بهار و تابستان فصل صندل پوشیدن است، فصل پوشیدن کفش ها بدون جوراب…و این هم یعنی فصل تاول پا. همه میدانیم پوشیدن کفش های تابستانی به خصوص کفش های خشک و کم کیفیت زنانه موجب تاول های پا میشوند.  مطمئناً می توانید با خرید کفش های راحت تر از ایجاد این تاول پا ها پیشگیری کنید، اما همگی می دانیم که همیشه چنین چیزی ممکن نیست. بعضی اوقات واقعا نمی شود به صندل های جذابی که در ویترین مغازه گذاشته است “نه” گفت. حتی اگر فقط با نگاه کردن به آنها بفهمید که جراحت های آشکاری در پای شما ایجاد می کنند. به علاوه، حتی ممکن است راحت ترین کفش ها هم باعث تاول در پای شما شوند، به خصوص زمانی که آنها را برای اولین بار می پوشید.

در ادامه این مطلب چند راهکار موثر برای از بین بردن تاول پا های پا ناشی از پوشیدن کفش های خشک و تنگ را آموزش خواهیم داد.

نکته مهمی که در ابتدا باید به یاد داشته باشید این است کهبه هیچ عنوان از ابتدا با وسایل تیز سعی نکنید تا تاول را از عفونت ها خالی کنید. هنگامی که پوست شما تاول میزند، آن قسمت در معرض عفونت های بسیاری قرار میگیرد. پس شما با پاره کردن پوست اجازه خواهید داد تا عفونت ها راحت تر بتوانند وارد بدن شما شوند. اولین نکته در سریع و سالم از بین بردن تاول ها دست نزدن به آن است.

به هیچ عنوان به تاول پا دست نزنیددرمان تاول پا - هاو کن یو

وقتی تاولی ایجاد شد بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که آن را همانطور رها کنید. مطمئناً این کار راحتی نیست. یک مرکز درمانی توصیه می کند که باندی روی تاول ببندید و بگذارید خودش خوب شود، در این صورت در معرض هیچ گونه عفونتی نخواهید بود. اگر تاول شما دردناک  نیست، این روش بهترین و ایمن ترین راه برای رهایی از تاول است.

همیشه آن را تمیز نگه دارید

خب شاید هم این کار همیشه مقدور نباشد. اما اطمینان از اینکه اول پایتان عاری از آلودگی و گرد و خاک باشد بسیار مهم است، به ویژه زمانی که نهایتاً می خواهید آن را بترکانید باید بیشتر مراقب باشید. تاول را با الکل مالش یا پد الکلی نمالید. یک صابون ملایم خوب و آب می تواند برای شست و شو کافی باشد.

آلوورا را امتحان کنیددرمان تاول پا - هاو کن یو

وقتی تاولی دارید که شما را آزار می دهد می توانید ژل آلوئه ورا را روی آن پخش کنید. آلوورا خاصیت جمع کنندگی دارد که این ویژگی به پیشگیری از عفونت و تمیز نگه داشتن تاول پا کمک می کند، همینطور در حین سوزش پا حس خنک کنندگی به پای شما می دهد که باعث ایجاد یک احساس خوب در شما می شود.

پاهایتان را در آب بگذارید

این کار سه مزیت اصلی دارد. تاول را تمیز نگه می دارد. پوست اطراف تاول را نرم نگه می دارد در نتیجه آب تاول کمی زودتر کشیده می شود. حس خوبی به شما می دهد، به خصوص که یک روز کامل پای شما در کفش های نامناسبی بوده است. کمی نمک فرنگی (سولفات دو منیزیم) در آب گرم بریزید، پاهایتان را در آن غوطه ور کنید و ریلکس کنید.

اگر تاولتان را می ترکانید از وسایل مناسبی برای انجام این کار استفاده کنید

گاهی فقط می خواهید تاول را بترکانید، به خصوص اگر زیر پا یا در انحنای پایتان باشد و نگذارد به راحتی راه بروید. پس اگر می خواهید این مسیر را طی کنید مطئن شوید که این کار را با ابزار مناسبش انجام می دهید: الکل طبی، پنبه، سوزن، پماد آنتی بیوتیک و باند. در این موقع اطمینان از اینکه محل را با آب و صابون تمیز کرده اید بسیار حائز اهمیت است.

پوست های اضافه را جدا نکنیددرمان تاول پا - هاو کن یو

اگر می خواهید تاول را بترکانید، سوزن را با الکل تمیز کنید، سپس یک طرف تاول را خراش دهید و اجازه دهید تا مایع درون آن خالی شود. پس از  خارج کردن مایع، پوست اضافی را جدا نکنید. این مسئله باید تکرار شود چون بسیار مهم است. آن پوست شل شده و اضافی را از روی تاول ترکیده جدا نکنید، زیرا با انجام این کار راهی را برای ایجاد عفونت باز کرده اید. رها کردن این لایۀ پوست به فرایند درمان هم کمک می کند.

باند های تمیز را فراموش نکنیددرمان تاول پا - هاو کن یو

وقتی کارتان با سوزن تمام شد کمی پماد آنتی بیوتیک روی محل بمالید و باندی را روی آن ببندید. مطمئن شوید که باند به اندازۀ کافی گشاد است و مانع گردش خون نمی شود. اگر از باند های طرح دار استفاده کنید حتی حس بهتری هم خواهید داشت.

مراقب عفونت ها باشیددرمان تاول پا - هاو کن یو

بعد از ترکاندن تاول به شدت مراقب تاول باشید تا عفونی نشود. علائم عفونت عبارتند از چرک، درد و قرمزیِ بیشتر از قبل، و در حالت بدتر تب هم شامل می شود. اگر هر یک از این علائم را داشته باشید زمان آن رسیده است که به دنبال مراقبت های پزشکی حرفه ای باشید. با تعویض روزانۀ باند و مالیدن پماد آنتی بیوتیک می توانید از عفونت جلوگیری کنید.

پیشگیری بهترین درمان استدرمان تاول پا - هاو کن یو

شاید این یک توصیۀ نامُوَجه باشد اما پیشگیری از تاول واقعاً بهترین راه درمان است. اگر جای خاصی باشد که بدانید بیشتر در معرض تاول است کمی باند مولسکین بخرید و یکی را قبل از پوشیدن کفش جدید روی پایتان بگذارید. اگر نمی خواهید با یک باند روی پایتان به پیاده روی بروید می توانید از چسب زخم های خاصی استفاده کنید که یک لایۀ حفاظتی بین پوست و کفشتان ایجاد می کنند.