ارسال پیام یا چت کردن در پیام رسان ها آداب خود را دارد. اگر وقت زیادی در تلگرام یا به مسیج دادن اختصاص می دهید احتمالا با تعدادی از این آداب آشنا هستید. به عنوان مثال هر کلمه چه معنی میتواند داشته باشد یا از هر ایموجی یا استیکر کجا میتوان به درستی استفاده کرد. اما انتقال دادن لحن به وسیله پیام فرستادن بسیار دشوار است. به همین دلیل است که بیشتر پیام ها به راحتی اشتباه برداشت می شوند و همین موضوع اغلب منجر به بحث می شود. وقتی ما به صورت رو در رو ارتباط برقرار می کنیم، می توانیم لحن صدای مردم و احساساتی که پشت حرف هایشان هست را به راحتی دریابیم. اما هنگامی که به وسیله متن ارتباط برقرار می کنیم، بسیاری از پیام هایمان اشتباه تفسیر می شوند.

بنابراین، چگونه می توانیم از طریق متن به صورت درست ارتباط برقرار کنیم؟ در این قسمت از هاو کن یو  چند ابزار و راهنمایی مفید وجود دارد، با ما همراه باشید :

استفاده از ایموجی و شکلک ها

به نظر میرسد که متن های ارسالی باید بسیار ساده باشد، اما اگر ما آداب ساده پیام دادن را نمی دانیم و یا تمایل به موشکافی و تجزیه و تحلیل بیشتری دارید این پاراگراف مخصوص شماست. ایموجی ها می توانند یک ابزار بسیار مفید برای استفاده در پیام کوتاه باشند، گاهی اوقات همه ما نیاز داریم که یک یا دو ایموجی ارسال کنیم تا حالت خود را توصیف کنیم. از آنجایی که لحن شنیدنی است، باید راهی برای جایگزینی آن با حالت تصویری پیدا کنیم. ما هم چنین می توانیم از نشانه گذاری استفاده کنیم تا چگونگی احساس خود را بیان کنیم. ایموجی ها تصاویر کوچکی هستند که اگر در جای درست خود استفاده نشوند ممکن است درست برداشت نشوند. در هفته های آینده با راهنمای جامع استفاده از ایموجی ها و شکلک ها در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

بیان احساسات از راه درست

همه ما چنین تجربه ای را داشته ایم که هنگام پیام دادن بحثمان شده ، زمانی که انگشتانمان از شدت عصبانیت نمی توانستند به اندازه کافی سریع تایپ کنند. خشم یک هیجان سنگین است و گاهی اوقات هنگامی که فکرمان کار نمی کند، چیزهایی را می گوییم که به هیچ وجه در حالت عادی نمی گوییم. این اتفاق می تواند در هنگام پیام دادن هم به راحتی رخ دهد.  با این حال، پیام کوتاه این فرصت را به ما می دهد که در این مواقع  حرف های خود را بیشتر از زمانی که رو در رو هستیم ، تجزیه تحلیل کنیم . این فرصت در مواقع عصبانیت بسیار مفید است.

بنابراین، به محض اینکه هنگام پیام دادن بحثتان شد، اگر فکر می کنید انقدر ناراحت هستید که ممکن است در همان زمان واکنش بدی نشان دهید، گوشی خود را کنار بگذارید . به جای اینکه همان لحظه ای که فکرتان کار نمی کند پاسخ دهید، یک دقیقه صبر کنید تا آرام شوید و فکر کنید. در این زمان شما می توانید متنی را آماده کنید، ویرایش کنید، پاک کنید و جوابتان را تغییر دهید قبل از اینکه دکمه ارسال را فشار دهید. از این فرصتی که دارید استفاده کنید تا واکنش خود را تحلیل کنید و حرف خود را به درستی بیان کنید. اگر این کار بسیار دشوار است، ممکن است نشانه ای باشد مبنی بر اینکه باید حضوری گفتگو کنید. بعضی مسائل فقط به صورت رو در رو حل می شود، اما آن هم باید به شیوه ای سالم و درست باشد.

ارسال چند پیام در روز طبیعی است؟

در دنیای امروز، ما بیشتر از هر کار دیگری مشغول پیام دادن هستیم . بنابراین، در طول روز ارسال چند پیام زیاد به شمار می رود؟ چه مقدار نرمال است و چقدر زیاده روی ؟ جواب بسیار ساده است: بستگی دارد شما چگونه راحت ترید. بعضی از آدم ها مشتاق پیام دادن هستند و برخی دیگر سه روز بعد پیام ها را با این پیام جواب می دهند که : ” متاسفم، فکر می کردم به این پیام جواب داده ام ” . ممکن است همه ما با توجه به اینکه چقدر هفته شلوغی داشتیم در هر دوی این موقعیت ها قرار گرفته باشیم. مهم این است به خاطر داشته باشید که خودتان با کدام حالت راحت تر هستید.

اما خوب نیست که این میزان را شریک زندگیتان برای شما تعیین کند. اگر او به خاطر پاسخ ندادن شما به پیام عصبانی شود، به تعیین مرز و زمان شما احترام نگذاشته است. گاهی اوقات در یک رابطه ، انتظاراتی وجود دارد مبنی بر اینکه شما باید دائما با شریک خود در تماس باشید. این اجبار، صحیح نیست (به خصوص اگر از طرف شریکتان به شما تحمیل شده باشد)  و باعث می شود که لحظات واقعی زندگیتان در میان مردم را از دست بدهید و همیشه دستتان به گوشی تلفنتان بند باشد.

اگر شریک عاطفی تان بیش از حد به شما پیام می دهد و شما با این کار او مشکل دارید، مرز های خود را با او در میان بگذارید. بدیهی است که اگر شریک ما متوجه زیاد پیام دادنش نمی شود، نمی خواهیم احساساتش صدمه ببیند، بنابراین سعی کنید به او این پیشنهاد را بدهید که ترجیح می دهید جزئیات اتفاقات روزانه خود را  حضوری با او در میان بگذارید. یا زمان خاصی را در روز برای پیام دادن به او اعلام کنید، در این صورت او می داند چه زمانی از روزتان برای خودتان است و چه زمانی باید منتظر پیام دادن به شما باشد. گاهی مردم از آن چیزی که انجام می دهند غافل هستند.اما اگر این کار را عمدا انجام دهند، کار درستی نیست زیرا به شما این احساس را منتقل می کنند که قصد کنترل کردنتان را دارند و شما را به ستوه می آورند.

کلک در یافت پیغام خواندن پیام

گاهی برای ما بسیار سخت و غیر قابل هضم است که پیامی واقعا احساسی و عمیق برای شخصی که برایمان مهم است بفرستیم، اما جوابی دریافت نکنیم. در این زمان ها مدام منتظر هستیم و به گوشی خود نگاه می کنیم. سپس پیغام “در حال تایپ” ظاهر می شود. استرسمان بیشتر می شود. اگر برای شما هم چنین اتفاقی افتاده است، پس با این استرس ها آشنا هستید.

برای به حداقل رساندن این استرس، سعی کنید انتظارات خود را از شخص مقابلتان مدیریت کنید  ودر برابر او اندیشمند و محترم باشید. کار درستی نیست که دائم به گوشی مان چسبیده باشیم و انتظار داشته باشیم دیگران هم همینطور باشند. بنابراین اگر می دانید که می خواهید مکالمه مهمی داشته باشید، انتظارات خود را مدیریت کنید. اگر می دانید که آن شخص مشغول است و همان موقع نمی تواند به پیام شما جواب دهد، زمانی را انتخاب کنید که هر دو آزاد باشید و بتوانید فقط به یکدیگر توجه کنید.

اگر خودتان را مدام خیره به گوشی و منتظر زمان تایید خواندن پیامتان دیدید، خوب است بدانید شریکتان عمدا شما را نادیده گرفته است و قطعا با این شرایط رابطه شما رابطه خوبی نیست. این “کلک خواندن پیام” می تواند به نوعی دستکاری شده و تحت کنترل باشد. به نظر می رسد در این شرایط او می خواهد بدانید ناراحت است ولی نمی خواهد با شما ارتباط برقرار کند. این ویژگی اشخاص را ” شانه سرد” می نامیم که قطعا ویژگی خوبی در یک رابطه نیست.

بنابراین، چه اتفاقی می افتد اگر شما ناراحت کسی را ناراحت کرده اید و هنوز نمی خواهد جواب پیام دهد؟

فاصله گرفتن از اینترنت و وسایل الکترونیکی

اگر ناراحت هستید، مشغول هستید و یا می خواهید زمانتان برای خودتان باشد ، کاملا حق دارید یک استراحت دیجیتالی داشته باشید. یک راه درست برای اینکه شریکتان این موضوع را بفهمد،این است که به سادگی اینها را به او بگویید. درست است که بسیار آسان تر است اگر پیام او را نادیده بگیرید و فراموش کنید و کلا آن شخص را نادیده بگیرید. اما این موضوع را به خاطر داشته باشید که شخص دیگری آن سوی تلفن منتظر جواب است و از این اتفاق متعجب شده است. قطعا هیچ کسی دلش نمی خواهد مانند روح نادیده گرفته شود . با ما همراه باشید تا بدانید در این مواقع دقیقا باید چیکار کنید.

گاهی اوقات به سادگی می توانید با گفتن جمله : “من به (چند دقیقه، ساعت یا روز) نیاز دارم تا با خودم فکر کنم.” ، “من (بعدا،امشب، فردا، این هفته) پیام خواهم داد تا راجع به این موضوع صحبت کنیم” ، اگر شریک شما با عصبانیت و خشمگینانه جواب می دهد یا یکریز پیام می فرستد به خاطر این است که شما گفته اید نیاز به فاصله گرفتن از فضای الکترونیکی دارید و او به مرزهای شما احترام نمی گذارد.

احترام به حق خود برای داشتن استراحت و فضای شخصی ممکن است  باعث شود شریکتان از رسانه های اجتماعی استفاده کند تا شما را مقصر کند. برای مثال، اگر شما یک عکس دسته جمعی با دوستانتان به اشتراگ بگذارید و شریک شما کامنت بگذارد ” اوه ، می بینم که به استراحت نیاز داشتی ” ، در واقع تلاشی است برای مقصر کردن شما. زمانی که ما زندگی مان را به صورت آنلاین به اشتراک می گذاریم، داشتن استراحت دیجیتالی ممکن است نوعی نیرنگ برای طرف مقابل به نظر برسد، اما به یاد داشته باشید که هم شما و هم شریکتان در صورتی که نیاز دارید مجاز به داشتن چنین استراحتی هستید. درست ترین راه برای داشتن چنین موقعیتی این است که به طور واضح و کاملا صمیمانه این موضوع را به شریک خود بگوییم.

ارسال پیام ها به شیوه صحیح

پیام دادن یکی از دسترسی های عالی تکنولوژی است که به ما این فرصت را می دهد تا از ایموجی های جالب استفاده کنیم، با بهترین دوستانمان گفتگوی گروهی داشته باشیم و برای تفریحاتمان برنامه ریزی کنیم و بتوانیم چیز های جالبی را که مثلا در یک فروشگاه میبینیم، همان به موقع به اشتراگ بگذاریم. مانند تمامی جنبه های روابط ما، این موضوع نیز مهم است که چگونه پیام های خود را به صورت صحیح انتقال دهیم.