چگونه در ترافیک رانندگی کنیم؟ حال دیگر ترافیک مختص به تهران و آن هم ساعت شلوغ و پرترافیک نیست. در هر شهری و درهر ساعتی از شبانه روز امکان متوجه شدن با یک ترافیک سنگین و یا نیمه سنگین وجود دارد و این شما هستید که باید فرا بگیرید چگونه با این ترافیک سنگین رو به رو شوید و یا چگونه در ترافیک رانندگی کنید. در این مقاله از هاو کن یو به این مقوله خواهیم پرداخت.

ترافیک سنگین و گیر افتادن در آن یکی از دغدغه های هر راننده ای است، مخصوصا اگر جایی قرار داشته باشید و زمان هم به سرعت در حال سپری شدن باشد. ترافیک سنگین شما را ملزم می کند تا نسبت به محیط پیرامونتان آگاهی بیشتری داشته باشید و تمام حواس خود را معطوف به شرایط رانندگی بکنید. هرچند اگر یک سری قواعد کلی را در باب رانندگی ایمن رعایت کنید از شر آن ترافیک سنگین به سلامت بیرون خواهید شد. پس با ما همراه باشید تا این نکات را با هم مرور کنیم.

رانندگی ایمن در ترافیک سنگین

تمام عوامل پرت کننده حواس را از میان بردارید. وقتی ترافیک سنگین است و عبور و مرور به کندی انجام می شود و جاده و اتوبان پر از ماشین است راننده ها بی حوصله و بی قرار می شوند و سعی می کنند ماشین خود را در جاهایی که نباید جا کنند. نباید عوامل مخل تمرکز و پرت کننده حواس دور و برتان باشد. بنابراین:

  • تلفن همراهتان را خاموش کنید یا آن را در حالت ساینت قرار دهید.
  • به سرنشینان ماشین بگویید تا حد امکان سکوت را رعایت کنند و از اظهار نظر و کارشناسی کردن در رابطه با مشکلات و مقصران این مشکل دست بکشند تا از این ترفیک عبور کنید.
  • سعی کنید با یک موسیقی آرامش بخش  این سکوت را لذت بخش ترکنید

با حالت تداعی رانندگی در ترافیک را پیش ببرید

این مدل رانندگی نیازمند چند مهارت است که باید آنها را به کار گیرید تا از وضعیت های خطرناک جلوگیری کنید. باید آماده این باشید تا اگر وضعیت اضطراری ایجاد شد و مثلا ماشینی خواست خلاف کند و جلوی شما بیاید عکس العمل مناسب داشته باشید.

توصیه ما به شما کاربران هاو کن یو مخصوصا در جاده های اصلی و آزاد راه ها و اتوبان ها برای زمانی که با ترافیک مواجه می شوید انتخاب لاین سمت راست است چرا که بنابر هر دلیل، اتفاقی  همچون آتش سوزی، ترمز بریدن ماشین های پشت سر و یا حتی بنا به دلیل دیگری نیاز داشتید خودروی خود را به بیرون از جاده منتقل کنید به راحتی راه برای خارج کردن خودرو باز است. (بگذریم که دسترسی راحت تری هم به شانه خاکی و حرکت اشتباه، رانندگی در مسیر خاکی خواهید داشت که ما جدا این حرکت را نادرست و ناپسند می دانیم)

ترافیک و شرایط جاده را زیر نظر داشته باشید

ماشین هایی که نا ایمن به نظر می رسند، مدام تغییر مسیر می دهند و خلاف می کنند یا سرعت بالا دارند را شناسایی کنید. آن ها را زیر نظر داشته باشید. از جریان ترافیک پیروی کنید. فاصله ی زیادی  با ماشین های جلویی و عقبی رعایت کنید. همیشه راه فرار را بنابر دلایلی که بالا تر ذکر کردیم برای خود در نظر بگیرید.

ساعات شلوغی را در نظر داشته باشید

هر شهری یک ساعت شلوغی دارد و معمولا در شهری مثل تهران بین 4 بعد از ظهر تا 6 یا 8 شب است. یا برای جاده ها و کمربندی های معمولا بعد از ظهر تا شب روز های تعطیل که همه مسافرن قصد بازگشت دارن،  در بسیاری موارد دیده شده که اگر یک ربع زودتر از ساعت شلوغی یا یک ربع بعد از اتمام آن شروع استفاده از خودروی خود کنید از شدت ترافیک ها کاسته می شود ولی بهتر است به گونه ای برنامه ریزی کنید که به این ترافیک ها نخورید.

حواستان به ترافیک پیش رو باشد

حواستان به ترافیک سنگینی که با شما فاصله دارد و هنوز به آن نرسیده اید باشد. وقتی دارید به یک بخش شلوغ جاده نزدیک می شود باید پای خود را از روی پدال گاز بردارید تا از سرعت ماشین کاسته شود. با اینکار هم سرعت ماشین کم می شود هم در مصرف سوخت صرفه جویی می شود. شاید این نکته ساده به نظر برسد ولی شما همیشه در ساعات شلوغی جاده ها هر لحظه پیش بینی رسیدن به ابتدای یک ترافیک سنگین ناشی از تصادف یا رسیدن به ورودی و خروجی ها، را داشته باشید که در لاین های اصلی با توجه به سرعت بالای شما همیشه احتمالا تصادفات به دلیل سرعت بالا و کم بود فاصله طولی را پیش رو خواهید داشت.

بسته به فاصله ای که با ماشین جلویی دارید ممکن است نیاز باشد پای روی ترمز هم بگذارید تا هنگامی که دارید به ترافیک سنگین نزدیک می شود سرعت ماشین به حد قابل قبولی برسد. با کم کردن سرعت، این احتمال وجود دارد که ترافیک قبل از اینکه به آن برسید باز شود. با کم کردن سرعت در مصرف سوخت صرفه جویی می کنید و شانس تصادف را هم کم.

از دنده مناسب در ترافیک استفاده کنید

برای بهبود کارایی موتور ماشین خود از دنده پایین ولی نه خیلی سنگین، استفاده کنید. حتی در ماشین های دند اتوماتیک که معمولا نیازی به تعویض دستی دنده ها نیست مگر برای پارک کردن یا دنده عقب رفتن، گاهی تنظیمات دنده پایین هم وجود دارند. اینها معمولا روی دنده ی ماشین با حرف D و یک عدد نظیر D2 یا D3 مشخص می شوند.

D3 یا 3 معمولا برای توقف و رانندگی استفاده می شوند. D2 یا 2 یا S ( که علامت Slow یا آهسته است) ماشینتان را در دنده دو قفل می کند که اگر در سرازیری یا سربالایی قرار داشته باشید بسیار سودمند است. اگر ماشین در دنده های پایین قرار داشته باشد سریع تر می توان ترمز کرد چرا که ترمز موتور به صورت طبیعی رخ می دهد.

رعایت فاصله طولی در ترافیک

با ترافیک و یا به عبارتی ماشین های جلویی فاصله ای حدودا 2 ثانیه ای را رعایت کنید. باید بتوانید بسنجید که با ماشین های جلویی خود چند ثانیه فاصله دارید. یک ترفند برای رعایت این فاصله این است که مثلا یک تابلو را در کنار جاده انتخاب کنید و همینکه آن ماشین جلویی از آن تابلو عبور می کند شروع به شمردن کنید. وقتی ماشین جلویی با آن تابلو مماس شد دیگر نشمرید.

عددی که روی آن توقف کردید تعداد ثانیه هایی است که باید بین شما و ماشین های جلو فاصله رعایت شود. سرعت خود را هم به همین نحو تنظیم کنید.  هرچقدر تعداد ثانیه ها بین ماشین شما و ماشین های جلویی بیشتر باشد در صورت ترمز ناگهانی یا حادثه ای اضطراری زمان بیشتری برای واکنش خواهید داشت.

باید سعی کنید حتی در بزرگراه ها و اتوبان ها هشت کیلومتر زیر سرعت مجاز رانندگی کنید. مهم این است که هنگام رانندگی حس ایمنی داشته باشید و این یعنی اینکه باید با سرعتی کمتر از سرعت ترافیک رانندگی کنید. هرچند اگر با سرعت خیلی کم رانندگی کنید رانندگان دیگر کلافه می شوند و موقعیت های خطرناکی ممکن است ایجاد شود.

بدین ترتیب از سرعت توقف – عبور به شدت کاسته خواهد شد یعنی اگر ماشین شما و ماشین دیگری به طور بالقوه تصادف کنند خسارت وارده به حداقل می رسد و خسارت فیزیکی زیادی در بر نخواهد داشت. خود را برای مانورهای اضطراری آماده کنید.

نکات کلی برای رانندگی در ترافیک

  • رانندگان کلافه و بی طاقت ممکن است تصمیماتی بگیرند که شما را ملزم به اقدام موثر برای جلوگیری از بروز تصادف می کند. همچنان نگاه خود را از روی ترافیک، کنار اتوبان یا جاده برندارید و مکان هایی را زیر نظر داشته باشید که بتوانید در صورت بروز وضعیت اضطراری ماشین را به آنجا هدایت کنید.
  • اگر خیلی کلافه شدید از جاده خارج شوید. حالت روانی و هیجانی شما بر رانندگی تان تاثیر زیادی می گذارد و اضطراب زیاد بر توانایی شما در عبور از ترافیک تاثیر سوء می گذارد. شما باید از اتوبان خارج شوید و جایی توقف کنید تا آرام شوید و یا جاده ها خلوت تر شوند.
  • چراغ خطر خود را روشن کنید و به سمت کنار اتوبان بروید. اندکی آرام شوید و به موزیک گوش دهید تا با جریان تردد ماشین ها راحت تر شوید.
  • اما این مواردی که تا به حال بیان شد مربوط به رانندگی با خودروی دنده اتوماتیک بود. حالا با خودرویی که دنده دستی دارد چطور باید در ترافیک سنگین رانندگی ایمن کرد؟
  • در اینجا هم باید بین ماشین شما و ماشین جلویی فاصله معقولی باشد. حتی اینجا چون ماشین دنده دستی است باید فاصله ی بیشتری وجود داشته باشد. اینگونه خیالتان راحت است و همچنانیکه ماشین در دنده پایین قرار دارید آرام آرام به جلو می روید. و دیگر نیازی نیست که زمان و انرژی زیادی برای تعویض دنده صرف کنید و خسته شوید و نیازی هم نیست پایتان روی کلاچ باشد. می توانید بسته به موتورتان با دنده 1 یا 2 ترافیک را طی کنید.
  • حواستان به راننده های کم حوصله و بی طاقت باشد که جلویتان می پیچند و وارد فضای خالی مقابلتان می شوند. با ترمز موتور از سرعت ماشینتان کم کنید. ماشین هایی که دنده دستی دارند با رها کردن پدال گاز و تعویض ایمن دنده، یک نیروی ترمزکننده به نام “ترمز موتور” اعمال می کنند. برای تعویض دنده باید صبر کنید تا RPM ماشین در سطح قابل قبولی باشد.
  • وقتی پدال گاز را رها می کنید دستگاه کنترل سوخت موجود در موتور بسته می شود و خلائی را ایجاد می کند که مقاومت موتور را ایجاد می کند و سرعت ماشین را کم می کند. معمولا دنده ی پایین نیروی ترمزکننده  بیشتری را بر ماشین وارد می کند.
  • وقتی ماشین ها به هم نزدیک شدند آرامش خود را حفظ کنید. هر کشوری قوانین رانندگی خاص خود را دارد اما معمولا از رانندگان انتظار می رود که با ماشین روبرویی خود فاصله ی مناسب را رعایت کنند. این بیشتر برای ایمنی ماشین های دنده دستی است چرا که این نوع ماشین ها هنگام تعویض دهنده مقدار کمی به عقب می روند.
  • وقتی ماشین را به دنده یک می زنید و فاصله کمی با ماشین روبرویی دارید، و یا روی سرازیری یا سربالایی قرار دارید هنگامی که می خواهید به دنده یک بزنید گاز بیشتری بدهید و پایتان را از روی کلاچ آرام بردارید.
  • سرعتی را حفظ کنید که از سرعت ماشین های دیگر اندکی کمتر باشد. رانندگان بی حوصله و بی طاقت در ترافیک های سنگین اغلب با سرعت بیشتری رانندگی می کنند. این کار به شدت غلطی است چرا که اگر با سرعت بیش از حد ضروری رانندگی کنید مصرف سوختتان بالا می رود و تاز زودتر هم به مقصدتان نمی رسید چون ترافیک است. برای ماشین های دنده دستی این شرایط بدتر است چون برای تعویض دنده و توقف باید از کلاچ استفاده کنید. یک راه بهتر این است که با سرعت ثابتی که نسبت به ترافیک کمتر است گاز دهید.

اگر به دنبال مهارت های بیشتر و اصول رانندگی هستید این بخش از وبسایت هاو کن یو را به شما پیشنهاد میدهیم.

آموزش اصول مهارت های رانندگی