درمان معده درد در خانه و با راهکارهای ساده موضوع این مقاله است. این که چگونه درد معده را درمان کنیم؟ چگونه معده درد را درمان کنیم؟ چگونه از دل درد و مشکلات حاد معده جلوگیری کنیم و از چگونه درمنزل این مشکلات و درد ها را برطرف کنیم؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات در هاو کن یو پاسخ دهیم.

باز هم به سراغتان آمده است. همان حسی که انگار کسی به شکمتان مشت زده و باعث می شود کمری خم شده از درد، احساس تهوع و بی اشتهایی داشته باشید. همۀ ما چنین حسی را تجربه کرده ایم، خواه به خاطر خوردن خوراکی بد یا به خاطر مشکلات گوارشی دیگر. در هر دو صورت لازم است که خیلی سریع از این حس رها شوید.

قبل از اینکه روانۀ دارو خانه شوید و شیشه هایی از داروهای متنوع دل درد بگیرید بهتر است این درمان های خانگی را برای دل دردتان امتحان کنید. این راهکار ها شدت دردتان را به سرعت کم نمی کنند اما به پیدا کردن دلیل اصلی دل دردتان کمک می کنند.

در زیر برای شما کاربران هاو کن یو  ۱۳ درمان خانگی برای دل درد ارائه می شود که هر یک به نوعی می توانند در درمان مشکلات و معده درد به کمک شما بیایند.

 

یک فنجان سرکۀ سیب بخورید

درمان معده درد _ هاو کن یو

سرکۀ سیب دارای فواید زیادی برای فرایند هضم است. این ماده به متعادل کردن میزان اسیدیتۀ معده کمک می کند. اسیدیتۀ معده همان چیزی است که سطح خاصی از آن برای هضم و تجزیۀ کامل غذا مورد نیاز است که بسیار به درمان معده درد کمک خواهد کرد.

اکثر اوقات، برخلاف باور عموم که فکر می کنند اسید معده زیاد شده است، معدۀ ما اسید لازم را ندارد و این باعث می شود فرایند هضم کاملاً دشوار شود. دل درد یکی از علائم کمبود اسید معده است.

به محض اینکه امکانش برایتان فراهم شد یک قاشق غذا خوری سرکۀ سیب را به یک فنجان آب اضافه کنید و بخورید تا تولید اسید را بالا ببرید و از دل درد خلاص شوید. همچنین می توانید این کار را قبل از خوردن وعدۀ غذایی انجام دهید تا عملکرد هضم را از ابتدا تحریک کنید.

یک ماساژ شکمی برای درمان معده درد

درمان معده درد _ هاو کن یو

اگر دل دردتان به خاطر یبوست است یک ماساژ شکمی آرام به خودتان بدهید تا کمک کند چیزهای درون معده جابجا شود و انسدادی که ممکن است باعث دل درد شده باشد برطرف شود.

ماساژ دادن این قسمت به صورت آرام و با انگشت سبابه و انگشت میان در جهت گردش عقربه های ساعت، انقباض ماهیچه ها را تحریک کرده و به تجزیۀ غذایی که ممکن است در روده ها گیر کرده باشد کمک می کند. این گیر کردن غذا می تواند به خاطر پرخوری، نجویدن کامل غذا، کم آب شدن بدن یا فقدان آنزیم ها و اسید لازم برای تجزیۀ غذا در وحلۀ اول باشد.

البته تمامی این بازدارنده های بالقوۀ گوارش باید مطرح شوند اما ماساژ دادن راه سریعی برای حرکت دادن محتویات معده و رهایی از دل درد در لحظه است.

۵ دقیقه تنفس عمیق انجام دهید تا بدنتان روی عمل هضم متمرکز شود

به خصوص زمانیکه شما کاربران با استرس غذا خورده اید، یا در حال تجربۀ استرس مزمن هستید، این استرس می تواند عوارضی روی فرایند گوارش داشته باشد.

بدن دو وضعیت دارد: «مبارزه یا پرواز» یا «استراحت و هضم». اگر محرک تنش زایی ، مثلاً از محل کار، را تجربه می کنید، بدنتان در وضعیت «مبارزه یا پرواز» برای کنترل بر استرس است، نه در وضعیت «استراحت و هضم» برای تمرکز بر هضم غذا. این موضوع عمل هضم را دشوار می کند که خود منجر به دل درد می شود.

به منظور استراحت دادن به بدن برای هضم غذا، کشیدن چند نفس عمیق می تواند به انتقال تمرکز روی هضم غذا کمک کند. در آغاز دل درد (و بهتر است قبل از شروع غذا خوردن)، ۳-۵ نفس کاملاً عمیق بکشید تا دل درد را کاهش دهید.

آب زیادی بنوشید

درمان معده درد _ هاو کن یو

همانطور که قبلاً هم در هاو کن یو به این موضوع اشاره کردیم، اغلب دل درد به خاطر یبوست و انقباض ماهیچه های روده است. چیزی که باعث این وضعیت می شود، کم آبی بدن است. نوشیدن آب نه تنها رودۀ بزرگ را آبرسانی می کند و سرعت دفع را بالا می برد، بلکه یک مادۀ مغذی برای پوشش های مخاطی است که از باکتری های روده ای کوچکی که برای عمل هضم و جذب مواد غذایی مناسب هستند، پشتیبانی می کند.

کمبود آب در بدن باعث یبوست و رفلکس اسید معده در کنار علائم دیگر می شود، بنابراین مطمئن شوید که به منظور آبدار ماندن بدن در طول روز ۸ لیوان آب می نوشید.

به منظور یادآوری برای نوشیدن مقدار آب کافی می توانید از اپلیکیشن های موجود استفاده کنید. این اپلیکیشن ها نوشیدن آب را جالب می کنند و شما را سالم نگه می دارند.

یک آنزیم هضمی مصرف کنید

درمان معده درد _ هاو کن یو

بدن ما به سه دسته آنزیم نیاز دارد تا بتواند غذا را هضم کند: آنزیم لیپاس برای هضم چربی، آنزیم آمیلاس برای هضم کربوهیدرات، و آنزیم پروتئاس برای هضم پروتئین. بسیاری از ما به خاطر مصرف بیش از حد دارو، عملکرد ضعیف گوارشی، و رژیم غذایی ضعیف که فاقد غذاهایی حاوی این آنزیم ها هستند، با کمبود مقادیری از هر یک از این آنزیم ها مواجه می شویم.

در صورتی که عمل هضم در بدنتان دچار اختلال شده باشد، مکمل هایی حاوی آنزیم های هضم در کوتاه مدت می توانند گزینۀ مناسبی باشند. در صورت دل درد، خوردن یکی از آنها بعد از هر وعدۀ غذایی می تواند به تسکین درد کمک کند و عمل هضم را پشتیبانی کند. بهتر است به خوردن این مکمل ها قبل از وعده های غذایی عادت کنید چرا که این زمان برای استفاده از آنها بهتر است.

یک تکه زنجبیل تازه بجوید

زنجبیل هم مانند سرکۀ سیب محرک طبیعی فوق العاده ای برای هضم است. اگر تکه ای زنجبیل تازه در خانه دارید یا اگر می توانید سریعاً بیرون بروید و آن را تهیه کنید، حدود ۱ سانتیمتر از آن را جدا کرده و چند دقیقه ای بجوید. این کار ترشحات اسید معده و انقباضات ماهیچه ای معده را تحریک می کند تا محتویات آن را حرکت داده و شما را از در درمان معده درد یاری دهد.

نوشیدن آب آلوئه (داربو)

گیاه آلوئه برای چیزهایی بیشتر از تسکین دادن آفتاب سوختگی مفید است. این گیاه نقش مهمی در هضم ایفا می کند. درست همانطور که برای پوستتان تسکین دهنده است، می تواند سلول های مجرای گوارش را تسکین دهد.

اگر معدۀ شما با غذایی که می خورید سازگار نیست ممکن است التهاب درجه پایینی ایجاد شود، و در این صورت گیاه آلوئه می تواند آن را تسکین دهد. یک سوم فنجان آب آلوئۀ خالص را برای درمان معده درد بنوشید (مطمئن شوید هیچ شکری افزوده نشده باشد زیرا شیرین کردن آن، ارزش غذایی اش را به حداقل می رساند).

یک فنجان آبگوشت گرم بخورید

درمان معده درد _ هاو کن یو

آبگوشت هم مثل آب آلوئه مزایای زیادی برای فرایند گوارش دارد. نه تنها به طور بالقوه ضد التهاب است بلکه به شدت درمان کننده است. این غذا سرشار از کلاژن و ژلاتین است که به بهبود آسیب های وارده به سلول ها کمک می کند. اگر رژیم غذایی ضعیفی دارید، شرایط گوارشی خاصی دارید، یا داروی خاصی مصرف می کنید که مجرای گوارشی را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است به سلول ها آسیب وارد شود . آبگوشت یک روش عالی برای ترمیم این آسیب ها است.

در آغاز دل درد یک فنجان آبگوشت گرم (که بهتر است اورگانیک باشد) بخورید و چند نفس عمیق بکشید. (همانطور که می بینید بعضی از این توصیه ها بخوبی با هم ترکیب می شوند و اثر مطلوبی خواهند داشت).

روغن اسانس نعنا به شکمتان بمالید

 

این روغن هم مشابه زنجبیل و سرکۀ سیب عمل می کند. برای درمان معده درد زنجبیل و سرکۀ سیب در دسترس ندارید، اما روغن اسانس نعنا در کابینتتان موجود است، همین روغن می تواند راه بسیار خوبی برای رهایی از درد باشد.

نعنا مزایای گوارشی زیادی دارد، قابل توجه تر از همه اینکه به اسپاسم عضلانی در پوشش مخاطی معده و رودۀ بزرگ کمک می کند. چند قطره روغن اسانس نعنا را با روغن رونده ای مثل روغن نارگیل مخلوط کنید و سرتاسر شکمتان بمالید تا دردتان تسکین یابد.

اگر اسانس نعنا ندارید اما دم کردۀ نعنا در دسترستان است، نوشیدن آن هم به همان اندازه مفید و تسکین دهنده است.

دم کردۀ لیمو یا آب لیمو بخورید

درمان معده درد _ هاو کن یو

لیمو درمان خانگی دیگری برای مشکلات گوارشی است. لیمو هم ترشحات گوارشی مناسب را تحریک می کند تا از تجزیۀ غذا و حرکت آن در مسیر گوارش مطمئن شود.

اگر بعد از خوردن وعدۀ غذایی معده تان در وضعیت خوبی قرار ندارد یک جوشاندۀ لیموی داغ درست کنید، یا به راحتی یک قاشق غذا خوری آبلیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن را جرعه جرعه بنوشید تا دردتان تسکین یابد. لیمو خاصیت های فراوان دیگری هم دارد. اگر واقعاً می خواهید کار را در درمان معده درد تمام کنید می توانید یک قاشق غذا خوری سرکۀ سیب هم به آب لیموی تان اضافه کنید. این هم یک ترکیب عالی برای قبل از وعدۀ غذایی به شمار می رود.

استراحت، استراحت، استراحت!

درمان معده درد _ هاو کن یو 13

گاهی تلاش برای از بین بردن دل درد فقط آنرا بدتر می کند. به ویژه اگر نفخ هم همراه آن باشد شما به هیچ وجه احساس راحتی نمی کنید. اینکه جایی بنشینید و کمی اسراحت کنید می تواند برای بدنتان مفید باشد. این کار به شما اجازه می دهد تا انرژی تان را داخل بدنتان متمرکز کرده و موضوعاتی که باعث دل درد می شوند را حل کنید. در حین استراحت می توانید تعدادی از توصیه هایی که تا کنون ارائه شده است را انجام دهید، از جمله نفس عمیق کشیدن، ماساژ دادن شکم، و نوشیدن دم کرده های تسکین دهنده. حتی انجام این کار به مدت چند دقیقه هم می تواند مفید باشد. البته اگر با خواب خود مشکل دارید می توانید از لینک زیر که قبلا در هاو کن یو مهیا شده است مقاله کاملی در رابطه با داشتن خواب کافی و راحت را مطالعه کنید.

۱۷ راه کار موثر برای داشتن خواب بهتر

یک میان وعدۀ سرشار از فیبر برای درمان معده درد

درمان معده درد _ هاو کن یو 13فیبرها می توانند نقش بسیار مهمی را در فرایند گوارش ایفا کنند، از تنظیم رشد باکتری های مفید گرفته تا حرکت دادن محتویات معده، تا سم زدایی روده. اگر رژیم غذایی تان فاقد فیبر باشد عمل هضم دشوار می شود که همین امر موجب دل درد های مکرر می شود.

یک راه آسان برای کنترل این مشکل افزودن فیبر به رژیم غذایی است. غذاهایی مانند سبزیجات برگ دار، بادام، کدو و تخمه گل آفتابگردان و تخم کتان سرشار از فیبر هستند.

خوردن یک مشت آجیل یا دانه، خوردن یک پرس سالاد سبزیجات یا اضافه کردن تخم کتان به نوشیدنی ها می تواند فقدان احتمالی فیبر را جبران کرده و درد شکم را تسکین دهد.


۱۰ ماده بسیار مقوی و سالم در صبحانه


چیزی که می خورید را ارزیابی کنید

درمان معده درد _ هاو کن یو

فهمیدن اینکه آیا چیزی که خورده اید مستقیما باعث دل دردتان شده است یا نه، در درمان معده درد بسیار حائز اهمیت است. ممکن است این موضوع در همان لحظه کمکی به تسکین دردتان نکند اما اطلاعات مفیدی برای مراحل بعدی به شما می دهد.

مثلاً اگر مقدار زیادی لبنیات و شکر خورده اید و فهمیده اید زمانی که این خوراکی ها در وعدۀ غذایی تان هستند دچار دل درد می شوید، پس این علامت خوبی از جانب بدن شماست برای اینکه بدانید بدن شما به خوبی این مواد را تجزیه نمی کند یا صرفاً این مواد غذایی با معدۀ شما سازگار نیستند.

ممکن است داشتن یک دفترچه یادداشت غذایی در این زمینه مفید باشد. می توانید در مورد چیزهایی که می خورید بنویسید و سپس آن را با ناراحتی های گوارشی تان مطابقت دهید.

درمان مناسب دل درد شما: برنامۀ عمل شما

اگر چه عوامل زیادی می توانند با دل درد شما در ارتباط باشند، خبر خوب این است که درمان های خانگی زیادی پیش رو دارید که اکنون می توانید به منظور تسکین دردتان از آنها استفاده کنید.

نکتۀ آخر را در نظر داشته باشید که آگاهی از اینکه چه مواد غذایی می توانند باعث ایجاد ناراحتی در معدۀ شما شوند می تواند شما را راهنمایی کند تا آنها را (به طور موقت یا بلند مدت) از برنامۀ غذایی تان حذف کنید. اینکه بدانید زمانیکه دل درد به سراغتان می آید چگونه آنرا کنترل کنید می تواند بهتر از دست و پنجه نرم کردن با درد و ناراحتی باشد.

۱۴ نکته کلیدی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم

نکتۀ دیگر اینکه اکثر این خوراکی ها و توصیه ها فواید گوارشی فراتر از درمان دل درد در لحظه را به شما ارائه می دهند. این توصیه ها می توانند فرایند گوارشتان را در آینده به خوبی تقویت کنند. از توصیه های قبل از وعدۀ غذایی که در اینجا ارائه شد نیز استفاده کنید تا فرایند کلی گوارشتان به خوبی تحت تأثیر قرار بگیرد.