چگونه در رابطه خود اعتماد را بازسازی کنیم؟  بازسازی اعتماد در رابطه ای که یک بار شکست خورده یا اصلاح شده کار دشواری است. براساس ماهیت دلخوری پیش آمده، متقاعد کردن شریکتان برای اینکه شما باز هم می توانید قابل اعتماد باشید حتی کمی غیر ممکن به نظر می رسد. اما اینگونه نیست. در حقیقت اعتماد، در صورتی که هر دو طرف تمایل به صرف وقت و انرژی برای رابطه داشته باشند، قابل بازسازی است.

هر رابطۀ سالمی بر پایۀ اعتماد دو طرفه ساخته می شود. بر اساس شرایط نقض اعتماد، مراحل جبران می توانند مفاوت باشند. مطمئن بین یک دروغ کوچک مصلحتی و یک خیانت عاطفب و جسمی تفاوت زیادی وجود دارد. اگر رابطۀ شما دستخوش مورد دوم قرار گرفته است، احتمالا به مشاورۀ زوجین نیاز دارید.

اگر چه هیچ راهنمای فراگیری برای حفظ اعتماد در یک رابطه وجود kدارد، اما گام زیر به عنوان یک طرح پایه برای اصلاح رابطه استفاده می شود. شما کاربران هاو کن یو  howcanU با ما همراه باشید تا این موارد را با یکدیگر مرور و مطالعه کنیم.

 

به اشتباهتان اعتراف کنید

اگر با شکستن اعتماد به کسی توهین کرده اید یا او را آزار داده اید، باید به عملتان واکنشی نشان دهید و پیش خودتان به اشتباهتان اعتراف کنید.

منکر شدن، منحرف کردن و کوچک نشان دادن اشتباه، تلاش شما در جهت آنچه که برای بهبود رابطه اتفاق می افتد را با شکست مواجه می کند. باید قبل از اینکه بخواهید طرف مقابلتان را متقاعد کنید که گناهتان را پذیرفته اید، پیش خودتان به اشتباهتان اعتراف کرده باشید.

برای عذرخواهی کردنتان برنامه ای داشته باشید

برای بسیاری از افراد عذرخواهی کردن کار راحتی نیست. ممکن است باعث شود فرد احساس آسیب پذیری کند و حس اضطراب یا ترس ایجاد کند. علی رغم راحت نبودن این عمل، با نیت قبلی در جهت عذرخواهی پیش بروید. پیشاپیش افکارتان را جمع آوری کنید. نوشتن افکارتان می تواند کار مفیدی باشد. با ایستادن جلوی آینه آنچه که می خواهید بگویید را تمرین کنید. تمرین کردن می تواند به راحت شدن کارتان کمک کند. البته اگر تمرین می کنید، مهم است آنچه که می خواهید بگویید را تمرین کنید. اینگونه برنامه ریزی نکنید که آنچه طرف مقابل دوست دارد از شما بشنود را بگویید، به این امید که بخشیده شوید و آن توهین فراموش شود. این کار تأثیری ندارد.

زمان مناسبی برای صحبت کردن را درخواست کنید

این کلام قصار که “زمانبندی همه چیز است” در زمان عذرخواهی می تواند تفاوت فاحشی ایجاد کند. از پارتنرتان برای زمان مناسبی برای صحبت کردن درخواست کنید. بگذارید بداند شما می خواهید در مورد چیز مهمی بحث کنید. بگذارید او زمان آن بحث را تعیین کند، به این ترتیب هر دویتان می توانید کل توجهتان را متمرکز بحث کنید.

مسئولیت کارتان را بپذیرید

شما قبلا پیش خودتان به اشتباهتان اعتراف کرده اید. اکنون وقت آن رسیده به پارتنرتان نشان دهید که شما مسئولیت کارتان را می پذیرید. روراست باشید و از پیام هایی با فاعل “من” استفاده کنید.

“من خیلی متأسفم که تو رو رنجوندم”، “من واقعا به تو اهمیت می دم و احساس خیلی بدی دارم که اجازه دادم که این شرایط به وجود یاد”. گاهی اوقات، اگر ممکن است، به طور خاص به چیزی که در موردش تأسف می خورید اشاره کنید: “من واقعا متأسفم که به تو گفتم میرم مغازه در حالیکه در واقع جای دیگه ای بودم”، واقعاً احساس بدی دارم که در مورد نحوۀ خرج کردن اون پول به تو دروغ گفتم.” طوری ارتباط برقرار کنید که می خواهید اوضاع را درست کنید. اجازه بدهید پارتنرتان بداند شما فهمیده اید که اعتماد بینتان را خدشه دار کرده اید و می خواهید برای بازیابی آن سخت تلاش کنید.

شنوندۀ فعال باشید

 

بعد از عذرخواهی کردن به پارتنرتان گوش دهید. شما صحبت هایتان را کرده اید؛ حالا وقت گوش دادن است. از تکنیک های شنیدن فعال استفاده کنید. این یعنی به معنای واقعی پذیرا باشید، نه تنها به شکل لفظی بلکه از زبان بدنتان هم استفاده کنید. به جای اینکه بازوهایتان را به حالت تدافعی خم کنید، تکیه بدهید و در چشمان پارتنرتان نگاه کنید. نسبت به هیجاناتی که ممکن است تشدید شوند، چه از سمت خودتان و چه از سمت طرف مقابلتان،آگاه باشید. آرام باشید و احساسات پارتنرتان را تأیید کنید. این احساسات برای او کاملا حق و درست به نظر می رسند.

با عملتان، حرفتان را پشتیبانی کنید

ارزش یک عذرخواهی واقعی با طلا برابری می کند. با این حال، بدون پیگیری های بعدی کلام شما بی معنی به نظر می رسدو تلاش های آینده تان در جهت بازسازی رابطه نیز رد می شوند. اگر عذرخواهی شما پذیرفته شده است، دیگر به عهدۀ خود شماست تا الگوی رفتار وابسته را در طوب زمان نشان دهید. دورتر بروید و متعهد شوید که بهترین شکل از خودتان شوید، متواضع باشید، مهربان باشید، خونگرم باشید، قدرشناس باشید، وفادار باشید، عاشق باشید، صادق و روراست باشید.

صبور باشید

بازسازی اعتماد زمان بر است. در مورد این فرایند نسبت به پارتنرتان صبور باشید. همچنین متوجه باشید که نادم بودن به معنی سرزنش کردن خودتان نیست. هیچ کس کامل نیست و همه اشتباه می کنند. مسئولیت کارتان را به عهده بگیرید اما با خودتان هم مهربان باشید. تجربه کردن بعضی از گناه ها، شرمساری ها، خودخواهی ها کاملا طبیعی است، فقط نگذارید در آنها غرق شوید. به این ها به عنوان موقعیتی برای رشد کردن فکر کنید و رابطه تان را قوی تر کنید.