چگونه سوشی درست کنیم؟ آیا با سوشی آشنا هستید؟ حتما نام این غذای آسیای شرقی که بیشتر در ژاپن و چین مورد استفاده قرا می گیرد و غذایی متفاوت است را شنیده اید. امروز در هاو کن یو به شما آموزش تهیه این غذای متفاوت را آموزش خواهیم داد.

سوشی انواع نختلفی دارد و سوشی در ابتدا یک روش برای نگهداری ماهی(نمک سود کردن) بوده است که به مرور زمان برای نام یک غذا به کار گرفته شده است. سه قسمت اصلی سوشی برنج، آبزیان به صورت خام ، سبزیجات و سرکه است که البته اکنون مواد های غذایی دیگری به آن اضافه شده است. این غذا اکنون ۱۳۰۰ سال سابقه دارد و در رستوران های بزرگ دنیا یک غذای محبوب محسوب می شود.

بدون تردید، سوشی جزو غذاهای بسیار محبوب در بین مردم است. غذایی لذیذ و خوشمزه که در عین حال  درست کردن آن برایتان سرگرم کننده خواهد بود. برای شروع با آموزش سوشی Makizushi یا همان سوشی رول شده، شروع می‌کنیم. این مدل از سوشی نمادین‌ترین و محبوب نوع آن است که با برنج و سایر مواد تشکیل دهنده سوشی درست می‌شود، که همگی این مواد داخل یک گیاه مخصوص دریایی که خشک شده است، رول می‌شوند.

بهتر است تا برای درست کردن سوشی، از یک عدد تخته مخصوص رول کردن سوشی که غالبا هم از جنس بامبو(تخته حصیر مانند که قابلیت رول شدن دارد) ساخته می‌شود، استفاده نمایید. البته شما نیز می‌توانید بدون استفاده از آن تخته هم، سوشی‌های خانگی خوبی درست کنید. به طور کلی سه چیز اصلی برای درست کردن سوشی احتیاج خواهید داشت.

گیاه دریایی‌ مخصوص به نام Nori

Nori  نوعی گیاه  یا شاید بهتر باشد بگوییم جلبک دریاییست که می‌توانید برگه‌های سرخ شده آن را در بیشتر مغازه‌های آسیایی و سوپرمارکت‌های بزرگ در داخل کشور خودمان تهیه کنید. این جلبک خوراکی دریایی به دلیل داشتن کالری کم، داشتن مواد معدنی فراوان، و سرشار بودن از ویتامین ها یک ماده غذایی محبوب بین کسایی که برای غذا و رژیم غذایی خود ارزش قائل هستند به حساب می آید. اکثر افرادی که در درست کردن سوشی حرفه‌ای هستند می‌توانند تا به راحتی برگه‌های Nori را به صورت درسته رول کنند اما برای شروع پیشنهاد می‌کنیم تا برگه‌ها را با قیچی نصف کرده و با این سایز، شروع  کنید. هر چه برگه‌های سوشیتان کوچک‌تر باشند، تسلط بیشتری هنگام رول کردن آن‌ها خواهید داشت. برگه‌های Nori رطوبت را به راحتی جذب خود می‌کنند. بعد از باز کردن بسته‌بندی برگه‌ها در صورتی که قصد نداشتید تا همه برگه ها را استفاده کنید و خواستید تا چند تا از آن‌ها را نگه دارید، حتما آن‌ها را در کیسه‌های زیپی قرار داده و یک قاشق چایخوری برنج داخل کیسه بریزید تا رطوبت موجود را جذب خود کند. با این روش برگه‌هایتان مانند روز اول خوب و ترد باقی می‌مانند.

برنج سوشی

قطعا اگر آشپزی با حوصله باشید، برنج سوشیتان را خودتان می‌پزید و اما اگر حوصله این کار را ندارید، برنج از قبل آماده شده تهیه کرده و به ازای هر فنجان برنج از دو قاشق سوپ‌خوری سرکه‌ شیرین شده، استفاده نمایید. حتما دقت کنید تا سرکه برنجتان شیرین شده باشد، زیرا برای اندکی طعم و عطر شیرین دادن به سوشیتان، حتما باید برنج آن اندکی شیرینی داشته باشد که سرکه برنج‌های معمولی این شیرینی را ندارند. سرکه برنج هم قابل تهیه در منزل (برنج سفید ،شکر سفید، آب، مایه خمیر، سفیده تخم مرغ)و هم از سوپر مارک هاست.

اگر سرکه برنج معمولی تهیه کرده‌اید نیز می‌توانید، به هر نصفه فنجان سرکه برنجتان یک قاشق سوپ خوری شکر اضافه کرده و اگر خیلی کم حوصله و تنبل هستید، می‌توانید تا از مغازه‌های مخصوص چینی و ژاپنی و یا فروشگاه‌های بزرگ و مجهز، برنج مخصوص سوشی تهیه کنید. ( که این امر پیشنهاد نمی‌شود.)

مواد داخل سوشی

برای پر کردن داخل سوشیتان، انتخاب‌های زیادی می‌توانید داشته باشید. برخی از مواد رایج برای این کار شامل ماهی خام (مثل ماهی سالمون و یا ماهی تن)، خرچنگ، کنسروهای مخصوص ژاپنی که ترکیبی از مخلوط سبزیجات سرخ شده و ماهی و میگوهستند، انبه، آووکادو، خیار وهویچ و غیره هستند. هر چیزی که دلتان می‌خواهد را می‌توانید امتحان کنید. فقط حواستان باشد تا موادی را انتخاب کنید که، بتوانید آن‌ها را در تکه‌های بسیار کوچک ببرید.

قطعا ماهی که بهتر است سالمون باشد و یا برگه سوشی هر چه تازه‌تر باشند، بهتر و با کیفیت‌تر خواهند بود. برای تست تازه بودن ماهی، با  انگشت اشاره‌تان گوشت ماهی را کمی فشار دهید، اگر ماهی تازه باشد گوشتش دوباره به حالت اولیه بر می‌گردد و اگر ماهی تازه نباشد، بر روی آن فرورفتگی و ناصافی خواهید دید. حتی اگر فرورفتگی‌هایی بر روی سطح ماهی دیدید، می‌توانید تا همچنان آن را میل کنید، منتها لازم است تا بدانید که ماهیتان به آن اندازه که باید تازه نیست.

طرز تهیه سموسه هندی و چاشنی نعنا

چگونه سس کچاپ درست کنیم؟ (دستور اصلی)

طرز تهیه

آماده سازی برنج و برگه‌های نوری Nori

برگه Nori را بر روی تخته بامبو پهن کنید.توجه داشته باشید که  این برگه‌ها یک سطح زبر و یک سطح صاف دارند. برگه را لمس کرده و آن را طوری پهن کنید که سطح زبر آن رو به بیرون باشد.

چگونه معجون درست کنیم

برنجتان را بر روی برگه پخش کنید.

برای پهن کردن برنجتان، به دقت و با کمک انگشتانتان، این کار را انجام دهید. برنج باید به خوبی و طوری پخش شود که دانه های آن به یکدیگر نچسبیده و مابینشان کمی فاصله باشد وبعد از رول کردن سوشیتان، برگه های Nori از لابه لای برنجتان معلوم باشند.

یک نکته کاربردی این است تا برای جلوگیری از نچسبیدن مواد به انگشتانتان، می‌توانید تا کمی انگشتانتان را خیس کنید زیرا برنج معمولا خیلی سریع به دستتان می‌چسبد، پس بهتر است تا یک کاسه کوچک آب در کنارتان بگذارید تا زمانی که خیلی برنج به انگشتتان چسبید، انگشتانتان را در آن خیس کنید.

 افزودن سایر مواد اولیه

برگه سوشی را در ذهنتان به چهار قسمت تقسیم کرده و مواد اولیه‌تان را در آخرین قسمت از پایین قرار داده و حواستان باشد تا مواد را بر روی قسمت‌ بالاتر نگذارید، زیرا در غیر اینصورت رول کردن سوشیتان به شدت سخت خواهد شد.

طرز تهیه نان فوکاسیا (نان معروف ایتالیایی)

 کمی سوشیتان را رول کنید.

در مرجله بعدی، قسمت انتهایی سوشیتان را که شامل برنج و موادتان است را طوری به داخل خم کرده و رول کنید که مانند تصویر بالا، به شکلی مشابه با شکل حلزون برسید.

برای فشرده شدن مواد، می‌توانید تا به آرامی کمی رولتان را فشار بدهید.

حالا به آرامی تخته بامبویتان را به بیرون بکشید، طوری که رولتان مشابه عکس بالاشود.

چگونه پاستای رنگی درست کنیم؟ (طرز تهیه خمیر و رنگ کردن)

مابقی سوشیتان را رول کنید.

با استفاده از انگشتانتان ، مابقی فرآیند رول کردن سوشی را ادامه دهید.

بعد از اتمام رول کردن، مجددا سوشیتان را داخل تخته بامبو گذاشته و مانند تصویر بالا، تخته را به دور آن رول کنید و از روی تخته،  کمی به آن فشار وارد کنید.

 سوشیتان را بر روی تخته‌خورد کن قرار دهید.

حالا نوبت آن رسیده که سوشیتان را از روی تخته بامبو برداشته و آن را بر روی یک تخته خورد کن قرار دهید.

سوشیتان را ببرید.

از یک چاقوی خیلی تیز استفاده کرده و رولتان را به صورت دایره دایره ببرید و بعد از هر برش حتما لبه‌های چاقویتان را تمیز کنید. مواد سوشی خیلی سریع به چاقو میچسبند، و اگر این مواد هر سری از لبه چاقو پاک نشوند، نمی‌توانید رولتان را به راحتی وتمیز ببرید.

سوشیتان را میل کنید

در نهایت می‌توانید تا با کمی  ذوق و سلیقه، حلقه‌های سوشیتان را داخل یک بشقاب پهن به زیبایی بچینید و نوش‌ جان کنید.