برای همه ما اتفاق افتاده است که هنگام آشنایی با افراد جدید، وقتی مکالمه بینمان متوقف می‌شود، نمی‌دانیم چگونه سر حرف را بازکنیم و مکالمه جدیدی شروع کنیم و آن را ادامه دهیم. در این حالت سکوتی که حاکم می‌شود، احساس ناخوشایندی را به وجود می‌آورد، زیرا در این شرایط زمان کش‌دار و فضا سنگین می‌شود. اگرچه در یک نگاه کلی، این لحظات ممکن است بی‌معنی به نظر برسد، اما وقتی در این شرایط قرار می‌گیرید، متوجه می‌شوید که در معضل بزرگی گیر افتاده‌اید و هر چه تلاش می‌کنید چیزی برای ادامه مکالمه به ذهنتان خطور نمی‌کند.

بزرگ‌ترین مشکل در این مسئله، احساس ناخوشایندی نیست که به وجود می‌آید، اما واقعیت این است که اگر هنر ایجاد ارتباط یا مکالمه را نداشته باشید، احتمالاً فرصت‌های زیادی برای آشنا شدن با افراد جدید را از دست می‌دهید. طبیعی است که شروع مکالمه با افراد جدید سختی‌هایی دارد؛ اما اگر این سختی‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارید، می‌بینید که چگونه در ایجاد رابطه‌های مؤثر، قدرتمند هستید. در این قسمت، هاوکن‌یو پنج راهکار برای ایجاد ارتباط و مکالمه با افراد جدید را به شما یاد می‌دهد، با ما همراه باشید:

برای شروع صحبت به دنبال موضوعات موردعلاقه‌تان باشید

همه ما در زندگی علاقه‌مندی‌هایی داریم، ازجمله: فعالیت‌ها، سرگرمی‌ها، پروژه‌ها، هدف‌ها، ایده‌ها یا مسائل شغلی. زمانی را به تهیهٔ فهرستی کوتاه اما مرتبط با علاقه‌مندی‌هایتان اختصاص دهید، این فهرست می‌تواند هنگام مکالمه، موضوعات جدیدی را به شما یادآوری کند. چند بار این فهرست را مرور کنید تا به‌خوبی آن‌ها را بشناسید. پس‌ازآن، هر وقت در شرایطی گیر کردید کهنمی دانستید چگونه سر حرف را با طرف مقابل بازکنید، به لیست علاقه‌مندی‌هایتان فکر کنید و روی یکی از موضوعات آن مانور دهید تا بتوانید به مکالمه با آن شخص ادامه دهید.

سؤالات باز بپرسید

یک‌راه دیگر برای شروع صحبت و ادامه دادن به مکالمه این است که طرف مقابلتان را وارد بحث کنید و بهترین راه برای انجام این کار، پرسیدن سؤالات باز است. سؤالات باز به سؤالاتی می‌گویند که پاسخ آن‌ها فراتر از “بله” و “خیر” است و به مخاطب امکان می‌دهد به سؤالات به‌صورت گسترده‌تر پاسخ دهد و شانس ادامه مکالمه را بیشتر می‌کند. سؤالاتی مانند ” نظر شما راجع به این موضوع چیست؟” به‌جای اینکه بپرسید:”آیا این موضوع را دوست دارید؟”. این نوع سؤالات، دیگران را به گفتگو با شما تشویق می‌کند و مکالمه را از متوقف شدن نجات می‌دهد.

خودسانسوری را کنار بگذارید

گاهی اوقات می‌بینیم که ادامه دادن به مکالمه سخت است، اما نه به خاطر اینکه چیزی برای گفتن نداریم، بلکه می‌ترسیم طرف مقابل، از موضوع، واقعیت و یا عقیده خاصی که در ذهن داریم، لذت نبرد. بااین‌حال، بیشتر اوقات، این ترس بی‌دلیل است و در واقعیت چنین نیست. اینجاست که گفتن آن چیزی که در ذهن دارید، اهمیت پیدا می‌کند. این کار یک تکنیک مکالمه است و به معنای این است که در لحظه به‌جای اینکه خودسانسوری کنید، همان چیزی که در ذهن دارید را به زبان بیاورید. وقتی این تکنیک را امتحان کنید، متوجه می‌شوید که افراد آن‌قدر هم خشک نیستند و هنگام مکالمه از موضوعات زیادی لذت می‌برند.

اجازه دهید دیگران به سکوت خاتمه دهند

سکوت در مکالمه برای بسیاری از افراد آزاردهنده است و هنگامی‌که در این موقعیت قرار می‌گیرند، فوراً سعی می‌کنند چیزی برای گفتن پیدا کنند. شما می‌توانید از این موقعیت برای ادامه دادن به گفتگو استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، وقتی با فرد جدیدی در مهمانی آشنا شده‌اید، وقتی سکوت بینتان حکم‌فرما شد، آن شخص را ترک نکنید و به سراغ کار دیگری بروید. در عوض، همان‌جا بمانید صبر کنید سکوت به نفعتان اقدام کند. بیشتر اوقات، طرف مقابل موضوعی را برای صحبت انتخاب می‌کند و به سکوت پایان می‌دهد.

تمرین کردن را ادامه دهید

بسیاری از افراد وجود دارند که در برقراری ارتباط با افراد جدید، همیشه به مشکل برمی‌خوردند، اما اکنون می‌توانند حتی با خجالتی‌ترین و گوشه‌گیرترین افراد هم مکالمات طولانی داشته باشند و ارتباط برقرار کنند. چگونه این افراد موفق شدند به این مرحله برسند؟ آن‌ها همواره تمرین کرده‌اند. به‌صورت آگاهانه خودشان را از منطقهٔ امنشان بیرون کشیده‌اند تا بتوانند با افراد جدید آشنا شوند، افرادی اجتماعی باشند و از 4 تکنیک بالا برای معاشرت استفاده کنند. شما هم می‌توانید همین کار را انجام دهید و به تمرین ادامه دهید تا نتایج مشابهی را در مهارت‌های ارتباطی‌تان مشاهده کنید.

در آخر، به خاطر داشته باشید که لازم نیست به مکالمه با هر فردی ادامه دهید. اگر دیدید شخصی که با او صحبت می‌کنید، به‌سادگی از مشارکت در گفتگو و معاشرت کردن با شما امتناع می‌ورزد، کافی است مؤدبانه به مکالمه پایان دهید و به سراغ شخص دیگری بروید. بااین‌حال، حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برای ادامه مکالمات و برقراری ارتباط با دیگران تلاش کنید. اگر این کار را به‌خوبی انجام دهید، پس از مدتی به‌طور قابل‌توجهی توانایی پیدا کردن دوست و اثرگذاری بر دیگران را در خودتان مشاهده خواهید کرد.