فراموش کردن خاطرات کار سختی است مخصوصا اگر خاطرات بد و ناگراور باشند. پس چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟ چگونه می توانیم خاطره های بد و خاطراتی که اذیتمان می کند را فراموش کنیم؟ با ما همراه باشید تاروش های رهایی از این خاطرات را با یکدیگر در هاو کن یو مرور کنیم.

برخی از خاطرات ما، به قدری دردناک هستند که فقط می‌خواهیم فراموششان کنیم. این خاطرات قسمتی از دهن ما شده اند و هرچند گاهی سراغمان می آیند و حال ما  را خراب می کنند. لازم است بدانید، زمانی که فکر می‌کنید پاک کردن این خاطرات از ذهنتان امکان پذیر نمی‌باشد راه حل‌هایی هم برای کم رنگ کردن آن ها وجود دارد.  اما  رهایی از دست این خاطرات روش و راه حلی دارد.

شما می‌توانید کارهایی برای عوض شدن احساساتان نسبت به یک خاطره انجام دهید  و آن  خاطره ناخوشایند را با یک خاطره خوب جایگزین نمایید. به خاطر داشته باشید که فراموش کردن یک خاطره همیشه امری امکان‌پذیر نمی‌باشد، پس اگر این خاطرات ناخوشایند همچنان در زندگی شما تاثیرگذارند و دخالت می‌کنند، شاید بهتر باشد تا با یک روان‌درمانگر در این زمینه  صحبت بکنید.

روش اول فراموش کردن خاطرات

تعیین کنید که چه چیزهایی را می‌خواهید فراموش کنید؟

قبل از فراموش کردن خاطرات بد، یک خاطره، لازم هست تا به تمام جزییات آن فکر کنید. این کار تا مقدار زیادی سخت است ولی در اصل امری کاملا ضروریستبرای یادآوری و فهمیدن جزییات آن خاطره، پاسختان به سوال های زیر را یادداشت کنیدچه اتفاقی افتاد؟چه کسی درگیر شد؟کی و کجا اتفاق افتاد؟دیگر چه اتفاقاتی پیش افتاد؟چه احساسی داشتید؟

چه چیز از آن خاطره، بیشتر از همه شما را آزار می‌دهد؟

در مرحله بعد شما باید دقیقا مشخص نمایید که چه چیزهایی از آن خاطره تلخ شما را ناراحت می‌کنند. ریشه یابی این‌که چه چیز شما را بیشتر آزار می‌دهد باعث می‌شود تا کشف کنید که دقیقا چه چیزهایی را می‌خواهید به دست فراموشی بسپارید.

حالا آن ها را  یادداشت نمایید تا بتوانید روی فراموش کردنشان تمرکز کنید. به خاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید وجود نامزد و یا پارتنر سابقتان را به کل فراموش کنید، اما می‌توانید برخی از قرار‌ملاقات‌ های خاص،رویدادها و خاطرات احساسی را فراموش کنید. به عنوان مثلا می‌توانید بوی یک عطر، اولین قرارتان، صحنه تصادف وحستناک یا فلان اتفاق تلخ و یا چیزهایی را که فردی به شما گفته است را فراموش کنید.

اگر احساس می‌کنید درمعرض زخم هایی که از تجربیاتتون  خورده اید هستید، لیست افرادی را که باعث ناراحتی شما شده اند، محلی که باعث ناراحتی شما شده و تمام جزییات احساسی دیگر را، از قبیل  رایحه ای که در ناهارخوری احساس می‌کردید ویا رختکن و یا باشگاه؛ یادداشت کنید.

با رهاسازی ذهنی، حافظه‌تان را از خاطرات تلخ پاک کنید

آزاد کردن فکرتان، تمرینی کاملا ذهنی است، که به شما کمک می‌کند تا یک خاطره را فراموش کنید.برای این منظور، تصور کنید که خاطره شما یک عکس فوری می باشد و تصور کنید که در حال انداختن آن عکس  درسطل زباله و یا از بین بردنش هستید.

حالا بخشی از خاطره را که می‌خواهید فراموش کنید، مانند یک عکس تصور کنید. جزییات خاطره را مثل یک تصویر به یاد آورید. حال تصور کنید که درحال انداختن آن عکس در آتش هستید. تصور کنید که لبه های آن عکس در حال قهوه ای شدن و گرد شدن هستند و در نهایت سیاه شده و از  کاملا از بین می‌رود. تا زمانی که عکس به طور کلی نابود شود، تصور کنید که آتش در حال از بین بردن عکس ساخته شده در ذهن شماست.

همچنین می‌توانید به جای آن خاطره واقعی، عکس و منظره دیگری را تصور کنید. تصور کنید که خاطره شما، مانند یک ماشین در یک دریاچه غرق می‌شود و یا مثل یک قطارباربری به آرامی با دیوار برخورد می‌کند.

کنارگذاشتن وسایلی که باعث اذییتان می‌شود

برخی از وسایل و عکس ها تداعی کننده یک خاطره دردناک و یا صحنه ای ترسناک برای شما هستند و باعث می‌شوند که فراموش کردن آن خاطره برایتان سخت‌تر شود  اگر شما وسیله و یا عکسی دارید که خاطرات بد را به یادتان می‌آورد، آن ها را دور از چشمتان نگه دارید و یا از شرشان خلاص شوید.

به عنوان مثال: شاید بخواهید از هر چیزی مثل عکس‌ها و کادوهایی که همسر و یا نامزد سابقتان به شما داده است و او را به یاد شما می‌آورد خلاص شوید.

هیپنوتیزم و فراموش کردن خاطرات

شاید تا الان شنیده باشید که هیپنوتیزم هم، می‌تواند راهی برای فراموش کردن خاطرات ناخواسته باشد. برای هیپنوتیزم شدن باید درحالتی کاملا ریلکس قرار بگیرید، تا بیشتر پذیرای پیشنهادات و گفته های شخصی که این کار را انجام می‌دهد باشید. پس اگر دوست دارید هیپنوتیزم را امتحان کنید، در منطقه ای که هستید به دنبال یک شخص حرفه‌ای باشید.

به خاطر داشته باشید که همه افراد هیپنوتیزم نمی‌شوند و ممکن است این روش برای شما امکان‌پذیر نباشد. برای اشخاصی که هیپنوتیزم می‌شوند این شانس وجود دارد که، اثرات  ناشی از هیپنوتیزم تنها مدت کوتاهی طول بکشند.

روش۲-۲) جایگزین کردن خاطرات

 حین انجام کارهای لذت‌بخش به جزییات ناخوشایند خاطراتتان فکر کنید

یک راه برای غلبه کردن بر احساسات بدی که با خاطرات ناخوشایند برای ما پیش می‌آیند؛ این است تا به خودمان یاد دهیم، تا خاطرات بد را با چیز‌های خوب تلاقی دهیم و ادغام کنیم.

هدف شما این است تا از طریق تداعی نکات مثبت، درد و رنج حاصل از این خاطرات دردناک را کمتر کنید. پس در حین این که به یک خاطره بد فکر می‌کنید، کاری را بکنید که خوشحالتان می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید هنگامی که یک آهنگ آرامش‌‌ بخش گوش می‌دهید،  روی ناراحتی و خجالتی که هنگام به هم زدن با دوست و یا نامزد سابقتان احساس کردید فکر کنید و یا زمانی که دارید یک حمام راحت و لذت‌بخش همراه با شمع های معطر می‌کنید، به زمانی فکر کنید که شغلتان را از دست دادید.

اگر به نظرتان تلاقی دادن این اتفاقات مثبت کمکی نمی‌کند، می‌توانید به آهنگی با صدای بسیار بلند گوش کنید تا خاطرات دردناک را فراموش کنید و یا می‌توانید زمانی که به خاطرات دردناک فکر می کنید، خودتان را با صدای رادیویی که روی آنتن تنظیم نشده و یا هر چیزی که صدای گوش خراشی دارد، احاطه کنید.

خاطرات جدید بسازید

راه دیگر برای خلاص شدن از شر خاطرات این است که شما کاربران هاو کن یو بیرون بروید و خاطرات جدید بسازید. حتی اگه کارهایی که انجام می‌دهید مشابه با خاطراتی که قصد فراموش کردنش را دارید نیستند، لازم است بدانید که در هر حال  انجام  دادن کارهای جدید باعث از بین رفتن چیزهایی که می‌خواستید فراموش کنید می‌شوند. در زیر می‌توانید برخی از مواردی را که باعث ساخته شدن خاطرات جدید می‌شوند ببنید: یک سرگرمی جدید پیدا کنید.کتابی جدید بخوانید.فیلم ببینید.شغلی جدید پیدا کنید.دوستان جدید پیدا کنید.

راه‌های اصلاح کردن خاطرات بد را پیدا کنید

شما با ساختن یک خاطره جدید، مشابه با خاطره قدیمی‌ای که قصد فراموش کردنش را دارید، می‌توانید آن خاطره خوب را جایگزین خاطره بدتان بکنید. سعی کنید راه های جدیدی پپدا کنید تا بتوانید اتفاقاتی مثیت از خاطره جدیدتان را تجربه کنید که؛ مشابه با آن خاطره‌ قدیمی هستند و قصد فراموش کردنش را دارید. ذهن شما بعد از یک مدت، مسیر عبور کردن و گذشتن از آن خاطرات بد را پیدا می‌کند و آن خاطرات بد دیگر در ذهن شما،  به قوت قبل نخواهند بود.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید سفری که قبلا به سانفرانسیکو داشته‌اید را فراموش کنید، به سفری مجدد به آن‌جا و یا جایی در نزدیکی سانفرانسیسکو بروید و از شهر‌های Berkley، Oakland وPalo Alto بازدید کنید.در حین سفرتان تی‌شرت‌های جدید بخرید و عکس‌های ساحلی جدید بندازید و رستوران های جدید رو کشف کنید

اگر بوی ادکلن پارتنر ویا نامزد سابقتان هنوز هم در ذهنتان هست به یک عطر فروشی سر بزنید .بوی عطر تمامی کسانی را که می‌توانید استنشاق کنید و ذهنتان را مملو از رایحه ها و عطر‌های جدید کنید.

به قرار ملاقات بروید. اگر با خاطرتان پارتنر و یا نامزد سابقتان آزرده می ‌شوید‌، شاید سر قرار رفتن باعث شود تا حرکتی کنید و خاطرات  جدیدی بسازید.

با یک روان‌درمانگر صحبت کنید

اگر همچنان نمی‌توانید احساس منفی‌ای را که مسببشان خاطره‌ای بد می‌باشد را فراموش کرده و به آن‌ ها غلبه کنید، کمک گرفتن از یک روان‌درمانگر،ایده‌ای کاملا مناسب است.درحقیقت صحبت با یک روان‌درمانگر کمک می‌کند تا بتوانید با احساسات نشات گرفته ازخاطرات تلخ کنار بیایید و زندگیتان را در جریان نگه دارید و ادامه دهید.