چگونه شنونده خوبی باشیم؟ هنر خوب شنیدن اهمیتش اگر از خوب صحبت بیشتر نباشد کمتر هم نیست. در این دوره که خوب شنیدن می تواند کلید حله بسیاری از مشکلات باشد و برای خود یک مهارت ضروری به حساب می آید با شما کاربران روش ها و مهارت هایی که برای خوب شنیدن و یک شنونده خوب بودن نیاز دارید را با هم برسی می کنیم.

بر خلاف آموختن اهمیت گوش دادن از ابتدا (یاد معلم هایتان بیفتید که صدها بار از شما می خواستند سراپا گوش باشید) آنچناتن که باید و شاید جدی گرفته نشده است. حقیقت اینست که ما به اندازه ای که تعلیم داده شده ایم در این مهارت خوب نیستیم. تحقیقات نشان داده است که میانگین گوش دادن کارآمد و مفید کمتر از ۲۵% است. (این بدین معنی است که ما بیشتر اطلاعات را از یک گوش گرفته و از گوش دیگر در می کنیم)
طبق توضیح دکترپائول ساکو دستیار دانشگاه ماری لند، تنها با یاد گرفتن چند عادت شما به عنوان یک شنونده فعال و عالی از دیگر افراد جدا می شوید.

طبق گفته ماکو به هافینگتون پست، در درون همه ما یک شنونده خوب وجود دارد که تنها به بودن تمام و کمال ما در محل و جا و کسی که در حال صحبت با او هستیم بستگی دارد. بیشتر ما بر مکانیزم گوش دادن که شامل ارتباط چشمی، تکان دادن سر است تمرکز می کنیم. اما برای یک شنونده خوب بودن باید یک حالت طبیعی بودن را به این رفتار که به آن اشتیاق داریم بیفزاییم.

طبق نظریه پردازی اپیکتتوس فیلسوف یونانی، ما دو گوش و یک دهان داریم که باید دوبرابر آنچه حرف می زنیم گوش بدهیم. بنابراین ما چگونه می توانیم شروع به نسبی استفاده از این ویژگی ها کنیم یا به قول ساکو به شنونده درونی مان دسترسی پیدا کنیم؟

نه عادت که شنونده های خوب در زندگی روزمره و مکالمات خود تمرین می کنند در زیر وجود دارد که شما می توانید از آنها برای خود اتخاذ کنید.

آنها در زمان حال حضور دارند

همانطور که ساکو اشاره می کند، حضور کامل ذهنی در مکالمات یک مشخصه شنونده های خوب است. زمانی که شما کاملا از لحظه کنونی آگاه هستید و در آن حضور دارید، با احتمال بیشتری آنچه را می شنوید حفظ می کنید و درست تر پاسخ می دهید. این بدین معنی است که تماس های تلفنی را کنار بگذارید و خود را از همه حواس پرتی ها دور کنید. شنونده های خوب واقعا همه چیز را کنار می گذارند و بر روی شخص رو به روی خود تمرکز می کنند. در نتیجه،فرد در حال صحبت مستقیما متوجه می شود که شما به آنچه او می گوید علاقمند هستید.

چگونه واضح و بدون تپق صحبت کنیم؟

شنونده های خوب همدل هستند

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو 03

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو ۰۳

قسمتی از گوش دادن موثر تلاش برای همدلی با شخص در حال صحبت است. چه بتوانید بطور کامل ارتباط بگیرید چه خیر هیجان شما منتقل خواهد شد. طبق گفته ساکو، زمانی را به گذاشتن خود در جای شخص در حال صحبت اختصاص دهید تا بتوانید با آنچه در ذهن آنها می گذرد و اینکه چه شکلی می تواند باشد و آشنا شوید. فهم اینکه تجربه آنها  از قبل از صحبت با شما وجو داشته است به شما کمک می کند ارتباط بهتری داشته باشید. اگرچه این مورد نامناسب به نظر می رسد اما بهتر از هیچ چیز ندانستن است و به فرد گوینده کمک می کند که تلاش شما برای درک مسئله را ببیند.

شنونده های خوب کاستی ها را می فهمند

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو 01

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو ۰۱

ممکن است که نوع تفکر عجیب به نظر برسد، اما طبق گفته ساکو،روی هم رفته،پذیرش خودتان کلیدی برای یک شنونده خوب بودن است. به بیان دیگر، ما نمی توانیم همیشه آنچه هرچیزی که هر کسی می گوید گلچین کنیم (که امری قابل پذیرش است). طیق تجربه شخصی ساکو، گاهی اوقات هنگام شنیدن صحبت کسی در داشتن واکنش مناسب شکست خوردم. گاهی اوقات نیت گوش دادن و به خود اجازه اشتباه در واکنش نشان دادن هم به اندازه کافی خوب است.

شنونده های خوب ذهن های بازی دارند

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو 04

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو ۰۴

شنونده های عالی، می دانند که هر مکالمه قصد ندارد که مسئله بزرگتری را حل کند (اما آنها را یک قدم نزدیکتر به فهم اینکه افراد با یک اساس روزانه ارتباط برقرار می کنند نزدیک می کند.) گوش دادن یک کار جادویی نیست. طبق توضیح ساکو، اگر من با دخترم تعارضی داشته باشم حتما در درون خودم هم تعارضی وجود دارد.( این دیدگاه شما را در جایگاهی قرار می دهد که اولین قدم را برای حل مسئله بردارید). این امر به هر فرد این امکان را می دهد که افکار دیگران را درک کند.

شنونده های خوب هوش هیجانی بالایی دارند

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو 02

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو ۰۲

هوش هیجانی یا آگاهی از هیجانات خود و هیجانات افراد نزدیک ما، می تواند در بهبود تعاملات به ما کمک کند (بخصوص زمانی که این هیجانات در فرآیند شنیدن منعکس می شود).
بنابر نظر تراویس بردبری نویسنده کتاب هوش هیجانی، پرورش دادن یک هوش هیجانی بالا زمانی که در حال قوی کردن مهارت گوش دادنتان هستید برترین فعالیت است. تمام آنچه برای این مهارت نیاز دارید تمرین و تمرکز است. طبق گفته در تریبون شیکاگو در ۲۰۱۱،زمانی که در این گیر کرده اید که جمله بعدی که می خواهید بگویید چیست در واقع شما در حال گوش دادن نیستید.

اما اگر شما هرآنچه در حال انجام بودید متوقف کردید و واقعا بر آنچه فرد رو به رویی می گوید تمرکز کرده اید شما عصب های خود را در مغز خود فعال کرده اید  وبدن شما شروع به گوش دادن عالی به شخص مقابل می کند و اطلاعات بیشتری را حفظ خواهید کرد.

چگونه خوب صحبت کنیم و خوب بشنویم؟

شنونده های خوب سوال های مهمی می پرسند

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو 054

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو ۰۵۴

گوش دادن فقط شامل اتکا بر گوش هایتان نیست، بلکه باید سوال های مناسبی که دنبال کننده بحث هستند بپرسید تا بتوانید اطلاعات بیشتری جمع کنید. این توانایی بازخوردهای تحریک کننده ای ارائه می کند که یکی از بهترین راه ها برای نشان دادن مشغول ودرگیر بودن با آنچه گوینده درحال گفتن است می باشد. ساکو می گوید افرادی که شنونده های خوبی هستند احساسات افراد را مهم تلقی می کنند. این مسئله نشان می دهد که آنچه شما می گویید حسی را ایجاد می کند.

شنونده های خوب حالت تدافعی ندارند

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو 06

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو ۰۶

همه آنچه که شما می شنوید شاد و خوشحال کننده نیست. ساکو توضیح می دهد من زمانی که شخصی در حال گفتن چیزهایی که من می دوست دارم بشنوم است شنونده خیلی خوبی هستم. اما زمانی که کسی به شما بازخوردی می دهد که در دردسر می افتید یا به عنوان شخص آسیب دیده شناخته می شوید کار کمی سخت تر می شود.
شنونده های تاثیرگذار، جلوی انتقادهای منفی را نمی گیرند به جای آن آنها گوش می دهند و درک خود را از آنچه گوینده می خواهد منتقل کند گسترش می دهند. طبق گفته ساکو،آنها از واکنش های خود به افراد دیگر آگاه هستند. تفاوت بین یک شنونده خیلی بد و یک شنونده خوب می تواند زمان پاسخ دادن آنها باشد. بسیاری از مکالمات بر طبق توانایی  قدمی عقب گذاشتن و تنها لحظه ای سکوت کردن خوب یا بد جلو برود.
شنونده های خوب با راحت نبودن مشکلی ندارند
علاوه بر نقش دفاعی نداشتن،ساکو همچنین پیشنهاد می کند که به تک به تک هیجان های در هر لحظه از گفتگوهایتان دقت کنید.(حتی هیجاناتی مثل عصبانیت و ناراحتی). ساکو می گوید: شما نیاز دارید که احساس خوبی با راحت نبودن برقرار کنید.

زمانی که شما با افراد مکالمات مشکلی دارید،اگر می خواهید کاملا حواس جمع گوش کنید ممکن است با سختی هایی رو به رو شوید اما مهم است که تلاش خود را بکنید.

شنونده های خوب رهبران خوبی هستند

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو 09

چگونه شنونده خوبی باشیم_ هاو کن یو ۰۹

تحقیقات نشان داده است که همبستگی مستقیمی بین رهبری قوی و مهارت های قوی گوش دادن وجود دارد که البته جای تعجبی هم نیست.طبق گفته ریچارد برانسون مسئول سئو نویسندگان گروه ویریجینا،کارآمدترین رهبران و کارآفرینان بیش از میزانی که صحبت می کنند گوش می کنند:
برای اینکه رهبر خوبی باشید باید شنونده خوبی باشیدو ایده های هوشمندانه می تواند از جاهایی که احتمال کمی دارد ظهور کند بنابراین شما همیشه باید گوش های خود را برای ایده های زیرکانه آماده نگه دارید. این می تواند به این معنی باشد که نظرهای اینترنتی به اندازه نکات جلسات حضوری مهم است و از کارکنان دیگر شرکت هم به میزانی که از کارکنان قسمت بهینه سازی درباره ایده هایشان سوال می شود سوال کرد.

از اینجا بیرون روید و به مردم گوش بسپارید، مردم را بیرون بکشید و از آنها یاد بگیرید.