چگونه تنها زندگی کنیم؟ (کنار آمدن با تنهایی و لذت‌بخش کردن آن)

تنهایی دو بخش دارد. بخشی ناخوشایند و بخش دیگر لذت‌بخش. در طول زندگی با شرایطی مواجه می‌شوید که ناچار به تنها زندگی کردن هستید. اگر بنا بر هر شرایطی قصد تنها زندگی کردن دارید و نمی‌خواهید این دوران برای شما سخت بگذرد با این مقاله همراه باشید.

 چه بسته به میلتان باشد و چه به اقتضای شرایط، تنها زندگی کردن معایب بسیاری دارد؛ اما شاید یکی از جدی‌ترین معایب آن احساس تنهایی داشتن است. این‌که گاه‌به‌گاه احساس تنهایی داشته باشید، امری طبیعی است، اما  از خود بپرسید که چرا وقتی‌که تنها نیستید و لزومی ندارد، بازهم باید این حس به شما دست دهد. این احوالات ناخوشایند ریشه در مشکلاتی دارند که باید برطرف شوند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چگونه این مشکلات و حس ناخوشایند را می‌توانیم برطرف کنیم و درعین‌حال به زندگی تنهای خود ادامه دهیم. همراه ما باشید

خانه خود را از دنیای بیرون جدا نکنید

چگونه تنها زندگی کنیم؟ _ هاو کن یو

اجازه ندهید تنها زندگی کردن شمارا از دنیای بیرون و تعامل با دیگران جدا کند. پرده‌های را کنار بزنید و اجازه دهید نور وارد منزل شود. با همسایگان در تعامل باشید. سعی نکنید به دور خود و مکانی که در آن زندگی می‌کنید حصار بکشید.

این‌که خود را در تنهایی‌تان غرق کنید امری آسان است، حتی در ابتدا می‌تواند هیجان‌انگیز هم باشد؛ اما قرار گرفتن در این شرایط برای بلندمدت باعث می‌شود هجمه زیادی از احساسات متزلزل و نگرانی به سمتتان روانه شود و آن‌ها را بیش ازآنچه که واقعاً هستند در چشمتان  بزرگ نشان دهد. باز کردن  دریچه قلب و خانه  به سمت جهان کمک می‌کند تا همه‌چیز را از چشم‌اندازی دیگر ببینید و یادآوری می‌کند که اگر احساس تنها بودن دارید، این حس می‌تواند ساخته ذهنتان باشد.

برای لذت‌بخش کردن تنهایی به دنبال نیمه‌پر لیوان باشید

چگونه تنها زندگی کنیم؟ _ هاو کن یو

تنها کافی است کمی به گذشته برگردید. در بین عادت‌ها و کارهای روزانه خود کاوش کنید و به دنبال آن دسته از کارها بگردید که همیشه به دلیل حضور دیگران از انجام دادنشان منصرف می‌شدید. ممکن بود تصمیم داشته باشید هرروز صبح در خانه ورزش کنید ولی سروصدای ایجادشده این امکان را به شما نمی‌داد. یا ممکن بود همیشه دوست داشته باشید با صدای بلند فوتبال یا فیلم تماشا کنید، پس‌تر بزرگ به دیوار بچسبانید و یا حتی با دست غذا بخورید.

مطمئناً با چند دقیقه فکر کردن به لیست بلندی می‌رسید که حال به دلیل تنها بودن، همه آن‌ها قابل انجام است. این حس بسیار خوشایند است.

داشتن یک حیوان خانگی بسیار تأثیرگذار است

چگونه تنها زندگی کنیم؟ _ هاو کن یو

برای افرادی که  حیوانات خانگی را دوست دارند، داشتن یکی از آن‌ها به‌منزله تنها نبودن است. حیوانات خانگی همدم‌های خوبی برای زندگی هستند. کسانی که نگه‌داری از  گربه یا سگ برایشان مقدور نیست، می‌توانند تا  حیوانات کوچک‌تر و  قابل‌کنترل‌تری  مثل ماهی را انتخاب کنند و  یا حتی می‌توانند تا در  کنار پنجره منزلشان برای پرندگان یک جای غذا بگذارند. تعامل داشتن با  یک موجود  زنده و احساس مسئولیت داشتن در قبال آن‌ها، احساس تنهایی را از بین ببرد.


چگونه شاد زندگی کنیم


خودتان را بیشتر سرگرم کنید

سرگرم بودن و مشغله زیاد داشتن کلید رهایی از احساسات ناخوشایند است. خانه خود را با افرادی که دوستشان دارید  پرکنید و در فرصت‌های مختلف کارهای سرگرم‌کننده انجام دهید. به خاطر داشته باشید که مجبور نیستید یک  مهمانی شام رسمی ترتیب دهید،  فقط چند دوست  را برای بازی کردن  به منزلتان دعوت کنید و با این کار خنده و صحبت را به منزلتان بیاورید. می‌توانید یک بازی کامپیوتری را استارت بزنید و یا به دنبال یک جورچین بزرگ باشید. حتی انجام کارهای دستی، تعمیرات خانه، شروع یک پروژه و … همگی کارساز هستند.

به دنبال یادگیری باشید

چگونه تنها زندگی کنیم؟ _ هاو کن یو

شروع یک‌زبان جدید، یادگیری نرم‌افزارهای مرتبط باکار و درس، کار کردن بر روی مهارت‌های اجتماعی و دنبال کردن دوره‌های آموزشی همگی ذهن شمارا مشغول نگه خواهند داشت؛ همچنین امید و انگیزه را نیز مجدداً به زندگی خواهند آورد. لازم نیست هزینه زیادی صرف کنید. تنها کافی است هدف خود را مشخص و برای شروع چند دوره اینترنتی تهیه کنید.

کارهای جدید را امتحان کنید

چگونه تنها زندگی کنیم؟ _ هاو کن یو

تابه‌حال به‌تنهایی در منزل کیک درست کرده‌اید؟ پیتزا چطور؟ داشتن برنامه منظم کوهنوردی و یا پیاده‌روی هم ایده خوبی است. تنها کافی است کمی فکر و سپس برنامه‌ریزی کنید. ببینید تابه‌حال چه‌کارهایی انجام نداده‌اید و به آن‌ها علاقه دارید. سعی کنید یک لیست از این موارد تهیه کنید و به‌مرورزمان نسبت به انجام دادن هر یک اقدام کنید.

علت این‌که احساس تنهایی می‌کنید را بیابید و راه مبارزه با آن را پیدا کنید

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های زندگی با دیگران (مثلاً یک هم‌اتاقی و یا خانواده) این است که  همیشه فردی برای گپ و گفت حضور دارد، با شما سلام و احوالپرسی می‌کند و شما می‌توانید درباره مسائل روزمره‌تان با او صحبت کنید. این‌که به منزل بیایید و با اتاق‌های خالی مواجه شوید کمی سخت است؛ بنابراین برای مبارزه با  این احساس،  با یک دوست خوب تماس بگیرید و یا زمانی که به منزل می‌رسید به مادرتان پیامک دهید و از او بپرسید که روزش چطور پیش رفته است.

گاهی اوقات این فقدان داشتن ارتباط با دیگران است که شمارا از تنها زندگی کردن خسته می‌کند و یا باعث ایجاد احساسات منفی دیگر در درونتان می‌شود. سعی کنید دلایل این حس بد را پیدا کنید.  برای انجام این کار، به  زمان‌هایی که احساس تنهایی کرده‌اید، فکر کنید.

آیا این احساس زمانی که حوصله‌تان سر رفته بود به شما دست داده؟ همیشه یک سرگرمی داشته باشید و یک سری لوازم و تدارکات کنارتان بگذارید که بتوانید با آن‌ها مشغول باشید. ببینید که چه چیز درباره تنها زندگی کردن بیشتر از همه شمارا می‌آزارد و راه‌هایی بری مبارزه کردن با آن پیدا کنید.