چگونه شوره سر را از fین ببریم؟ درمان شوره سر و همچنین راه های مقابله با شوره سر از جمله مشکلات بسیاری از افراد است که دردسر هایی زیادی را هم به همراه دارد. آیا دلیل خارش سر همان شوره است یا دلایل دیگری دارد؟ اصلا علت ایجاد شوره سر چیست؟ الین ها سوالاتی است که امروز در هاو کن یو به اتفاق شما کاربران به آن ها پاسخ خواهیم داد.

اینبار بیخیال شامپوهای ضد شوره شوید و این راه حل های خانگی را برای رافع شوره های سر خود امتحان کنید. شوره ی سر ممکن است ناشی از خشکی پوست سر باشد و یا در اثر ضایعه ی پوستی به نام درماتیت سبوره ای ایجاد شده باشد. همچنین ممکن است ناشی از اگزما، پسوریازیس و یا رشد بیش از حد قارچی به نام مالاسزیا باشد. اتز سوی دیگر کمبود دریافت ویتامین هایی از جملهع کمبود ویتامین B  و یا مراقب های نامناسب از مو و یا استفاده از شامپو های نامناسب می تواند دلایلی برای شوره و حتی خارش سر باشند.   داروخانه ها منابع درمانی متنوعی برای رفع شوره ی سر پیشنهاد می کنند که عبارت اند از شامپوهای حاوی پیریتیون روی که باکتری و قارچ را از بین می برد؛ کتاکونازول که قارچ را از بین می برد؛ قطران زغال سنگ و سولفید سلنیوم که رشد سلول های پوست سر را از کند می کند؛ و اسید سالیسیلیک که شوره ها از پوست سر جدا می کنند تا هنگام شستشو به راحتی از سر شسته شوند. اگر مایل هستید با راه های درمان خانگی شوره ی سر بیشتر آشنا شوید. درمان هایی که در ادامه به شما معرفی می کنیم شاید کمی عجیب و غریب به نظر بیایند ولی اکثرا از مواد طبیعی و خانگی هستند که از مطابق انچه در منبع معتبر اورده شده بود برای شما ترجمه شده است.  در ادامه با ما در هاو کن یو همراه باشید.

استفاده از آسپیرین برای درمان شوره سر

02-dandruff-natural-treatment-aspirin

آسپیرین هم مانند بسیاری از شامپوهای ضد شوره حاوی اسید سالیسیلیک است. دو تا قرص آسپیرین را پودر کنید و آن را به مقدار معقولی شامپو بیفزایید و با آن سر خود را بشویید. بگذاری مخلوط شامپو و پودر آسپیرین یکی دو دقیقه روی سرتان بماند و بعد سرتان را به خوبی آب بکشید و دوباره با شامپوی عادی سرتان را بشویید.

روغن درخت چای

03-dandruff-natural-treatment-tea-tree-oil

طی یک تحقیق مشخص شد که شامپوهایی که تنها حاوی ۵ درصد روغن درخت چای هستند به میزان قابل توجهی از شدت شوره ی سر می کاهند. شما می توانید چند قطره روغن درخت چای را به شامپوی مورد علاقه تان بیفزایید و با آن سرتان را بشویید. روغن درخت چای واقعا می تواند اثرات شرایط نامطبوع را کاهش دهد.

استفاده از جوش شیرین برای درمان شوره سر

04-dandruff-natural-treatment-baking-soda

راز داشتن سری بدون شوره و خارش ممکن است در کابینت آشپزخانه تان باشد. اگر در آشپزخانه جوش شیرین دارید باید بدانید ممکن است دارای اثراتی به مراتب بیش از اثرات شامپوهای ضد شوره باشد. سرتان را خیس کنید و سپس مشتی جوش شیرین را در لایه های زیرین موهایتان بمالید. بدون اینکه شامپو بزنید سرتان را آب بکشید. حتما می پرسید رازش چیست؟ راستش خوب است بدانید جوش شیرین قارچ بیش فعالی را که می تواند منجر به شوره شود را کاهش می دهد. موهای شما ممکن است در ابتدا خشک به نظر بیایند اما پس از گذشت چند هفته پوست سرتان دوباره چربی های طبیعی تولید می کند و موهایتان را مجددا نرم و عاری از شوره خواهد ساخت.

سرکه ی سیب

05-dandruff-natural-treatment-apple-cider-vinegarدکتر آز خیلی به سرکه ی سیب برای درمان شوره ی سر ایمان دارد چرا که اسیدی بودن سرکه ی سیب باعث تغییر ph سر می شود و بدین ترتیب رشد قارچ مخمر در پوست سر سخت تر می گردد. به همین خاطر توصیه می کند که یک چهارم فنجان سرکه سیب را با یک چهارم فنجان آب مخلوط کنید و آن را در یک بطری اسپری کننده بریزید و به سرتان اسپری کنید. حوله ای را دور سرتان بپیچید و یک ربع تا یک ساعت صبر کنید و سپس سرتان را آب بکشید. این کار را هفته ای دو بار انجام دهید.

دهان شویه

06-dandruff-natural-treatment-mouthwash

اگر شما کاربران هاو کن یو دیگر سرتان خیلی شوره دارد توصیه می کنیم سرتان را با شامپویی که استفاده می کنید بشویید و سپس آن را با دهان شویه ی الکلی آب بکشید. بعد از ان از نرم کننده ی معمولی استفاده کنید. دهان شویه حاوی خواص ضد قارچ است و باعث می شود تا از رشد قارچ در پوست سر جلوگیری کنید.

روغن نارگیل

07-dandruff-natural-treatment-coconut-oil

روغن نارگیل هم امتحان خود را در مبارزه با شوره ی سر پس داده است. بوی خوبی هم دارد. قبل از اینکه دوش بگیرید ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را روی سرتان بریزید و یک ساعت صبر کنید. می توانید دنبال شامپویی بگردید که خودش حاوی روغن نارگیل است. روغن نارگیل خیلی از مصارف دیگر هم برای زیبایی دارد.

لیمو

08-dandruff-natural-treatment-lemonدرمان شوره ی سر ممکن است در یخچال جا خوش کرده باشد. پس منتظر چه هستید؟ اگر در یخچال لیمو دارید حتما بروید و آن را بردارید و فقط به اندازه ی دو قاشق غذاخوری آب لیموی تازه را روی یر خود بریزید و ماساژ دهید و بعد آب بکشید. سپس یک قاشق چای خوری آب لیمو را داخل یک فنجان بریزید و سر خود را با آن آب بکشید. این را هر روز تکرار کنید تا شوره ی سرتان کاملا از بین برود. اسیدی بودن لیمو باعث می شود تا ph سرتان متعادل شود و شوره هم به سراغتان نیاید.

نمک

09-dandruff-natural-treatment-saltنمک هم برای شوره ی سر خوب است. یک نمکدان بردارید و مقداری نمک روی سرتان بپاشید. بعد با نمک هایی که روی سرتان نشسته اند سرتان را خوب ماساژ بدهید. سر شما حالا آماده ی شامپو کردن است.یکی دیگر از این درمان های خانگی را همراه با نمک امتحان کنید تا شوره ی ستان کاملا رفع شود. درمان شوره ی سر یکی از چندین خاصیت نمک است.

آلوئه ورا

10-dandruff-natural-treatment-aloe-veraهمه ی این درمان های خانگی باعث می شوند شوره ی سر رفع شود اما آلوئه ورا علاوه بر رفع شوره خارش را هم از بین می برد. اگر می خواهید دیگر سرتان را نخارانید بهتر است قبل از شامپو کردن با آلوده ورا سرتان را ماساژ دهید. اثرات خنک کننده ی آلوئه ورا باعث تسکین خارش می شود. اگر نمی دانید چرا سرتان می خارد بهتر است به دنبال علل آن بگردید.

سیر

11-dandruff-natural-treatment-garlic

خواص ضد میکروبی سیر برای از بین بردن باکتری مسبب شوره ی سر عالی است. سیر را له کنید و روی پوست سرتان بمالید. برای جلوگیری از بوی احتمالی سیر بهتر است آن را با عسل مخلوط کنید و قبل از آب کشیدن با آن سرتان را ماساژ دهید. سیر علاوه بر اینکه یکی از بهترین درمان ها برای شوره ی سر است برای سیستم ایمنی ، پوست  ومو هم مفید می باشد.

روغن زیتون

12-dandruff-natural-treatment-olive-oil

یک شب تا صبح اگر بگذارید سرتان در روغن زیتون خیس بخورد ختما شوره ی سرتان رفع خواهد شد. حدود ۱۰ قطره روغن زیتون را روی پوست سرتان بریزید و یک کیسه روی موهایتان بکشید و بخوابید. صبح که از خواب بیدار شدید مثل همیشه از شامپوی همیشگی تان استفاده کنید. اگر می خواهید زودتر شوره تان درمان شود به دنبال شامپویی باشید که حاوی روغن زیتون است. البته روغن زیتون خواص دیگری هم دارد.

همچنین در رابطه با این مقاله برای شما کاربران هاو کن یو ممکن است که سوالاتی پیش بیاید که تمامی این سوالات را در قالب مقالات زیر که در هاو کن یو تهیه شده است می توانید مشاهده و مطالعه کنید.

چگونه می توانید مو های خود را صحیح بشویید؟

آموزش خشک کردن صحیح مو

۷ روش موثر در جلو گیری از سفیدی زودرس مو

چگونه می توانید مدل موی مناسب خود را انتخاب کنید؟