چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم؟ چگونه می توانیم سریع ارتباط برقرار کنیم؟ آیا اگاهی کافی از مهارت های برقراری ارتباط دارید. در این مقاله از هاو کن یو به شما آموزش خواهیم داد که چگونه می توانید به نحو احست و صحیح با دیگرات ارتباط برقرار کنید.

خیلی از افراد در دام این باور غلط افتاده اند که ارتباط برقرار کردن با دیگران یک ودیعه ی ذاتی در افراد است. اما در واقعیت امر باید دانست که برقراری ارتباط با دیگران نشانه ای از هوش هیجانی است و کنترل آن کاملا در اختیار خودمان است، البته نه اینکه همه شما کاربران “هاو کن یو” ذاتا بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنیم. تحقیقی که متیو لیبرمن در دانشگاه UCLA انجام داده نشان می دهد که اجتماعی بودن و ارتباط برقرار ساختن با دیگران مانند آب، غذا و مسکن از نیازهای اولیه ی بشر است. برای نمونه لیبرمن دریافته است که دردی که ناشی از قطع ارتباطمان با یک نفر حس می کنیم دقیقا در همان ناحیه از مغز حس می شود که درد فیزیکی حس می شود.

کارکرد اولیه ی این ناحیه از مغز هوشیار ساختن ما در برابر تهدیدات جهت بقای ماست. این ناحیه  باعث می شود ما دریابیم که ارتباط اجتماعی تا چه اندازه نیرومند و مهم است. ما انسان ها به قول سقراط مدنی بالطبع هستیم. تصاویر MIR مغز نشان می دهند که تفکر اجتماعی و تحلیلی دربردارنده ی شبکه های عصبی کاملا متفاوت هستند و مانند الاکلنگ کار می کنند. وقتی به تفکر تحلیلی می پردازید قسمت اجتماعی مغزتان ساکت می ماند اما وقتی تفکرتان تمام شد شبکه ی اجتماعی جان می گیرد.

مغز اجتماعی انتهای الاکلنگ است یعنی همانجا که بچه های رویش می نشینند؛ این وضعیت پیش فرض مغزمان است. با توجه به اینکه ارتباط اجتماعی یک نیاز اساسی انسان است ممکن است شما خیال کنید که برقراری ارتباط با هر کسی که با او ملاقات می کنید کار آسانی است اما متاسفانه اینطور نیست. چه بخواهیم چه نخواهیم، خجالتی هستیم، با خود می گوییم که دیگران چه نظری راجع به ما دارند، و یا  در دام حسادت و خودبرتر بینی می افتیم.

اگر بتوانید بر این خلقیات منفی فایق شوید می توانید با هر کس که بخواهید ارتباط برقرار کنید – حتی با آنهایی که هنوز این خلقیات منفی را کنار نگذاشته اند. ما در این مقاله چند نکته با شما در میان می گذاریم که به شما کمک می کنند تا با هر کسی که او را می بینید سریعا  ارتباط برقرار کنید.

برخورد اولتان خیلی قوی باشد

تحقیقات نشان داده است که اکثر افراد ظرف چند ثانیه ی اول ملاقات با شما تشخیص می دهند که آیا شما را دوست دارند یا نه. بقیه ی گفتگو با شما را به بررسی صحت و سقم واکنش اولیه شان می پردازند. شاید این واقعیت خیلی ترسناک باشد اما به شما کمک می کند تا به برخورد اول خود خیلی اهمیت دهید.

برخوردهای اول با زبان بدن ارتباط تنگاتنگی دارند. وقتی به تن صدا ( و مثبت و صمیمی بودن آن) و بیان و ژست خود توجه کنید مردم را مثل آهنربا جذب خود خواهید کرد. یک لحن دوستانه، از حالت دست به سینه در آمدن، برقراری ارتباط چشمی و متمایل شدن به طرف شخصی که دارید با او حرف می زنید همه و همه زبان بدن مثبت هستند که افراد با هوش هیجانی بالا از آنها برای جذب دیگران استفاده می کنند. زبان بدن مثبت می تواند یک گفتگو را از این رو به آن رو کند. واقعا نحوه ی بیان خیلی مهم است.

ظاهربین و عجول نباشید

اولین گفتگوی با کسی که تازه با او آشنا شده ایم خیلی سطحی و ظاهری است. تصویر دقیقی از خود در ذهن او ترسیم می کنیم و راجع به موضوعاتی حرف می زنیم که جنجالی نباشند. راجع به آب و هوا و علایق و سلایقمان حرف می زنیم و جزیی ترین چیزها راجع به خودمان را بازگو می کنیم. اما اگر واقعا مبی خواهید با طرف ارتباط برقرار کنید خود واقعی تان را به او نشان دهید.لازم نیست خیلی راجع به خودتان حرف بزنید اما مهم این است که به طرف اجازه بدهید بداند که عشق و علاقه ی واقعی تان چیست. اغلب اوقات اگر اینکار را کنید طرف مقابل هم این کار را خواهد کرد.

سوالات خوب بپرسید. اگر طرف مقابل تعلل می کند او را تشویق کنید تا از خودش بگوید و سوالات جذاب بپرسید. سوال ” شغلت چیه؟” باعث نمی شود که ارتباط عمیق تر شود اما اگر از او بپرسید چر ااین شغل را انتخاب کرده خیلی خوب خواهید توانست شخصیت او را بشناسید. سوالاتی بپرسید که که به شما کمک می کنند بی اینکه خیلی وارد زندگی خصوصی طرف شوید شخصیت طرف را بشناسید.

از طرف مقابل بیاموزید

لیبرمن در طول تحقیق خود به این نتیجه رسید که اگر سیستم آموزشی بر جنبه ی اجتماعی یادگیری تمرکز کند خیلی موثر تر خواهد بود. برای نمونه بهترین راه برای کمک کردن به یک دانش آموز دبیرستانی که در درس ریاضی مشکل دارد این است که از او بخواهیم از دانش آموز دیگری کمک بگیرد. همین اصل را شما کاربران هاو کن یو در زندگی خودتان هم به کار ببرید و از طرف مقابل که سعی دارید با او ارتباط برقرار کنید بیاموزید.این کار نه تنها باعث می شود او با شما ارتباط برقرار کند بلکه حس می کند که حرفهایش اهمیت دارند. همچنین نشان می دهد که شما خودبرتربین نیستید و متواضعانه از همه چیز یاد می گیرید.

آنها را از برداشتن نقابشان پشیمان نکنید

اگر طرف مقابل نقاب خود را برداشت و شخصیتش را نشان داد کاری نکنید پشیمان شود. مسخره کردن، انتقاد کردن و یا جوک ساختن برای او خیلی بد است. در عوض با سبک زندگی او و عقایدش همدلی کنید و بعد از خودتان با او سخن بگویید.

خوبی های او را ببینید

نباید به دنبال دلایلی برای دوست نداشتن مردم بود. بلکه باید دلایلی پیدا کرد که دیگران را دوست داشت و از آنها خوشش آمد. اگر ندای درونی تان گفت که این آدم چندان جالبی نیست به آن گوش نکنید. این کار نه تنها باعث می شود افراد را طرد نکنید بلکه وقتی بهترینها ر ااز آنها انتظار داشته باشید خود به خود باعث می شود بهترینهای خود را به شما ارائه کنند.

لبخند را فراموش نکنید

آدم ها به صورت طبیعی و ناخودآگاه زبان بدن فردی که دارند با او حرف می زنند را تقلید می کنند. اگر می خواهند آدم ها شما را دوست داشته باشند وقتی با آنها حرف می زنید به آنها لبخند بزنید و آنها هم به طور ناخودآگاه به شما لبخند می زنند و در نتیجه حس خوبی به شما خواهند داشت.

نام آنها را صدا بزنید

قبل تر در مقالات هاو کن یو در رابطه با نقش و اهمین استفاده از نام افراد در برقراری ارتباط صحبت کردیم و میدانیم که نام شما بخش مهمی از هویت شماست و وقتی آدم ها اسم شما را صدا بزنند خیلی خوشحال می شوید. نباید صدا زدن نام افراد را فقط به اول گفگو محدود کنید. تحقیقات نشان می دهد که وقتی طرف مقابل نام فرد را به زبان می آورد و او را مخاطب می کند حس تایید به فرد دست می دهد. وقتی با کسی ملاقات می کنید و نام او را فراموش کردید اصلا از اینکه برای بار دوم نام او را بپرسید خجالت نکشید. چون دفعه ی بعدی که او را دیدید می خواهید او را با اسم صدا بزنید.

از قاعده ی پلاتینیوم پیروی کنید

قاعده ی طلایی که می گوید با دیگران همانطور رفتار کن که دوست داری با تو رفتار شود قاعده ی آسانی است. اما قاعده ی پلاتینیوم که می گوید با دیگران همانطور رفتار کن که دوست دارند با آنها زفتار شود، سخت است. طبق این قاعده نه تنها باید به طرف مقابل احساس راحتی بدهید بلکه باید به او ثابت کنید که حرفهایش را شنیده اید و برایش اهمیت قایل بوده اید.

رقابت نکنید

وقتی با فردی ملاقات می کنید می خواهید به اصطلاح کم نیاورید و دستاوردها و تجربیات زندگی خود را حداقل به اندازه ی تجربیات و دستاوردهای او بدانید. با این کار عزت نفس خود را تقویت می کنید اما نمی توانید با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید. به جای اینکه از او بیاموزید و سعی در یافتن نقطه اشتراک داشته باشید بر خود تمرکز کرده اید.

صدای درونی خود را خاموش کنید

یکی از چیزها که مانع برقراری ارتباط ما با دیگران می شود این است که واقعا گوش نمی دهیم. در عوض وقتی طرف مقابل حرف می زند در فکرهای دیگری فرو می رویم و به او گوش نمی دهیم. غرق این مسایل می شویم که وقتی طرف مقابل حرفش تمام شد چه بگوییم و آنقدر به این فکر می کنیم که اصلا نمی فهمیم او چه دارد می گوید. صدای او را شفاف می شنویم اما معانی شان را نمی فهمیم. اگر می خواهید با دیگران ارتباط برقرار کنید باید این صدای درونی خود را خاموش کنید.

جمع نکات

خلاصه باید دانست که ما انسان ها ذاتا دوست داریم با هم ارتباط برقرار کنیم. دفعه ی بعدی که با کسی ملاقات کردید این نکات را عمل کنید و ببینید که یک گفتگوی معمولی چگونه به ارتباطی عمیق بدل می شود.