استفاده از چاقو و چاقو تیز کن، یک اصل مهم برای آشپز ها می باشد که باید به خوبی آن ها را بلد باشند. چاقویی که کند باشد نیاز به فشار دادن زیاد برای برش دارد که این احتمال لغزش چاقو را زیاد می کند و باعث می شود شما در معرض خطر باشد. همچنین انرژی زیادی را می خواهد که می تواند به دستان شما نیز آسیب بزند و خسته تان کند. پس داشتن یک چاقوی تیز در آشپزخانه بسیار مهم است. برای تیز کردن چاقو شما می توانید از چاقو تیز کن های دو لبه خانگی و ساده استفاده کنید و یا از چاقو تیز کن های فولادی. با هاو کن یو همراه باشید تا استفاده از هردو وسیله را به شما آموزش دهیم.

آموزش تیز کردن چاقو در خانه www.howcanu.com

استفاده از چاقو تیز کن های دولبه ساده

مرحله اول

آموزش تیز کردن چاقو در خانه www.howcanu.com

در مرحله اول شما باید چاقو را بررسی کنید. برای مثال اگر چاقو بصورت لبه دار باشد نمی توان آن را به صورت دستی و با چاقو تیز کن دو لبه تیز کرد. زیرا این نوع چاقو ها برای برش نان و یا غذا های یخ زده استفاده می شوند و تیز کردن آن ها بصورت دستی می تواند باعث ایجاد ناهمواری بر روی آن ها شوند و در عملکرد آن تاثیر بگذارد. چاقو هایی با لبه های صاف مناسبترین چاقو ها برای تیز کردن با این روش می باشند.

مرحله دوم

آموزش تیز کردن چاقو در خانه www.howcanu.com

با یک دست چاقو و با دست دیگر چاقو تیز کن را نگه دارید. نگه داشتن آن ها بر روی هوا خیلی خطرناک است. فقط شما باید برای آشنایی با آن این کار را انجام دهید. پس از آن به راحتی می توانید آن را بر روی یک میز بگذارید یا بر روی آن وصلش کنید تا ثابت باشد.

مرحله سوم

آموزش تیز کردن چاقو در خانه www.howcanu.com

چاقو را بین دو لبه چاقو تیز کن قرار دهید، باید تمامی لبه را بر روی آن بکشید (از قسمت بعد دسته تا قسمت نوک لبه). چاقو تیز کن را بر روی یک سطح صاف قرار دهید و لبه چاقو را کاملا بر روی آن عمود قرار دهید. اما توجه داشته باشید چاقو را اصلا محکم و سخت بر روی لبه ها نکشید. با این کار فقط به لبه ها و چاقو آسیب می زنید. به حدی فشار دهید که اصطکاک چاقو با لبه های تیز کننده را احساس کنید. حدود سه یا چهار با کشش معمولی کافی می باشد.

مرحله چهارم

آموزش تیز کردن چاقو در خانه www.howcanu.com

مواد و باقی مانده هایی که بخاطر تیز کردن بر روی چاقو مانده است را توسط یک دستمال تمیز و نرم تمیز کنید. (برخی آشپزان ترجیح می دهند یک حباب روغن به دستمال بزنند تا از کربن فولاد چاقو محافظت کند که این کار کاملا اختیاری می باشد). چاقو را بصورت سطحی بر روی دست دستمال قرار دهید و هر دو طرف را به خوبی تمیز کنید.

استفاده از چاقو تیز کن دستی و استوانه ای

مرحله اول

آموزش تیز کردن چاقو در خانه www.howcanu.com

از این روش هم فقط برای چاقو های با لبه ی صاف استفاده کنید. دسته چاقو تیز کن را به صورتی که راحت باشید بگیرید و جلوی خودتا با کمی فاصله و رو به پایین نگه دارید. با دست دیگر در کنار خو چاقو را نگه دارید. لبه چاقو را بر روی چاقو تیز کن قرار دهید. زمانی که چاقو را بر روی چاقو تیز کن قرار دادید باید یک مقدار زاویه داشته باشد به شکلی که بین بالاترین قسمت چاقو با چاقوتیز کن با اندازه یک انگشت فاصله باشد.

مرحله دوم

آموزش تیز کردن چاقو در خانه www.howcanu.com

تیغه چاقو را با یک تکان به سمت پایین و در جهتی که از سمت دسته به سمت نوک تیغه می باشد حرکت کنید. این کار ممکن است کمی طول بکشد و قبل از این که تیغ از روی تیز کن خارج شود آن را خودتان جدا کنید و چند بار این کار را تکرار کنید. اگر شما این کار را با یک چاقوی در حال زنگ زدن انجام دهید به خوبی لبه های چاقو را که در حال تیز شدن و براق شدن هستند را خواهید دید. اگر از چاقوی فولادی کربن استفاده می کنید نیز می توانید لبه ها را به صورت خاکستری براق مشاهده کنید.

مرحله سوم

آموزش تیز کردن چاقو در خانه www.howcanu.com

در هنگام فشار تیغه بر روی تیز کن می توانید کمی از ضربه های ریز برای حرکت در مقابل مقاومت آن استفاده کنید فقط باید بسیار مواظب باشید تا به لبه چاقو آسیب وارد نکنید.

مرحله چهارم

آموزش تیز کردن چاقو در خانه www.howcanu.com

در این مرحله باید طرف دیگر تیغه را تیز کنید. چاقو را بچرخوانید و لبه را به سمت خودتان بر روی تیز کن قرار دهید. مواظب باشید زیرا این حالت چالش بر انگیز است و شما دوست دارید انگشت شصتتان را بر روی تیز کن قرار دهید. هرگز این کار را نکنید زیرا بسیار خطرناک هست. حال مانند روش های قبل زاویه را رعایت کنید و سه الی چهار مرتبه بکشید و ضربه آرام بزنید.