چگونه موتور را بشوییم؟ چگونه موتور سیکلت را تمیز کنیم؟ امروز با شما کاربران آموزش تمیز کردن موتور سیکلت را به صورت تصویری و مرحله به مرحله پیش رو داریم که با یکدیگر این آموزش را پیش می رویم. با ما همراه باشید.

تمیز کردن انواع موتور سیکلت از نوع های عمومی گرفته تا حرفه ای فقط برق انداختن چند قطعه معمولی نیست و چنانچه صحیح و مرتب به موتور خود رسیدگی نکنید در بلند مدت شاهد خسارت هایی ناشی از عدم رسیدگی خواهید بود. این امر در مورد موتور های گران قیمت تر و حرفه ای تر جدیت بیشتری پیدا می کند. تمیز کردن موتور سیکلت کار سختی نیست و آنچنان هم به وسایل و تجهیزات عجیب و غریب احتیاج نخواهید داشت.

چگونه می توانید لاستیک یا تایر خودرو را حرفه ای بشویید؟

آماده کردن موتورسیکلت برای شست و شو 

 

سرد کردن موتر سیکلت

14

این مورد بسیار مهم است و باید بدانید که چنانچه تصمیم به شست و شوی موتور سیکلت گرفته اید و موتور سیکلت هنوز از آخرین استفاده سرد نشده است باید مدتی منتظر بمانید. پاشیدن آب سرد و یا هر مایع یا ماده با دمای پایین بر روی موتور، آن هم زمانی که موتور حرارت دارد می تواند یک فاجعه باشد. این تغییر دمای ناگهانی می تواند به راحتی باعث ترک و شکستگی در محفظ های فلزی موتور شود.

وسایل مورد نیاز برای شست و شوی موتورسیکلت

11

زمانی که منتظر هستید تا موتور سیکلت و اجزای موتور سرد شوند می توانید اقدام به جمع آوری وسایل مورد نیاز برای شست و شو کنید. برای این کار به وسایل زیر احتیاج خواهید داشت.

  • یک ظرف آب
  • یک یا دو عدد اسفنج
  • چند تکه پارچه یا دستمال
  • تمیز کننده چربی ها یا WD-40
  • مسواک قدیمی یا وسیله ای شبیه به آن
  • واکس موتور سیکلت
  • پولیش و تمیز کننده فلزات آب کروم شده
  • مایع شوینده

تمیز کردن و شست و شوی زنجیر موتورسیکلت

10

شما می توانید با تمیز کردن و شست و شوی زنجیر موتور سیکلت شروع کنید. برای این کار ابتدا با یک دستمال گریس، روغن و مواد اضافه را از روی زنجیر پاک کنید و دقت کنید که گریس ها و مواد چرب بر روی بقیه قطعات نماند.  حال می بایست اقدام به از بین بردن گریس و روغن های قدیمی از روی زنجیر کنید که برای این کار از یک اسپری از بین برنده گریس و یا با رعایت ایمنی و دقت بالا از برخی از مایع های سوختی می توانید کمک بگیرید.

  • همچنین شما از WD-40 هم که قابل تهیه از لوازم خودرو فروشی هست، می توانید استفاده کنید.
  • پس از به پایان رسیدن کار تمیز کردن و شست و شو دقت کنید که مجدد زنجیر را میبایست روغن کاری و روان کنید.

تمیز کردن قسمت های غیر کرومی موتور

09

قبل از اینکه اقدام به تمیز کردن قسمت های اساسی موتور سیکلت و خود موتور کنید می بایست قسمت های غیر کرومی موتور را با استفاده از مقداری آب و همچنین مسواک و یا وسیله ای شبیه به آن تمیز کنید. این کار را مخصوصا در شیار ها و یا مکان هایی که چندان دسترسی ندارید با دقت بیشتری انجام دهید و خوب تمیز و سپس خشکشان کنید. در صورت لزوم از WD-40 هم می توانید کمک بگیرید.

شست و شوی بدنه 

آب کشی با آب سرد

05

برای شست و شوی بدنه ابتدا با یک آب پاشی ساده میبایست گرد و غبار و آلودگی های سطحی را از بین ببرید. دقت کنید که از یک آب پاشی ساده با استفاده از شلنگ کمک بگیرید و از جت واتر و یا آب با فشار بالا به هیچ وجه استفاده نکنید.

کشیدن اسفنج بر روی بدنه

07اسفنج را در یک ظرف آب و یا در صورت نیاز مقداری آب و مایع شست و شو بزنید و سپس بر روی تمام بدنه موتور بکشید، البته دقت کنید که برخی از شوینده ها ممکن است در شرایط خاص (همچون پس از موتور سواری در جاره های برفی و بارانی) و یا به دلیل ترکیبات شیمیایی صدمه هایی در بلند مدت به رنگ ها و یا حتی بدنه بزنند.

تمیز کردن قسمت های غیر فلزی

تمیز کردن موتور سیکلت

تمیز کردن موتور سیکلت

 

برای تمیز کردن قسمت های غیر فلزی با خیال راحت می توانید مقداری صابون مایه را در یک ظرف آب ریخته و با کف ایجاد شده و اسفنج اقدام به تمیز کردن این قسمت ها کنید. در صورت نیاز این کار را چند بار تکرار کنید

آب کشی مجدد موتور سیکلت

08

پس از اینکه تمامی قسمت ها را با استفاده از اسفنج و کمی شوینده به خوبی تمیز کردید و اسفنج کشیدید حال مجدد به سراغ شلنگ آب رفته و با فشار مناسب اقدام به از بین بردن جرم های پاک شده و کف ها کنید. در این حین اگر متوجه لکه و یا قسمت تمیز نشده شدید مجددا به سراغ اسفنج و آب و کف بروید.
دقت کنید که هر بار برای آب کشی از آب سرد استفاده کنید.

دستمال بکشید و اجازه دهید بدنه خشک شود

04

پس از اتمام آب کشی میبایست با یک دستمال مجدد ضمن تمیز کردن نهایی اقدام به گرفتن آب های به جا مانده بر روی بدنه کنید. هرگز موتور آبکشی شده را بدون خشک کردن در زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید چرا که با کِدری رنگ و یا حتی رنگ پریدگی  بدنه مواجه خواهید شد. این موضوع در رابطه با خودرو و رنگ بدنه آن هم صدق می کند.

تمیز کردن محل نشستن

03

معمولا در تمامی موتور های محل قرار گیری شما بر روی موتور به صورت چرمی و یا موارد مشابه پوشش داده شده است. از پر کاربرد ترین مواد می توان به پلاستیک های وینیل و یا چرم ها اشاره کرد. با گذر زمان و عدم رسیدگی ضمن کثیف شدن شما شاهد ترک و پارگی در این قسمت ها خواهید بود. استفاده از کرم های مخصوص هر یک که قابل خریداری هستند یک امر ضروری برای هر مو تور سیکلت به حساب می آید.

  • به هیچ عنوان از مواد شوینده شیمیایی برای تمیز کردن این قسمت استفاده نکنید.

برق انداختن موتورسیکلت

از بین بردن جرم ها با tar remover

02کدام موتور سوار حرفه ای است که قبل از سوار موتور شدن اقدام به برق انداختن قسمت های فلزی و آب کاری شده موتورسیکلت نکند و برقشان نیاندازد. معمولا بر روی قسمت های فلزی یک لایه جرم می نشیند که سبب تیره تر شدنشان  می شود و بهر احتی هم تمیز نمی شوند. برای برق انداختن و از بین بردن این لایه جرم شما می بایست از یک tar remover  کمک بگیرید که وسیله ای کاربردی برای بر انداختن و آشنا برای کسانی است که در کارواش کار می کنند.

تمیز کردن قسمت های آلومنیومی چرخ ها با مایع شوینده

06

در بسیاری از موتور های جدید از چرخ های آلومنیومی به سبب سبک بودن این فلز استفاده می شود. برای تمیز کردن این قسمت از موتورسیکلت همان آب و مقداری مایع شوینده کفایت می کند. ابتدا با اسفنج تمیز کرده و سپس با آب سرد آب کشی کنید. در پایان با یک دستمال مناسب اضافه آب را از روی آن از بین ببرید.

استفاده از واکس خودرو یا موتور

01

در نهایت برای جلوگیری از آلودگی مجدد و همچنین ایجاد یک لایه محافظ به راحتی با خریداری کردن یک واکس موتور یا خودرو می توانید کمک بگیرید که پس از تمیز کردن و خشک کردن موتور باید استفاده شود. حتما راهنمای استفاده بر روی واکس را به خوبی مطالعه کنید و سپس استفاده کنید.