همین ابتدای کار قبل از اینکه به زبان بدن بپردازیم اجازه بدهید در رابطه با برخورد اولیه یا first impressions و اهمیت آن مطالبی را بیان کنیم. حتما می دانید که روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که هر گاه یک فرد را ملاقات می کنید یا میبینید یا دیگران شما را ملاقات می کنند، بین 7 الی 30 ثانیه اولیه در رابطه با شما در ذهن خود اظهار نظر می کنند یا شما را قضاوت می کنند.

یعنی شما تنها 7 الی 30 ثانیه زمان نیاز دارید که در ذهن طرف مقابل شخصیت مورد نظر خود را بسازید.

پس ساده تر آن است که در برداشت اول آنچه که دوست دارید را با مهارت های زبانی و بدنی خود بسازید  تا این که بعداً بخواهید ثابت کنید برداشت بدشان از شما اشتباه بوده است. اولین برداشت در درجه اول به رفتارهای غیر کلامی شما بستگی دارد. برای ایجاد یک تاثیر مثبت و دلخواه، باید از زبان بدن به نفع خود استفاده کنید. زبان بدن همانطور که می دانید نقش حیاتی در برقراری ارتباط با دیگران بازی می کند. زبان بدن قبل از اینکه لب بگشایید تاثیر خود را بر روی طرف مقابل می گذارد. اما چگونه می توانیم با زبان بدن در برخورد اولیه بیش ترین تاثیر را بگذاریم و آنچه که مد نظر ماست در ذهن طرف مقابل ترسیم کنیم.

چگونه در برخورد اولیه از زبان بدن بهره ببریم؟


 

روی فرد تمرکز کنید

ارتباط چشمی مناسبی با او برقرار کنید. پذیرفتن، قبول کردن، و اعتماد کردن به فردی که با شما ارتباط چشم برقرار می کند به مراتب راحت تر از سایرین است. دقت کنید که به هنگام ملاقات های اولیه به طرف مقابل زل نزنید و از سوی دیگر هم مثل خرگوش چشمتان مدام به اطراف نچرخد. توجه شما معطوف به جایی است که به آن نگاه می کنید. بنابراین اگر به جای این که به فرد مقابلتان نگاه کنید، به در و دیوار نگاه کنید، او ممکن است  تصور کند به او توجه نمی کنید. کافی ست هر زمان

لحن صدایتان را در کنترل داشته باشید

به صدا و طرز بیان تان توجه کنید. دقت کنید که صدایتان اعتماد و اعتبار را منتقل کند. از کلماتی که نشانه ی مردد بودن هستند دوری کنید. بسیار مهم است که در برخورد اولیه رسا و محکم صحبت کنید ضمن اینکه متانتتان را در لحن خود داشته باشید.

جایی که لازم است کمی صدای خود را بالا تر ببرید و هر زمان لازم است کمی آرام تر صحبت کنید. صدا و لحن شما نباید یکنواخت باشد. شما اگر به هنگام عصبانیت بتوانید تنها صدای خود را کنترل کنید درواقع بر عصبانیت خود غلبه کرده اید.

 کلمات خود را با زبان بدن خود تطبیق دهید

زبان بدن در برخورد اولیه چه زمانی به چشم می آید؟ وقتی مفهوم کلمات و زبان بدن متفاوت باشند، معمولا مردم زبان بدن شما را باور خواهند کرد. در واقع اعتماد به پیامی که از طریق زبان بدن منتقل می شود بیشتر از گفتار و کلمات شماست.  از عدم همخوانی و تناقض احتمالی آگاه باشید. دقت کنید که حالات چهره تان با کلمات شما مطابقت داشته باشند. باید بتوانید یک هماهنگی بین زبان بدن و کلمات و گفتار خود برقرار کنید.

به وضعیت بدنی خود توجه کنید

خودتان را بالا بکشید. بالا تنه تان را روی کمر و باسن خود قرار دهید. ( دقت کنید غیر طبیعی نباشید) شکم خود را داخل دهید و شانه های خود را عقب نگه دارید. تصور کنید که با یک طناب از بالای سرتان به سمت بالا کشیده می شوید. روی هر دو پا بایستید. آیا گفتم، آرامش خود را حفظ کنید؟ و از گره کردن پاهای خود به هنگام ایستادن خودداری کنید چون ممکن است با این کار به چشم دیگران ناخوشایند بیایید.

از وضعیت بدنی خشک خودداری کنید

از گذاشتن دستهایتان بر روی ران ها خودداری کنید و یا دستهایتان را پشت سر خود قرار ندهید. این حالات ممکن است مخالفت، برتری و یا تکبر نسبت به دیگران را برساند.

به حرکات خود دقت کنید

چابک راه بروید و با آرامش گام بردارید. از بازی با دست خود اجتناب کنید و یا دستهایتان را به ریش ها و موی خود نکشید. زمانی که حرکت می کنید، معمولا کم این کارها هم زیاد است. حرکات بیش از حد ممکن است نشان دهنده عصبانیت، اضطراب و استرس . افراد با اعتماد به نفس حرکاتی آهسته تر و کنترل شده دارند. به صورت کلی بر روی تمامی حرکات خود کنترل کامل داشته باشید و از حالت طبیعی خارج نشوید.

لبخند بزنید

بارها بر اهمیت لبخند زدن در ملاقات های صحبت کردیم. نقش لبخند در زبان بدن در برخورد اولیه  بسیار مهم است. مخصوصا در برخورد های اولیه لبخند بر لب داشته باشید و گشاده رو باشید.  لبخند بر لب داشتن نشانه ی این است که از بودن با دیگران لذت می برید. لبخندتان باید صادقانه باشد. بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که پوزخند زدن، لبخند زدن است.

آرام و با عتماد باشید

قبل از ورود به اتاق و ملاقات با دیگران، چند نفس عمیق بکشید. مردم دوست دارند کنار کسانی باشند که آرام و با اعتماد به نفس هستند.

به تفاوت های فرهنگی احترام بگذارید

در برخی فرهنگ ها، این قوانین کاربرد ندارد. پس قانون، احترام به فرهنگ فردی است که با او ارتباط برقرار می کنید. برای مثال، در برخی از فرهنگ های آسیایی و بومی آمریکا، بر خلاف اروپا ارتباط چشمی زیاد مورد پسند نیست.

از زبان بدنی خود برای کمک به ایجاد اولین تأثیر مثبت استفاده کنید؛ چون تا زمانی که صحبت نکرده اید، این تنها فرصت شما خواهد بود.

 

مقالات مرتبط


چگونه در برخورد اول ذهنیت خوبی از خود به جا بگذاریم؟ ( 6 روش در ملاقات اولیه )

سکوت در مذاکره چیست ؟ تاکتیک های سکوت در مذاکره برای رسیدن به هدف