانی که به نوجوان خود آموزش می دهید که چطور رانندگی کند، همیشه در صندلی شاگرد بنشینید و صبور و خونسرد باشید، فریاد نزنید و نوجوان تان را عصبی نکنید. مهم است که رفتار خود را مدیریت کنید. شما برای تکرار گفته های خود کنار فرزندتان هستید و با اشتباهات متوالی نباید واکنشی عصبی داشته باشید هرگز اجازه ندهید سرعت خودرو زیاد شود و یا غیر قابل کنترل باشد. مدام مسیر و واکنش های فرزند خود را مرور کنید.

مرور کردن

زمانی که نوجوان شما رانندگی می کند، چه در پارکینگ و چه در خیابان، وقتی درس را تمام کردید، نکات و راهنمایی های لازم را ذکر کنید. نکات مثیت و منفی و همچنین مهارت هایی که باید با ان کار کند را با وی مرور کنید.

تا دست یافتن به مهارت ها تمرین ها را منظم ادامه دهید

نوجوان خود را تشویق کنید که به تمرین ادامه دهد تا بتواند مهارت‌های رانندگی کردن را کامل و صحیح بیاموزد و به کار ببرد. مطمئنا کلید افزایش مهارت تکرار است. باید وی را در ساعات و روز های مشخص به این کار دعوت کنید تا به مرور این مهارت ها به خوبی فرا گرفته شوند.