چگونه سیگار را ترک کنیم؟ اگر شما هم سیگاری هستید یا با افراد سیگاری سر و کار دارید حتما بار ها برای ترک سیگار اقدام کرده اید ولی هر بار بی ثمر و بی فایده باز به سراغ سیگار رفته اید یا رفته اند. این بار در این مقاله از هاو کن یو ۱۰ روش متفاوت برای غلبه بر سیگار و ترک سیگار به شما معرفی خواهیم کرد تا مجدد شانس شما را برای ترک سیگار افزایش دهیم و اینبار از روش و رویکردی دیگر برای ترک سیگار بهره ببریم.

گرایش به استعمال دخانیات ممکن است زمانی که در حال تلاش برای ترک سیگار هستید وسوسه تان کند. از این تکنیک ها برای کاهش و مقاومت در برابر این گرایش ها استفاده کنید. برای بیشتر استفاده کنندگان دخانیات، گرایش به استعمال دخانیات می تواند عامل پر قدرتی باشد و شما هم از گزند گرایش استعمال در امان نیستید.

زمانی که قصد اعتصاب استعمال دخانیات را دارید به یاد بیاورید اگرچه ممکن است تمایلات قدرت زیادی داشته باشند اما این تمایل در ۵ تا ۱۰ دقیقه گذر خواهد کرد یا اینکه شما در آن لحظه می توانید به جای بله گفتن به این وسوسه آدامس تنباکویی بجوید. با هربار که در برابر گرایش به استعمال دخانیات مقاومت کنید یک قدم به ترک سیگار نزدیک تر می شوید.

در زیر ۱۰ راه مقاومت در برابر گرایش به استعمال دخانیات وجود دارد که به شما در ترک کشیدن سیگار کمک می کند.

تلاش کنید یک درمان جانشین نیکوتین را امتحان کنید

ترک سیگار _ هاو کن یو 04

از پزشک خود درباره درمان جانشینی نیکوتین سوال کنید. گزینه ها شامل این سه خواهد بود

  • تجویز اسپری بینی یا استنشاقی نیکوتین
  • آدامس، تکه های نیکوتین و قرص های شبیه قرص سرماخوردگی که در آن نیکوتین دارد.
  • تجویز فاقد نیکوتین که شامل داروهای ترک سیگار مثل بوپروپین و وارنسیلین هستند

درمان های جایگزینی نیکوتین کوتاه مدت،مثل آدامس و تکه های نیکوتین و اسپری ها به شما برای غلبه بر گرایش های شدید کمک می کند. درمان های کوتاه مدت در ترکیب با تکه های نیکوتین قابل استفاده در بلند مدت و یا  داروهای فاقد نیکوتین کاملا ایمن هستند.

اخیرا سیگارهای الکترونیکی توجه بسیار زیادی را به عنوان جایگزینی برای سیگارهای سنتی به خود جلب کرده است با این وجود برای اینکه از میزان موثر بودن سیگارهای الکترونیکی در بلند مدت اطمینان حاصل کنیم تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

برای ترک سیگار از تحریک کننده ها دوری کنید

ترک سیگار _ هاو کن یو 06

گرایش به استعمال دخانیات  به احتمالا در موقعیت هایی که قبلا سیگار می کشیدید بسیار قوی تر است. جاهایی مثل مهمانی ها، رستوران و کافی شاپ ها، محیط هایی که شما تحت استرس بیشتری قرار می گیرید یا بوی قهوه را استشمام می کنید تمایل بیشتری به کشیدن سیگار وجود دارد. تلاش کنید موقعیت های تحریک کننده خود را بشناسید و برای حضور درآن موقعیت ها برنامه هایی بچینید تا  در این مکان ها کل زمان را بدون استعمال دخانیات را بگذرانید. خود را در موقعیت هایی که امکان تمایل بازگشت به سیگار کشیدن وجود دارد قرار ندهید. به عنوان مثال اگر همزمان با تلفن صحبت کردن عادت به سیگار کشیدن داشتید با گذاشتن کاغذ و خودکار در کنارتان و خط خطی روی آن حواستان را از سیگار کشیدن پرت کنید.

عقب انداختن سیگار کشیدن

ترک سیگار _ هاو کن یو 07

اگر احساس می کنید که به گرایش به استعمال دخانیات بله می گویید تلاش کنید تا به خود بگویید : اول باید ده دقیقه صبر کنید و سپس کاری را انجام دهید تا در آن زمان حواس خود را پرت کنید. تلاش کنید که به محل عمومی که امکان سیگار کشیدن در آن وجود ندارد بروید. این حقه های ساده برای شما را از گرایش به استعمال دخانیات دور کند کافی است.

چیزی بجوید

در دهان خود چیزی قرار دهید که بتواند با گرایش به استعمال دخانیات مبارزه کند. می توانید آدامس های کم شکر، آب نبات های سفت، هویج خام ،تخمه آفتابگردان و آجیل بخورید. این چیزها ترد و راضی کننده است.

چگونه انواع بوی بد خودرو را از بین ببریم؟ (سیگار، شیر و….)

“فقط همین یک نخ” را از زندگیتان حذف کنید

ترک سیگار _ هاو کن یو 03

ممکن است که برای خاموش کردن صدای درونی سیگار بکش جمله فقط همین یک نخ را استفاده کنید. اما خودتان را با این رفتار گول نزنید. اغلب اوقات تنها همین یک نخ شما را به سمت یک نخ دیگر هدایت می کند و دوباره سیگار کشیدن را آغاز می کنید.

تمرینات ورزشی کنید

ترک سیگار _ هاو کن یو 09

تمرین ورزشی می تواند به شما کمک کند تا حواستان از تمایل به مصرف دخانیات پرت شود و این تمایل را تا سطح زیادی کاهش دهد. حتی کمترین تمرین ورزشی( مثل بالا و پایین رفتن از پله ها در چند دقیقه کوتاه) می تواند تمایلات استعمال دخانیات را از بین ببرد. برای قدم زدن یا یک دوی کوتاه بیرون بزنید.

اگر در خانه یا دفتر کارتان گیر افتاده اید تلاش کنید اسکات، بشین پاشو، دراز نشست، دویدن در جا انجام دهید و یا تعدادی پله را بالا و پایین بروید. اگر علاقمند به تمرین های ورزشی نیستید تلاش های عبادتی، سوزن دوزی، کار با چوب یا روزنامه نویسی انجام دهید.

همچنین می توانید برای پرت کردن حواس خود کارهای معمول خانه مثل جارو کردن یا انجام تکالیف درسی را انجام دهید.

چگونه عادت های بد را ترک کنیم؟

فنون مراقبه را تمرین کنید

ترک سیگار _ هاو کن یو 01

ترک سیگار _ هاو کن یو ۰۱

ممکن است سیگار کشیدن برای شما راه سرو کله زدن با استرس باشد. مقابله در برابر تمایل استعمال دخانیات خود نیز می تواند استرس زا باشد. با تمرین فنون تمدد اعصاب از این استرس ها رهایی پیدا کنید.

فنونی چون: تمرین های تنفس عمیق، آرام سازی عضلات، یوگا، تصویرسازی ذهنی، ماساژ یا گوش دادن به موسیقی آرام بخش.

  تقویت کننده هایی را فراهم کنید

ترک سیگار _ هاو کن یو 01

ارتباط با عضوی از خانواده، دوست یا گروه حمایتی می تواند در مقابله با تمایلات استعمال دخانیات به شما کمک کند. با تلفن صحبت کنید، باهم به پیاده روی بروید، لحظات شادی را با هم به اشتراک بگذارید، یا باهم درباره تمایلات خود شوخی کنید.

به برنامه های حمایتی آنلاین بپیوندید

ترک سیگار _ هاو کن یو 010

به برنامه حمایتی ترک سیگار بپیوندید. همچنین می توانید یک بلاگ ترک کنندگان را بخوانید و تفکرات تشویق کننده تان را با شخص دیگری که مثل شما درحال سر و کله زدن با گرایش های استعمال های دخانیات است در میان بگذارید. درباره اینکه چطور دیگران تمایلات استعمال را مدیریت می کنند اطلاعاتی به دست آورید.

 سودهای ترک سیگار را به خود یادآوری کنید

ترک سیگار _ هاو کن یو 08

دلایلی که تصمیم گرفتید که سیگار را ترک کنید یتا بنویسید یا با صدای بلند بگویید تا بتوانید بهتر با تمایل استعمال مجدد مقابله کنید. این دلایل ممکن است شامل:

  • احساس بهتر داشتن
  • سلامت بیشتری داشتن
  • عزیزانتان را از در معرض خطرهای اینکه در کنار شما محتمل می شوند دور کنید
  • پول پس انداز کنید
  • اعتماد به نفس بیشتر
  • روابط اجتماعی قوی تر

به یاد داشته باشید، تلاش کردن برای شکست یک تمایل همیشه  بهتر از هیچ کاری نکردن است. هر باری که شما در برابر استعمال دخانیات مقابله می کنید شما یه قدم به زندگی کاملا عاری از تنباکو نزدیک تر شده اید.