اگر زنگ زدگی خودرو به موقع رفع نشود، ممکن است تمام اجزای فلزی خودروی شما را بخورد. تا زمانی که این حفره های زنگ زده ترمیم نشوند، به گسترش و بزرگ شدن ادامه خواهند داد. برای تعمیر یک لکه زنگ زده در اتومبیل ابتدا باید زنگ آهن و قطعه فلز آسیب دیده را پاک کرد و سپس سوراخ را با یک پر کننده بدنه فایبرگلس پر کرد.

1. از بین بردن زنگ زدگی


دستکش کار و محافظ چشم بپوشید
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

وقتی زنگ زدگی را از فلز جدا می کنید، قطعا پوسته پوسته خواهد شد. ممکن است تراشه ها وارد چشمان شما شوند و صدمات سختی به بار بیاورند. هم چنین در حین کار در معرض خطر زخمی شدن یا خراش خوردن یا بریدگی با فلز دندانه دار و تیز قرار دارید. با پوشیدن دستکش های کار و محافظت از چشم از هر دو اتفاق اجتناب کنید. عینک های محافظ بیشترین حفاظت را از چشمانتان میکنند، اما عینک ایمنی معمولی هم کافی خواهد بود. دستکش های کار چرمی بیشترین حفاظت را از خراش ها و بریدگی ها انجام می دهند. اگر اطمینان بیشتری برای محافظت می‌خواهید، حتما از عینک های محافظ و دستکش های کار چرمی استفاده کنید.

رنگ سطح را تا شعاع ۲ اینچ (5 سانتیمتر) از اطراف زنگ آهن با دریل و برس بردارید.
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

مخلوط پرکننده و سخت کننده (هاردنر) به رنگ نمی چسبند، بنابراین شما باید رنگ را از اطراف حفره بردارید. یک برس سیمی متصل به دریل برقی قوی، می تواند به سادگی رنگ اضافی را تمیز کند و حتی می تواند برای از بین برداشتن مقداری از زنگ زدگی استفاده شود. سوهان یا سنباده نیز برای از بین بردن رنگ خوب عمل می کند.

  • می‌توانید برس سیمی مناسب برای دستگاه دریل خود را از فروشگاه‌های ابزارآلات خریداری کنید.
  • همچنین می‌توانید فلپ دیسک ساینده مناسب نیز از فروشگاه ابزارآلات تهیه کنید.

با برش زدن فلز آسیب دیده را از سطح جدا کنید.
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

به طور کامل تمام زنگ زدگی باید از روی سطح برداشته شود. اگر ماشین سنگ‌زنی یا سنگ فرز نداشته باشید میتوانید از قیچی فلزی سنگین برای بریدن آهن زنگ زده استفاده کنید. اگر ماشین سنگ‌زنی دارید، از آن برای جدا کردن سریع همه‌ی زنگ استفاده کنید و با فشار دادن دیسک فرز به فلز زنگ زده تا زمانی که زنگ زدیگی کاملا ناپدید شود، هر زنگ زدگی را که روی فلز در اطراف سوراخ می بینید، از بین ببرید. سنگ فرز روش بهتری برای حذف همه فلز زنگ زده است، اما قیچی هم در اغلب شرایط کار می کند.

به باقی سطوح ضد زنگ بزنید
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

وقتی تمام زنگ زدگی کنده شد، فلزی که در معرض آن قرار دارد، هنوز مستعد زنگ زدن است. کل ناحیه را با ضد زنگ اسپری بکنید. ضد زنگ معمولا به سرعت خشک می شود. یک یا دو دقیقه صبر کنید تا خشک شود. دستورالعمل های روی اسپری ضد زنگ را که برای اطمینان از استفاده درست، دنبال کنید.


چگونه ماشین را پولیش بکشیم ؟


از یک چکش برای ضربه زدن به لبه های حفره به داخل استفاده کنید
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

ممکن است لبه های تیز و دندانه داری وجود داشته باشد که در اثر فرز کردن یا بریدن فلز به جا مانده باشد. از انتهای گرد چکش کوچک استفاده کنید تا لبه ها را به داخل سوراخ بکوبد، تا هنگام استفاده از مخلوط فایبرگلس مزاحمت ایجاد نکنند. ضربه زدن لبه ها به سمت داخل، به شما این امکان را می‌دهد که یک سطح صاف و هموار برای فایبرگلس بسازید.

2. مخلوط کردن فایبرگلس و سخت کننده (هاردنر)


یک ورق واکس روی سوراخ بچسبانید
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

آن را طوری روی سوراخ قرار دهید تا سوراخ نزدیک مرکز کاغذ باشد. از یک یا دو تکه چسب برای نگه داشتن کاغذ واکس روی سوراخ استفاده کنید. بهترین کار این است که این کار را در نور مستقیم خورشید و یا در یک منطقه روشن انجام دهید چون باید بتوانید از روی کاغذ واکس، سوراخ را ببینید.

سوراخ را با یک مارکر روی کاغذ واکس نشان گذاری کنیدزنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

طرح کلی لازم نیست کامل باشد اما باید اندازه و شکل حفره را نشان دهد. کاغذ را به بدنه خودرو با دست فشار دهید تا به شما کمک کند تا سوراخ را بهتر ببینید.

پرکننده فایبرگلس را با سخت کننده مخلوط کنید
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

کمی فایبرگلس را روی یک صفحه کاغذ و یا یک تکه مقوا بریزید، سپس سخت کننده را اضافه کرده و هر دو را به وسیله‌ی یک میخ چوبی یا چوب (آبسلانگ یا قاشقک‌های چوبی پزشکی) مخلوط کنید. دقت کنید که انواع مختلف فایبرگلس از غلظت های مختلف مواد شیمیایی استفاده می کنند، بنابراین دقت کنید که دستورالعمل را با دقت بخوانید تا بدانید چقدر باید به پرکننده اضافه شود.

پرکننده و فایبرگلس را به سرعت و به طور کامل مخلوط کنید. تنها حدود ۵ دقیقه وقت دارید تا این مخلوط را درست کرده و اعمال کنید. پرکننده و فایبرگلس معمولا رنگ متفاوتی دارند، بنابراین به راحتی میتوان تشخیص داد که آیا هنوز باید با هم ترکیب شدند یا نه. مواد را تا زمانی که مخلوط به یک رنگ یکدست تبدیل شود، مخلوط کنید.

کاغذ واکس را روی میز بگذارید تا سوراخ رسم شده را ببینید
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

باید بتوانید اندازه و شکل سوراخ را وقتی که مخلوط را روی کاغذ می ریزید، ببینید.

مخلوط را به سوراخ کشیده شده روی کاغذ واکس بزنیدزنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

به هم زدن مخلوط را ادامه دهید و آن را با میخ چوبی خود بردارید و به کاغذ موم، وسط سوراخی که رسم کرده اید بزنید. آن را پخش کنید تا کل دایره شما را پر کند. مخلوط را به هم بزنید و آن را به کاغذ موم اضافه بکنید تا یک قطعه صاف فایبر گلس ایجاد شود.

ریختن مخلوط را ادامه دهید تا زمانی که پخش شود
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

نیم اینچ اطراف سوراخ. این قسمت اضافی اجازه می دهد تا قطعه به فلزی متصل شود که با برس سیمی که اطراف سوراخ را احاطه کرده است، متصل شود. نیازی به دقیق بودن نیست، فقط مطمئن شوید که قسمتی فراتر از محیط بیرونی سوراخ است. اضافه کردن مخلوط را تا زمانی که خود وصله درست باشد ادامه دهید. 25صدم اینچ (۰.۶۴ سانتی متر) ضخامت و حتی بیشتر.

به یاد داشته باشید که به سرعت حرکت کنید چون مخلوط فورا شروع به خشک شدن می کند.

3. به کار بردن مخلوط به وسیله نقلیه


از میخ چوبی برای اعمال مستقیم مخلوط به لبه های حفره استفاده کنید
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

این کار باعث میشود شانس بیشتری در چسباندن آن به بدنه اتومبیل پیدا کنید. با استفاده از میخ، مخلوط فایبرگلس را به آرامی در اطراف لبه سوراخ قرار دهید و سپس میخ را در لبه آن حرکت دهید. لازم نیست زیاد باشد. فقط یک لایه نازک از مخلوط فایبرگلس را اضافه کنید تا به استحکامش کمک کند.

کاغذ موم را با مخلوط بردارید
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

لبه های کاغذ موم را با انگشت های شست و اشاره هر دو دست بردارید و روی اتومبیل بگذارید. مراقب باشید که کاغذ را جمع نکنید تا فرم مخلوط به هم بخورد.

مخلوط را مستقیما به داخل سوراخ فشار دهید تا هم سطح با دیواره ی وسیله نقلیه شود
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

گوشه های کاغذ را محکم بکشید تا صاف شود. سپس کف دست خود را محکم روی چسب بمالید تا به سطح وسیله نقلیه بچسبد. چسب را محکم به داخل سوراخ فشار دهید. از انگشتان خود برای صاف کردن چسب بر روی سطح خودرو استفاده کنید.

یک ساعت صبر کنید تا مخلوط خشک شود
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

این مخلوط ها به سرعت خشک می شوند. در سوراخ های کوچک، ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد تا مخلوط به اندازه کافی خشک شود که بتوان با آن کار کرد. با این حال، مراقب باشید. این توده با جریان هوا خوب خشک خواهد شد. اگر در داخل گاراژ کار می کنید، در گاراژ را باز کنید.

4. سنباده زدن و پایان دادن به فایبرگلس


کاغذ موم را از روی اتومبیل بردارید
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

یک گوشه کاغذ موم را با انگشت شست و سبابه خود تمیز کنید و سپس آن را به آرامی از چسب جدا کنید. اگر به وصله با کشیدن کاغذ موم صدمه ای وارد شود، پس هنوز خشک نشده است. یک ساعت دیگر صبر کنید، پس سعی کنید دوباره آن را بکشید. اگر خشک بود، کاغذ موم را به طور کامل بردارید. چسب فایبرگلس در جای خود باقی خواهد ماند و کاغذ موم برداشته می شود.

هر گونه نقص را با کاغذ سنباده و آب رفع کنید
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

اگر هر گونه نقص در این قطعه وجود داشته باشد، می توانید آنها را با آب و با استفاده از کاغذ سنباده تمیز کنید. به ریختن آب تا زمانی که سنباده می کشید ادامه دهید. مراقب باشید که بیش از حد بر روی سطح فشار وارد نکنید. اگر بیش از حد سنباده کشیدید، می توانید فایبرگلس بیشتری را مخلوط کرده و آن را به سطح مورد نظر اضافه کنید، بگذارید خشک شود و دوباره سنباده بکشید.

از اسپری پرایمر را برای جلوگیری از زنگ بیشتر استفاده کنید
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

هنگامی که قطعه فایبرگلس صاف و هموار شد، بر روی آن پرایمر اسپری کنید. آن را به خوبی تکان دهید، سپس آن را در حدود ۱۲ اینچ (۳۰ سانتی متر) دور نگه دارید و آن را از چپ به راست حرکت دهید و اسپری کنید. دقت کنید که چسب پوستی و هر فلزی که در معرض آن قرار دارد را پوشش دهید.

بگذارید پرایمر خشک شود. در این مرحله، زنگ زدگی تعمیر شده و دوباره تکرار نخواهد شد.

اگر می خواهید کارتان حرفه ای باشد، در پایان سطح را رنگ کنید
زنگ زدگی خودرو - هاو کن یو

می توانید رنگ اتومبیل را با مراجعه به نمایندگی و دادن شماره شناسایی وسایل نقلیه، خریداری کنید. در حالی که نقاشی یک خودرو یک فرآیند دشوار و پیچیده است، استفاده از یک لایه از رنگ مناسب برای تعمیرات کوچک قابل چشم پوشی است. به سادگی آن را به همان شکلی که پرایمرزدن  را انجام دادید، اسپری کنید.

قوطی را در حدود ۱۲ اینچ (۳۰ سانتیمتر) از منطقه ای که می خواهید نقاشی کنید دور نگه دارید و همانطور که اسپری میکنید به سمت راست حرکت دهید. برای تعمیرات بزرگتر، اگر می خواهید رنگ با کل سطح اتومبیل یکدست باشد، باید تمام قسمتهای اتومبیل را  رنگ کنید. اگر ابزار و تخصص لازم را ندارید، به مراکز مجاز با افراد متخصص در این زمینه مراجعه کنید.