ناصحیح بودن فشار هوای تایر ها باعث پوسیدگی و حتی ترکیدن تایرها می شود. برای اجتناب از این موارد باید فشار هوای تایرها را چک کنید. هر زمان که ماشین را به پمپ بنزین می برید فشار هوای تایر ها را هم چک کند تا از سلامت آنها مطمئن شوید و با آسودگی خاطر برانید. در این مقاله قصد داریم دو روش را برای بررسی فشار هوایر تایرها به شما معرفی کنیم. با هاو کن یو همراه باشید.

بررسی فشار هوای تایرها
فشار باد تایر - هاو کن یو

1. دفترچه ماشین یا داخل در راننده را بررسی کنید تا نکات و استانداردهایی را در رابطه با فشار هوای تایرها بدانید. در این دفترچه عددی درج شده که آن عدد پایین ترین PSI است که می توان تایرها را تا آن باد کرد و تولیدکننده ی ماشین این عدد را توصیه کرده است. در زیر دلایل بالا بودن باد تایرها بیان شده است:

  • تولیدکننده های اکثر سدان ها و مینی ون ها معمولا یک PSI (پوند به ازای هر اینچ مربع) بین 27 تا 32 اعلام می کنند اما این عدد می تواند تا 40 هم برسد.
  • برای ماشین های بزرگتر نظیر کامیون و تریلر و SUV که باید بار سنگینتر حمل کنندPSI معمولا بین 4 تا 8 است.
  • همچنین توجه داشته باشید که تایرهای عقب و جلو طبق اعلام تولیدکننده به فشار هوای متفاوتی نیاز دارند.

2. درپوش والف تایر را با پیچ گوشتی باز کنید. والف یک میله در اندازه ی مداد (حدود 2 تا 3 سانت) و به رنگ سیاه یا نقره ای نزدیک قاپ تایر است.

فشار باد تایر - هاو کن یو
3. فشارسنج هوا را به طور هموار به روی والف فشار دهید و عدد اعلام شده را ثبت کنید. اگر صدای هیس هیس داد ، فشار سنج محکم نیست و برای خوانش دقیق فشار هوا به اندازه ی کافی هموار نیست. زاویه ی فشار سنج را باید تنظیم کنید.

فشار باد تایر - هاو کن یواگر دارید از فشارسنج دیجیتالی استفاده می کنید ممکن است لازم باشد دکمه ای را فشار دهید تا فشار هوا خوانده شود. ممکن است هم هست لازم نباشد. اگر دارید از یک فشارسنج معمولی استفاده می کنید باید به صورت خودکار بتوانید بعد از وارد کردن میله ی فشار سنج عدد مورد نظر را قرائت کنید.

4. درپوش والف را سر جایش بگذارید. درپوش هوای داخل را نگه نمی دارد اما رطوبت و الودگی را از مکانیسم والف که هوا را داخل نگه می دارد دور می دارد. اگر دیدید که عدد اعلام شده مطابق با عدد توصیه شده یتولیدکننده است مشکلی نیست. اما اگر فشار داخل تایرها ناکافی بود باید آنها را پر کنید. حواستان باشد که طبق مقدار توصیه شده هوا داخل تایرها کنید.

فشار باد تایر - هاو کن یو

ملاحظاتی در باب عملکرد تایرها و سوخت

فشار باد تایر - هاو کن یو1. یادتان نرود که مقدار هوای اعلام شده برای تایرها توسط تولیدکننده لزوما به عملکرد بهینه ی تایرها ختم نمی شود. این مقدار اعلامی ایده آل است اما اگر چند پوند هوای بیشتر به تایرها وارد کنید موجب صرفه جویی در مصرف سوخت می شود. در مجموع باید گفت که افزودن چند پوند PSI بیشتر از لذت و خوشایند بودن رانندگی تان می کاهد پس حواستان باشد. همچنین، افزایش هوای تایر ممکن است به ناهموار شدن فرسودگی تایرها، طولانی شدن فاصله برای ترمز کردن ختم شود. پس یادتان باشد که تایرها را بیش از حد باد نکنید.

فشار باد تایر - هاو کن یو2. تصور صحیحی در مورد حداکثر عدد اعلام شده برای فشار هوای تایر که در دفترچه ماشین درج شده داشته باشید. این تصور غلط وجود دارد که عدد اعلام شده توسط تولیدکننده حداکثر فشار هوای مورد نیاز است و بیش از آن نمی توان هوا وارد تایر ها کرد. حقیقت قضیه این است که حداکثر فشار فشاری است که تایرها با آن حداکثر میزان بار را حمل می کنند. به محض اینکه تایرها را فراتر از حداکثر اعلام شده باد کردید، خود را برای اتفاقی ناگوار و عملکردی بد آماده کنید. اگر تایرها فشار هوای سنگین تری حمل کنند، چاله های داخل خیابان و جاده فاجعه برایتان به بار می آورند.

فشار باد تایر - هاو کن یو3. اگر با ماشین سنگین خود حمل بار می کنید و یا ماشینی را بوکسل می کنید هوای تایرهای عقبی را بیشتر کنید. مخصوصا لگر مسافت طولانی را می خواهید طی کنید. نگران نباشید و با خیال راحت چند پوند PSI به تایرهای عقبی اضافه کنید تا از وزن بار کاسته شود. وقتی هم که بار را خالی کردید باد اضافه ی تایرها را خالی کنید و به حالت قبل و استاندارد بر گردانید.

فشار باد تایر - هاو کن یو4. فشار هوای تایر های خود را در هر فصل چک کنید. در هوای سرد فشار هوا کاسته می شود و در هوای گرم فشار هوا افزایش می یابد. از این جهت بسیار مهم است که فشار هوای تایرها را در هر فصل چک کنید.

فشار باد تایر - هاو کن یو5. هرگز با چشم فشار هوای تایر ها را نسنجید. تنبلی را کنار بگذارید. با چشم اگر بخواهید فرق بین PSI 20 با 10 PSI را بگویید خیلی سخت است. علاوه بر این تایرها معمولا در کناره ی خوبی مقداری برجستگی دارند. اگر تایرها را باد کنید تا برجستگی از بین برود ریسک این وجود دارد که تایرها را بیش از حد باد کنید و از مقدار استاندارد و بهینه عبور کنید.