در پیرامون زندگی ما افراد زیادی هستند که یا مشکل شنوایی داشته و یا کاملا ناشنوا هستند. اما بسیار پیش می آید که قصد برقرار کردن ارتباط با این افراد را داشته ایم و به دلیل اینکه زبان آنها را نمیدانیم از برقراری ارتباط باز مانده ایم. وقتی نمیدانیم چطور بدون زبان اشاره با افراد ناشنوا یا کم شنوا ارتباط برقرار کنیم ممکن است اوضاع را بدتر کنیم. اگر می خواهید با یک ناشنوا ارتباط برقرار کنید این کارها را انجام دهید. در ادامه برای آموزش نحوه ارتباط با افراد ناشنوا . بسیار کم شنوا با هاو کن یو همراه باشید.

مؤدبانه نظرشان را جلب کنید

ارتباط با ناشنوا www.howcanu.com

درمورد افراد شنوا می توانید اسمشان را صدا بزنید اما مطمئناً این در مورد افراد ناشنوا عمل نمی کند. آنها باید شما را ببینند. طبق یافته های مرکز ارتباطات افراد ناشنوا (DHCC) چندین راه برای جلب توجه این افراد وجود دارد که بی ادبانه محسوب نمی شود:

  1. وارد میدان دید فرد شوید.
  2. آرام روی شانه اش بزنید.
  3. نوری را با سرعت آهسته یا متوسط تکان دهید (اگر این کار را سریع انجام دهید مثل این است که یک موقعیت اورژانسی را به آنها نشان می دهید)

اگر می توانید همیشه مورد اول را انجام دهید. به این ترتیب به چشمانشان نگاه می کنید. تماس چشمی خیلی خیلی مهم است و علاقۀ شما به حرف زدن را نشان می دهد. همچنین مطمئن می شوید که آنها دارند به شما توجه می کنند. به هیچ عنوان دستتان را جلوی صورتشان تکان ندهید! به خصوص وقتی مدام با فرد ناشنوایی در تماس هستید، طبق گفتۀ مرکز ارتباطات ناشنوایان بهتر است از خود فرد بپرسید که آیا روش دیگری برای جلب توجه وجود دارد که آن را ترجیح دهد.

همچنین لازم است زمان مناسبی را برای اشاره دادنتان انتخاب کنید. اگر به نظر می رسد که فرد فعالانه سرگرم انجام کاری است کارش را قطع نکنید، این کار در هر صورت بی ادبانه است. به یاد داشته باشید افراد ناشنوا هم مثل افراد عادی حواسشان پرت می شود، پس فکر نکنید فقط به خاطر اینکه شما می خواهید نگاهتان کنند آنها هم آمادۀ نگاه کردن به شما هستند.

بگذارید آنها رهبری کنند

ارتباط با ناشنوا www.howcanu.com

وقتی توجهشان را جلب کردید دستانتان را به کمرتان بزنید و منتظر بمانید. همۀ افراد ناشنوا و کم شنوا مهارت لب خوانی کردن را ندارند، پس تصمیم گیری درمورد بهترین روش برقراری ارتباط را به خود فرد ناشنوا محوّل کنید، آنها روی این موضوع کاملاً تسلط دارند. به یاد داشته باشید که شاید این اولین بار است که شما با فرد ناشنوایی ارتباط برقرار می کنید اما آنها هر روز با افراد شنوا در تعاملند.

در صورت امکان برای روش های مختلف ارتباط آمادگی داشته باشید. مثلا اگر همکار ناشنوایی دارید همیشه خودکار و کاغذی در دسترس داشته باشید. کاغذ و خودکار را روی میزتان بگذارید یا وقتی برای صحبت کردن پیششان می روید با خودتان ببرید. وقتی با افراد کم شنوا ارتباط برقرار می کنید حتی الامکان صداهای اضافی پیش زمینه را از بین ببرید.

قابل رؤیت باشید و طبیعی صحبت کنید

ارتباط با ناشنوا www.howcanu.com

ممکن است فرد ناشنوا بتواند لب خوانی کند. در این صورت قابل رؤیت بودن شما برای اینکه فرد ناشنوا بتواند حرکت لب های شما را موقع صحبت کردن ببیند بسیار مهم است. نکتۀ مهم دیگر قرار گرفتن شما در نور مناسب است (اینکه نور خورشید یا هر نور روشن دیگری پشت سر شما نباشد). به اندازۀ کافی نزدیک بایستید تا لب هایتان را ببینند (اما نه آنقدر نزدیک که به حریم آنها تجاوز کنید). اگر از عینک یا لنز استفاده می کنند مطمئن شوید که آنها را بر چشم داشته باشند.

زمانی که شروع به صحبت می کنید کلمات را خیلی شمرده تلفظ نکنید، در حرکت لب هایتان اغراق نکنید، و مِن مِن نکنید. همۀ این موارد باعث می شوند لب خوانی سخت شود. سعی کنید به آهستگی سخن بگویید (مخصوصاً اگر معمولاً سریع صحبت می کنید). همیشه در موقع صحبت کردن رو به آنها قرار بگیرید وتماس چشمی را با آنها حفظ کنید. موقع صحبت کردن دستها، خوراکی ها و نوشیدی ها را از دهانتان دور نگه دارید و هرگز موقع صحبت کردن خوراکی نخورید و آدامس نجوید.

نکته مهم

فکر نکنید چون افراد ناشنوا دارند به شما توجه می کنند قرار است همۀ چیزهایی که می گویید را متوجه شوند. حواس آنها هم پرت می شود! پس آمادگی داشته باشید تا بعضی از چیزهایی را که گفته اید دوباره تکرار کنید. البته این به این معنی نیست که باید بلند حرف بزنید یا سرشان داد بزنید. فقط چیزی که گفته اید را همانطور تکرار کنید. به این افراد زمان بدهید تا چیزی که گفته اید را پردازش کنند و گاهی اوقات بسته به موقعیت از بررسی اینکه آیا آنها همه چیز را متوجه شده اند یا نه، خودداری کنید.

مهم نیست چگونه به ارتباط برقرار شده خاتمه می دهید، فقط صبور باشید. این فرایند می تواند برای هر دو نفرتان که طرفین رابطه هستید دشوار باشد، پس به خودتان زمان بدهید و عصبانی نشوید. هرگز نا امید نشوید و دست از تلاش نکشید. اینکه ارتباط را نیمه کاره رها کنید مطمئناً به آنها حس بی اهمیت بودن می دهید.

از اشارات زبان بدن ساده استفاده کنید

در زمان صحبت کردن استفاده از نشانه های بصری کم می تواند کمکتان کند تا منظورتان را بفهمانید. این کار مثل بازی جدول کلمات متقاطع می ماند، پس باید آمادگی داشته باشید که فقط کمی از موارد را نشان دهید.

با این وجود بهتر است سعی کنید در صورت امکان موقع صحبت کردن بی حرکت بمانید، در غیر این صورت لب خوانی برای آنها خیلی سخت تر می شود. همیشه رو به آنها بایستید، تماس چشمی را حفظ کنید و سعی کنید دهانتان قابل رؤیت باشد. اگر شما مانند یک آدم عصبانی رفتار کنید حواسشان پرت می شود، پس در اجرایتان زیاده روی نکنید.

در زیر ویدیو کاربردی برای شما عزیزان قرار داده ایم که ۲۵ ابزار صحبت و عبارت را برای ارتباط با ناشنوا یان معرفی کرده است. پیشنهاد میکنیم حتما این ویدیو را تماشا کنید و حرکات آن را یاد بگیرید.

برخی از علائم ابتدایی زبان اشاره را برای برخورد بعدی یاد بگیرید

ارتباط با ناشنوا www.howcanu.com

ممکن است هر روز با افرادی که دچار اختلال شنوایی هستند برخورد نداشته باشید اما باز هم دانستن برخی از علامت های زبان اشاره می تواند برایتان مفید باشد. می توانید این علائم را از ویدئوهای آموزشی آنلاین فرا بگیرید. عبارت هایی مثل “سلام”، “آیا شما ناشنوا هستید؟”، “بله”، و “خیر” می توانند مفید باشند.

سوال های شخصی آزار دهنده را از آنها نپرسید

وقتی با یک فرد ناشنوا یا کم شنوا ارتباط برقرار می کنید، سوالات شخصی را به حداقل برسانید. ممکن است به خاطر شرایط ویژه شان این سوالات برایشان آزار دهنده باشند.