هیچ کس نمی تواند جذابیت فردی را داشته باشد که علاوه بر اعتقاد و ایمان به کار و رفتار خود به آن ها علاقه و شور دارد و مدام سعی در پیشرفت و پیش برد خود، شخصیت و اهداف خود  دارد. در این رابطه از مهم ترین شاخصه نحوه برخورد در محیط های دیگران با افراد مختلف است. اینکه چگونه خود را برای یک مکالمه دو یا چند نفره آماده کنیم.

  اگر تا الان زمانی که یک شخص جدید  چیزی از شما می پرسید و شما فقط با یک کلمه و یا با یک جواب کوتاه و خسته کننده پاسخ او را می داده اید، لازم است تا بدانید که فرصت تعریف داستانی که پشت جوابتان پنهان است را  از دست داده اید.

تصور کنید که در یک ایونت و یا مراسم کاری و … مربوط به نتورکینگ و هر موضوع دیگری، به شخص جدیدی معرفی شده اید و وی از شما در رابطه با کاری که انجام می دهد می پرسد و شما در پاسخ فقط می گویید  که: “من موسس فلان شرکت یا کمپانی هستم”. به نظر شما این پاسخ کوتاه چه مطلبی را به مخاطبتان میرساند؟ چیزی درباره شرکت شما و یا چیزی درباره علایق شما؟

در عوض پیشنهاد می شود که با جوابی که آن را با اشتیاق و از روی درایت خود بیان کرده اید، او را تحت تاثیر خود قرار دهید. این پاسخ را با پاسخ کوتاهی که در چند خط بالاتر ذکر کردیم مقایسه کنید: ” اشتیاق و علاقه من به طراحی داخلی باعث شد که کسب و کار خودم را آغاز کنم، من با توجه به شخصیت و استایل شما ملک شما را طراحی می کنم.”

با استفاده از پاسخ بالا شما با گفتن فقط دو جمله، علاقه و اشتیاق طرف مقابلتان را تحریک کرده اید و علاه و بر آن برای ادامه دادن بحث، اطلاعات زیادی در اختیار طرف مقابلتان گذاشته اید. در واقع با این کار شما یک دفعه تاثیر اولیه ای که باید را بر روی طرف مقابلتان گذاشته اید. اطمینان حاص کنید که آن تصویر حرفه از خودتان را که میخواستید در ذهن مخاطبتان نقش ببندد را به او منتقل کرده اید. شخصی توانا، باهوش و در عین حال جالب.

برای تبدیل شدن به فردی که در پیشگویی مکالمات فکری استاد است، باید مهارتهای مکالماتی خود را بالاتر ببرید. برای جلب علاقه دیگران و ایجاد تغییرات اساسی در روند تماس برقرار کردنتان با دیگران، 9 روش زیر را مطالعه نمایید.

هیچ فرصتی را از دست ندهید

خیلی از افراد زمانی که تنها هستند و یا وقت آزادی دارند، ناخودآگاه گوشی موبایل خود را برداشته و مشغول کار با آن می شوند. هیچ وقت یک فرصت جدید برای  ارتباط گرفتن با دیگران را قربانی چک کردن ایمیلهایتان نکنید. زمانی که در ایونت و یا مراسمی حضور میابید که هدفتان از شرکت در آن ایونت ارتباط گرفتن با سایرین است، گوشیتان را داخل کیفتان و یا داخل جیبتان بگذارید و آن را درنیاورید و یا اصلا به خودتان استراحتی دهید و آن را در منزل باقی بگذارید.

درباره رویدادهای جهان، سیاست، هنر و علم به روز باشید

در صورتی که از ذهنتان کار نکشید، ذهنتان هم  مانند بدنتان تحلیل می رود. سعی کنید تا درباره دنیای اطرافتان کنجکاو باشید و مدام در حال کسب اطلاع درباره آن باشید. کتابهای معروف را بخوانید، اخبار گوش دهید، به تماشای سینما یا بازیها بروید و یا در دانشگاهی که هستد کلاس یا دوره ای بردارید. بهترین سخنوران، افراد گیرا، پر اطلاعات و افرادی هستند که می توانند از نظر فکری شخص مقابلشان را درگیر سازند.

فقط آن چیزی که می گویید مهم نیست و نحوه گفتار شما نیز مهم است

چیز دیگری که مهم است نحوه بیان و گفتار شماست. برای این که به کلماتتان قدرت بخشید و آنها را در ذهن مخاطب تصویر سازی کنید، سعی کنید تا آهنگ و تکیه کلماتتان را عوض کنید و  از حرکات دست و سرتان استفاده کنید. با همه اشخاصی که روبه رویتان هستند تماس چشمی برقرار کنید و زمانی که صحبت می کنید لبخند به روی لب داشته باشید. گرم بودن و صمیمت طبیعی شما، باعث پذیراتر شدن و لذت بردن طرف مقابلتان از مکالمه با شما می شود.

خود واقعیتان باشید

خودتان را با این فکر که دیگران درباره شما چگونه فکر می کنند نگران نکنید. فقط خود حقیقتان باشید. قطعا هیچ کس این کار را بهتر از شما انجام نمی دهد. بیش از حد درباره چیزهایی که باید و نباید بگویید فکر نکنید زیرا این طرز تفکر فقط منجر به این می شود که خودتان شک کنید. در عوض شما نیز سوالاتی از طرف مقابلتان بپرسید، به مکالمه تان علاقه نشان دهید و عقاید واقعی خود را به طور ملاحظه کارانه ابراز کنید.

به جای میهمان، خودتان را جای میزبان تصور کنید

سعی کنید به آرامی موضوع بحثتان را به مطالبی که درآنها دانش خوبی دارید بکشانید و یا اگر شخصی دور و اطراف گروهتان پرسه میزد، به او سلام کنید و از او بخواهید که به شما ملحق شود. بیشتر از همه سعی کنید تا سایرین احساس راحتی کنند. زمانی که این کارها را  انجام می دهید، خودتان هم از قدرت و اعتماد به نفسی که درآن لحظه دارید، شگفت زده خواهید شد.

به دیگران نزدیک شوید و  با آنها ارتباط بگیرید

چه باور کنید و چه نه، اما خیلی از مردم موقع ارتباط برقرار کردن با دیگران خجالتی و کمرو هستند. زمانی که به یک ایونت می روید به دنبال افراد تنهایی که به تنهایی نشسته اند و اطرافشان را می نگرند و یا به تنهایی پشت میز پذیرایی ایستاده اند بگردید. با آنها تماس چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید و خودتان را معرفی کنید. همیشه در ابتدا نام و فامیلتان را گفته و محکم با آنها دست دهید.

 خودتان مکالمه تان را بسازید

اصلا مشکلی نیست که اولین موضوعی که برای شروع بحث انتخاب می کنید درباره آب و هوا یا میزان خوب بودن ایونتی که در آن شرکت کرده اید باشد. در اصل این موضوعات، موضوعاتی مودبانه برای شروع یک گفت و گو هستند. از تمام موضوعاتی که در اول بحث اتفاق می افتند با خوش مشربی استقبال کنید تا بتوانید مکالمه تان را پیش ببرید. زمانی که نمیدانید چه بگویید، درباره غذا یا سفر صحبت کنید. معمولا این دو موضوع برای اکثر افراد جذاب هستند.

از برخی قدرتمندترین کلمات داخل مکالمه تان استفاده کنید

عبارت “به من بگویید” را در نظر بگیرید. زمانی که شخصی با جمله ای کوتاه پاسخ سوال شما را می دهید، مجددا سوالی واضحتر از او بپرسید. سوالتان را با عبارتی مثل “به من بگویید” شروع کرده و سوالاتی از قبیل این که احساس طرف مقابلتان چگونه است؟ چه پیشنهادی برای شما دارد؟ سوالاتی که پایان باز دارند، باعث تحریک شدن علاقه طرف مقابل و ایجاد یک مکالمه جالب میشوند.

گوش کنید و در عین حال توجه کنید

همیشه تمام توجهتان را به شخصی که در حال صحبت با شما است بدهید و مرتب با او تماس چشمی برقرار کنید  و لبخند بر روی لب داشته باشید از اسم او استفاده کنید. بیش از آنچه که صحبت کنید، اجازه دهید تا طرفتان صحبت کند و گوش دهید و با این کار به او احساس ارزشمند  و مهم بودنش را القا کنید.